تبیان، دستیار زندگی

طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT

همانطور که می دانید اتاق فرار یک مخمصه و بازی ماجراجویی فیزیکی است که در آن بازیکنان با استفاده از سرنخ‌ها، نکات و استراتژی‌ها برای حل مسائل و دستیابی به اهداف خود، یک سری از پازل‌ها و معماها را حل می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot

آیا دوست دارید فضایی داشته باشید تا یک اتاق فرار را خودتان به همراه دوستانتان طراحی کنید؟
همانطور که می دانید اتاق فرار یک مخمصه و بازی ماجراجویی فیزیکی است که در آن بازیکنان با استفاده از سرنخ‌ها، نکات و استراتژی‌ها برای حل مسائل و دستیابی به اهداف خود، یک سری از پازل‌ها و معماها را حل می‌کنند. بازیکنان در محدودیت زمانی مشخص برای یافتن پاسخ معماها و سرنخ‌هابا هم تلاش می‌کنند.

طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot

ما و همکارانمان در CodyNick به این نتیجه رسیدیم که شما دانش آموزان هم می توانید با کمک خلاقیت و ایده های خود معماهای یک اتاق فرار طراحی کنید. در این راستا ما به شما راهنمایی می کنیم با کمک برنامه نویسی و ابزارک های الکترونیکی جذاب و متنوع که در اختیارتان قرار می دهیم بازی های اتاق فرار را طراحی کرده و دوستان خود را به چالش بکشید. ما می خواهیم این محیط فرار که می تواند شامل اتاق، میز یا فضاهای طراحی شده با کمک تعدادی ابزارک الکترونیکی جذاب و وسایل مختلف باشد را خودتان طراحی کنید و توسط روش برنامه نویسی بلوکی آنها را برنامه ریزی کرده و رمزهایی را برای گشایش مراحل بعدی به دست آورید.

مقدمه:
همانطور که می دانید امروزه تمام وسایل پیرامون ما به نوعی پیشرفته شده و با تکنولوژی های جدید راه‌اندازی می شوند. این تکنولوژی ها با زبان کامپیوتر کار می کنند که همان زبان های برنامه نویسی می باشد. پس لازم است برای کار و یا صحبت کردن با آنها به زبان خودشان یا همان زبان های برنامه نویسی آشنایی داشته باشیم. ابزارک هایی که می خواهیم با کمک آنها اتاق فرار را طراحی کنیم نیز الکترونیکی بوده و با زبان برنامه نویسی به نام Scratch کار می کنند. همچنین با این زبان برنامه نویسی می توانیم یاد بگیریم انیمیشن یا بازی‌های رایانه ای همانند تصاویر زیر طراحی کنیم. بنابراین ابتدا شما را با این زبان آشنا می کنیم.
تصاویر زیر نمونه هایی از انیمیشن و بازی هایی است که دانش آموزان طراحی کرده اند.
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر it-iot

محیط و زبان برنامه نویسی ای که می خواهیم از آن استفاده کنیم یک زبان ساده و بلوکی به نام Scratch است که افراد از سنین پایین به راحتی قادر به یادگیری و انجام آن خواهند بود. بنابراین اگر هیچ آشنایی قبلی با این محیط ندارید نگران نباشید چون در این راهنما می خواهیم شما را با این محیط آشنا کرده تا شروع به کار کنید.

همچنین از شما دعوت کنیم با آموزش های ساده از طریق تماشای فیلم و .... توانمندتر شوید. می خواهیم پس از این مراحل بتوانید مهارت خود را در برنامه نویسی افزایش داده، قابلیت خود را بالا برید و با قدرت بیشتر در چالش نهایی که طراحی اتاق فرار است شرکت نمایید. در طول این مدت ما و همکارانمان به صورت آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، ایمیل) با شما در ارتباط بوده و رفع مشکل می نماییم.

در درسنامه شماره دو، کار با ابزارک ها را معرفی خواهیم کرد و در درسنامه شماره سه نیز مثال هایی از طراحی معمای اتاق فرار را با استفاده از کدنویسی بلوکی و ابزارک های الکترونیکی به شما نشان خواهیم داد.
پس مرحله به مرحله با ما همراه باشید.
تلگرامCodyNick Admin
اینستاگرامCodyNick official
ایمیلinfo@CodyNick.com

برای مشاهده درس نامه ها فایل های زیر را دانلود کنید.
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - جلسه اول


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان