تبیان، دستیار زندگی

چگونه همسرم را پیدا کنم؟

یکی از مهم­ترین چالش­‌های همسریابی امروز ما، این است که شریک زندگیمان را در چه محیطی پیدا کنیم و با چه شرایطی برای خواستگاری برنامه‌ریزی کنیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواستگاری
می‌گویند سنایی چشمش دختر مایه‌داری را می‌گیرد اما پدر مهریه سنگینی می‌گذارد که محترمانه خود شاعر پا پس بکشد اما شاعر قبول می‌کند؛ ولی وقت رفتن گیوه‌های کهنه‌اش را به امانت می‌گذارد تا با مهریه برگردد. دختر هم که فکر کرده دیگر برگشتی در کار نیست، گیوه‌های کهنه را دور می‌اندازد اما شاعر با مهریه برمی‌گردد و سراغ گیوه‌ها را می‌گیرد. نوشته‌اند سنایی گفته: «دختری که یک جفت گیوه کهنه را یک سال نتوانسته به امانت نگه دارد، چگونه می‌خواهد یک‌عمر، دل شاعر را امانت‌داری کند؟ «این قصه غیر از یادآوری این نکته که مهریه در قدیم، نقد بوده و معلوم بوده کی داده و کی گرفته، یک نکته اساسی را یادآوری می‌کند که برای آشنایی قبل از ازدواج باید وقت صرف کرد. شاید بشود در یک نگاه عاشق شد اما نمی‌شود یک‌شبه طرف مقابل را شناخت. این جمله آخری دعوای بین خواستگاری‌های سنتی و غیر سنتی هم هست. اولی هنوز هم تضمین‌هایی برای شناخت بهتر و تداوم زندگی می‌دهد که نمی‌شود از کنارش گذشت، دومی هم قابلیت‌هایی دارد و بعضی وقت‌ها اجتناب‌ناپذیرش می‌کند. گریزی زده‌ایم به مثبت‌ها و منفی‌های هرکدام از این روش‌ها و اینکه کلاً در این جلسات باید به چه چیزی دقت کرد.

سنتی یا مدرن؛ ایرادها و مزایا

بهتر است به‌جای استفاده از کلمه مدرن، از کلمه “غیر سنتی” استفاده کنیم. اگر به‌جای مدرن، بگوییم غیر سنتی دیگر دچار خطای معنایی نمی‌شویم و به تحلیل‌های اشتباه نمی‌رسیم. روش سنتی، مجموعه شیوه‌هایی هست که آشنایی، تداوم و به نتیجه رساندن در ذیل یک خانواده صورت می‌گیرد. مراسمی دارد، نوعی خاصی از رفت‌وآمد دارد، در بوم‌شناسی ایرانی هم کمابیش با تفاوت‌هایی، مفهوم مشترکی دارد. وقتی در مورد ازدواج حرف می‌زنیم، یک قسمت آیینی دارد، چیدمان دنباله‌داری از مراسم است که آدم احساس می‌کند ازدواج‌کرده. اگر بتوانیم این مفهوم را درست درک کنیم، متوجه می‌شویم که داریم در مورد یک مفهوم رابطه نامزدی طولانی‌مدت صحبت نمی‌کنیم؛ یعنی این‌طور نیست که ازدواج یک نامزدی و آشنایی دختر، پسری باشد که ضرب‌در چند سالش کنیم اما در پاسخ به این سؤال که ازدواج‌ها بالاخره سنتی باشد یا غیر سنتی، باید گفت که آمارها هم در مورد ازدواج‌های سنتی جواب‌های خوبی می‌دهند و هم در مورد ازدواج‌های غیر سنتی. خطا در هر دو سیستم هم وجود دارد و هیچ‌کدام به‌تنهایی خالی از اشکال نیست. البته تکلیف کسی که درروش سنتی پا پیش می‌گذارد از اول مشخص است؛ طرف برای ازدواج آمده اما درروش غیر سنتی تازه هر دو طرف می‌خواهند همدیگر را بشناسند و ببینند به درد ازدواج باهم می‌خورند یا نه؛ یا حتی اصلاً می‌خواهند ازدواج کنند! این روش غیر سنتی منوط به‌صرف کلی زمان و هزینه است که آخرش ممکن است به ازدواج هم نرسد. بعدازاینکه آدم‌ها در این نوع از رابطه به‌جای خاصی هم نرسیدند، زخم‌های عاطفی ممکن است به وجود بیاید. طرفی که طردشده بعد از پایان رابطه احساس می‌کند آدم اندکی شده.

ازدواج، عشق و عاشقی به معنی مصطلح ما نیست، علاوه بر این‌ها یک قرارداد حقوقی است. در بحث ازدواج به شیوه سنتی ممکن است حظ و شور عاطفی کمی پایین بیاید، ولی در عوض امنیت روانی بالا می‌رود که چیز کمی نیست


از طرفی، از نکته‌های مثبت شیوه سنتی پاداش اجتماعی‌ است که طرفین می‌گیرند. فراموش نکنیم که ازدواج، عشق و عاشقی به معنی مصطلح ما نیست، علاوه بر این‌ها یک قرارداد حقوقی است. در بحث ازدواج به شیوه سنتی ممکن است حظ و شور عاطفی کمی پایین بیاید، ولی در عوض امنیت روانی بالا می‌رود که چیز کمی نیست. هرچند شیوه‌های سنتی معایبی هم دارند؛ یکی اینکه پرهزینه‌اند و این هزینه به معنی خرید گل و شیرینی نیست، در این شیوه استرس دیده شدن و پسندیده شدن در هر دو طرف وجود دارد. معمولاً دختر و پسر به‌واسطه یک معرف به هم معرفی می‌شوند یا خانواده پسر خودش دست‌به‌کار می‌شود که مورد مناسب ازدواج را پیدا کند؛ اما در شیوه غیر سنتی سرعت بالاتری برای انتخاب گزینه مورد ازدواج وجود دارد، یعنی می‌شود آدم‌های بیشتری را دید و بررسی کرد. هزینه اولیه پایین این شیوه و ابزارهای مدرنی که به کمکش می‌آید، این شیوه را نسبت به روش غیر سنتی خوش‌دست‌تر می‌کند که البته خالی از آسیب نیست.

غیر سنتی؛ تجربه‌ای پیچیده

در سیستم غیر سنتی تشخیص اینکه هدف طرف مقابل برای شروع و به انجام رساندن رابطه چیست، سخت است و این میان راهزن هم کم نیست. وقتی پا در شیوه غیر سنتی می‌گذاریم باید مهارت‌های ارتباطی خاصی را به‌خوبی بلد باشیم؛ تشخیص نامزدی‌هایی که خطرناک خواهند شد، تشخیص اینکه بعضی آدم‌ها اصلاً به بلوغ ازدواج نرسیده‌اند، کار راحتی نیست. وقتی وارد معاشرت شدیم باید خوب نگاه کنیم ببینیم این آدم، آدم ازدواج هست یا نیست، فکرهایش را با خودش کرده، بلاتکلیف نیست، می‌تواند مسئولیت بپذیرد، اختلال خاصی را با خودش حمل نمی‌کند؛ اعتیاد هیجانی ندارد، یعنی از چیزهای جدید به‌سرعت سیر و خسته و دل‌زده نمی‌شود. این اعتیاد هیجانی می‌تواند نسبت به هر چیزی باشد؛ کتاب، موسیقی، کار و حتی آدم‌ها؛ برای این نوع آدم‌ها، آدم‌ها به‌سرعت تمام می‌شوند و تازگی‌شان را از دست می‌دهند. آن‌هایی که اعتیاد هیجانی دارند فقط به دنبال تازگی و هیجان تجربه چیزهای جدید هستند. باید بررسی کرد این آدم به بلوغ عاطفی برقرارکردن یک رابطه رسیده یا نه؛ یعنی خودش آن‌قدر عمق پیداکرده که بتواند یک رابطه را عمق بدهد یا نه. باید مراقب بود این تعمیق یکی نقاب یا یک توهم نسبت به عمیق بودن نباشد. کسی که نقاب عمیق بودن می‌زند فرصت نمی‌دهد رابطه به تعمیق برسد؛ هر رابطه‌ای یک دوره خوش‌خوشان دارد که همه احساسات خوب و مثبت به‌طرف مقابل نسبت داده می‌شود، ولی باگذشت زمان هر چه واقعیت پررنگ‌تر شود، این احساسات فروکاسته خواهد شد. مجموعه این‌ها و البته چیزهای دیگر، یعنی مهارت‌های ارتباطی مؤثر که در روش غیر سنتی باید به‌خوبی بلد بود و به کاربرد. به‌ویژه مهارت انتخاب همسر که اگر کسی بلد نباشد، نه در شیوه سنتی موفق می‌شود و نه در شیوه غیر سنتی و بعد از مدتی هم بسیار آسیب‌پذیر می‌شود.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان

منبع: خانه توانگری