تبیان، دستیار زندگی

تاثیر زوال عقل بر سلامت انسان

اصطلاح زوال عقل؛ برای بیماری‌هایی به‌کار می‌رود،که بر فکر، حافظه و رفتار فرد تاثیرگذار باشد و زندگی او را دچار اختلال نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوال عقل
یکی از بارزترین نشانه های زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره است. ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل قادر به یافتن مسیر همیشگی خود نباشد و مانند بیشتر بیماری هایی که به شدت عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار می دهند، زوال عقل نیز یک وضعیت وخیم محسوب می شود.

بدون تردید زوال عقل بیماری وحشتناکی است واین بیماری در اصطلاح کلی برای افت توانایی ذهنی به میزانی که در زندگی روزانه فرد تداخل ایجاد می کند و از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمررایج‌ترین نوع زوال عقل است. زوال عقل به طور کلی شامل کاهش تدریجی مهارت های حافظه، تفکر و استدلال می شوند.

البته درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر یا هر گونه زوال عقل پیشرونده وجود ندارد. دارو درمانی گزینه ای در دسترس است که امکان تسکین برخی نشانه ها را فراهم می کند.



امروزه، مردم بیشتر عمر کرده و وارد دوران پیری می شوند و می دانیم که افزایش سن بزرگترین عامل خطرآفرین غیر قابل تغییر برای زوال عقل محسوب می شود. افزون بر این، آگاهی بیشتری از بیماری زوال عقل بین جامعه پزشکی و به طور کلی مردم وجود دارد، اگرچه روشی که زوال عقل تشخیص داده می شود، تغییر نکرده است.

علائم اولیه زوال عقل

این که گاهی اوقات در زندگی خود با فراموشی مواجه شوید، مساله ای طبیعی است، به ویژه اگر سن شما افزایش یافته است. با پیر شدن مغز، این اندام کوچک‌تر و کندتر می شود. بیشتر افراد با افزایش سن تغییر در شرایط حافظه خود را تجربه می کنند. از مشکلات عادی حافظه می توان به فراموشی نام آشنایان، و یا این که برای چه در یخچال را باز کرده یا وارد اتاقی شده اید، اشاره کرد.

اما زمانی که مشکلات حافظه موجب اختلال در فعالیت های روزانه شده و با تکرر بیشتر رخ می دهند، این می تواند نشانه اولیه زوال عقل باشد. این به معنای آن است که فرد در مسائلی مانند فعالیت های کاری، سرگرمی، فعالیت های اجتماعی، روابط خانوادگی و پرداخت قبوض با مشکل مواجه می شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما موارد زیر را انجام می دهد، بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است:

- طولانی‌تر شدن زمان انجام فعالیت های روزانه، مانند پرداخت قبوض یا مدیریت نامه ها
- تغییرات ناگهانی یا غیر قابل توضیح در خلق و خو، شخصیت یا رفتار بدون دلیلی مشخص
- گم شدن هنگام پیاده‌روی یا رانندگی در مناطق نسبتا آشنا
- قرار دادن اشیا در مکانی اشتباه در خانه به صورت مکرر
- استفاده از واژه نادرست در مکالمات
- بیان مکرر پرسشی یکسان
- فراموش کردن واژه

انواع زوال عقل

همان گونه که اشاره شد، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و 60 تا 80 درصد تمامی موارد را شامل می شود. بیماری آلزایمر یک اختلال مرگبار است که سلول های مغز و قابلیت شناختی را خنثی می سازد.

دومین دلیل شایع زوال عقل به نام زوال عقل عروقی شناخته می شود و نوعی از زوال عقل است که در نتیجه سکته مغزی شکل می گیرد.
سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به سمت مغز قطع شده یا کاهش می یابد. عدم ارسال اکسیژن و مواد مغذی کافی به مغز موجب مرگ سلول های مغز می شود. سکته مغزی می تواند در نتیجه یک شریان مسدود شده (سکته مغزی ایسکمیک) یا به واسطه نشت یا ترکیدن یک رگ خونی (سکته مغزی هموراژیک) رخ دهد.

نشانه های بالقوه زوال عقل


دشواری در برنامه ریزی یا حل مشکلات
برخی افراد مبتلا به زوال عقل تغییرات ناگهانی در توانایی خود برای توسعه و دنبال کردن یک برنامه را تجربه می کنند. به عنوان مثال، انجام برخی وظایف ساده مانند پیگیری وضعیت حساب بانکی یا پیروی از یک دستورالعمل برای آنها به فعالیتی بسیار پیچیده تبدیل می شود. همچنین، در طول آغاز زوال عقل افزایش مشکلات در حفظ تمرکز شایع هستند.

دشواری در انجام وظایفی آشنا
یکی از بارزترین نشانه های زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره است. ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل قادر به یافتن مسیر همیشگی خود نباشد و یا چگونگی انجام بازی مورد علاقه خود را فراموش کند. به طور معمول، اجرای کاری همیشگی عمیقا در فعالیت نورونی ریشه دارد و یک نفر می تواند بدون فکر کردن کاری را انجام دهد. هر گونه تغییر قابل مشاهده در توانایی فرد برای انجام وظایف روزمره باید به دقت بررسی شود.

مشکلات جدید هنگام برقراری ارتباط
افراد مبتلا به زوال عقل اغلب در دنبال کردن یک گفتگو دچار مشکل می شوند. آنها ممکن است به تعامل خاتمه دهند، این که درباره چه چیزی صحبت کرده اند را فراموش کنند و حرف های پیشین خود را تکرار کنند، یا هیچ ایده ای برای ادامه گفتگو نداشته باشند. چالش های واژگانی از جمله ناتوانی در یافتن واژه درست نیز شایع هستند.

کناره گیری از فعالیت های اجتماعی یا کاری
هنگامی که یک نفر چالش های شناختی که به واسطه زوال عقل شکل می گیرند را تجربه می کند، ممکن است به تدریج خود را از فعالیت های کاری یا اجتماعی کنار بکشد. بخشی از این کناره گیری و انزوا ممکن است با تغییرات شخصیتی، ترس، یا عدم پذیرش مرتبط باشد.

از دست دادن حافظه و زوال عقل مخل زندگی روزمره

فراموشی برای همه ما رخ می دهد، اما به ندرت این فراموشی ها به طور قابل توجهی زندگی روزانه را فلج می کنند. طی مراحل اولیه زوال عقل، فراموش کردن اطلاعاتی که به تازگی یاد گرفته شده اند، یکی از شایع‌ترین نشانه های وجود مشکلی زمینه ای است.

- افزایش وابستگی به دیگران برای به یاد آوردن چیزهای مختلف
- پرسش مکرر درباره اطلاعاتی که به تازگی دریافت شده اند
- فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم
- افزایش وابستگی به وسایل کمکی حافظه

زوال عقل

آیا زوال عقل منجر مرگ می شود؟

زمانی که زوال عقل پیشرفت می کند، بافت مغز انسان کوچک شده و افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند از خود مراقبت کرده یا حتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. با گذشت زمان، این شرایط می تواند به مرگ ناشی از عوارض کشنده بیماری منجر شود.

- عفونت ها:  بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل با مشکلات غذا خوردن، مانند دشواری در بلع، مواجه هستند. زمانی که فرد نمی تواند غذا را به درستی قورت دهد، غذا یا نوشیدنی می تواند به جای مری وارد نای شده و در نهایت به ریه ها راه یابد که این شرایط می تواند ابتلا به سینه پهلو را در پی داشته باشد. زمانی که سینه پهلوی باکتریایی درمان نشود، می تواند به دیگر قسمت های بدن سرایت کرده و به طور بالقوه به سپسیس یا گندخونی منجر شود که یک واکنش شدید سیستم ایمنی بوده و می تواند مرگبار باشد. مهم‌تر این که بیمار ممکن است به واسطه ناتوانی در بلع با کم آبی بدن یا سوء تغذیه مواجه شود.

- تشخیص ندادن برخی بیماری ها:  بیماری های جدی دیگر مانند آنفلوآنزا اگر از شدت کافی برخوردار باشند می توانند موجب مرگ بیماران مبتلا به زوال عقل شوند. افراد مبتلا به زوال عقل پیشرفته قادر به تکلم درست نیستند و ممکن است قادر به بیان شرایط بد خود نباشند که می تواند موجب تاخیر در تشخیص یک بیماری در زمان مناسب شود. زمانی که بیماری سرانجام تشخیص داده می شود، ممکن است پیشرفت چشمگیری داشته و بخش های دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار داشته باشد در حالی که اگر فرد به زوال عقل مبتلا نبود، این شرایط رخ نمی داد.

- زمین خوردن های شدید: زمین خوردن می تواند دلیل مرگ مرتبط با زوال عقل باشد. افراد مبتلا به زوال عقل درک درستی درباره محدودیت های خود ندارند و ممکن است کارهای مخاطره آمیزی، مانند راه رفتن بدون استفاده از ابزار کمکی را انجام دهند که صورت برخورداری از سلامت کامل این کار را نمی کردند. زمین خوردن با خطر آسیب دیدگی جدی و مرگ همراه است. در حقیقت، زمین خوردن از دلایل اصلی مرگ ناشی از آسیب های ناخواسته در افراد 65 ساله یا پیرتر محسوب می شود.


پیشگیری از زوال عقل

اصطلاح زوال عقل؛ برای بیماری‌هایی به‌کار می‌رود،که بر فکر، حافظه، و رفتار فرد تاثیرگذار باشد و زندگی او را دچار اختلال نماید.

موارد ناشناخته بسیاری همچنان درباره زوال عقل و دلایل آن وجود دارند، اما به طور کلی می توان خطر ابتلا به این بیماری را با ورزش منظم، حضور منظم در فعالیت های اجتماعی، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم که بر مصرف میوه ها، سبزی های برگدار سبز، غلات کامل و پروتئین های مفید مانند ماهی استوار است، تحریک مکرر مغز با انجام فعالیت هایی مانند حل جدول، خواب منظم و کافی و مدیریت استرس کاهش داد.

البته درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر یا هر گونه زوال عقل پیشرونده وجود ندارد. دارو درمانی گزینه ای در دسترس است که امکان تسکین برخی نشانه ها را فراهم می کند.

عوامل  دیگر در جلوگیری از زوال عقل

- حفظ فشار خون، کلسترول، و قند خون در سطوح مناسب
- دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
- عدم مصرف نوشیدنی های الکلی
- حفظ وزن مناسب
- سیگار نکشیدن
- ورزش کنید

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .