تبیان، دستیار زندگی

نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم

هر جاندار نیاز به آب و غذا دارد برای تامین این نیاز معمولا غذا و بطری های آب مخصوصی در کشور تولید می شود. برای تهیه این بخش نیز از مدرسه می توانید کمک بگیرید یا از پرنده و حیوانات آزمایشگاهی فروشی اقدام به تهیه کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مبحث گذشته در رابطه تا سلامت عمومی، تهیه موش و... اطلاعاتی به دست آوردیم. در این درس چگونگی نگهداری از موش را خواهیم دانست.

2- نگهداری اولیه
موش ها جز جوندگان هستند بنابراین اولین رکنی که باید توجه کنید داشتن قفسی هست که امکان جویده شدن نداشته باشد (امثال کارتن و جعبه کفش) علت هم معلوم هست چون ممکن هست موش با جویدن کارتن (جویدن یکی از کارهای مورد علاقه موش هست) موش فرار کند و برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

پس باید قفس یا محل نگداری موش از جنسی غیر قابل جویدن باشد معمولا باکس های پلی اتیلنی ساخته شده است که می توانید تهیه کنید این باکس ها در کف و دیواره ها از جنس پلی اتیلن و برای سقف یا همان درب از به شکل نرده های فلزی هست که مکانی برای غذا و بطری آبخوری در آن تعبیر شده است.

فضای قفس معمولا باید مکان برای جابه جایی و حرکت روزانه موش ها داشته باشد پس از خرید قفس خیلی کوچک پرهیز کنید و نکته ای که حائز اهمیت هست معمولا موش ها در یک قفس از تعداد 2 به بالا نگهداری می کنند به علت این هست که وقتی موجود احساس سرما کند و یا زمان خواب در کنار هم جمع می شوند به علت اینکه سرما یکی از عوامل بیماری برای موش ها نگهداری موش ها از تعداد 2 به بالا توصیه می شود و بهتر هست در یک قفس بیش از 10 موش نباشند چون تمیز کردن روزانه که بعدا توضیح می دهیم مشکل می شود.
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم
اصول اولیه
هر جاندار نیاز به آب و غذا دارد برای تامین این نیاز معمولا غذا و بطری های آب مخصوصی در کشور تولید می شود. برای تهیه این بخش نیز از مدرسه می توانید کمک بگیرید یا از پرنده و حیوانات آزمایشگاهی فروشی اقدام به تهیه کنید.
آبخوری ها اولین نشانه هوش سرشار این حیوان هست زیر این آبخوری ها دارای سری های فلزی پستانکی شکل هستند، موش ها در طبعیت از سطح زمین و گودال هایی که آب در آن جمع آب می خورند و چیزی به نام بطری آبخوری ندارند ولی با صحیح و خطا کردن و تمرین و رفع نیاز کردنشان تواسته اند در محیط آزمایشگاه یاد بگیرند که آب را از آب خوری ها بخورند.
دما یکی از مهم ترین بخش های نگهداری موش هاست چون در طبیعت موش ها در زیر زمین لانه سازی میکنند حفظ دما در لانه هایشان به خوبی صورت می گیرد ولی در قفس ها امکان لانه سازی نیست پس برای نگهداری حتما موش ها را در مکانی با دما 15 الی 35 درجه سانتی گراد نگهداری کنید و بهترین دما نگهداری 20 الی 25 درجه می باشد.

نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم

عکس 2 آبخوری شکل کلی

غذا های موش ها به صورت غذا فشرده می باشد این غذا ها تمامی نیاز ها روزانه و تولید مثلی این موجودات را رفع می کند ولی بهتر است از میوه و سبزیجات دارای بافت سفت هم به عنوان مکمل های غذایی در اختیار موش ها قرار دهید (موش ها معمولا خیلی کم از این سبزیجات می خورند پس مقدار این مکمل های غذایی نیز باید کم باشد تا ایجاد خرابی و فساد در قفس نکند) (برخی از مراکز نگهداری در آب موش ها مولتی ویتامین کودکان استفاده می کنند (یک قطره در یک لیتر))
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم

عکس 3 غذا فشرده و موش سوری

تمیز کردن روزانه و یا هر هفته (بستگی به تعداد و اندازه قفس و نوع بستر دارد که بر اساس نظر خود اقدام به این کار کنید) در میان به شدت توصیه می شود چون هر موجودی بعد از گوارش غذا ها مواد دفعی تولید می کند و این مواد دفع در صورت ماندن در قفس ایجاد بو نا مطبوع و کثیفی برای موجودات می کند پس حتما به این امر توجه کافی داشته باشد در ضمن برای اینکه فضولات موش ها و مایعات دفعی آن ها ارتباط مستقیم با موش نداشته باشد از بستر های مختلفی استفاده می کنیم که در فرآیند تمیز کردن معمولا نیمه از آن را تعویض می کنند.

نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم

عکس 4 بستر مدل خرده چوب نرم و تمیز کردن
 
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه اول
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه سوم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان