تبیان، دستیار زندگی

بورس در 2 دقیقه

آموزش کامل مراحل دریافت کد بورسی

این روزها بسیاری از مردم به دنبال یک منبع درآمدی کم دردسر هستند. ما از بین همه بازارها به شما بورس رو پیشنهاد می کنیم. در این فایل به آموزش گام اول ورود به بورس- که ثبت نام و دریافت کدبورسی باشد-پرداخته‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ثبت نام در بورس

 برای انجام خرید و فروش آنلاین سهام در بورس یا فرابورس (سهام، عرضه اولیه، اوراق اسناد خزانه، تسهیلات بانک مسکن، سکه طلا و نماد طلا و...) لازم است یک مرتبه این مراحل را انجام دهید.

1) اگر قبلا کد بورسی داشته‌اید و یا معاملات سهام انجام داده‌اید، مشکلی نیست، می‌توانید فرم را تکمیل کنید و با سیستم قدیمی و یا جدید هرطور که مایل بودید همچنان معامله کنید و تداخلی برای هیچ کدام رخ نمی‌دهد.  اگر قبلا کد بورسی داشته‌اید و اکنون آنرا فراموش کرده‌اید، اشکالی ندارد، در هنگام مراحل ثبت نام این بخش(کد بورسی) را خالی بگذارید.(سیستم خودش از روی شماره ملی شما کد قبلی را پیدا می‌کند)

2) برای دریافت کد بورسی لازم است همه مراحل را تا انتها انجام دهید. (تکمیل مشخصات شناسنامه‌ای و هرجا لازم بود تصویر شناسنامه و توضیحات و کارت ملی خود را اسکن کنید و یا با موبایل عکس بگیرید و در سیستم بارگذاری کنید)

3) در مراحل عضویت شما به سامانه‌ای به نام سجام متصل می‌شوید. (این سامانه یک سیستم دولتی است که همه‌ی افراد برای فعالیت در بورس باید در آن سامانه عضو شوند.) توجه کنید، پر کردن گزینه‌هایی که ستاره دار نیست، الزامی نیست. پس از مدتی یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که پس از آن لازم است به دفاتر پیشخوان دولت (و یا یکی از شعب منتخب کارگزاری بورس) که در مراحل ثبت نام به شما معرفی می‌شود مراجعه کرده و کد سجام خود را هم فعال کنید.

4) در یک مرحله سیستم از شما تصویر مدرک تحصیلی شما را می خواهد. سخت نگیرید: شما اگر دیپلم یا بالاتر از آن را داشته باشید و حتی کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید، فقط کافیست از یکی از مدارک قدیمی خود حتی یک کپی داشته باشید و از آن عکس بگیرید. یعنی اگر شما لیسانسه باشید و تصویر دیپلم خود را در سیستم بارگذاری کنید مشکلی نیست. اما طبق قوانین فعلی برای انجام معاملات آنلاین حداقل دیپلم لازم است. (وگرنه کد معاملات آفلاین که معاملات با تاخیر انجام می‌شود به شما داده می‌شود). اگر دسترسی به مدرک تحصیلی ندارید، می توانید تصویر کارت دانشجویی خود را بارگذاری کنید و یا حتی ریز نمرات دانشجویی. و یا یک گواهی از محل کار خود بگیرید که روی آن ذکر شده باشد شما دیپلم یا بالاتر را دارید. خیلی سخت نگیرید، اما این مرحله را تکمیل کنید.
5) در مرحله آخر شما باید فرم‌ها را به صورت فیزیکی امضاء کنید. برای اینکار، نزدیکترین آدرس به خودتان را انتخاب کنید.
بورس 5

اگر تهران و برخی شهرهای بزرگ هستید:
ساده ترین راه: پیک را انتخاب کنید و منتظر شوید تا حدود ۲ روز کاری آینده با شما برای امضای مدارک در محل شما به صورت تلفنی هماهنگ شود. (اگر ترافیک برایتان مهم نیست و یا نزدیک یکی از آدرس‌های موجود در تهران هستید، می‌توانید آنرا انتخاب کنید و خودتان شخصا به آن آدرس مراجعه کنید.)

اگر شهر دیگری هستید و نام شهر شما در لیست است:

آنرا انتخاب کنید و پس از به انتها رساندن کامل فرم، با کارت شناسایی به آن آدرس، جهت امضاء نهایی مراجعه بفرمایید.

اگر شهر شما در لیست وجود نداشت:


با شماره ۱۵۶۱ (بدون نیاز به پیش شماره) تماس بگیرید و برای ادامه مراحل کد گرفتن راهنمایی بگیرید. که احتمالا با روش پست یا روشی دیگر کار شما تکمیل خواهد شد.

پاسخگویی به آزمون معاملات آنلاین:

در انتهای فرم از شما آزمون گرفته می‌شود، به همه سوالات که می‌دانید یا نمی‌دانید پاسخ دهید، اگر سوالات را اشتباه پاسخ دهید، اشکالی ندارد، پس از زدن گزینه مرحله بعد، پاسخ‌های صحیح را مشاهده می‌کنید و ضمن یادگیری آنها، آزمون را همان لحظه با موفقیت به پایان برسانید.

کد بورسی شما چه موقع حاضر می‌شود؟

حداکثر ۵ الی ۱۰ روز کاری پس از امضای فرم.

آیا می‌توان سریع‌تر کد بورسی گرفت؟


خیر، قسمتی از مراحل شما باید در سازمان بورس تایید شود و با توجه به شرایط گاهی کمتر گاهی بیشتر طول می‌کشد. معمولا وقتی از بورس زیاد استقبال می‌شود، زمان هم بیشتر برای این موضوع لازم است.

پشتیبانی تلفنی - شماره 1561 :


در هر یک از مراحل، اگر با مشکل روبرو شدید با تلفن چهاررقمی ۱۵۶۱ (بدون پیش‌شماره) تماس حاصل فرمایید.