تبیان، دستیار زندگی

طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش دوم

بخشی از امکانات و وسایلی را که برای طراحی اتاق فرار
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسابقه طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
مسابقه طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
مسابقه طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
مسابقه طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
مسابقه طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
در این درسنامه می خواهیم بخشی از امکانات و وسایلی را که برای طراحی اتاق فرارتان در اختیار دارید معرفی نماییم، تا با کمک این وسایل و وسایل دیگری که در درسنامه بعدی معرفی خواهیم کرد، اقدام به طراحی معمای اتاق فرار نمایید. بنابراین بعد از خواندن این اطلاعات، شروع به طراحی معمای اتاق فرار خودتان کنید.

1. گاوصندوق با قفل دیجیتال قابل کنترل: یک گاوصندوق در اختیار دارید که می توانید قفل دیجیتال آن را کنترل نمایید و طراحی کنید که داخل آن چه چیزی باشد و با چه راهنمایی‌ای و چگونه درب آن باز شود.

2. قفل برقی قابل کنترل (برای در اتاق فرار): یک قفل برقی است که کنترل آن دست شماست و شما طراحی می‌کنید که طبق چه نقشه و سناریوای باز شود.

3. لامپ نور بنفش قابل کنترل: لامپ های نور بنفشی در محیط وجود دارند که شما باید طراحی کنید چه موقع و برای چه روشن شوند.

4. ماژیک نامرئی نمایان شونده با نور بنفش : ماژیکی است که متن نوشته شده با آن بصورت نامرئی است و فقط با تاباندن نور بنفش نمایان می شود.

5. گیرنده RFID با تگ های قابل نوشتن : تگ های RFID دارای کدهای شناسایی هستند که با نزدیک کردن به گیرنده RFID خوانده می‌شوند و در نرم افزار در اختیار شما قرار می‌گیرند. به این ترتیب شما می‌توانید تشخیص دهید که شخص درحال بازی آیا تگ مورد نظر شما را پیدا کرده است یا نه.

6. نورپردازی قابل کنترل : ما سیستم نور پردازی در اختیار شما قرار می دهیم که بتوانید طبق طرحی که دارید آن را کنترل کنید.

7. رله قابل کنترل : رله را می توانید در هر قسمتی از اتاق فرار خود قرار دهید و برای قطع و وصل کردن برق هر وسیله برقی دلخواه از آن کمک بگیرید.

8. ریموت چهار کاناله قابل کنترل: ریموتی دارید که چهار کانال دارد و می توانید برای کنترل از راه دور هر عملیاتی که طراحی کرده اید از آن استفاده کنید.

9. سنسور اندازه گیری دمای یک ظرف پر از مایع: با کمک آن می توانید دمای مایعات را اندازه گیری کنید و با عدد اندازه گیری شده طرحی برای اتاق فرار داشته باشید. همچنین وسایلی مانند شمع وارمر یا یخ برای افزایش یا کاهش دمای مایع در اختیارتان قرار می گیرد.

10. سنسور تشخیص رنگ: با کمک آن می توانید رنگ اجسام را تشخیص دهید و با آن طرحی برای اتاق فرار داشته باشید.

11. سنسور تشخیص فاصله: به کمک آن می توانید فاصله میان اجسام یا اشخاص را اندازه بگیرید. از حالا بیندیشید که در کجای اتاق فرار و به چه منظور می خواهید از آن استفاده کنید.

12. سنسور تشخیص صدا: قابلیت این را دارد که ایجاد صداهایی که از حدی بلندتر باشند را تشخیص دهد.

13. سنسور تشخیص لرزش: به کمک آن می توانید لرزش را اندازه گیری کنید.

 یک پخش کننده صدا است که می توانید هر کلام یا هرصدایی را که از قبل ضبط کرده‌اید را در زمان و شرایط خاصی که در کدنویسی تعیین می‌کنید توسط آن پخش کنید. صداهای ضبط شده را باید از قبل آماده کنید و روز مسابقه همراه داشته باشید.
همچنین تمام راهنمایی های قسمت های مختلف اتاق فرار را بصورت مکتوب از قبل پرینت کرده و با خود بیاورید.
یادآور می شویم که از طریق شبکه های اجتماعی می توانید با ما در ارتباط بوده و از راهنمایی های ما کمک بگیرید.
پس همچنان مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

 مثال اول از طراحی معمای اتاق فرار
یک نفر از شرکت کنندگان برای پیدا کردن کد رمز معمای شما به داخل اتاقک می‌رود. کد رمز معما، یک حرف از حروف الفبای فارسی است که از معمای شما استخراج می‌شود و اگر شرکت کنندگان بتوانند سایر معماهای گروه های دیگر را حل کنند و حرف های بدست آمده را کنار هم قرار دهند، واژه نهایی مورد نظر را برای برنده شدن پیدا خواهند کرد.

شرکت کننده مورد نظر باید در را ببندد و در نور بنفش کد رمز معما را که شما با ماژیک نامریی در گوشه ای از دیوار جنوبی نوشته اید، پیدا کند. با بسته شدن در، قفل برقی فعال می‌شود ولی چراغ بنفش روشن نمی‌شود و پخش کننده صدا می‌گوید «شما 100 ثانیه برای وارد کردن رمز صحیح فرصت دارید». برای روشن شدن چراغ بنفش دوستان شرکت کننده زندانی باید یک کد چهار رقمی را روی صفحه کلیدی که در بیرون اتاقک تعبیه کرده ‌اید وارد کنند. شما یک راهنمایی رمزآلود برای حدس زدن این کد چهاررقمی را زیر صفحه کلید نصب کرده‌اید و آن راهنمایی این است : «در این سال روشن کننده خانه ها به دنیا آمد». منظور شما سال تولد توماس ادیسون یعنی 1847 است که شرکت کنندگان باید به سرعت آنرا پیدا و وارد کنند. با ورود کد صحیح چراغ بنفش داخل اتاقک به مدت 60 ثانیه روشن می‌شود و بعد از پایان این مدت، چراغ بنفش خاموش شده و چراغ سفید روشن می‌شود و در اتاقک باز می‌شود. اگر در زمان 100 ثانیه کد صحیح وارد نشود  و یا بیشتر از سه بار کد اشتباه وارد شود، صدای ترسناک غرش شیر از پخش کننده صدا پخش می‌شود و چراغ های سفید خاموش می‌شوند و بعد از 10 ثانیه در اتاقک باز می‌شود.

برای مشاهده درس نامه ها فایل های زیر را دانلود کنید.
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش اول
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش دوم
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش سوم


تلگرامCodyNick Admin
اینستاگرامCodyNick official
ایمیلinfo@CodyNick.com

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان