تاملی در مسأله دعا
شناخت انسان بدون شناخت جنبههای مختلف روحی او ممکن نخواهد بود و یکی از مهمترین و پیچیدهترین حالات روحی انسان که هم در حوزه انسان شناسی و هم در حوزه حکمت و عرفان الهی بطور بسیار دقیق و گستردهای مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد وجود حالات عرفانی او و از آن جمله دعا و راز و نیازهای او با خدایش است و همین حالت است که میتوان آن را نقطه اتصال وجود آدمی با متافیزیک (ماوراء الطبیعه) دانست. زیرا دعا جدیترین و پاکترین و قویترین نحوه برقراری ارتباط انسان با خالق حکیم و مهربانش است.
فرق اساسی انسان نیز با موجودات دیگر در سه چیز استیکی تفکر متعالی و قدرتمند اوست و دیگری اختیار و اراده او برای رسیدن به آرزوهای گوناگونش و دیگری عشقی همراه با معرفتبه خداوند و یکی از تجلیات این عشق و شیفتگی دعا و مناجات و رازگوئی با خداوند است.
با ذکر این مطلب آشکار میشود که دعا علاوه بر اینکه در معارف الهی خصوصا در عرفان اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است تا حدی که عرفاء آن را یکی از ابواب کشف و شهود حقایق برای اولیاء الهی دانستهاند همچنین در نزد طبقات دیگری از انسانها هم دارای اهمیت مخصوصی است و لذا در این فرصت اندک و لزوم بحث از دعا ما به مهمترین اصول و بنیادهای آن اکتفاء نموده و مقاله را با ارائه مطالبی پیرامون تعریف دعا، عوامل و زمینههای توجه نمودن به دعا، اهمیت دعا، فواید دعا، و آداب دعا، به پایان میرسانیم.
تعریف دعا
در فرهنگ اصطلاحات و تعریفات نفایس الفنون چنین آمده است که «دعا طلب کردن حاجت است از باری تعالی به تضرع و اخلاص و گاه بود که غرض از دعا مجرد مدح و ثنا بود و بیشتر ادعیه خواص و اولیاء که از ما سوی الله اعراض نمودهاند از این قبیل تواند بود و جمعی گفتند دعا آن است که مروی باشد از شارع به تصریح یا به تعریض و هر آنچه مروی نباشد آن را مناجاة خوانند و دعا هم به قول باشد و آن صریح بود چنانکه رب ارحم واعط و یا به تعریض چنانکه رب انی ضعیف و هم به فعل.» (1)
دکتر آلکسیس کارل نیز بیان زیبایی در تعریف دعا دارد. وی میگوید: نیایش اصولا کشش روح به سوی کانون غیر مادی جهان است. به طور معمول نیایش عبارت است از تضرع و ناله مضطربانه و طلب یاری و استعانت و گاهی یک حالت کشف و شهود روشن و آرام درونی و مستمر و دور تر از اقلیم همه محسوسات است. به عبارت دیگر میتوان گفت که نیایش پرواز روح به سوی خداست و یا حالت پرستش عاشقانهای نسبتبه آن مبدئی است که معجزه حیات از او سر زده است و بالاخره نیایش نمودار کوشش انسان استبرای ارتباط با آن وجود نامرئی آفریدگار همه هستی عقل کل، قدرت مطلق، خیر مطلق» (2)
دعا توجه و سخن آگاهانه وجدی فطرت پاک انسانی با خالق دانا و مهربانش در تمامی حالات و بخصوص در تنهاترین و غریبانهترین حالاتش است که از سر آگاهی به جنبههای گوناگون نیازهای خود و یا اعتراف به پلیدی گناهان خود و اظهار توبه به درگاه او بوجود میآید و میتواند شامل اظهار نیازها و یا مدح و ثنای او بوده باشد و این حالتی عرفانی است که به صورت مناجات و ذکر قلبی و یا زبانی در افراد آشکار میشود.
عوامل توجه به دعا
در نظر اهل معرفت و عارفان حقیقی وجود خداوند به قدری مقدس و محترم و دارای محبوبیت است که او را با هیچ چیز نمیتوان برابر دانست زیرا تمامی خیرات و زیبائیها و نیز تمامی آنچه را که آرزوهای متعالی انسان و هر موجود دیگری را بوجود میآورد و محقق میسازد از خداوند است. خداوند هم خلق کردنش حکیمانه و بی مانند است و هم محبتش بیکران و وصف ناپذیر و روح نواز و هم تنبیه و ادب کردنش عین عدالت و محبت است. با این وصف تمامی موجودات که ساخته ستحکمت و محبتخداوند هستند تا زمانی که موجود هستند و نیز تا زمانی که از خود و فطرت حقیقی شان غافل نشدهاند همواره رو به سوی آن کمال مطلق و زیبایی مطلق و خیر مطلق دارند و به سوی او نیز در حرکتخواهند بود. منتها در مسیر زندگی علل و شرایطی مانع توجه و ارادت قلبی آنها به خالق شان میشود که با رفع این موانع دوباره آن توجه و ارادت حقیقی موجود شده و ادامه مییابد.
استاد آیت الله جوادی آملی پیرامون این مسئله گفتهاند که: «چیزی در جهان نیست که به یاد حق و خدای سبحان نباشد این انسان میباشد که گاهی غافل است و گاهی غیر غافل» (3)
استاد مرتضی مطهری پیرامون علل توجه به خداوند گفتهاند: «انسان در دو حال ممکن استخدا را بخواند یکی وقتی که اسباب و علل از او منقطع شود و دچار سختی و اضطرار گردد و یکی وقتی که روح خودش اوج بگیرد و خود خویشتن را از اسباب و علل منقطع کند در حال اضطرار و انقطاع اسباب انسان خود به خود بطرف خدا میرود احتیاج به دعوت ندارد و البته این کمالی برای نفس انسان نیست کمال نفس در این است که خودش خود را منقطع سازد و اوج بگیرد.» (4)
آن زمان که آدمی به بلاها و سختیهای بزرگ مبتلا میشود و یا در زمانی که مسئله مرگ کسی و یا کارگشائی و معجزه بزرگی در زندگیاش مطرح میشود. همان موقع است که اصل مهم خداجویی بوجود آمده و کم کم رشد میکند.
همچنین آدمی اگر مراحل وجود یافتن و سیر تحولات زندگی خود را از آغاز تا زمان حاضر به دقت و با دیده بینا و منصف مورد مطالعه و بررسی قرار دهد به طور طبیعی توجهاش به خداوند و الطاف کریمانه او معطوف خواهد شد و این خود میتواند عامل بسیار قوی برای دعا و مناجات و ذکر الهی باشد.
عامل مهم دیگر این است که روح انسان وقتی از این عالم دنیا و حوادث آن خسته و دلتنگ شده باشد اگر ذرهای در دلش نور معرفت و ایمان الهی باشد خدایش را با زبان فقر و نیازمندی و شکر میخواند.
اهمیت دعا
اهمیت نیایش را در این کتاب مقدس آسمانی (قرآن کریم) میتوان از سه نظر استفاده کرد:
1- از آیاتی که خدای تعالی در آن بندگان مومن خود را ترغیب و تاکید فرموده که او را نیایش کنند. مانند این آیات «اجابت مینمایم دعای نیایشگر را هرگاه مرا بخواند در هر حال و هر جا که باشد (بقره 186)، بخوانید پروردگار خود را با حالت زاری که نشانه نیاز است و در حال پنهانی که دلیل اخلاص (اعراف 53 و 54) بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را (مومن 62)
2- از آیات و قصههای برخی از پیامبران که هرگاه نیازی داشتهاند و یا به شدائدی گرفتار شدهاند تنها مشکل گشای آنان نیایش بوده استحضرت آدم(ع) پس از ترک اولی در مقام اعتراف به تقصیر چنین استغاثه کرد ای پروردگار ما بر نفسهای خود ستم کردیم اگر نیامرزی ما را بو بر ما رحم نیاوری هر آینه از زیانکاران باشیم (اعراف 22) و حضرت نوح پس از صدها سال تحمل شداید نجات خود را از چنگال قوم بی انصاف به وسیله دعا به دست آورد و نوحا اذنادی من قبل فاستجبناله (انبیاء 76)
3- اهمیت نیایش را میتوان از آیاتی فهمید که خود به صورت دعا آمده است... پروردگارا عطا فرما ما را در این سرای توفیق بندگی و در آن سرای جزای نیک و نگه دار ما را از عذاب دوزخ (بقره 197) (5)
و نیز در بحار الانوار جلد 93 ص 291 چنین آمده است که «بگو خداوند من، اگر دعای شما نبود به شما اعتناء نمیکرد (6) و همچنین امام رضا(ع) از پیامبر نقل میکند که فرمود «دعا سلاح مومن، ستون دین و روشنائی آسمانها و زمین است» (7)
مرد شامی از امام علی(ع) پرسید کدام سخن به نزد خداوند بهتر و برتر است؟ امام(ع) پاسخ داد ذکر بسیار، تضرع به خدا و دعا (8)
حضرت امام خمینی(ره) پیرامون اهمیت دعا چنین فرمودهاند که: «همه خیرات و برکات از همان دعا خوانهاستحتی آنها که به طور ضعیف دعا میخوانند و ذکر الله میگویند به همان اندازه که طوطی وار در آنها تاثیر کرده بهتر از آنهایی هستند که ترک دعا کردهاند. نماز خوان ولو اینکه مرتبه نازلهای داشته باشد از نماز نخوان بهتر است آری همین دعا خوانها و همین کسانی که به ظواهر اسلام عمل میکنند یا پرونده جنایت ندارند یا پرونده جنایتشان نسبتبه دیگران کمتر است همین دعا خوانها در نظم این عالم دخالت دارند دعا را نباید از بین این جمعیتبیرون برد جوانهای ما را نباید از دعا منصرف کرد» (9)
استاد مرتضی مطهری(ره) نیز پیرامون اهمیت دعا از دیدگاه اولیاء الهی گویند «اولیاء خدا هیچ چیزی را به اندازه دعا خوش نداشتند همه خواهشها و آرزوهای دل خود را با محبوب واقعی در میان میگذاشتند و بیش از آن اندازه که به مطلوبهای خود اهمیت میدادند بخود طلب و راز و نیاز اهمیت میدادند، هیچ گونه احساس خستگی و ملامت نمیکردند.» (10)
از دیدگاه اهل معرفت و عابدان حقیقی سر آمد تمامی زیباییها و خیرات همانا توجه و نجوای حقیقی با خداوند است آنان یاد و ذکر خداوند را جزو زیباترین و شریفترین حالات در عالم هستی میدانند. توجه و عشق به خداوند بزرگترین قدرت دهنده روح است و راز خستگی ناپذیری و شکست ناپذیری مردان بزرگ الهی نیز در همین نکته است که روح آنان در حالتبالائی از شیفتگی و امید و توکل و مناجات با خداوند قرار دارد آنها جسم خود را با یک تکه نان مشغول میدارند و روح شان رهبر جسم شان شده است ولی هرگز روح شان را سرگرم دنیا پرستیها و ظواهر دلفریب و گمراه کننده آن نمیکنند تا بتوانند به مقامات عالیه روحانی برسند و اندکی بیشتر لذت قرب و انس با خداوند را درک کنند.
دنیا بدون یاد و ذکر خدا کفرستانی بزرگ خواهد بود که زندگی در آن هر لحظه لحظهاش زندگی جهنمی است زیرا همان گونه که موجودات به اتکاء به لطف الهی موجود شدهاند همینطور هم زندگی مطلوب انسانها بدون توجه جدی و عملی به خداوند هرگز بوجود نخواهد آمد. دلهای انسانها نیز همچون درختان بهار و زمستانی دارد بهار آنها عشقهای پاک و سازنده و امید به خداوند است و زمستان شان گناهان خود و غفلت از یاد خداوند و مبتلا شد به ظلم و جفا کاریهای دیگران است.
جدیترین و پاکترین حالاتش را آدمی فقط در مناجات و دعا با خداوند پیدا میکند زیرا انسان به یقین میداند که نمیتواند چیزی را از او مخفی کند پس او همه افکار کوچک و بزرگش و زشت و زیبایش را به خوبی میداند. و این بدین علت نیز میباشد که آدمی خودش را در مقابل فهیمترین و مهربانترین موجودات احساس میکند.
دکتر آلکسیس کارل نیز بیان بسیار زیبایی پیرامون اهمیت و لزوم دعا دارد. ایشان گویند «انسان هم چنانک به آب و اکسیژن نیازمند استبخدا نیز محتاج است احساسی عرفانی در ردیف قدرت مکاشفه، احساس اخلاقی احساس جمال و نور عقل به شخصیتبشری شکفتگی و انبساط پر معنا و کاملی میبخشند ... روح نیمیاش عقل است و نیم دیگرش احساس ما باید هم زیبایی دانش را دوستبداریم و هم زیبایی خدا را» (11)
«اجتماعاتی که احتیاج به نیایش را در خود کشتهاند معمولا از فساد و زوال مصون نخواهند بود. این از آن جهت است که متمدنین بی ایمان نیز همچون مردم دیندار وظیفه دارند که به مسئله رشد همه فعالیتهای باطنی و درونی خود که لازمه یک وجود انسانی است دلبستگی پیدا کنند» (12)
این حقیقتی استبزرگ که عقل گرائی و علم مداری محض هرگز منجر به تکامل و سعادت انسانها نخواهند شد. بلکه توجه و شیفتگی و فداکاری در راه خداوند است که زندگی و آخرت او را سر و سامان خواهد داد. زیرا که عقل جز احتیاط کاریهایش و توجیه و تفسیرهای شخصی و منفعتی و بعضا غلط خود به چیز دیگری توجه نمیکند ولی دل آگاه و بیدار همه چیزش را مخلصانه در راه خداوند و اوامر حکیمانه و بر حق او فدا میکند و البته خداوند نیز دلی را که اینگونه باشد به مهر و خیر عظیم خودش واصل خواهد نمود.
اصلا چگونه ممکن استبه خداوند و اوامر او توجه نکنیم در حالی که سراسر وجودمان آه نیازمندیاش به سوی آن خالق یکتا و مهربان همواره بلند است و نیز جز با عشق آگاهانه به خداوند و فراهم کردن توشه عبادات و طاعات و وفاداری در راهش با کدام جرئت و امید میتوان به طرف او حرکت کرد. اساسا هرگاه آدمی نسبتبه وظایف و توجهات مهم زندگی خود چه مادی و چه معنوی غفلت ورزد به همان میزان از چیزهای باارزش و مفید بسیاری محروم خواهد شد مثلا آن کسانی که به تربیت فرزندان خود توجهی نداشته باشند بدون شک از داشتن فرزندان خوب و با ادب محروم خواهند شد.
اگر اندکی بیشتر مطالعه و دقت کنیم ریشه همه نابسامانیها و گرفتاریهای زندگی فردی - اجتماعی خود را در ضعف توجه به معنویات الهی و ضعف در پرورش استعدادهای مثبت روحی خود خواهیم یافت و البته برای بوجود آمدن این ضعفها و نقائص نیز علل بسیاری میتوان ذکر نمود که شایسته استبرای رفع آنها بطور جدی از طرف دانشمندان علوم انسانی و عالمان و مبلغین دینی و نیز مسئولین حکومتی در این امر تدبیرات سودمندی در نظر گرفته شود و گامهای مثبتی بر داشته شود.
فواید دعا
دکتر آلکسیس کارل پیرامون این حقیقت که دعا دارای اثرات مثبت و سازندهای است چنین گفته است «آنچه تا کنون بطور مطمئنی میدانیم این است که نیایش ثمرات مخصوص و لمس شدنی بسیار ببار میآورد نیایش هر چقدر به نظر عجیب بنماید ما ناچاریم آن را همچون واقعیتی بنگریم که هر چه بخواهد مییابد و هر دری را که بکوبد در برابرش گشوده میشود.» (13)
ایشان باز چنین گفتهاند که «حتی وقتی که دعا تا سطح بسیار پائینی تنزل میکند و به صورت بیان طوطی وار فرمولهای معینی در میآید تمرینی برای پیدایش یک زمینه کاملا لازم روحی به شمار میرود. و احساس عرفانی و احساس اخلاقی را همراه با هم تقویت میکند در چهره کسانی که به نیایش میپردازند تا حدود تقریبا ثابتی حس وظیفهشناسی، کمی حسد و شرارت و تا اندازهای حس نیکی و خیر خواهی نسبتبه دیگران خوانده میشود.
مسلم به نظر میرسد که در صورت تساوی قدرت مغزی و علمی میان دو نفر سجایا و خصایص اخلاقی آنکه حتی به صورت بسیار معمولی و متوسطی نیایش میکند تکامل یافتهتر از آن دیگری است نیایش هنگامی که مدام و پرشور و حرارت است تاثیرش بهتر آشکار میشود.» (14)
حضرت امام خمینی(ره) در جواب به آن دسته از افراد که میگویند ادعیه انسان را از کار و سازندگی باز میدارد و دعا خوانی امری بی ثمر و بیهوده است. چنین گفتهاند: دعا نقش سازندگی دارد آنهایی که به خیال خودشان مردم را از دعا و ذکر پرهیز میدهند تا مردم به دنیا بپردازند نمیدانند که همین دعا آدم را میسازد اقامه عدل را در دنیا همین انبیایی کردند که اهل ذکر و فکر و دعا بودند قیام ضد ستمگرها را همینها کردند همان حضرت حسین بن علی(ع) که دعای روز عرفهاش را میبینید همین دعاها همین توجهات به خدا انسان را به مبداء غیبی متوجه میکند که اگر انسان درستبخواند این توجه به مبداء موجب میشود که انسان علاقهاش به خود کم شود و نه تنها مانع فعالیت نمیشود، بلکه فعالیت هم میآورد. فعالیتی که برای خودش نیستبرای بندگان خداست و میفهمد که فعالیتبرای بندگان خدا خدمتبه خداست.
کسانی که از کتب ادعیه انتقاد میکنند، برای این است که جاهلند و نمیدانند که این کتب ادعیه چطور انسان میسازد، نمیدانند این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است مثل مناجات شعبانیه، دعای کمیل، دعای عرفه حضرت سید الشهداء، دعای سمات و ... چه جور انسان را درست میکند همان کسی که دعای شعبانیه را میخواند شمشیر هم میکشد و با کفار جنگ میکند.
دعا فعالیت و نور میآورد. ادعیه انسان را از ظلمت نجات میدهد وقتی از ظلمت رها گردد انسانی میشود که برای خدا کار میکند برای خدا شمشیر میزند، برای خدا جنگ میکند قیامش برای خداست نه این که ادعیه انسان را از کار باز خواهد داشت...
همین کتابهای ادعیه انسان را آدم میسازد وقتی یک انسانی آدم شد و به همه مسائل اسلامی و انسانی عمل میکند و برای خود یا زراعت میکند یا تجارت و یا کار دیگر و برای خدا جنگ، همه جنگهائی که در مقابل کفار و ستمگرها شده از اصحاب توحید و از این دعا خوانها بوده است آنهایی که در رکاب رسول خدا(ص) و در رکاب امیر المؤمنین(ع) بودند اکثرا اهل دعا و عبادت زیاد بودند.» (15)
حضرت امام خمینی سپس سخن خود را چنین ادامه میدهند که «دعا اثر اقتصادی دارد آیا آنها که اهل حدیث و اهل ذکر و اهل دعا بودهاند به این جامعه بیشتر خدمت کردهاند یا آنهائی که اهل اینها نبوده و میگفتند ما اهل قرآنیم؟!
تمام این خیرات و مبرات که میبینید از این مؤمنین است تمام این موقوفات از اهل ذکر و اهل نماز است نه از غیر اینها، در میان اشراف و متمولین، سابق آنهائی که نماز خوان بودند مدرسه و مریض خانه و امثال آن درست کردند این یک مطلبی است که نباید از بین مردم بیرونش برد. بلکه باید ترویجش کرد باید مردم را وادار کرد به اینکه این توجهات را به خدا داشته باشند.
دعا اثر سیاسی و تربیتی دارد قطع نظر از اثر دعا برای رسیدن انسان به کمال مطلق برای اداره کشور هم کمک میکند برای کمک کردن یک وقت انسان میرود. دزد را میگیرد یک وقت دزدی نمیکند آنهائی که اهل مسجد و دعا هستند اخلال نمیکنند این خودش کمکی به جامعه است.
آنهایی که سر گردنه میروند و آدم میکشند اهل این معانی نیستند اگر بودند این جنایات را نمیکردند. تربیت جامعه به همین چیزهاستبه همین ادعیه است که از خدا و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه وارد شده است.» (16)
آیت الله محمد تقی مدرسی نیز اثرات دعا را اینگونه بیان نمودهاند:
«ذکر: ذکر خدای متعال امری است که قرآن در بسیاری از آیات خود بر آن تاکید میورزد. ای کسانی که ایمان آوردید! خدا را بسیار ذکر کنید. (41 احزاب) حکمت ذکر از آنجاست که ذکر دانه دوستی خدا را در دل انسان میکارد و به آن اکتفا نمیکند که انسان خدا را فقط بشناسد بلکه باید او را دوستبدارد و زمانی که بنده به مرحله دوستی خدا رسید و دلش را به محبت او آباد کرد طاعات دارای محتوای حقیقی خواهند شد و نیز طاعات به شکل طبیعی از اعضاء انسان جاری میشود. همان گونه که سیل از بلندی سپس دعا به درود فرستان به پیامبر و ذکر ثنای او و بیان صفات پسندیده و ستوده آن حضرت میرسد این کار ایمان تو را به پیامبر عمیقتر از قبل میکند. همچنین بر اهل بیت(ع) نیز در دعا ثنا و ستایش میشود.
عقاید: دعا عقاید را در قلب انسان تثبیت میکند هر مسلمانی مؤمن شمرده نمیشود زیرا ایمان مرحلهای از اسلام به حساب میآید و قرآن شرطهائی برای آن قرار داده است. مؤمنان کسانی هستند که هرگاه ذکر خدا شود دلهای اینان بیمناک میگردد. هرگاه آیات او بر آنان خوانده شود. ایمانشان میافزاید و بر خداوند توکل میکنند (انفال 12).
تزکیه و پاکسازی نفس: دعا همچنین عامل تزکیه و تکامل آگاهی و نگرش انسان و اصلاح اهداف او در زندگی نیز هست هر انسانی در زندگی هدفهای مشخصی دارد. خواه کوچک و خواه بزرگ چه خوب و چه بد و دعا در جهت تبدیل آنها به بهترین و کاملترین اهداف میکوشد یا به تعبیر دیگر در جهت دگرگون ساختن چارچوب کلی زندگی انسان تلاش میکند.
اخلاص: دعا به پاکسازی نفس در جهت اصلاح اخلاق و آداب انسان بر میخیزد بنای اخلاق بر اصلاح نفس و آرزوهای انسان است.
عمل صالح: دعا به طور خلاصه دعوت انسان استبه اعمال صالح همچون نماز، روزه، حج، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح ذات بین، انفاق و ...»#(17)
دکتر آلکسیس کارل همچنین به اثرات طبی دعا اینگونه اشاره میکند که: «امروز نیز در جاهایی که به نیایش میپردازند از شفاهایی که با تضرع و توسل به خدا و اولیاء خدا نصیب شده استبسیار سخن به میان میآید.
اما وقتی که مسئله شفا یافتن امراض مشکوک به طور خود به خودی و یا به کمک داروهای معمولی پیش میآید بسیار مشکل است که بدانیم عامل واقعی این شفا چه بوده است.
تنها در مواردی نتایج نیایش میتواند مطمئنا به تحقق برسد که همه راههای درمانی غیر عملی و یا مردود باشد. در این خصوص سازمان «طبی لورد» خدمتبزرگی به علم کرده و واقعیت اینگونه شفاها را به اثبات رسانده است.
نیایش گاهی تاثیرات شگفت آوری دارد. بیمارانی بودهاند که تقریبا به طور آنی از دردهایی چون خوره، سرطان، و عفونت کلیه و زخمهای مزمن و سل ریوی و استخوانی پریتونئال شفا یافتهاند. چگونگی اینگونه شفا یافتنها تقریبا همواره یکسان است.
یک درد بسیار شدید و بعد احساس شفا یافتن در چند دقیقه و حداکثر تا چند ساعت آثار بیماری محو میشود و جراحات و صدمات جسمی آن نیز التیام مییابد.
این معجزه با چنان سرعتی سلامت را به بیمار باز میدهد که هرگز حتی امروز جراحان و نیز فیزیولوژیستها در طول تجربیاتشان مشاهده نکردهاند.
برای اینکه این پدیدهها بروز کند نیازی نیست که حتما خود بیمار نیایش کند اطفال کوچکی که هنوز قدرت حرف زدن نداشتهاند و همچنین مردم بی عقیده نیز در لورد شفا یافتهاند لیکن در کنار آنها کسی نیایش کرده است.
نیایشی که به خاطر دیگری انجام شود همواره اثر بخش تر است.» (18)
در روایتی نیز امام کاظم (ع) به این حقیقت اشاره میکنند که: «هر دردی دعایی دارد پس اگر دعا به بیمار الهام شد اجازه شفایش داده شده است» (19)
آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی که خود جزو عابدان حقیقی و زاهدان بلند مرتبه است و در عرفان الهی دارای مقامات عالیهای استیکی دیگر از فواید دعا را گشوده شدن درهای مکاشفه و مشاهده و تحصیل معارف و حقایق عالیه در نزد عارفین و عابدان حقیقی میداند آنجا که میگوید «در بیشتر مردم قدر نعمت مناجات را نمیدانند مناجات شامل معارف بالائی است که به جز اهلش که همان اولیای خدا هستند و از طریق کشف و شهود به آن رسیدهاند کسی از آن آگاهی ندارد. و رسیدن به این معارف از راه مکاشفه از بهترین نعمتهای آخرت است که قابل مقایسه با هیچکدام از نعمتهای دنیا نیست.» (20)
یاد خداوند و مناجات با او یکی از بهترین وسایل انسان سازی است. عبادات و اطاعات خداوند و دیگر کارهای نیک افراد همچون آب و غذا و گرما برای گیاه است که موجب شکوفا شدن و نشاط و در آخر ثمر دادن آن گیاه میشود. همچنین گلهای زیبای معنویت در فصل بهار دل انگیز و روح پرور ذکر خداوند شکوفا میشوند.
وقتی کسی سعی کند رابطه آگاهانه و صمیمی بین خود و خدایش ایجاد کند و در این راه مشغول به خودشناسی و تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی شود بدون شک خداوند او را قرین الطاف خاصه خود خواهد نمود و از طرق مختلف او را مورد حمایت و یاری قرار خواهد داد.
آری یاد خداوند کار گشای قدرتمند مشکلات و خواستههای آدمیان است البته به شرط آنکه خوب او را بشناسیم و به او وفادار باشیم و به خوبی اظهار بندگی کنیم.
تنها در دعا است که آدمی در خواستها و پرسشهای بزرگش را با خدایش مطرح میکند که در جای دیگری چنین امکانی و با این همه عظمت وجود ندارد.
یکی از فواید بسیار بزرگ دعا و مناجات با خداوند این است که از آن براحتی میتوان برای اثبات وجود خداوند و یگانگی او و دیگر صفات کمالیه او استفاده نمود زیرا طبق برهان فطرت آدمی در نیازمندترین و عارفانهترین حالاتش توجه خود را بسوی وجود کامل و بلند مرتبهای میکند که نیازهای او را هر چند هم که بزرگ و متعدد باشد می تواند براحتی برآورده کند و بی شک چنین موجودی باید حتما وجود داشته باشد. زیرا انسان هرگز به عدم محض و یا موجودی خیالی نمیتواند چنین توجهی عمیق و راستین داشته باشد و نیز در چنین حالتی مخاطب سخنان و دعای قلبی بسوی کدام موجود غیر از خداوند متعال میتواند باشد؟ یعنی حتما یک نیروی فهیم و قدرتمند و مهربان باید باشد که روح آدمی با همه خلوص خود به سوی او توجه کند و با او سخن بگوید زیرا فرد از آن جهت که خود گوینده است نمیتواند علت و بهانهای برای بیان کردن سخنها و راز و نیازهای خودش بوده باشد. لذا این فرضیه که ممکن است فرد برای خودش سخنی بگوید و راز و نیازی کند امری بطلان پذیر و نا صحیح است. همچنین از طریق این دلیل آشکار میشود که خداوند متعال یکی است زیرا آدمی در تمامی این حالات فقط رو به سوی یک موجود کامل و غنی با لذات ازلی و ابدی میکند و نه چندین موجود مفروض خدایی.
و در اینجاست که خداوند متعال با استجابت دعاها و بر آورده ساختن نیازهای کوچک و بزرگ آدمیان از طریق دعا این برهان را نیز ثمر بخش نموده و از این طریق صحت و اعتبار این برهان را بخوبی تائید نموده است.
هنر فوق العاده بزرگ مردان الهی این بود که گر چه در این دنیا سالهای سال زندگی کردند و رنجهای فراوانی را بر خود تحمل نمودند و لیکن هرگز خودشان را بنده دنیا نکردند و سر گرم فریبهای دنیا و دنیا پرستان نشدند و لذا هم در علم و هم در عمل الگوی نیکان و مؤمنین قرار گرفتند و رسم و آئینالهی شان جاودانی شد. و این همه بدلیل این بود که در مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و عرفان و ذکر و دعای حقیقی پرورش یافته و تعلیم گرفته بودند. و چه بسیار انسانهای گرفتار و دردمندی بودند که با آه و ناله مداوم خود در دعاهایشان و نیز توکل شان بر خداوند و اظهار نیازمندیشان به او. حاجاتشان بر آورده شد به گونهای که بعد از استجابت دعای خود شیرنی این توجه و لطف خداوند را در حق خودشان همواره آنها را به یاد و ذکر خداوند فرا میخواند.
آداب و شرایط دعا:
آدمی وقتی خداوندش را شناخت و به او ایمان قلبی پیدا کرد و به عنوان مقدسترین چیزها او را پذیرفت در نهانخانه قلبش نوری از عظمت وجود خداوند در جانش تابیده میشود و همین امر موجب میشود که چه در مقام عبادات و مناجات و چه غیر آن نسبتبه خدایش حالت احترام و ادب خاصی پیدا کند و میکوشد که در مقام بندگی عباداتش را خالصانهتر انجام بدهد زیرا خداوند به میزان صدق افراد و نیز کیفیت عمل آنها خیلی توجه دارد.
بر وجه تمثیل چنین گوئیم که لزوم رعایت ادب دعا و عبادات مثل این است که فردی که از کسی چیزی را میخواهد هر چند هم که آن چیز کوچک بوده باشد. باز او در ابتدا سلام و احوال پرسی میکند و با رفتاری مؤدبانه در برابر آن فرد قرار میگیرد آنگاه خواهش خود را بیان میکند. حالات خداوند متعالی که بالاترین و مهمترین مقامات را دارد. البته رعایت ادب در محضر او لازمتر و واقعیتر از هر کس دیگری باید باشد البته این حقیقت را نیز باید در نظر داشت که خداوند متعال از بندگانش نه فقط ادب ظاهری بلکه ادب باطنی افراد را نیز میخواهد مثلا علاوه بر اینکه باید در ظاهر در برابر محضر خداوند با ادب باشیم در باطن خود نیز با مراقبتهایی که انجام میدهیم. میکوشیم تا سخنی غیر حق و غیر ذکر نگوئیم و انگیزههای گناه آلود و شیطانی را به دل خود راه ندهیم.
دعای حقیقی تنها خدا را یاد کردن و اظهار نیازها به درگاه او نیستبلکه همراه با آن دعا کننده میباید بکوشد ادب محضر خداوند را نیز بجای آورد و این جز با وفاداری به شریعت او و عمل به خواستههای او به دست نمیآید.
آری براستی که معامله با خدا هر چند که پرسودترین و پرخیرترین معاملات و تجارتهاست ولی در همان حال سختترین و دشوارترین معاملهها نیز هست که دلی بس قوی و شجاع میطلبد. عابدان حقیقی از سر معرفت و شوق حقیقی به خداوند است که به او توجه میکنند و نه از سر عادت و ظاهر سازی برای فریب و یا جلب منافع. اینها هرگز به زیادی عبادات و اطاعتشان نظر نداشته و تکیه نمیکنند بلکه فقط به لطف حق امید دارند و فقط طالب انس و قرب الهی هستند.
آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی همچنین پیرامون لزوم رعایت آداب دعا چنین گفتهاند: «دعا کننده باید فرمایش امام صادق(ع) در مصباح الشریعه را بیاد داشته باشد که فرمودند ادب دعا را رعایت کرده و بنگر که چه کسی را چگونه و برای چه میخوانی؟ عظمت و بزرگی خداوند را باور داشته باش با دیده دل آگاهی او از باطن و اسرار و اعتقادات خود را ببین و راه نجات و هلاک خود را دریاب مبادا چیزی از خدا بخواهی که هلاکت تو در آن بوده ولی گمان داری که باعث نجات تو است زیرا خداوند متعال میفرماید و انسان با دعای خیر شر خود را میخواهد و انسان شتابکار است. بیندیش که چه و چه مقدار و برای چه درخواست میکنی.» (21)
آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی همچنین پیرامون اهمیت رعایت آداب باطنی عبادات و لزوم کسب حقیقت عبادات چنین گفتهاند. «چیزی که برای همگان قابل رویت میباشد این است که بیشتر مردم در عبادات و کارهای آخرت و حتی در ایمان و اخلاق خود به شکل ظاهری آن چسبیده ولی در امور دنیائی علاوه بر انجام دادن شکل ظاهری برای به دست آوردن حقیقت و واقعیت آن دقت زیادی به خرج میدهند مثلا بیشتر مردم فقط شکل نماز را بوجود آورده و برای تکمیل ظاهر آن کوشش کرده ولی در پی بدست آوردن روح آن نیستند و مهمترین چیزی که باعث از بین رفتن دین و آخرت انسان شده و او را بسوی دنیا کشیده و باعثحاکمیت هوای نفس بر انسان میشود همین مطلب است. (22)
ایشان گوید «شرایط باطنی عبارت است از این که ایمان داشته باشد ضرر رسان و سود بخش فقط خداست و این که خدا عنایت داشته و خداوند بهتر و باقیتر است و این که هیچ خیری نیست مگر با ولایتخدا و نزدیک شدن و دیدار با او و هدف خود را هم منحصر در همین یا در آنچه که بازگشتش به آن است نماید تا جایی که این مؤمن هیچ لذتی از نعمتهای خدا نبرد مگر از این جهت که این نعمت از خدا است و حتی در نعمتها چیزی نبیند جز این که این نعمتها از جانب خداوند است تا جائی که نفس عقل و روح او از دنیا بریده و مشغول حمد و ثنای او شوند ادامه این حال بسیار گرانبهاست که بجز عده معدودی از اهل معرفت قادر نیستند این حال را حفظ کنند.» (23)
آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی شرایط دعا را اینگونه بیان کردهاند:
1- «حضور قلب: با توجه به این که دعا عبارت است از خواستن و خواستن امری باطنی است نتیجه میگیریم که دعای بدون حضور قلب دعا نیست.
2- خضوع و فروتنی;
3- امیدواری چون خواستن بدون امیدواری تحقق نمییابد امیدواری نیز از شرایط دعاست.
4- شناختخدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نیاز زیرا امیدواری که یکی از شرایط دعا میباشد در صورتی تحقق مییابد که دعا کننده خداوند را شناخته و علم و قدرت او نسبتبه خواسته خود باور داشته باشد;
5- امیدواری به خدا و قطع امید از دیگران خداوند میفرماید و با امید و آرزو و ترس او را بخوانید;
6- پرهیز از گناه بویژه ستم مالی و آبرویی به مردم در حدیث قدسی آمده است. دعا از تو اجابت از من زیرا دعایی از من پوشیده نمیماند مگر دعوت حرام لقمه. (24)
7- گریستن روایتشده استبین بهشت و جهنم گردنهای است که کسی از آن عبور نمیکند مگر کسانی که از ترس خدا خیلی گریه کرده باشند;
8- سپاس و ستایش خداوند...
9- ذکر نامهای خدا که مناسب دعایش میباشد و نیز گفتن نعمتهای خداوند و شکر آن بیان گناهان و آمرزش خواستن برای آنها.
10- درنگ و عجله نکردن و اصرار و پافشاری در دعا زیرا که خداوند درخواست کننده لجوج را دوست دارد. و حداقل پافشاری این است که دعای خود را 3 بار تکرار کرده و خواسته خود را 3 بار بگوید;
11- پنهان کردن دعا (25) زیرا هم فرمان خداوند را که پنهانی دعا کنید اجابت کرده و هم از آفت ریا دور میماند و روایتشده دعای پنهانی برابر با 70 دعای آشکار است;
12- شریک ساختن دیگران در دعا;
13- با دیگران دعا کردن دعا در جمع نیز باعث اجابت است;
14- تضرع در دعا به همراه قلب خاضع و بدن متواضع و بدون چاپلوسی;
15- صلوات فرستادن بر محمد(ص) و آل او نیز در اول و آخر دعا باعث اجابت است;
16- پاک دلی و روی آوردن با تمام وجود به خداوند. امر دیگری که باعث اجابت است توجه کردن بنده به مولای بخشنده، مهربان و رحیم با قلب باطن و روح خود میباشد نیز باید دل خود را از غیر خدا بخصوص افکار پستی که باعث نجاست دل و کثیف شدن روح میباشد مانند افکار حرام، مکروه بخصوص غم و غصه دنیا و ترس از ناگواریها و بدگمانی به خداوند متعال و بی اعتقادی به وعدههای او پاک نمود;
17- دعا قبل از بلا چنین دعائی خیلی مؤثرتر از دعایی است که پس از رسیدن بلا و سختی صورت میگیرد.
18- شریک نمودن دیگران در دعا قبل از خود و برای آنان دعا کردن امر دیگری که در دعا مؤثر است این است که دیگران را در دعای خود شریک نمایند ولی بهتر است قبل از خود برای آنان دعا کند.
19- بلند کردن کف دستها هنگام دعا.
20- در دست داشتن انگشتری عقیق یا فیروزه
21- صدقه دادن.
22- اوقات خاص از قبیل شب و روز جمعه، وقت نماز عشاء، آخر شب تا طلوع فجر بعد از نمازهای واجب، 3 شب قدر در ماه رمضان، هنگام وزیدن بادها و باریدن باران، از بین رفتن سایهها و ...;
23- مکانهای خاص، انتخاب مکانهای شریف;
24- حالات عالی مانند رقت قلب.
25- طهارت نماز و روزه.» (26)
علاوه بر آنچه گفته شد تفکر در معانی دعاها و همچنین بدست آوردن فلسفه عبادات و فهم اسرار آن نیز واجب است زیرا هر نوع عبادت و پرستشی و بلکه هر نوع عمل نیکی میباید با جریانی از معرفت و حکمت همراه شود و گرنه ارزش آن همچون یک عمل جبری و یا عملی که فقط از روی عادت انجام میشود.پائین خواهد آمد.
برای استجابت دعا نیز علاوه بر رعایت آن آداب دعا. میباید همواره به این دو نکته نیز توجه فراوان داشت اول اینکه صاحب حقی بوده باشیم مثل مظلومین و نه مثل ظالمین و دیگر اینکه بکوشیم همواره با کسب آبرو و عزت به محضر عبادت خداوند برویم همچنین از شکر خالصانه خداوند برای نعمتهای عظیم مادی و معنوی اش و اظهار توبه و تصحیح اعمال نباید غافل شد زیرا اینها نیز عوامل مؤثری در استجابت دعا هستند. خداوند آنقدر مهربان و با محبت است که اگر با ادب و سلوک الهی هر چه از او بخواهیم (البته اگر از روی حکمت و خیر بوده باشد) او به ما خواهد داد ولی ما اغلب فقط به نعمتهای مادی و نیازهایی که فقط زندگی ما را سر و سامان میدهند قناعت میکنیم و سخت از نعمتها و الطاف عظیم معنوی او غافل و بیتوجه هستیم.
در آخر از خداوند متعال چنین میخواهیم که ما را در فهم اسرار عبادات و دوری از دنیا طلبیهای مذموم و ناپسند موفق بدارد و نیز به همراه آن میخواهیم که به ما شوق و همتی قوی برای انجام عبادات و اوامر حکیمانهاش ببخشد بگونهای که سختی و ناملایمات روزگار هرگز نتواند به آن آسیبی وارد کند همچنین استجابت دعاهای خیر مؤمنین و مؤمنات را از آن وجود سراسر رحمت و لطف و خیر و زیبایی مطلق و بی پایان خواهانیم.
الحمد لله رب العالمین.
1- فرهنگ اصطلاحات و تعریفات نفایس الفنون، بهروز ثروتیان، ص 128، انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران، 1352.
2- نیایش، آلکسیس کارل، محمد تقی شریعتی، ص 41، شرکتسهامی انتشار، 1355
3- اسرار عبادات، عبد الله جوادی آملی، ص 89، انتشارات الزهراء، 1374.
4- بیست گفتار، مرتضی مطهری، ص 289، انتشارات صدرا، 1358.
5- آئین نیایش، ابراهیم غفاری، صفحات 11 و 14، آستان قدس رضوی: 1373.
6- دعا پرواز روح و راه زندگی، محمد تقی مدرسی، مصطفی کمالنژاد، ص 53، مؤسسه مطلع الفجر، 1371.
7- همانجا ،ص 37
8- همانجا، ص 50
9- آئین نیایش، ابراهیم غفاری، صص 23 و 24
10- بیست گفتار، مرتضی مطهری(ره)، ص 286.
11- نیایش، آلکسیس کارل، محمد تقی شریعتی، ص 67.
12- همانجا، ص 57
13- همانجا، ص 66.
14- همانجا، صص 60 و 61
15- آئین نیایش، ابراهیم غفاری، صص 22 و 23.
16- همانجا، ص 24.
17- دعا پرواز روح و راه زندگی، محمد تقی مدرسی، مصطفی کمالنژاد، صفحات 81 تا 85
18- نیایش، آلکسیس کارل، محمد تقی شریعتی، صفحات 63 تا 65
19- دعا پرواز روح و راه زندگی، محمد تقی مدرسی، مصطفی کمال نژاد، صص 57 و 58
20- المراقبات، میرزا جواد ملکی تبریزی(ره)، ابراهیم محدث، ص 168، انتشارات اخلاق، 1375.
21- المراقبات، میرزا جواد ملکی تبریزی(ره) ابراهیم محدث، ص 450.
22- همانجا، صص538 و 539
23- همانجا، صص 257 و 258
34- خداوند آنقدر آگاه و شنوا و لطیف است که هر نوع دعائی را هر کجا که باشد و هر چقدر که آرام و آرام نیز گفته شود بطور دقیق آن را میشنود پس هر چقدر از درونمان خدا را آرام صدا بزنیم خدا باز آن را خواهد شنید پس فقط باید کوشید که قابلیت و زمینه برای استجابت دعاهایمان را بدست آوریم.
25- رفتار انسانها در تنهائیهایشان بسیار مختلف و بلکه عجیب استیکی در تنهائیهایش فقط به افکار پست و شیطانیاش عمل میکند و دیگری در تنهائیها وقتش را به بطالت میگذراند و دیگری در تنهائیهایش خدا را میخواند و دائم در فکر پرورش استعدادهای روحی مثبتخود است.
26- همانجا، صص 231 تا 257.
رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور)ص 101
جمعی از نویسندگان