تبیان، دستیار زندگی

ازدواج با دختران فامیل!

شاید شما هم بخواهید با یکی از اقوام ازدواج کنید اما مردد باشید که کار درستی است یا نه. بهتراست اول این مقاله را مطالعه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
سوال کاربر: می‌خواستم نظر شما را در مورد ازدواج فامیلی (با دختردایی) را بپرسم و ببینم که آیا خوب هست یا بد؟ اگر بد چرا؟ و اگر خوب چرا؟ و چه اقداماتی باید قبل از آن انجام داد تا با مشکل برخورد نکرد. با تشکر

پاسخ مشاور:
درباره ازدواج فامیلی هم می‌توان گفت که هم محاسن دارد و هم معایب اما همگان، این مسئله علمی را قبول دارند که احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج‌های غیر خویشاوندی 2 تا 3 درصد است. درحالی‌که این رقم برای ازدواج‌های خویشاوندی به 4 تا 5 درصد می‌رسد. هرچند شاید به نظر این تفاوت یک‌درصدی اندک باشد اما با احتساب آمار موالید سالیانه عدد قابل‌توجهی می‌شود یعنی اگر بخواهیم بدون ضرورت انجام مشاوره ژنتیک ازدواج‌های فامیلی را توصیه کنیم، نمی‌توانیم به‌سادگی بار اقتصادی و مشکلات دیگر این افراد بیمار را که به جامعه تحمیل می‌شود، نادیده بگیریم.
همه کارشناسان معتقدند قبل از هر چیز و حتی قبل از علنی کردن این خواستگاری در خانواده لازم است مشاوره ژنتیک صورت گیرد و سپس با مطرح کردن این موضوع دختر و پسر را به سمت عواطف سوق داد. در این شرایط آسیبی به عواطف و احساسات طرفین وارد نمی‌شود.
قبل از هر ازدواجی لازم است دو طرف یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند و بررسی کنند که آیا باهم تناسب دارند یا خیر. این مورد در ازدواج‌های فامیلی نباید فراموش شود. بسیاری از مردم گمان می‌کنند چون خانواده دختر و پسر یکدیگر را می‌شناسند، فضایی را که دختر و پسر در آن پرورش‌یافته‌اند و حتی آسیب‌های آن را خوب می‌شناسند و به قولی جمله معروفی دارند که می‌گویند «او را مثل بچه خودم بزرگ کرده‌ام» پس نسبت به بررسی و ارزیابی این تناسب‌های مهم نیازی احساس نمی‌کنند. اتفاقاً اکثر مشکلات هم از این طرز فکر ناشی می‌شود که دو خانواده بی‌گدار به آب می‌زنند. پس اجازه بدهید بدون آنکه بگوییم ازدواج فامیلی خوب است یا بد، باهم بدی‌ها و خوبی‌های این تصمیم یعنی وصلت با فامیل را بررسی کنیم. شاید وقتی محاسن و معایب آن را بدانید بهتر بتوانید انتخاب کنید و در هر ازدواجی که دارید چه با فامیل و چه غریبه، موفق و خوشبخت شوید.

همه کارشناسان معتقدند قبل از هر چیز و حتی قبل از علنی کردن این خواستگاری در خانواده لازم است مشاوره ژنتیک صورت گیرد و سپس با مطرح کردن این موضوع دختر و پسر را به سمت عواطف سوق داد. در این شرایط آسیبی به عواطف و احساسات طرفین وارد نمی‌شود.


مزایای این ازدواج

از مزایای ازدواج فامیلی شروع می‌کنیم. شما در اغلب موارد ازنظر تناسب خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی که بسیار مهم هستند مشکلی با خانواده عروس یا داماد نخواهید داشت چون طبقه خانوادگی- اجتماعی فامیل عموماً یکسان است و فقط استثنای 10 درصدی وجود دارد که عده‌ای خیلی بالاتر از سطح فامیل یا خیلی پایین‌تر از آن باشند و با یکدیگر در تناسب قرار نگیرند. پس برخی از تناسب‌هایی که ما برای ازدواج نیازمند آن‌ها هستیم در ازدواج‌های فامیلی، خودبه‌خود وجود دارد.

در اینجا به دلیل وجود چنین تناسب‌هایی که با فامیل خودداریم، گمان می‌کنیم تناسب شخصیتی و عاطفی هم بین فرزندان ما با یکدیگر برقرار است؛ بنابراین انتظار داریم دخترخاله، پسرخاله یا دختردایی، پسرعمه ازلحاظ شخصیتی و اخلاقی هیچ تضادی باهم نداشته باشند و مناسب یکدیگر باشند.

این باور غلط می‌تواند زمینه بی‌انگیزه و بی‌رغبتشان دختر و پسر جوان یا خانواده‌های آن‌ها شود و آن‌ها را از ارزیابی و بررسی اینکه آیا در تناسب اخلاقی و شخصیتی باهم هستند منصرف کند. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید چون مادر یا پدر این دختر و پسر که مربی آن‌ها هستند و نقش پررنگی در پرورش ساختار تربیتی آن‌ها دارند، غریبه هستند این تفاوت‌ها پدید می‌آید. گذشته از این‌ها برخی خصوصیات اخلاقی خواهر و برادران و دیدگاه آن‌ها با یکدیگر در تضاد است. درنتیجه امکان دارد زوجی دخترخاله و پسرخاله باشند اما علاوه بر تفاوت دیدگاه پدرانشان که غریبه‌اند، شخصیت و اخلاق مادران آن‌ها نیز یکسان نباشد؛ بنابراین توصیه می‌کنم همه دختر و پسرها قبل از حرکت به سمت عواطف و دلباخته شدن در مورد این تناسب‌ها و اینکه آیا مناسب هم هستند یا نه، بررسی کنند و خانواده‌ها اجازه دهند آزادانه تصمیم بگیرند.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان

منبع: پرسش و پاسخ‌های عمومی تبیان