تبیان، دستیار زندگی

طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم

آشنایی با اسکچ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دستورالعمل های اساسی برای طراحی محصول
در زمینه طراحی محصول، توانایی نمایش ایده های خود با استفاده از روش های بصری موثر، درها را برای برقراری ارتباط بهتر بین طراحان و مشتریان باز می کند. طراحان دریافته اند که استفاده از طراحی، روشی کارآمد برای سرعت بخشیدن به روند رشد ایده ها در زندگی واقعی است.

مواقعی وجود دارد که طرح می تواند بیش از کلمات و عبارات بیان کند و شما یک درک فوری از یک مفهوم کسب می کنید. طراحی برای طراحانی که به صورت گروهی کار می کنند هم طرح های بسیار مفیدی می ­باشد که می توانند راهی آسان و سریع را برای ارائه یک ایده به دیگران ارائه دهند.

شما باید عاشق این باشید
برای داشتن مهارت در چیزی، تلاش و زمان زیادی لازم است و طراحی محصول نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین چیزی که قبل از شروع طراحی باید بدانید این است که در واقع بفهمید که آیا واقعاً به این موضوع علاقه دارید یا نه. وقتی یک قلم / مداد در دستان شماست باید احساس هیجان و شادی کنید. مواقعی خواهد بود که تنها عشق به طراحی باعث می شود روزهای سختی را پشت سر بگذارید!
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
مواد و تجهیزات
طراحی محصول به مواد مورد استفاده برای ایجاد طرح بستگی زیادی دارند. با انتخاب تجهیزات مناسب می توانید ایده های خود را به بهترین شکل بیان کرده و ارتباط بصری محصول خود را با مشتریان ایجاد کنید. برای ایجاد طرح های باشکوه نیازی به خرید مواد گران قیمت نیست. حتی با یک نشانگر خاکستری، طراحان حرفه ای می توانند آثار هنری نفس گیر تولید کنند. اگر بودجه خرید مارکرهای بیشتر را دارید، رنگ های ثانویه مانند سبز و نارنجی را انتخاب کنید. همچنین، خرید یک نشانگر سیاه را فراموش نکنید.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
یک دفترچه راهنما بگیرید
به اطراف نگاه کنید و مانند آنچه را که می بینید، ترسیم کنید. از یک قلم استفاده کنید زیرا مزیت قلم این است که نمی توان آن را پاک کرد و باید صفحه جدیدی را شروع کنید! به خاطر داشته باشید که همه چیزهایی که ترسیم می کنید نباید ویرایش بشود. همیشه می توانید صفحه بعد را باز کنید و دوباره شروع به طراحی کنید. این کار ازین جهت توصیه می شود که به مهارت شما در ادامه جهت بالا بردن سرعت و طراحی با خطای بسیار کم کمک می کند.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
پرسپکتیو چیست؟
برای ایجاد طرح های واقع گرایانه، مهمترین چیز این است که بدانید دیدگاه چیست و چگونگی از آن استفاده کنید. اگر طراحی را شبیه یک نقاشی حرفه ای در نظر بگیریم، یک نقاشی از منظر خوب، زمانی است که چیزی را که معمولاً توسط چشم درک می شود، را منتقل کند و "طبیعی" به نظر برسد. به عبارت دیگر در طراحی، زمانی طراحی خوب است که سه بعدی است و در یک صفحه دو بعدی منتقل می شود. انواع مختلفی از نقشه های چشم انداز (از منظر چشم) وجود دارد: چشم انداز یک نقطه، دو نقطه و سه نقطه. دو نقطه، بیشترین کاربرد را در طراحی محصول دارد زیرا مفاهیم قابل خواندن محصول را به اندازه کافی ایجاد می کند.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
موقعیت درست یک مداد
اولین مهارتی که افراد مبتدی باید بدست آورند، یادگیری چگونگی ترسیم یک خط مستقیم و بدون خط کش است. رسم با مچ دست فقط خطوط کوتاه و ناهموار را روی کاغذ ایجاد می کند، اما با یک آرنج می توانید خطوط طولانی بکشید!
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
با یک هندسه ساده شروع کنید
انتظار نداشته باشید بلافاصله بنشینید و یک شاهکار ایجاد کنید. در ابتدا، شروع به رسم شکل های مختلف - مربع، مثلث، مستطیل و بیضی کنید. ممکن است بپرسید، اگر اکثر فرم های محصول پیچیده هستند، وقت خود را روی اشکال ساده هدر می دهید؟ پاسخ این است که همه چیز را می توان به شکل های مختلف تقسیم کرد. برای مثال، یک گوشی به طور کلی از دو مستطیل و دو دایره ساخته شده است!
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
اهمیت جزئیات
افزودن جزئیات به طرح ها، اطلاعات حیاتی را برای مشتری ها و مخاطبین و سایر طراحان فراهم می کند. جزئیات می توانند اندازه کلی یک شی را نشان دهند. همچنین، ظاهری واقع بینانه تر از محصولی را که شما ایجاد می کنید ایجاد می کند. برای اکتشاف برخی اشیاء روزمره وقت بگذارید. آیا آنها دارای جزئیاتی هستند؟ سعی کنید درک کنید که چرا قطعات لاستیکی و فلزی در مکان های خاص وجود دارد.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
فرم را اغراق کنید
قرار است یک طرح اولیه طراحی جذابیت بصری یک محصول را برای کاربران نشان دهد. در اصل بدان معنی است که جزئیات، اغلب برای ارائه بهترین ویژگی های محصول اغراق می شوند. عناصر خود محصول را توصیف می کنند و به همین دلیل برای تأکید بر این جزئیات باید بزرگ شوند. حتی در کارتون ها شما اغلب بینی ها و گوش و لب بزرگ، می بینید زیرا این جزئیات شخصیت بی نظیر یک فرد را نشان می دهد.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم
برای نشان دادن یک طرح به صورت سه بعدی نیز، می­ بایست از خطوط متفاوت و استفاده از سایه بهره برد. همانگونه که در شکل زیر می ­بینید، یک دست با استفاده از خطوط منحنی و سایه روشن و ... به چشم ما سه بعدی به نظر می­آید.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه دوم

مطالب مرتبط:
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه اول
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه دوم
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه سوم
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه چهارم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان