تبیان، دستیار زندگی

نکاتی در مورد تاریخ مصرف داروها

چه زمانی مصرف داروی منقضی بی‌ضرر است

در اینجا خبرهایی هست که ممکن است به شما کمک کند پولتان را پس‌انداز کنید. شما هنوز می‌توانید از دارویی که حتی تاریخ انقضایش به پایان رسیده استفاده کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ مصرف دارو
مطابق چندین گزارش، از جمله گزارشی در مجله آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی: عملاً داروهای اپی‌پِن با وجود گذشت تاریخ انقضا، بیشترِ قدرت خود را به خوبی حفظ می‌کنند و این موضوع شگفت‌آور است.

تاریخ انقضا به چه معنی است؟

از سال 1979، FDA به طور قانونی تولیدکنندگان دارو را ملزم به ذکر تاریخ انقضا کرده است. به گفته نشریه بهداشت دانشکده پزشکی هاروارد، این تاریخ آخرین نقطه‌ای را نشان می‌دهد که تولیدکننده هنوز هم می‌تواند قدرت و ایمنی کامل دارو را تضمین کند؛ اما تحقیقات انجام شده توسط FDA نشان می‌دهد که 90 درصد از بیش از 100 دارو، چه داروی نیازمند نسخه و چه بدون نسخه، حتی 15 سال پس از تاریخ انقضا کاملاً برای استفاده مناسب هستند. در حقیقت، یک گزارش نشان داد که تاریخ انقضا درواقع نشان نمی‌دهد که یک دارو برای چه مدت خوب یا بی‌خطر است. در نتیجه، متخصصین حوزه پزشکی به طور یکسان می‌گویند که نادیده گرفتن اکثر تاریخ‌های انقضا برای مدتی بی‌ضرر می‌باشد.

چه مدت گذشته؟

پس از گذشت چند سال، محققان برخی داروها را در داروخانه خرده‌فروشی، در همان بسته‌بندی اصلی، که بین 28 تا 40 سال عمر داشتند، پیدا کردند. آن‌ها پس از آزمایش داروها، نتایج خود را در سال 2012 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر کردند: آن‌ها دریافتند که داروها 90 درصد از قدرت خود را حفظ کردند، با سه استثناء، آمفتامین (برای ADHD و حمله خواب)، آسپیرین، و فناستین (ضد درد) که کمتر از 90 درصد قدرت خود را حفظ کرده بودند.

اگر تاریخ انقضا دارویی گذشته است، باید این که چه دارویی است و چرا مصرف می‌شود را در نظر گرفت. اگر این دارو یکی از استثنائات است، یا اینکه زندگی شما به آن بستگی دارد، باید نسخه منقضی نشده را انتخاب کنید. در غیر این صورت، ممکن است استفاده از آن بی‌خطر باشد


تحقیقات بر روی EpiPen نشان داد که این داروی تزریقی 90 درصد از قدرت اصلی خود را تا دو سال و نیم بعد حفظ می‌کند. این هنوز هم در واریانس مجاز توسط سازمان غذا و دارو برای همه داروها (90 تا 110 درصد حد مجاز) است. اگرچه این بدان معناست که در مواقع اضطراری EpiPen منقضی شده می‌تواند جانتان را نجات دهد، اما شما باید برای جلوگیری از عوارض، همواره به دنبال دوزهای منقضی نشده باشید. (از EpiPens برای درمان واکنش‌های آلرژیک تهدیدکننده زندگی استفاده می‌شود.) و از آنجا که ممکن است هر دارویی کمی متفاوت باشد، همچنین باید در مورد تاریخ انقضا داروهای درمان‌کننده سایر بیماری‌های تهدیدکننده زندگی، با پزشک خود مشورت کنید.

استثنائات

داروهایی که نباید پس از گذشت تاریخ انقضایشان مصرف شوند شامل:
· تتراسایکلین (این آنتی‌بیوتیک پس از اتمام تاریخ مصرف، اثر خود را از دست می‌دهد، اگرچه دانشمندان هنوز در حال تحقیق در این مورد هستند)
· نیتروگلیسیرین (مصرف شده به عنوان داروی قلب)
· انسولین
· آنتی‌بیوتیک‌های مایع

چگونه درباره مصرف یا عدم مصرف داروی منقضی تصمیم بگیریم؟

در گزارشی آمده است: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در حال حاضر سالانه بیش از 300 میلیارد دلار برای داروهای تجویزی هزینه می‌کنند، تمدید تاریخ انقضا دارو می‌تواند موجب صرفه‌جویی عظیمی در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی شود. اگر تاریخ انقضا دارویی گذشته است، باید این که چه دارویی است و چرا مصرف می‌شود را در نظر گرفت. اگر این دارو یکی از استثنائات است، یا اینکه زندگی شما به آن بستگی دارد، باید نسخه منقضی نشده را انتخاب کنید. در غیر این صورت، ممکن است استفاده از آن بی‌خطر باشد. برای اطمینان از امنیت آن و در صورت داشتن سؤالات بیشتر، با یک داروساز مشورت کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.