تبیان، دستیار زندگی

نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه اول

در این چالش یکی از آموزش پذیر ترین جانداران ارزان قیمت یعنی موش های آزمایشگاهی برای حل مسئله ساز انتخاب شده است از چند جهت موش آزمایشگاهی انتخاب شدند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یکی از رشته های مهم تازه تشکیل در جهان رفتارشناسی جانوران هست این رشته به انسان کمک می کند که تعامل هر چه بهتر با محیط اطراف خود داشته باشد و حتی بتواند از جاندران دیگر برای حل مسئله های زندگی استفاده کند. یکی از بخش های این رشته نحوه تربیت و آموزش جانداران هست. در این چالش یکی از آموزش پذیر ترین جانداران ارزان قیمت یعنی موش های آزمایشگاهی برای حل مسئله ماز انتخاب شده است از چند جهت موش آزمایشگاهی انتخاب شدند.

1- سلامت عمومی موش آزمایشگاهی ( ازنظر بیماری های ژنتیکی و بیماری مشترک با انسان و...)
2- تهاجمی نبودن جاندار
3- ارزان قیمت و سهولت تهیه
4- برابری حدودی نژادی و سطح هوشی آنها
5- اندازه جاندار برای حمل و نگهداری
6- هزینه های نگهداری پایین

در این چالش دانش آموز ابتدا مطالب علمی مورد نیاز با کار و آموزش موش ها را دریافت می کند و در گام بعدی با تهیه موش و شروع آموزش تا روز مسابقه جاندار را آموزش می دهند برای آسان کردن نحوه آموزش و اصول مند کردن اجرا نقشه ماز به دانش آموزان داده می شود.

رفتار شناسی موش سوری - جلسه اول
از نکاتی قابل توجه این مسابقه
1- حس مسئولیت در مقابل جاندار زنده و تمرینی برای مسئولیت های زندگی
2- آشنایی و تعامل با جاندار ها مختلف
3- ایجاد روحیه پژوهشگری
4- انجام یک پروسه آزمایشگاهی

نحوه نگهداری و کار با موش
1- تهیه موش
موش های آزمیشگاهی معمولا در مدارس برای انجام پروژه های دانش آموزی تکثیر و پرورش می دهند( در مسابقه از موش های آزمایشگاهی کوچک (نژاد سوری سفید استفاده می شود شرکت سایر نژاد ها در مسابقه ممنوع هست )) درصورت داشتن موش در مدرسه بهتر است از آن موش ها استفاده کنید زیرا هزینه ها اولیه را کاهش می دهید و مسئولین مدرسه نیز راهنمایی ها و سایر امکانات را در اختیارتان می گذران ( در جلسه آذر ماه تبیان این بخش برای دانش آموزان توضیح و راهنمایی ها لازم به دانش آموزان ارائه شده است این فایل بخش از توضیحات جلسه آذر ماه می باشد ) ( معمولا موش ها هر سه ماه یک بار بسته به غذا و محیط نگهداری فرزند آوری دارند این بخش هم در نظر داشته باشید که احتمال دارد که موش های شما تعدادشان زیاد شود و در بحث نگهداری فرزند بهتر است تا وقتی که موش های کوچک شروع به حرکت نکردند به آنها دست نزنید و بگذارید مادرشان به آنها شیر دهد.)

رفتار شناسی موش سوری - جلسه اول

موش سوری آزمایشگاهی به همراه نوزادهای 5 روزه خود

نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه اول
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه دوم
نحوه نگهداری و کار با موش سوری - جلسه سوم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان