تبیان، دستیار زندگی

زندگی زناشویی موفق

برای اینکه زندگی مشترک و زناشویی خوبی داشته باشید لازم است که با همسرتان برخورد مناسب و ارتباط خوب و موثرتری داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگی زناشویی
یکی از نابودکننده‌ترین مسائل در رابطه با زندگی زناشویی موفق؛ نداشتن تفاهم میان زوجین است! به خاطر داشته باشید زندگی زناشویی بالا و پایین‌های خاص خودش را دارد.

اما این بالا و پایین‌ها در زندگی همه افراد دیده می‌شود و دوره‌های ترس، خستگی، ارتباطات ضعیف و غیره جزئی از زندگی محسوب می‌شوند. برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق باید هر دو طرف تلاش کنید تا از یک ازدواج لذت‌بخش بهره ببرید.

برای بهبود روابط زناشویی از خودتان شروع کنید

نیازهایتان را کنترل کنید و انتظار نداشته باشید که همسرتان همیشه در اختیار شما باشد. شما باید بدانید تحریکات و شور جنسی شما و همسرتان با شما متفاوت است و هرچه تلاش همسرتان برای فهمیدن شما و بیشتر شود، تلاش شما نیز در درک این تفاوت‌ها باید افزایش یابد.

کلیدهای موفقیت در زندگی زناشویی چیست؟

نکته مهم و قابل ذکر این است که، مردها از زن‌های شلخته‌ای که خودشان را ول کرده ورسیدگی‌های لازم برای نظافت و زیبایی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند، دوست ندارند. پس برای داشتن زندگی زناشویی مطلوب و لذت‌بخش کمی برای خودتان وقت بگذارید و همیشه خودتان را برای همسرتان مرتب و سرحال نگه‌دارید.

- زندگی زناشویی را در اولویت قرار دهید:  اگر تا به امروز در زندگی مشترک خود به مسائل دیگر مانند شغل، بچه و علایق شخصی بیش از ارتباط زناشویی اهمیت داده‌اید، با این کار ناخودآگاه زندگی خود را در آستانه نابودی قرار داده‌اید.

پس برای داشتن یک زندگی مشترک خوب ارتباط زناشویی را اولویت اصلی زندگی قرار دهید زیرا هیچ‌چیز در زندگی زناشویی، مهم‌تر از ارتباط بین زن و شوهر نیست.

- تفاهم داشته باشید: این‌که باهم ارتباط خوبی داشته باشید به این معنا نیست که همیشه و در همه موارد با یکدیگر موافق باشید و تفاهم در ازدواج برای شما همیشگی باشد. بسیاری از زوج‌ها دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و در برخی موارد کاملاً متضاد یکدیگر هستند.

همه زوج‌ها باید سطوحی از اختلاف نظر با یکدیگر را داشته باشند. یکی راز موفقیت در زندگی زناشویی پذیرفتن و احترام گذاشتن به نظر مخالف شریک زندگی است. این باعث می‌شود دو طرف بدانند اگر دو نظر کاملاً مخالف با یکدیگر دارند قرار نیست یکی از آن‌ها الزاماً درست باشد.

- شنونده خوبی باشید: زنان باید بسیار بر روی هنر شنیدن کار کنند اما بااین‌حال، تقویت هنر شنیدن برای مردان بسیار مهم‌تر است. در بسیاری از اوقات، مردان به این نکته مهم توجه نمی‌کنند که خیلی وقت‌ها شریک آن‌ها به تنها چیزی که نیاز دار یک گوش شنواست. این موضوع ریشه در سرشت زنان دارد که دوست دارند شریک زندگی‌شان شنونده خوبی باشد.

منظور از شنیدن، شنونده بودن عادی نیست بلکه شنوندگی از عمق وجود و قلب ماست. شما باید بتوانید قلبتان را به‌سوی شریک زندگی‌تان باز کنید، بشنوید که چه می‌گوید، زمانی که صحبت می‌کند به او نگاه کنید و درباره چیزی که شنیده‌اید اطمینان حاصل نمایید. شنیدن کلید بسیار مهم و واقعی برای یک زندگی زناشویی شاد و هرگونه رابطه عاشقانه است.

- عاشقانه صحبت کنید:هر فردی راه مخصوص خودش را برای نشان دادن عشق دارد. با دانستن اولویت‌ها و سرگرمی‌های شریک زندگی‌تان می‌توانید از ادبیات و استعاراتی استفاده کنید که همسرتان به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسد. به کارهایی که همسرتان برای نشان دادن عشقش به شما استفاده می‌کند نیز توجه داشته باشید.

به‌طورکلی باید زبان عاشقانه شریکتان را پیدا کنید و به کمک آن است که می‌توانید متوجه شوید، چگونه باید با او صحبت نمایید. درباره زبان عشق صحبت زیاد شده است اما زوج‌ها آن‌گونه که باید و شاید به آن توجه نمی‌کنند. دانستن زبان عشق، راز موفقیت در زندگی زناشویی است.

- مسئولیت‌پذیر باشید: مسئولیت‌پذیری یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین راز موفقیت در زندگی زناشویی است. زمانی که شما در یک پروژه فعالیت می‌کنید باید نسبت به موفقیت و شکست‌هایتان مسئولیت‌پذیر باشید. زمانی که شما و شریک زندگی‌تان در موضوع خاصی توافق ندارید و دچار اختلاف‌نظر هستید باید نسبت به کارهایتان مسئولیت‌پذیر باشید.

این مسئولیت‌پذیری شامل همه کارهایی است که انجام داده‌اید و یا حرف‌هایی است که به زبان آورده‌اید، به‌خصوص اگر این کار یا صحبت به دلیل عدم تفاهم در موضوعی باعث ناراحتی و آسیب شود.

- بی‌اعتنایی نکنید: بی‌محلی کردن یکی از سمی‌ترین عوامل از بین برنده یک رابطه خوب است. وقتی‌که زوج‌ها زمان طولانی را باهم می‌گذرانند، امکان لغزش به سمت ازخودراضی بودن و بالا رفتن انتظارات از دیگری زیاد می‌شود.

احترام‌گذاشتن به شریک زندگی‌تان را فراموش نکنید. از غرور فاصله بگیرید و سعی کنید هر زمان که ممکن است، کارهای نیکی در حق شریک زندگی‌تان انجام دهید.

- عاشقانه رفتار کنید: انجام کارهای عاشقانه مانند خریدن گل و نوشتن یک متن عاشقانه و بسیاری از کارهای دیگر می‌تواند از سوی آقایان در استحکام زندگی بسیار مؤثر باشد. خانم‌ها نیز می‌توانند این کار را با پختن غذای موردعلاقه‌ همسرشان و یا تماشای غروب آفتاب با یکدیگر انجام دهند.

در این موضوع هیچ کمبود ایده‌ای وجود ندارد و شما قطعاً به‌مرور از تأثیر این ‌کارها و اعمال عاشقانه در زندگی‌تان شگفت‌زده خواهید شد و می‌بینید که چگونه زندگی‌تان مستحکم‌تر خواهد ‌شد. به‌طورکلی ابراز عشق به همسر آن‌چنان کار پیچیده و سختی نیست.

- قرارهای  شبانه بگذارید: در خصوص زوج‌هایی که چند سالی است که ازدواج کرده‌اند، یکی از مواردی است که بیش از همه به آن کم‌توجهی می‌شود. داشتن شبی که یک زوج بتوانند زمانشان را با یکدیگر سپری کنند، رابطه‌شان را به‌مرور مستحکم‌تر می‌کند. این قرار شبانه می‌تواند تماشای یک فیلم در خانه باشد، رفتن به رستوران باشد و ... سعی کنید که ایده‌های متفاوتی برای این شب‌ها داشته باشید.

- تعریف و تمجید کنید: این‌که صفات خوب شریک زندگی‌تان را بدانید و روزانه به خاطر آن از همسرتان تعریف کنید می‌تواند مسیر یک رابطه را تا حد بسیار زیادی به سمت و سوی صحیح ببرد. مثبت بیاندیشید و به دنبال یافتن کارهایی باشید که همسرتان به‌خوبی از پس آن برمی‌آید.

وقتی‌که شرایط سخت می‌شود و صفات بد او نمایان می‌گردد به‌جای آن که به نکات منفی تمرکز کنید، سعی کنید دنده را عوض کرده و روی نکات مثبت متمرکز شوید.

- افسانه‌ها را دور بریزید: باید بدانید، درحالی‌که ازدواج اتفاق بسیار خوبی است اما بدون دردسر نیست؛ بنابراین هیچ وقت ایده‌آل نخواهد بود. انتظارات واقعی داشته باشید و قربانی قصه‌ها نشوید چراکه نتیجه آن، ناامیدی شدید شما خواهد بود. به‌طورکلی باورها و عقاید غیرمنطقی در ازدواج را باید فراموش کنید.

- احساسات لطیف را دنبال کنید: زمانی که عصبانی هستیم معمولاً احساسات دیگری را پشت این عصبانیت مخفی می‌کنیم. ما از عصبانیت می‌توانیم به‌عنوان ابزاری برای حفاظت از آسیب‌پذیری‌مان استفاده کنیم.

به دنبال احساسات لطیف و آسیب‌پذیری باشید که پشت نقاب عصبانیت افراد پوشیده شده است. این کار کمک می‌کند تا شما بتوانید راحت‌تر با شرایط کنار بیایید و احساسات صادقانه شریک زندگی‌تان را درک کنید.

- کنترل‌گر نباشید: افراد متأهل عموماً به‌جایی می‌رسند که خودشان را گم می‌کنند و حس حسادت و بی‌کفایتی در آنان تقویت می‌شود. آن‌ها حتی یادشان می‌رود که فردی مستقل از شریک زندگی‌شان هستند و بنابراین می‌خواهند بر روی همسرشان مسلط شوند و به‌عبارت‌دیگر رئیس باشند.

برای اینکه زندگی مشترک و زناشویی خوبی داشته باشید لازم است که با همسرتان برخورد مناسب و ارتباط خوب و موثرتری داشته باشید.



بیشتر اوقات این شرایط سهواً و با افزایش انتظارات به مرور زمان به وجود می‌آید. ازدواج با مردان و زنان سلطه‌جو امروزه یکی از معضلات ازدواج است.

- از کلمات منفی استفاده نکنید: اگر نمی‌خواهید از همسرتان جدا شوید، پس نباید از کلماتی که تهدید به جدایی دارند، استفاده کنید. زوج‌هایی که از این عبارت‌ها استفاده می‌کنند می‌خواهند در طول دعواها از این کلمات به عنوان ابزاری برای کنترل شرایط استفاده نمایند.

زوج‌هایی که از این عبارات تهدید آمیز استفاده می‌کنند، درنهایت، انتظار جدایی را خودشان ایجاد می‌کنند. تهدید کردن اصلاً راه مناسبی برای حل کردن مسائل و مشکلات نیست پس این کار را انجام ندهید.

- احساس مسئولیت داشته باشید: برای اینکه یک زندگی زناشویی موفق داشته باشید لازم است که نقش خود را در رابطه بپذیرید و در زندگی مشترکتان مسئولیت‌پذیر باشید . با پذیرفتن مسئولیت در زندگی می‌توانید با همسر خود ارتباطی صمیمی برقرار کنید.

- به همسرتان احترام بگذارید: اگر می خواهید زندگی مشترک خوبی داشته باشید به احساسات همسرتان اهمیت دهید و هنگام تصمیم گیری درباره ی مسائل روزمره به نظرات همسرتان به‌اندازه‌ی کافی اهمیت بدهید و عقاید او را جدی بگیرید.

- یکدیگر را در آغوش بگیرید: برای ایجاد یک ارتباط قوی با همسر خود تماس بدنی بیشتری با همسرتان برقرار کنید مثلاً او را ببوسید، در آغوش بگیرید و یا دستانش را درست تان بگیرید. انجام این کارها سبب می شود در بدن شما اکسی توسین بیشتری آزاد شود و رابطه قوی‌تری باهم داشته باشید.

- اختلافات و تفاوت‌ها را بپذیرید: همه ما در زندگی مشترک با یکدیگر اختلاف‌نظر و تفاوت‌هایی را داریم اما یک زندگی زناشویی موفق زندگی است که در آن زن و مرد تفاوت‌ها همدیگر را بپذیرند.

- به یکدیگر اعتماد کنید: اگر همسرتان درباره‌ی موضوع مهمی به شما اعتماد کرد و آن را با شما در میان گذاشت، هرگز نباید با بی فکری آن را با کس دیگری در میان بگذارید زیرا این کار اعتماد را از بین می‌برد و هرگز از این مسائل به‌عنوان نقطه ضعف، در مشاجرات و بحث‌هایتان استفاده نکنید و به صداقت همسر خود احترام بگذارید.

- از او قدردانی کنید: همیشه که نباید برای همسرتان هدیه‌های گران قیمت بخرید بلکه شما می‌توانید با یک نوشته کوچک داخل بسته ناهار همسرتان قرار دهید تا او با خواندن آن احساس شادی کند . قدردانی از همسر باعث نزدیک شدن دل‌هایتان به یکدیگر خواهد شد چرا که با این کار به همسرتان می‌فهمانید که به او توجه و علاقه دارید .

- همسرتان را تغییر ندهید: اگر می‌خواهید همسرتان با شما ارتباط قوی و مؤثری برقرار نماید و از شما فاصله نگیرد ، هرگز نخواهید همسرتان را تغییر دهید و به او نگویید که تو همان‌که من می‌خواهم نیستی زیرا او این‌چنین از شما فاصله خواهد گرفت پس همسرتان را همان‌گونه که هست، بپذیرید و تلاش کنید تنها خوبی‌های همسرتان را ببینید . 

- ارتباط صادقانه داشته باشید: هنگام صحبت با همسر خود احساسات و افکارتان را صادقانه بیان کنید چرا که همسرتان قادر نیست ذهن شما را بخواند و پی به احساس شما ببرد. اگر با همسر خود گفتگویی داشتید سعی کنید به حرف‌های او بدون خجالت دادن، مقصر دانستن و مشاجره، گوش دهید. عدم گفتگوی صادقانه و گوش ندادن به صحبت‌های همسر سبب رنجش، عصبانیت، و ناامیدی در ارتباط خواهد شد .

- با انصاف باشید: انصاف را به ارتباطتان برگردانید و آن را ارتقا دهید و هنگام تقسیم وظایف، ابراز نیازها، اظهار نارضایتی، مدیریت مالی زندگی، پدر یا مادری کردن، و حمایت از دیگری انصاف داشته باشید. 

- با همسرتان به‌خوبی رفتار کنید: بارها در نمناک به این مورد مهم اشاره کرده ایم که با همسر خود با مهربانی، ملایمت، صبر و خودکنترلی رفتار کنید و حتی اگر همسرتان گاهی رفتار بدی با شم داشت کارش را تلافی نکنید بلکه در جواب این رفتار با او مهربان و خوب باشید زیرا رفتار شما در او اثر می گذارد و باعث می شود تا او قدر شما را بداند .

- انتقاد را کنار بگذارید: همیشه کارها و رفتار خوب همسرتان را در نظر بگیرید و از او به خاطر خوبی هایش تشکر و قدردانی نمایید. بهتر است انتقاد را کنار بگذارید و هرگز روی رفتارهای همسرتان که شما را آزار می دهد تمرکز نکنید . 

خانمها به خودشان رسیدگی کنند

این مسئله بیشتر مربوط به خانم‌های متأهل است، بسیاری از خانم ها را دیده ایم که بعد از ازدواج چندان به خودشان رسیدگی نمی‌کنند.

نکته مهم و قابل ذکر این است که، مردها از زن‌های شلخته‌ای که خودشان را ول کرده ورسیدگی‌های لازم برای نظافت و زیبایی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند، دوست ندارند. پس برای داشتن زندگی زناشویی مطلوب و لذت‌بخش کمی برای خودتان وقت بگذارید و همیشه خودتان را برای همسرتان مرتب و سرحال نگه‌دارید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .