تبیان، دستیار زندگی

طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه اول

یکی از مراحل اولیه اساسی در فرآیند اختراع، ایجاد نمونه اولیه است - که ایجاد آن به نسبت نمونه واقعی بسیار ساده ­تر و کم هزینه تر می ­باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یکی از مراحل اولیه اساسی در فرآیند اختراع، ایجاد نمونه اولیه است - که ایجاد آن به نسبت نمونه واقعی بسیار ساده ­تر و کم هزینه تر می ­باشد. یک نسخه سه بعدی از دید شما است. ایجاد نمونه اولیه همچنین می تواند یکی از سرگرم کننده ترین و پر ارزش ترین اقداماتی باشد که انجام می­ دهید. دلیل این است که ایجاد یک نمونه اولیه به شما این امکان را می دهد که واقعاً به خلاقیت خود بپردازید، با استفاده از مهارت هایی که در وهله اول الهام بخش ایده و اختراع شما هستند. چه اینکه شما نمونه اولیه خود را در خانه درست می کنید و یا از یک مهندس برای ساخت ایده­ ی خود کمک بگیرید، در هر دو صورت دیدن سه بعدی ایده خود و تبدیل این ایده شما به چیزی ملموس و واقعی بسیار هیجان انگیز است و اگر خودتان هم بتوانید بسازید که هیجان انگیزتر.

مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه اول
بنابراین در این بخش باید فهمید که نمونه اولیه به چه صورت باید باشد؟ اول، بستگی به ایده شما دارد. دوم، بستگی به بودجه و اهداف شما دارد.

نمونه اولیه مزایای دیگری را نیز ارائه می دهد:
1. این امکان را به شما می دهد تا عملکرد طراحی خود را آزمایش و اصلاح کنید. مطمئناً، ایده شما کاملاً نظری و تئوری است. تا زمانی که از نظر فیزیکی شروع به ایجاد آن نکنید، بسیاری از عیب ­های آن را نخواهید فهمید. به همین دلیل یکی از دلایل مهم دیگر برای تهیه نمونه اولیه، فهمیدن عیوب و آزمایش ایده شماست. شما هرگز مسائل و چالش های طراحی را تا زمانی که ایده خود را از تئوری به واقعیت نرسانده­ اید، نخواهید فهمید.

2. این امکان برای آزمایش و بررسی خواص مواد مختلف را فراهم می کند.

3. نمونه ی اولیه به شما کمک می کند تا محصول خود را با تیم خود، از جمله وکیل، بسته بندی یا کارشناس بازاریابی، مهندسین و شرکای تجاری بالقوه خود، به راحتی توصیف کنید.

4- دیگران را ترغیب می کند تا شما را جدی تر بگیرند. وقتی با یک نمونه اولیه در دست، با هر حرفه ای - از وکیل خود گرفته تا یک شرکت، دیدار کنید، خود را از ده ها نفر دیگر که تنها با ایده های مبهم به آنها نزدیک شده اند، جدا می کنید. در عوض، شما به عنوان یک فرد توانمندتر و حرفه ای تر با یک هدف مشاهده خواهید شد، برخلاف سایرین که فقط یک مخترع هستند با ایده بالقوه خوب!

نمونه اولیه خود را توسعه دهید
بنابراین اکنون که می دانید ایجاد نمونه اولیه یک قدم اساسی در روند اختراع و طرح شماست، دقیقاً چگونه به جلو حرکت می کنید و در واقع آن را انجام می دهید؟ این مرحله در فرآیند اختراع و ساخت یک محصول، بسیار مهم است ... و همچنین اینجاست که کلمات و افکار شما از "آیا می توانم؟" تغییر می کنند به "چگونه می توانم؟"

ساختن یک نمونه اولیه با دست روش بسیار خوبی جهت شروع به زنده کردن محصول شما است. به یاد داشته باشید، هیچ محدودیتی به جز ایمنی! وجود ندارد. به خود اجازه آزمایش دهید. به اطراف خانه بنگرید و موادی را انتخاب کنید که می توانید از آنها استفاده کنید و آزمایش کنید تا ایده شما کار کند.

نمونه ی اولیه ی شما می تواند از هر تعداد مواد ساخته شود، از فلزات گرفته تا مواد شیمیایی تا منسوجات. هنگام استفاده از هر ماده، سعی کنید همچنان به گزینه های دیگری که در ابتدا در نظر نگرفته اید، فکر کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است متقاعد شوید که می خواهید از پنبه استفاده کنید. اگر اینگونه است، با پرسیدن "چرا؟" خود را به چالش بکشید. شاید ماده دیگری بهتر عمل کند؟ یا اینکه در مورد استفاده از مش، بوم، نایلون یا چرم چطور؟ این زمان برای گفتن "چه می شود اگر" باشد و به خودتان اجازه دهید تا اکتشاف کنید. افکار ثابت خود در نحوه­ ی ساختن را کنار بگذارید.

برای ساخت یک نمونه اولیه و مدلسازی از ایده و طرح درون ذهن خود باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید
- کارکرد محصول را تعریف می کند
- تحقیق در مورد محصول
- تجزیه و تحلیل تاثیر روی مخاطب
- ایده پردازی
- طراحی اولیه ایده و کشیدن اسکچ آن (که معمولا با دست و روی کاغذ و قلم انجام می شود که این ترسیم می ­تواند برای شروع دو بعدی باشد)
- سه بعدی کردن اسکچ و طرح دو بعدی که می ­تواند روی کاغذ باشد و یا در نرم افزارهای کامپیوتری (CAD) سه بعدی کردن انجام شود.
- استفاده از طرح سه بعدی جهت ساخت نمونه­ ی اولیه

مطالب مرتبط:
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه اول
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه دوم
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه سوم
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه چهارم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان