تبیان، دستیار زندگی

فناوری بلاک چین چیست؟

بلاک چین اختراعی است، که از راه ایجاد امکان توزیع اطلاعات دیجیتال بدون کپی کردن می‌توان ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بلاک چین
امروزه فناوری بلاک چین به موجودیتی بزرگ در فضای دیجیتال تبدیل‌ شده است و سؤال بسیاری از افراد این که بلاک چین چیست؟ البته فناوری بلاک چین، برای پول دیجیتال بیت کوین طراحی شد، اما در حال حاضر جامعه فناوری در حال پیدا کردن دیگر کاربردهای بالقوه برای این فناوری است.

بلاک چین یک دفتر دیجیتالی غیر قابل‌ تخریب از معاملات اقتصادی است که می‌تواند نه‌تنها برای ضبط معاملات مالی بلکه تقریباً برای ثبت هر دارایی ارزش‌مندی استفاده شود.

در حقیقت بلاک چین یک فناوری است که امکان ثبت اطلاعات به‌صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم می‌کند. این فناوری، نوعی دیتابیس یا پایگاه داده ها است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می‌شوند، توزیع می شود.



فناوری بلاک چین به زبان ساده!

فناوری بلاک چین مثل اینترنت است که حاوی یک استحکام داخلی است. با ذخیره بلوک‌های اطلاعاتی‌­ای که در سراسر شبکه آن یکسان هستند، همچنین بلاک چین  نمی‌تواند توسط یک نهاد واحد کنترل شود و هیچ نقطه‌ی شکست واحدی ندارد.

- بلاک چین مکانیزمی انقلابی است: که همه را به بالاترین سطح پاسخگویی می‌­رساند. دیگر معاملات نادرست، خطاهای انسانی و ماشینی یا حتی یک مبادله که با رضایت طرفین انجام نشده است، وجود نخواهد داشت.

بالاتر از هر چیز دیگری، مهم‌ترین حوزه‌ای که بلاک چین به آن کمک می‌کند، ضمانت اعتبار یک معامله از طریق ثبت آن نه‌تنها در یک محل ثبت اصلی و متمرکز بلکه در یک سیستم توزیع شده است که از طریق مکانیزم اعتبارسنجی امن متصل هستند.

- بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است: هر چیزی که روی آن اتفاق می‌افتد، حاصل از عملکرد شبکه به‌عنوان یک کل است. از این ویژگی بسیار استفاده می‌شود. با ایجاد یک روش جدید برای بررسی معاملات، برخی جنبه‌های تجارت سنتی ضرورت خود را از دست خواهند داد. برای مثال، معاملات بورس سهام می‌توانند به‌طور هم‌زمان در بلاک چین قرار گیرند، یا می‌توان انواع حسابرسی‌ها مانند ثبت زمین را کاملاً عمومی‌ کرد. تمرکززدایی در حال حاضر یک واقعیت است.

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

به‌طورکلی بلاک چین یک  سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دست‌کاری اطلاعات ثبت شده تقریباً غیرممکن است.

این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت کوین. (بیت کوین  نیز اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد.

اگر بلاک چین یک سیستم‌عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم‌عامل است.) اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و باهم به‌صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

بلاک چین‌ها همچنین می‌توانند به‌صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک‌نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار گیرند که به آن بلاک چین سازمانی می‌گویند. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی غیرمتمرکزسازی را به ارمغان آورند.

 

بلاک چین

کاربردهای بلاک چین

البته در دنیای واقعی به‌صورت گسترده بلاک چین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و با اینکه این فناوری غیرمتمرکز است، در بسیاری از کارها باوجودآن بازهم مجبور به تکیه کردن به نهادها و سازمان‌های متمرکز هستیم. اما با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم مثل توسعه هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء می‌توان به کاربردهای بیشتر این فناوری امیدوار بود.

تمرکززدایی جهان

بلاک چین اختراعی است، که از راه ایجاد امکان توزیع اطلاعات دیجیتال بدون کپی کردن می‌توان ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرد.

همان‌طور که گفتیم بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مهم‌ترین موفق‌ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند. به‌عنوان‌مثال در بیت کوین با استفاده از این فنّاوری امکان تقلب، دوبار خرج کردن پول و برگشت تراکنش‌ها از بین می‌رود.

- این فناوری می‌تواند به‌جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای زیاد دیگری هم داشته باشد و هرکجا نیاز به فضایی برای ذخیره داده و از بین بردن نیاز به اعتماد باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد.

- به‌عنوان نمونه انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب می‌تواند یکی از کاربردهای بلاک چین باشد، با استفاده از این نوآوری می‌توان تا حد زیادی خطر تقلب در انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را کاهش داد.

- می‌توان به استفاده از بلاک چین در زنجیره تأمین و حمل‌ونقل اشاره کرد. کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند اطلاعات کالاها و حمل‌ونقل خود را از ابتدا تا رسیدن به دست مشتری روی پایگاه داده ثبت می‌کنند که این کار اصالت کالاها و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می‌کند.

- با این فناوری می‌توان درست مثل یک جامعه یا سازمان، نوعی حاکمیت را در یک سیستم به‌ وجود آورد که همه بتوانند نسبت به سهامشان و اختیاراتی که دارند در جلو بردن آن سیستم سهیم باشند.

- همچنین با این فناوری می‌شود دارایی‌ها را به توکن‌های دیجیتال تبدیل کرد و آن‌ها را به‌صورت یک دارایی قابل‌انتقال عرضه کرد. به‌طور مثال، ارزش یک خانه را به هزاران توکن دیجیتال تبدیل می‌کنند و آن‌ها را نسبت به بودجه متقاضیان به فروش رساند تا افراد زیادی (حتی از کشورهای دیگر) بتوانند در آن خانه سرمایه‌گذاری کنند.

در حقیقت بلاک چین یک فناوری است که امکان ثبت اطلاعات به‌صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم می‌کند. این فناوری، نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می‌شوند، توزیع شده است.

نکته مهم: به دلیل بهره بردن از رمزنگاری و ثبت آن، در همه کامپیوترهای شبکه، گزارشات ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .