تبیان، دستیار زندگی

عواقب ازدواج با تک فرزند

یکی از مهم ترین تصمیم ها در طول زندگی فرد، ازدواج است.چون که آینده ی فرد را رقم می زند. در این مطلب می خواهیم عواقب ازدواج با تک فرزند را بررسی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج

اگر چه که بیشتر خانواده های امروزی متشکل از یک یا نهایتا دو فرزند می باشند اما آیا وصلت با اینگونه خانواده ها اساسا درست است؟

امروزه با افزایش مشکلات جامعه ،شاهد خانواده های کم جمعیت و تک فرزند زیادی هستیم.این کاهش جمعیت در خانواده ها، علاوه بر اینکه از لحاظ اجتماعی مشکلات زیادی دارد،می تواند مشکلات بیشتری را هم برای اعضای خانواده به وجود آورد.

تعداد اعضای خانواده یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب همسر است. از آنجایی که خلقیات و روحیات و رفتار های خانواده ها مستقیما بر روی افراد تاثیر گذار است افرادی که در خانواده های پرجمعیت زندگی کرده اند روحیات بسیار متفاوتی با افرادی که در خانواده های کم جمعیت رشد کرده اند، دارند.

 با کاهش جمعیت ، نسبتهای فامیلی از بین می رود و رفت و آمد های خانوادگی کم می شود و در نتیجه فرزندان ، تنها می شوند.این خانواده ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند . از جمله مشکلات این خانواده ها ، ازدواج تک فرزند آنها است.

 فرزندان این خانواده ها ، معمولا در امر ازدواج با مشکلاتی برخورد خواهند کرد. از جمله مشکلات ازدواج با این افراد می توان به کانون توجه بودن آنها اشاره کرد.

توجه بیش از حد


معمولا ازدواج با دخترانی که تک فرزند خانواده بوده اند به این خاطر که همواره در کانون توجه خانواده قرار داشته اند ریسک بالایی دارد. چون اینگونه افراد با کوچکترین بی توجهی یا حتی کم توجهی ممکن است مشکلاتی را برای طرف مقابل ایجاد کنند.

عدم حس مسئولیت پذیری


 در خانواده های کم جمعیت و تک فرزند، ممکن است حس مسئولیت پذیری  ایجاد نشود. همین عدم حس مسئولیت پذیری ، می تواند یکی از مشکلات و عواقب ازدواج با تک فرزند باشد. در واقع خانواده ها معمولا بر روی تک  فرزنداشان زیاد سخت گیری نمی کنند و همین امر باعث می شود که این افراد آموزش ها و مهارت های لازم برای زندگی مشترک را نیاموزند. به همین خاطر پس از آنکه وارد زندگی مشترک می شوند ممکن است نتوانند بسیاری از وظایف خود را به درستی انجام داده و حتی سعی در آموزش آن نیز ندارند.

  شاید ازدواج با تک پسر باعث شود که عروس خانواده در روزها و ماه های اول زندگی مورد توجه اطرافیان باشد و این موضوع در اول زندگی بسیار هیجان انگیز باشد، اما رفته رفته محدودیت هایی را برای فرد به وجود می آورد.


حساسیت های زیاد والدین


 از دیگر مشکلات ، حساسیت های زیاد والدین بر روی تک فرزندان می باشد. در چنین خانواده هایی به دلیل آنکه والدین تمام توجه و علاقه خود را بر روی همین فرزندشان متمرکز کرده اند توقعات زیادی نیز از طرف مقابل دارند. همچنین از سوی دیگر والدینی که تک فرزند هستند، اگر دچار مشکلاتی شوند از فرزند خود توقع دارند که در اختیار آنان باشند و از آنان نگهداری کنند.

عدم برقراری ارتباط صحیح 


 مشکلات دیگری هم در ازدواج با دختر تک فرزند  وجود دارد. این فرزندان توانایی برقراری ارتباط صحیح با خانواده همسر را ندارند  و همچنین درارتباط با همسر و یا خانواده او خود خواه هستند، به خانواده خود وابستگی زیادی دارند  و در مدیریت کردن مشکلات و اختلاف ها توانایی کافی را ندارند.

ازدواج با تک پسر


 علاوه بر اینکه ازدواج با دختر تک فرزند ممکن است مشکلاتی را برای طرف مقابل ایجاد کند ،ازدواج با تک پسر هم می تواند با مشکلاتی همراه باشد.

 شاید ازدواج با تک پسر باعث شود که عروس خانواده در روزها و ماه های اول زندگی مورد توجه اطرافیان باشد و این موضوع در اول زندگی بسیار هیجان انگیز باشد، اما رفته رفته محدودیت هایی را برای فرد به وجود می آورد.

 ازدواج با تک فرزند پسر مشکلاتی از جمله موارد زیر را ممکن است به همراه داشته باشد:

ازدواج با تک فرزند ، خواه ناخواه محدودیت هایی را به دنبال می آورد؛ مانند :

وابستگی های عاطفی بیش از حد

زندگی در شهر محل سکونت والدین همسر تک فرزند

مراقبت از خانواده همسر در صورت بیماری

ازدواج

ممکن است بسیاری از خانواده هایی که تک فرزند دارند، فرزند خود را به گونه ای بار بیاورند که بدون مشورت و صلاح دید آن ها توان تصمیم گیری حتی در مسائل کوچک زندگی را هم  ندارد. ازدواج با اینگونه افراد می تواند مشکلات زیادی را برای طرف مقابل به وجود آورد.

یکی از را ههای شناخت فردی که تصمیم به ازدواج با او را دارید می تواند وضعیت خانوادگی او باشد. در واقع خانواده ها علاوه بر اینکه به لحاظ ژنتیکی بر روی جسم و روان فرزندان خود تاثیر گذار هستند، به لحاظ محیط زندگی و فرهنگ و اخلاق و خلقیات خود نیز بر فرزندانشان تاثیر گذارند. بنابراین فرزندان مخصوصا تک فرزندان ممکن است تحت تاثیر رفتار ها و خلق و خوی والدین خود باشند و از آن ها در بسیاری از مسائل تاثیر پذیرفته باشند.

البته فرد می تواند در دوران خواستگاری، به شناخت کاملی از طرف مقابل خود و خانواده اش برسد. برای ازدواج با تک فرزند پسر بهتر است در این دوران احساسات خود را کنار بزنید  و به صورت منطقی و عقلانی سعی در بررسی تمام زوایای شخصیتی و زندگی طرف مقابل خود کنید و تا حد ممکن نسبت به فرد و خانواده اش اطلاعات لازم را به دست آورید ، تا پس از ازدواج پشیمان نشده و یا مدام به همسر و خانواده اش خرده نگیرید.

 ازدواج با تک فرزند را اول بپذیرید


اگر انتظار دارید، فرد مورد نظر خانواده اش را کنار بگذارد و به خواست آنها بی توجه باشد، انتظاری غیرمنصفانه است و چنین چیزی خود می تواند به بحران های زناشویی دامن بزند؛ بنابراین در صورتیکه تنها فرزند خانواده  هستید خواست والدین، انتظارات خود و شرایطی که در آینده با آنها رو به رو خواهید بود را بدون پنهان کاری با طرف مقابل خود در میان بگذارید و واقعیت ها را همانطور که هستند، توضیح دهید. در صورتی که با فردی ازدواج می کنید که تک فرزند است، سعی کنید برای لحظاتی خود را به جای او بگذارید.به راستی اگر به جای او بودید از طرف مقابل چه انتظاری داشتید؟ چه رفتاری را در طرف مقابل نمی پسندیدید؟ به علاوه برای لحظه ای خود را جای والدین او بگذارید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .