تبیان، دستیار زندگی

چه غذاهایی باعث سقط جنین می شود؟

یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر زوجی بارداری است. خانم ها در این دوران باید برای جلوگیری از سقط جنین در مصرف برخی از مواد غذایی بسیار محتاط عمل کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنین

 زنان باردار برای حفظ و سلامت جنین  باید برنامه غذایی خود را با دقت بیشتری تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند. در بین مواد غذایی دسته ای از خوراکی ها جزو مواد غذایی سقط کننده جنین هستند که نباید مصرف شوند، به همین خاطر برای زن باردار ضروری است تا از استفاده این مواد غذایی در رژیمش خودداری کند و خوردن غذاهای خاصی را برای خود منع کند تا مانع از سقط جنین شود.

 هرچند عوامل دیگری از جمله سن و سلامت زن باردار ،در سلامت جنین موثر است اما اهمیت شیوه های زندگی و برنامه غذایی در این دوران همرا هم نمی توان نادیده بگیریم.

توصیه می شود ، زنان در این دوران از مصرف غذاهایی که برای جنین ضرر دارد، خودداری کنند، مخصوصا در ماه های اول بارداری.

این غذاها ممکن است باعث گشاد شدن یا باز شدن دهانه ی رحم و انقباضات درونی در زن باردار شود بنابراین او را در خطر سقط جنین قرار دهد .

 در ادامه مواد غذایی که باعث سقط جنین می‌شود را بیان می کنیم:

سقط جنین با زعفران


یکی از مواد غذایی که باعث سقط جنین می شود ، مصرف زیاد زعفران می باشد. مصرف زعفران در ماه های اول بارداری برای خانم های باردار بسیار خطرناک است ومصرف 2 -1 گرم از ان سبب سقط جنین می شود؛ بنابر این اگر در مصرف زعفران تعادل را رعایت کنید و کمتر از مقدار ذکرشده از ان مصرف کنید، منجر به سقط جنین نخواهد شد.


گل گاو زبان


زنان باردار باید از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری کنند. این گیاه به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود. بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

آناناس


یکی دیگر از خوراکی هایی که مادران باردار باید از خوردن آن در این دوران اجتناب کنند، مصرف آناناس می باشد. آناناس دارای بروملین می باشد که باعث نرم شدن دهانه رحم می شود و باعث شروع انقباضات در زن باردار می شود. درواقع آناناس دیواره ی رحم را ذوب می کند، در نتیجه فضای مناسب برای رشد از جنین گرفته می شود و در نتیجه منجر به سقط جنین می شود. بهترین کار این است که از مصرف آناناس یا آب آناناس در بارداری پیشگیری شود به خصوص در مراحل اولیه بارداری.

 دانه های کنجد در بدن گرما تولید می کنند و با ایجاد فشار نامساعد به جنین، باعث سقط آن می شود. زنان باردار باید از خوردن دانه های کنجد در ماه های اول بارداری خودداری کنند. 


پنیرهای نرم


بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیتریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری ‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری ‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد ممکن است موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود.

آلوئه ورا


یکی دیگر از خوراکی هایی که منجر به سقط جنین می شود، آلوئه ورا می باشد. زنان باردار باید از مصرف زیاد آن اجتناب کنند ، چون باعث خونریزی لگن می شود. چون آلوورا حاوی آنتراکینون می باشد، یک نوع ملین که انقباضات رحم را تحریک می کند و باعث خونریزی لگنی می شود، که در نهایت منجر به سقط جنین می شود. البته ژل آلوورا در بارداری خطر ندارد.

دانه های کنجد


دانه های کنجد در بدن گرما تولید می کنند و با ایجاد فشار نامساعد به جنین، باعث سقط آن می شود. زنان باردار باید از خوردن دانه های کنجد در ماه های اول بارداری خودداری کنند. دانه های کنجد وقتی با عسل مصرف شود می تواند باعث مشکلاتی در بارداری شود. اگرچه، ممکن است زنان بادار کمی کنجد سیاه در اواخر بارداری مصرف کنند چون معتقد هستند که برای زایمان فوایدی دارد. مصرف کنجد سیاه در ماه های آخر بارداری، برای کاهش درد در هنگام زایمان مناسب است.


گوشت


 بهتر است زنان باردار در این دوران از گوشت فریز شده و منجمد استفاده نکنند. چون این گوشت های فریزشده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود. و موقع پخت حتماً انواع گوشت را تا متوسط و کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به تاکسوپلاسما باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و بااینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد شو ویا یک مشکل حاد برای سلامتی فرد را ایجاد کند.

جگر سیاه حیوانات


چجگر دارای ویتامین( آ)می باشد ،بنابراین غذای سالمی به نظر می رسد. بنابراین خوردن آن، چند باری در ماه ممکن است مشکلی را برای فرد ایجاد نکند ، اما اگر مقدار زیادی از آن توسط یک زن باردار خورده شود باعث دردسر برای او می شود چون باعث انباشتگی تدریجی رتینول(ویتامین آ) می شود که بر نوزاد تاثیر می گذارد.
زن باردار

ماهی دارای جیوه


ماهی هایی که جیوه بالا دارند هم ،در میان بدترین غذاها هستند که موجب سقط جنین می شود، که زنان باردار باید از آن اجتناب کنند مصرف جیوه در دوران بارداری، می تواند منجر به آسیب مغزی و تاخیر رشد در جنین شود. نمونه ای از این گونه ماهی ها، عبارتند از:کوسه، ماهی دزد دریایی، ماهی خال خالی و ماهی تیلفی. کنسرو تن ماهی، جیوه کمتری نسبت به دیگر ماهی ها دارد، اما بهتر است زنان باردار از آن اجتناب کنند شما همچنین، باید از خوردن انواع ماهی ها به شکل سوشی اجتناب کنید، چون محتوای غنی از جیوه دارند.

کرفس


بهتر است مادران در سه ماهه اول بارداری از خوردن کرفس دوری کنند . خوردن خورش کرفس یا سالادی که  کرفس دارد، منجر به سقط جنین می شود. این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

نوشیدنی های کافئین دار


بهتر است زنان باردار در این دوران مخصوصا در سه ماهه اول بارداری از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه، یا نوشابه‌های انرژی‌زا خودداری کنند.تحقیقات نشان داده است زنانی که از نوشیدنی های کافئین دار در این دوران استفاده می کنند ، در مقایسه با زنان بارداری که استفاده نمی کنند ، بیشتر دچار سقط جنین شده اند. خیلی خوب است که در این دوران از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنند.

الکل


اگر در دوران بارداری از الکل استفاده کردید لازم است بدانید که الکل بلافاصله از جفت عبور می‌کند—یعنی وقتی شما می‌نوشید، فرزندتان هم می‌نوشد. زنانی که مداوم الکل مصرف می‌کنند، فرزندشان را در معرض اختلال جنین الکلی قرار می‌دهند که موجب ناتوانی‌های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری‌های فیزیکی و اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می‌دهد.

زرشک


زرشک هم برای زنان باردار خطرات جبران ناپذیری دارد و منجربه سقط جنین می شود.

خوردن غذاهای خام


غذاهایی که با حرارت پخته نمی‌شود حاوی باکتری هایی مثل اشرشیا ای کلای، کمپیلوباکتر، لیستریا و سالونلا که می‌تواند باعث سقط جنین، مرده زایی و تولد نوزاد نارس شود. باید بدانید که فقط غذای کاملا پخته شده را مصرف کنید. شیر غیر پاستوریزه نخورید زیرا حاوی لیستریا هست که یکی از عوامل سقط جنین بشمار میرود.

خوردن آب یخ


در دوران بارداری، دمای بدن کمی بالاتر از حالت عادی هست. اگر شما در فصل تابستان هستید، و احساس خستگی و ناراحتی میکنید. نباید آب و یا غذای خیلی سرد بخورید اگرچه بسیار لذت بخش هست اما ممکن هست برای شما و جنین ضرر داشته باشد با خوردن آب سرد عروق شکم و رحم منقیض شده و ممکن هست روی جنین اثرگذار باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که از خوردن آب یخ در دوران بارداری بپرهیزید.

 بهتر است مادران در سه ماهه اول بارداری از خوردن کرفس دوری کنند . خوردن خورش کرفس یا سالادی که کرفس دارد، منجر به سقط جنین می شود. این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.


فلفل تند و یا پودر فلفل تند


مصرف بعضی از ادویه های تند مثل زیره، تخم بادیان، دارچین،فلفل سیاه و تند، غذا های سرخ شده و یا غذاهایی با خواص تند برای جنین ممکن هست ضرر داشته باشد. غذا های تند باعث کاهش دفع در سیستم هضم و جذب شده و باعث از دست دفتن مقدار زیادی آب در روده می شود.درنتیجه یبوست یجاد می شود. بدنبال آن زن باردار برای دستشویی رفتن فشار زیادی را به مثانه و شکم وارد می کند.در دراز مدت فشار وارد شده مانع رشد درست جنین شده هست و در صورت ادامه فشارها احتمال سقط و تولد نوزاد نارس در اثر پاره شدن کیسه آب و خروج مایع آمنیوتیک وجود دارد.

 تخم شوید


تخم شوید خواص فراوانی دارد و می تواند باعث کاهش چربی بدن و لاغری شود و ضد نفخ است. اما مصرف تخم شوید در بارداری به علت تحریک تولید هورمون های مؤثر در سیکل قاعدگی و افزایش انقباضات رحمی از خطرات سقط جنین در ماه اول بارداری  به حساب می آید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .