تبیان، دستیار زندگی

در نشست خبری مسابقات قرآن ویژه روستاییان و عشایر مطرح شد:

مسابقات قرآن روستایی و عشایری

نشست خبری بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه مناطق روستایی و عشایری در وزارتخانه جهاد کشاورزی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرهنگ‌سازی
نشست خبری بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه روستاییان و عشایر، با حضور حجت‌الاسلام تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام روح‌الله شاهمرادیان، معاون فرهنگی و آموزشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و جمعی از اصحاب رسانه، در وزارتخانه جهاد کشاورزی برگزار شد.

این جلسه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی سید‌محمد موجانی، قاری ممتاز برگزار شد و در ادامه حجت‌الاسلام تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی پس از خوش‌آمد‌گویی به حاضران، درباره خبرنگار و درج خبر در رسانه‌های خبری گفت: همواره یکی از فعالیت‌های ارزشمند رسانه‌ها، بصیرت‌افزایی مردم و فرهنگ‌سازی در میان آنان است. معتقدیم بخشی از اطلاعات مفیدی که مردم کسب می‌کنند، به دلیل زحمات و تلاش اصحاب رسانه است.

وی ادامه داد: امروزه موضوع خبر و اطلاع‌رسانی مانند نان و آب از واجبات برای مردم است. در فضای امروز و زندگی امروزی، تنفس با بی‌خبری و نبود اطلاعات امکان‌پذیر نیست. اطلاعات همواره می‌تواند در سالم‌سازی جامعه کمک کند و برای جامعه خیر و برکت به بار آورد.

تقوی درباره اینکه امروزه خبر تنها برای درج نیست، گفت: خبر با یک جهت‌گیری خاص منتشر می‌شود و محتوای خبر از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین مسئله خبررسانی بسیار مهم است. سرعت در خبررسانی اهمیت دارد، به نوعی که هر رسانه‌ای سرعت بالایی برای انتشار داشته باشد، موفق‌تر است. البته تحلیل خبر نکته بعدی است که برخی از رسانه‌ها مسئولیت تحلیل را برعهده ندارند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با تأکید براینکه در آستانه آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر قرار داریم ، بیان کرد: مناسبت‌های بسیاری در طول سال در کشور وجود دارد که به دنبال آن فضایی برای برگزاری مراسم‌ ملی و مذهبی ایجاد می‌شود. ایجاد این فضاهای آماده باعث گنجانده شدن پیام‌ها در ذهن مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دهه فجر یک فرصت است، اظهار کرد: در مراسم کشوری، همه آحاد مردم درگیر هستند و فضایی برای آنان ایجاد می‌شود. شورای هماهنگی تبلیغات متصدی جشن‌های انقلاب است و یکی از وزارتخانه‌های فعال در مجموعه جشن‌های انقلاب، وزارت جهاد کشاورزی است که معاونت فرهنگی در این وزارتخانه متصدی برگزاری برنامه‌های دهه فجر است.

تقوی ادامه داد: کارگروه روستایی و عشایری در این وزارتخانه فعالیت‌های بسیاری را در راستای فرهنگ‌سازی در میان روستاییان و عشایران انجام داده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمیته روستایی و عشایری گفت: برگزاری ۷۲۰ مراسم جشن انقلاب اسلامی، برگزاری ۲۲ جشن و مراسم و فعال کردن جوانان، تهیه ۱۹ برنامه و نماهنگ در مورد انقلاب، ۴۱ مورد شناسایی و معرفی چهره‌های مؤثر در انقلاب اسلامی، انجام تمهیدات لازم برای شرکت عشایر و روستاییان در راهپیمایی، برگزاری ۷۲۰ برنامه بانگ الله اکبر در مناطق روستایی و عشایری، برگزاری ۹۴ مراسم یادواره شهدای انقلاب اسلامی، دیدار با خانواده شهدای انقلاب وجنگ از جمله فعالیت‌های این کارگروه است.

تقوی ادامه داد: همچنین برگزاری ۲۸ مسابقه قرآنی استانی، برپایی ۳۳ نمایشگاه تولیدات زنان روستایی، معرفی ۱۷۱ نخبه روستایی و عشایری، انجام ۶۳ مورد خدمت پزشکی و دامپزشکی، برپایی ۸۴ جشنواره معرفی الگوهای برتر محصولات سالم، برگزاری ۱۵۳ مورد بازی‌های بومی و محلی، معرفی روستاهای نمونه، افتتاح ۲۸۰۰ پروژه شاخص، برگزاری جشن انقلاب در مناطق روستایی و عشایری، برگزاری ۷۲۰ مراسم نواختن زنگ انقلاب در مدارس، از دیگر فعالیت‌های کارگروه روستایی و عشایری است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همانطور که انقلاب اسلامی برگرفته از شعارهای قرآنی است، بنابراین مردم با شعار قرآنی به میدان آمدند و طبیعتاً قرآن باید در این ایام برجسته و ممتاز شمرده شود. براین اساس وزارت جهاد کشاورزی بیست و هشتمین مسابقه قرآنی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به جزییات برپایی مسابقه، ادامه داد: این مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ ۱، ۵ و ۱۰ جزء، ترتیل قرآن کریم، دعاخوانی، مفاهیم و تفسیر موضوعی آیات مربوط به کشاورزی با همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و کانون فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌شود.

تقوی به همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: همه سازمان‌ها، نهادهایی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، منیت را کنار گذاشته و باید با یکدیگر کار کنند که در این راستا اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به میدان آمدند.

وی در پایان صحبت‌های خود با توجه به شهادت سردار قاسم سلیمانی، این دوره از مسابقات را مزین به نام شهید سردار قاسم سلیمانی نامگذاری کرد.


نگاه ویژه اتحادیه تشکل های قرآنی به روستاییان

در ادامه این نشست، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور درباره فعالیت‌های اتحادیه توضیحاتی بیان کرد و گفت: اتحادیه به عنوان کانال اتصال بین مؤسسات قرآنی و حاکمیت است که تعاملات موسسات قرآنی را با دولت سامان می‌دهد.

محمدی ادامه داد: هرجایی نقش مردم پرنگ بوده، توفیقاتی حاصل شده است. در حال حاضر بالغ بر هزار موسسه و بیش از ۵ هزار شعبه مؤسسات قرآنی فارغ از خانه‌های قرآنی وجود دارد، در حالی که در سال ۹۴، تنها ۱۴ مؤسسه فعال در کشور وجود داشت. شبکه قرآنی بستری فراتر برای تحولات فرهنگی قرآنی در کشور دارد.

وی با تأکید براینکه اتحادیه بر اساس نوع فعالیتش به مناطق کم‌برخوردار و روستایی نگاهی ویژه دارد، گفت: اتحادیه بر اساس وظیفه ذاتی خودش به روستاها و نقاط محروم نگاه ویژه‌ای داشته و طرح‌های مختلفی برای این هدف ترکیب و ترسیم ‌شده است.

حسن محمدی درباره نوع همکاری و چگونگی آن با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با توجه به رصدی که در سال‌های گذشته در راستای برگزاری مسابقات قرآنی در روستاها و شهرستان‌ها انجام شد، نتیجه حاصل شد که کمیته روستایی و عشایری بسیار مخلصانه و مجاهدان حضور جدی به مناطق روستایی دارد و مسابقات قرآن را در۲۷ دوره برایشان برگزار کرده است. بنابراین همکاری برای برگزاری این مسابقات ایجاد شد.

وی ادامه داد: البته دوره بیست و هشتم مسابقات قرآن روستایی به عنوان یک پایلوت است که امیدواریم گام خوبی برداشته شود و این مسابقات ادامه داشته باشد. اگر هم‌افزایی بیشتر باشد، می‌توانیم شاهد برگزاری مسابقات تأثیر‌گذارتری باشیم.

محمدی با تأکید براینکه مناطق روستایی از نظر فرهنگی بسیار بکر و پرراندمان هستند، بیان کرد: بستری برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در میان روستاییان و عشایران فراهم شده است. البته متأسفانه این ظرفیت‌ها مغفول باقی مانده‌اند که باید در شورای توسعه قرآنی نگاه ویژه‌ای به مناطق روستایی صورت گیرد.

وی افزود: بالغ بر۶۱ هزار روستای فعال که ۲۵ درصد از جمعیت فعال کشور را در خود گنجانده است و کمتر از۲ درصد از آن را عشایر تشکیل داده‌اند. امیدواریم پس از برگزاری مسابقات دانش‌آموزی، مسابقات روستایی و عشایری تأثیرگذارترین باشد. مؤسسات قرآنی ۹۰ درصد بار آموزش قرآن را در کشور برعهده دارند.

پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰ هزار نفر در مسابقات

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام روح‌الله شاهمرادیان، معاون فرهنگی و آموزشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به جزییات برگزاری مسابقات اشاره کرد و افزود: ثبت‌نام این دوره از مسابقات تا ابتدای اسفند‌ماه از طریق لینک برای شرکت‌کنندگان روستایی قابل استفاده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مسابقات در اسفندماه برگزار شود. در سال گذشته بیش از ۴ هزار نفر شرکت‌کننده در مسابقات حضور داشتند که ۳۰۰ نفر برگزیده شدند. پیش‌بینی برای بیست و هشتمین دوره از مسابقات حضور بیش از ۱۰ هزار نفر و شاید بیشتر هم باشد.

روح‌الله شاهمرادیان تصریح کرد: شناسایی و معرفی نخبگان قرآنی در میان روستاییان و عشاران تاکنون انجام شده است که موفق بوده‌ایم چندین چهره قرآنی نخبه شناسایی و به سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی کنیم که این هدف همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایکنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .