تبیان، دستیار زندگی

هر آنچه باید در مورد ویروس کُشنده‌ی کرونا بدانید

ویروس کرونا، خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌هاست که سبب طیفی از بیماری‌ها از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد تنفسی می‌شوند اما این ویروس که به تازگی در چین سبب مرگ ده‌ها نفر شده است، گونه‌ای جدید از خانواده‌ی کروناست که قبلاً دیده نشده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کروناویروس
ویروس تازه‌ای که این روزها بحث آن خیلی داغ شده ویروسی است که معمولاً از حیوان به انسان منتقل می‌شود. برخی گمانه‌زنی‌های کارشناسان این است که کروناویروس ووهان از حیواناتی که به طور غیرقانونی در غذاهای غیرمعمول مانند سوپ خفاش استفاده شده منشأ گرفته است؛ چرا که کارشناسان بر این باورند که خفاش‌ها می‌توانند میزبان این ویروس باشند.
بیشتر موارد ابتلا به این ویروس در چین بوده است اما در ژاپن، عربستان، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ویتنام و ایالات متحده نیز افرادی به آن مبتلا شده‌اند. تا کنون کسانی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، تقریباً همگی سالمند بوده و یا به بیماری‌های قلبی تنفسی مبتلا بوده‌اند. البته در چین تعدادی از افراد کادر پزشکی نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

علائم معمول گونه‌ی جدید ویروس کرونا (nCoV) که بیش از صدها نفر را مبتلا کرده است و طبق گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، ممکن است 2 تا 14 روز پس از مواجهه با آن در فرد ظاهر شود، عبارت است از: علائم تنفسی مانند تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی.

ویروس کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ویروس کرونای انسانی معمولاً از طریق فرد آلوده به دیگران و به‌واسطه‌ی هوا به صورت عطسه و سرفه، تماس نزدیک مثلاً دست دادن منتقل و منتشر می‌شود. این ویروس می‌تواند توسط لمس شیء یا سطحی که ویروس روی آن است و سپس لمس کردن دهان، بینی یا چشم‌ها قبل از شستن دست‌ها نیز انتقال پیدا کند. در زنان باردار، انواع شدیدتر ویروس کرونا به نام‌های سندرم تنفسی خاورمیانه‌ی ویروس کرونا (MERS) و  سندرم تنفسی بسیار حاد ویروس کرونا (SARS) می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

آیا ویروس کرونا می‌تواند سبب مرگ بشود؟

عفونت ویروس کرونا در موارد شدیدتر می‌تواند سبب سینه‌پهلو، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیوی و حتی مرگ شود.

منشاء ویروس کرونا از چیست؟

دو گونه مار با نام‌های «کریت چینی» و «کبرای چینی» ممکن است منشأ اصلی ویروس تازه کشف شده‌ی کرونا باشند که این زمستان به شیوع عفونت تنفسی کشنده در چین منجر شده است. این بیماری که نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهرهای بزرگ مرکز چین گزارش شد، در روزهای گذشته، به‌سرعت گسترش یافته است. از آن زمان تاکنون، مسافران بیمار از ووهان دیگر افراد را در چین و سایر کشورها ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا آلوده کرده‌اند.

چگونه از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی به کشورها ارائه داده است که چگونه برای مقابله با ویروس کرونا آماده شوند، از جمله کنترل بیماری و درمان بیماران. این دستورالعمل شامل پروتکل‌هایی برای آزمایش نمونه‌ها، درمان بیماران، کنترل عفونت در مراکز درمانی، در اختیار داشتن تجهیزات لازم و اطلاع‌رسانی به عموم در مورد این ویروس جدید می‌شود. تاکنون، واکسنی برای محافظت از افراد در برابر این خانواده از ویروس‌ها ساخته نشده است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند افراد باید از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری‌های تنفسی مانند سرفه و عطسه را دارد اجتناب کنند.

ماسک زدن بهتر از ماسک نزدن است
ثابت نشده که استفاده از ماسک صورت بتواند از شما در برابر عفونت به ویروس کرونا به طور مؤثر محافظت کند. اما این ماسک‌ها به خوبی می‌توانند جلوی برخی از میکروب‌ها را پیش از اینکه به دهان یا بینی‌تان برسند بگیرند. از همه مهم‌تر، ماسک می‌تواند باعث شود دهان و بینی خود را لمس نکنید (خیلی از افراد ناخودآگاه بارها و بارها این کار را می‌کنند).

دست‌هایتان را ضدعفونی کنید
سازمان بهداشت جهانی در لیست توصیه‌های خود برای مراقبت در برابر ابتلا به عفونت ویروسی اسمی از ماسک صورت نبرده است، اما شستن مکرر دست‌ها در صدر این لیست قرار دارد. توصیه شده است از ضدعفونی‌کننده‌های دست بر پایه‌ی الکل استفاده کنید.

شستن دست‌ها با آب و صابون هم کافی است
همان راه‌حل ساده‌ی روزانه برای تمیز کردن دست‌ها یعنی شستشو با آب و صابون نیز برای ضدعفونی کردن دست‌ها کافی است، البته باید شستشو را به درستی و کامل انجام دهید.

عطسه و سرفه کردن هم آداب دارد
پزشکان توصیه می‌کنند وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با داخل آرنجتان یا با یک دستمال بگیرید، اما بعداً آن را فوراً دور بیندازید و دست‌ها را بشویید. البته لازم نیست لباستان را دور بیندازید، کافی است آن‌ها را به طور مرتب بشویید.

سازمان بهداشت جهانی در لیست توصیه‌های خود برای مراقبت در برابر ابتلا به عفونت ویروسی اسمی از ماسک صورت نبرده است، اما شستن مکرر دست‌ها در صدر این لیست قرار دارد


از افراد بیمار دوری کنید
این هم یک توصیه‌ی دیگر که ممکن است برای همه کاربرد نداشته باشد: از تماس نزدیک با هر کسی که تب دارد و سرفه می‌کند خودداری کنید. اگر مجبورید با فرد یا افراد بیمار تماس داشته باشید، توصیه‌های مراقبتی بهداشتی را دو چندان رعایت کنید.

اگر احساس می‌کنید تب دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید
اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا به سختی نفس می‌کشید هر چه سریع‌تر خود را به پزشک برسانید. از تماس با دیگران و امکان عمومی پرهیز کنید تا دیگران را مبتلا نکنید و ضمناً به پزشکتان بگویید طی روزهای گذشته به کجاها سفر کرده‌اید.

از تماس با حیوانات خودداری کنید
از تماس با حیوانات و هر سطحی که حیوان با آن تماس داشته خودداری کنید.

محصولات حیوانی را کاملاً پخته مصرف کنید
گوشت را کاملاً بپزید. مصرف گوشت نیم‌پز، شیر غیرپاستوریزه یا دل و جگری که از جایی غیر معتبر تهیه شده خطرناک است چون ممکن است این محصولات آلوده به ویروس باشند.

عفونت به ویروس کرونا چگونه درمان می‌شود؟

درمان خاصی برای عفونت به ویروس کرونای انسانی وجود ندارد و بیشتر افراد خود به خود درمان خواهند شد. اما برای تسکین علائم اقداماتی می‌توانید انجام دهید:
. داروی ضد تب و درد مصرف کنید (به کودکان آسپرین ندهید)
. از دستگاه بخور یا دوش آب گرم برای تسکین گلودرد و سرفه استفاده کنید.
. مایعات زیاد بنوشید و زیاد استراحت کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.