تبیان، دستیار زندگی

بورس در 2 دقیقه

مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

سرمایه گذاری در هر بازار می تواند با منافع و مخاطراتی همراه باشد. بورس هم به عنوان یک بازار از این قاعده مستثنا نیست. در این یادداشت به بیان مزایای سرمایه گذاری در بورس می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان سرمایه گذاری در بورس با مبالغ کم و محدود


 عموم افراد تصور می کنند که برای ورود به بورس سرمایه بالایی مورد نیاز است در حالی که حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس تنها حدود 100 هزار تومان می باشد. به عبارت دیگر، شما با هر سرمایه‌ای می‌توانید به این بازار وارد شوید. در حالی که اغلب گزینه‌های دیگر سرمایه گذاری به سرمایه بالاتری نیاز دارند. به طور مثال شما نمی توانید با سرمایه کم وارد بازار مسکن شوید یا برای سرمایه گذاری در بازار سکه باید حداقل سرمایه ای به اندازه یک سکه داشته باشید. جالب است بدانید در ارتباط با حداکثر مبلغ سرمایه گذاری در بورس نیز محدودیت خاصی وجود ندارد. مبالغ بالا و هنگفت نیز در این بازار قابلیت سرمایه گذاری دارند. به عبارت دیگر، سرمایه های کوچک و عظیم هر دو می توانند در این بازار به کار گرفته شوند.
مزایای بورس

شفافیت اطلاعات


 در بازار بورس می توان تغییرات را به صورت لحظه ای رصد کرد. شرکت هایی که وارد بورس می شوند باید از چند سال قبل سودده باشند، سرمایه آن ها از مقدار معینی کمتر نباشد و تعهد نمایند که طبق استانداردهایی از پیش تعیین شده اطلاعات و صورت های مالی خود را برای استفاده عموم سهامدارن ارائه نمایند همین موضوع باعث ایجاد شفافیت این بازار نسبت به بازارهای دیگر مالی می شود.

نقدشوندگی بالا


 نقدشوندگی بالا به این معناست که بتوان دارایی خود را به سرعت تبدیل به پول نقد کرد. به طور مثال اگر در بازاری مثل مسکن سرمایه گذاری کرده باشید احتمالا برای تبدیل کردن سریع دارایی خود به مشکل بر خواهید خورد در حالی که در بازار بورس اغلب می توانید خیلی سریع و راحت سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کنید.

گزینه های متنوع سرمایه گذاری


 در بازار بورس ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد که هر سرمایه گذار می تواند با توجه به توان مالی خود، سطح انتظارات از منافع آتی سرمایه گذاری و همچنین میزان ریسک پذیری خود بهترین گزینه را انتخاب نماید. به عبارت دیگر برای هر فرد ابزار مناسب سرمایه گذاری با سطح ریسک پذیری او وجود دارد.

حفظ سرمایه در برابر تورم


 شرایط تورمی همیشه این نگرانی را برای عموم افراد به دنبال دارد که بتوانند دارایی های خود را در برابر ریسک تورم و کاهش ارزش مصون نگاه دارند. بررسی آمار در سال های اخیر نشان می دهد که بازار سرمایه اغلب بازدهی بسیار بالاتری نسبت به تورم داشته است.

بازار قانونی و شرعی


معاملات در این بازار بسیار نظام مند و بر پایه قانون است. تمامی ابزارهای مورد معامله در بورس قانونی و شرعی است. پس با سرمایه گذاری در این بازار نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

کسب بازدهی بالاتر


 بازده پاداشی است که سرمایه گذار در سرمایه گذاری به دست می آورد. شاید هدف نهایی هر سرمایه گذار در بازارهای مالی چیزی جز کسب سود و بازده نباشد. تمام مزیت های هر گزینه سرمایه گذاری در دل کسب بازدهی معنا می یابند. در همین راستا در شکل زیر می توانید بازدهی بازارهای متفاوت را در 10 سال گذشته مشاهده کنید. طبق مطالعات صورت گرفته بازدهی سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت از بازارهای دیگر بیشتر بوده است. همچنین از ابتدای سال 98 بورس نسبت به سایر بازارها بسیار بهتر عمل کرده است. به طوری که با اشباع بازارهای رقیب مثل طلا، ارز، مسکن و … بخشی بزرگی از نقدینگی جامعه به سمت بورس هدایت شده است. پیش بینی می شود در بلندمدت با بهبود فرهنگ سرمایه گذاری و حمایت های دولت شاهد رشد و بالندگی روز افزون در این بازار باشیم. حال که در مورد بازدهی و کسب سود به عنوان یک مزیت در بورس صحبت شد شاید برای شما نحوه سود بردن در بورس کمی مبهم باشد و به دنبال این سوال باشید که:

نحوه به دست آوردن سود در بورس چگونه است؟

سهامدارن از دو طریق در بورس سود به دست می آورند:

افزایش قیمت سهام (بازده سرمایه ای):بازدهی است که سرمایه گذار از محل افزایش قیمت سهام کسب می کند.

دریافت سود نقدی (بازده نقدی)

اگر شرکت های بورسی در پایان سال مالی سود آور باشند درصدی از این سود را بین سهامداران خود تقسیم می کنند. میزان پرداخت سود به سیاست های آن شرکت بستگی دارد.

فرض کنید سرمایه گذاری سهام شرکت ایران خودرو را به مبلغ 500 تومان خریداری کرده است و قصد دارد آن را به مدت یک سال نگه داری کند. اگر در طول دوره سرمایه گذاری شرکت 50 تومن سود به سهامدار پرداخت کند و قیمت سهم نیز به 700 تومن برسد بازده سرمایه گذار از محل افزایش قیمت 40% و از محل دریافت سود نقدی 10% می شود. در مجموع سرمایه گذار از محل خرید سهام ایران خودرو 50% بازدهی کسب نموده است.

آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
بعضی از افرادی که در بازار بورس تجربه فعالیت داشته اند از ورود به این بازار راضی نیستند. معمولا وقتی عملکرد ما در موضوعی در سطح انتظارمان نباشد ناراضی خواهیم بود. خیلی ها هیجانی و بدون آموزش مناسب وارد بازار می شوند پس طبیعی است که ناراضی خارج شوند. همین موضوع اهمیت آموزش صحیح را چند برابر می کند. ما سعی می‌کنیم به شما تصویری واقعی از بورس ارائه دهیم که به دور از بزرگ نمایی یا سیاه نمایی باشد. پس از مطالعه مقالات سیگنال، شما می توانید بهترین تصمیم را بگیرید. شما می توانید سوالات و یا نظرات خود درباره بازار بورس و یا تجربیات شخصی تان را با ما در میان بگذارید.