تبیان، دستیار زندگی

تأثیر رنگ‌ها در خلق‌وخو

تنوع رنگ‌ها در دکوراسیون‌ خانه تأثیر فوق‌العاده‌ای در ایجاد حس شادی القا می‌کنند، رنگ‌های سرد حسی آرامش بخش داشته و در مقابل، رنگ‌های گرم حسی از هیجان در فضای خانه ایجاد می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اتاق نشیمن
جهانی‌ که در آن زندگی می‌کنیم، پُر از رنگ‌های متنوع است. به‌ همین‌ خاطر، افراد سلیقه‌های متفاوتی در انتخاب رنگ‌ها دارند. هرکسی می‌تواند خانه‌اش را آن‌طور که علاقه‌مند‌است دکوراسیون نماید و البته باید توجه داشت که رنگ‌ها نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون و همچنین القای حس خوب بر خلق‌وخوی افراد دارد.  

قدرت رنگ‌ها

حتی زمان‌هایی که نسبت به رنگ‌های محیط اطراف‌مان آگاه نیستیم، تأثیر رنگ‌ها همچنان پابرجاست به‌خصوص زمانی که رنگی تیره و غلیظ در اطراف‌مان باشد. رنگ‌ها کاملاً می‌توانند روی رفتار فرد و شیوهٔ فکر یا احساس او تأثیرگذار باشند. مثلاً ما می‌توانیم به‌محض ورود به اتاقی با رنگ قرمز، صورتی یا آبی  تأثیر آن را روی قلب متوجه شویم. این یک واکنش فیزیکی غیرارادی است. با این حال، همهٔ افراد واکنش یکسانی نسبت به یک رنگ خاص نخواهند داشت. البته همهٔ افراد واکنش تقلیدی مشابهی نسبت به رنگ‌ها بروز نمی‌دهند.

از رنگ‌های صورتی، ارغوانی و سبز برای اتاق نشیمن استفاده کنید و دیوارهای اتاق را با کاغذدیواری بنفش که یادآور گل‌های ارکیده است، بپوشانید. کوسن‌های مبل را در طرح‌ها و سایزهای مختلفی انتخاب کرده و همچنین فرشی با طرح مشبک در کف اتاق پهن کنید. در آخر خواهید دید که اتاق نشیمن به مکانی دنج و شادی آور مبدل خواهد شد.



در حقیقت، دید متفاوت انسان نسبت به رنگ‌ها بر اساس تجربه‌های جمعی، فرهنگی و شخصی که داشته‌ است شکل می‌گیرد. به‌طور مثال، رنگ قرمز به‌صورت عمومی با تعریف عشق همراه است. به‌علاوه، در هر کشور سنت‌های فرهنگی خاصی در رابطه با رنگ‌ها دارند؛ در کره جنوبی هنگام عزاداری از رنگ سفید استفاده می‌کنند. این در حالی است که در فرهنگ غرب رنگ‌های تیره برای چنین موقعیتی استفاده می‌شود.


تأثیر رنگ‌ بر احساسات فردی

اکثر انسان‌ها نسبت به رنگ‌ها واکنش‌های خودآگاه یا ناخودآگاهی خواهند داشت. هرچند ما همیشه به ارتباط میان حال خوب‌مان و طراحی داخلی منزل‌مان توجه نمی‌کنیم، تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ‌ها روی خلق‌وخو، سطح انرژی و انتخاب‌های ما تأثیرگذارند.

رابطه‌ٔ رنگ‌های با شخصیت افراد

همهٔ ما تجربه‌های متفاوت و مخصوصی نسبت به رنگ‌ها داریم. مثلاً شخصی را در نظر بگیرید که با دیدن رنگ زرد به یاد خانهٔ مادربزرگش می‌افتد و حسی از راحتی با دیدن این رنگ برایش القا می‌شود. حتی برای کسانی که ویژگی‌های مشترک یکسان مثل افسردگی، اضطراب یا دیگر مشکلات سلامتی مشابه دارند، نمی‌توان یکرنگ خاص را برایشان تعریف کرد.

البته عموماً رنگ‌های گرم موجب دلگرمی می‌شوند و رنگ‌های سرد فرد را به سمت حسی از آرامش می‌برند. هرچند ممکن است پاسخ به این رنگ‌ها در هر فرد به گونه‌ای متفاوت باشد، ایجاد محیطی سالم برپایهٔ احساسات و با استفاده از رنگ‌ها، در حال گسترش و محبوبیت در میان طراحان و متخصصان است.

خاطرات رنگی درخشان

مهم‌ترین نکته هنگام طراحی دکوراسیون خانه، فکر کردن به واکنش و تجربهٔ احساسی است که مردم می‌خواهند خودشان یا مهمان‌هایشان آن را تجربه کنند. قبل از هر چیز، عملکرد هر اتاق را در نظر بگیرید. یک رنگ فیروزه‌ای روشن می‌تواند یادآور دریا و دنیای زیر آب و تجربهٔ غواصی شما باشد و حسی از شادی و خلاقیت را در شما ایجاد کند. شاید این رنگ برای قسمت هال که در آن مطالعه می‌کنید، با دوستان‌‌تان وقت می‌گذرانید و یا حتی برای اتاق کارتان انتخاب بسیار مناسبی باشد.

رنگ زرد درخشان حسی از انرژی و نشاط با خود دارد. شاید اگر زیرزمینی دارید که در آن ورزش می‌کنید، انتخاب این رنگ گزینهٔ مناسبی باشد. احتمالاً برای کسی که با آشپزی کردن به دنبال کسب آرامش و رهایی از فکرهای مزاحم است، انتخاب رنگ آبی تیره و آرامش‌بخش می‌تواند به‌جا باشد.

با انتخاب رنگ‌های گرم، معمولاً حسی از خوشی، امنیت و اضطراب کمتر در ما که شاید اکثراً از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون خانه استفاده کرده‌ایم، شکل خواهد گرفت.

ایجاد حس شادی بدون رنگ کردن دیوارها

با وجود تأثیر مثبت روحی و روانی پس از رنگ‌ کردن دیوارها با رنگ‌های آرامش‌بخش و نشاط‌آور، می‌توان چنین حس مثبتی را بدون رنگ‌ کردن دیوارها و صرف هزینه‌های گزاف نیز به‌ وجود آورد. زمانی که تشخیص دادید چه رنگی برای شما شادی‌آور، آرامبخش، انرژی‌زا و یا الهام‌بخش (یا هر حس دیگری که به دنبال آن هستید) است، به روش‌های متعددی می‌توان از آن رنگ‌ها در دکوراسیون خانه و اتاق استفاده کرد.

یک گلدان پر از گل‌های زرد روشن مناسب فضایی است که مدت زیادی در آن قرار می‌گیرید. یک بالشت دکوری با رنگی زنده و صندلی راحتی مثلا با رنگ بنفش سلطنتی، می‌تواند تأثیری که به دنبال آن هستید را برای شما شکل دهد. اگر به دنبال رنگ‌آمیزی مجدد دیوارهای اتاق نشیمن خانه‌تان هستید، همیشه به تجربه‌ها و غریزهٔ شخصی‌تان رجوع کنید.

رنگ‌هایی که ناگهان روی بورس می‌افتند، خیلی زود هم از دور خارج می‌شوند؛ مثل اتاق نشیمن‌های رنگ چوب و یا کاشی‌های نارنجی و سفید سرویس‌بهداشتی. اما حسی که هر رنگ در بیننده ایجاد می‌کند، معمولاً دچار تغییر نمی‌شود. به‌خصوص زمانی که با انگیزه زیاد در پی ایجاد حسی مثبت، الهام‌بخش و آرام در خودتان هستید.


رنگ‌های ملایم

اگر از ادغام طرح‌های مینمالیستی(غیرپیچیده) با رنگ‌های روشن خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید از ترکیب طرح‌های انتزاعی(اغراق آمیز و غیرواقعی) و رنگ‌های ملایم استفاده کنید. به‌عنوان ‌مثال، استفاده از مبلمانی به رنگ آبی بسیار روشن در کنار چند کوسن و صندلی‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های ملایم، برای اتاق نشیمن مناسب است.

اتاق نشیمن

دکوراسیون اتاق نشیمن

امروزه در طراحی نوینِ دکوراسیون خانه‌ها، برای جلوه‌ دادن به اتاق‌های نشیمنِ سنتی از مبلمان خاص استفاده می‌شود. به‌طور مثال، از مبلمان قهوه‌ای در کنار میز صورتی استفاده کرده و از صندلی راحتیِ سبز فسفری برای اینکه ‌دکوراسیون کلاسیک را با جلوه‌ای نوین ترکیب کند استفاده کنید.

مبلمانی که رنگ‌شان را از جواهرات الهام گرفته‌اند، جلوه‌ای دلپذیر به اتاق نشیمن می‌بخشد. کاناپه‌ی بنفش پُررنگ کاملاً در محیط خودنمایی می‌کند. صندلی‌های سبز و لیمویی‌ نوعی تعادل به‌ وجود می‌آورند و همچنین با گذاشتن دو میز سرامیکی فیروزه‌ای در دو طرف اتاق، باعث می‌شود اتاق قرینه به‌نظر آید.


چند ایده‌ی متفاوت برای اتاق نشیمن

تنوع رنگ‌ها در دکوراسیون‌ خانه تأثیر فوق‌العاده‌ای در ایجاد حس شادی القا می‌کنند، رنگ‌های سرد حسی آرامش بخش داشته و در مقابل، رنگ‌های گرم حسی از هیجان در فضا خانه ایجاد می‌کنند.

رنگ پرده و صندلی راحتی: پرده‌های زرد و صندلی‌هایِ راحتی رنگی انرژی و هیجان بسیاری را به این اتاق نشیمن هدیه می‌دهد.

استفاده از فرش‌های رنگی: رنگ آبی تیله‌ای دیوارها به همراه فرشِ پرنقش‌ونگار باعث می‌شود تا زیبایی چشمگیری به فضای اتاق نشیمن داده شود.

استفاده از فرشی با طرح‌های زیبا: اتاق نشیمنی بارنگ‌های زیبا، از ارغوانی کم‌رنگ گرفته تا صورتی مرجانی که می‌توان تلفیقی از تمام آن‌ها را در فرش کف اتاق که مسئول متعادل‌سازی فضاست، استفاده کرد.

استفاده از رنگ زرد خردلی در دکوراسیون: در خانه‌های مدرن و الهام‌گرفته از سبک روستایی، از دکوری‌هایی با رنگ زرد خردلی استفاده می‌شود که باعث روشن‌تر شدن فضای خانه می‌شود. این رنگ می‌تواند به فضاهایی که مملو از وسایل چوبی است، جلوه‌ی روشن‌تری بدهد.

بیشتر افراد از رنگ‌های روشن و طرح‌های عجیب‌و‌غریب خوششان می‌آید. به‌ همین‌ دلیل رنگ دکوراسیون اتاق نشیمن باعث می‌شود افراد سرِذوق بیایند. سعی کنید در اتاق نشیمن از پارچه‌های رنگی با طرح‌های مختلف کنار هم قرار دهید تا گرمای خاصی به محیط اتاق ببخشید. همچنین با استفاده از دکوری‌های بانمکی مثل قوهای تزیینی و سردیس یا مجسمه‌های زیبا فضای منحصربه‌فردی در اتاق نشیمن ایجاد کنید.

دیوارهای رنگی: یکی از راه‌های ایجاد دیوارِ رنگی، پاشیدن رنگ‌های مختلف روی دیوار است که می‌تواند جالب توجه باشد.

استفاده از پرده‌های رنگی در فضاهای بی‌رنگ: استفاده از پرده‌ی رنگی و گلدار می‌تواند به روشن‌ شدن فضای خنثی کمک کند. برای زیباتر شدن فضای اتاق نشیمن، یک نقاشی انتزاعی به آن اضافه کنید.

تکرار رنگ‌ها: می‌توانید به‌‌جای استفاده از رنگ‌های زیاد، دو تا سه رنگ را در برخی از وسایل اتاق تکرار کنید. به‌طور مثال از رنگ ارغوانی در کوسن، آباژور و همچنین گلدان استفاده نمایید. در کنار آن می‌توانید از رنگ آبی نیز در برخی از وسایل استفاده کرده و همچنین استفاده از وسایل تزیینی مختلف با رنگ ارغوانی می‌تواند یکپارچگی خوبی در محیط اتاق نشیمن ایجاد نماید.

استفاده از کاغذدیواری‌های طرح دار: می‌توانید برای روشن‌تر شدن فضای اتاق نشیمن از یک کاغذدیواری طرح‌دار و رنگی استفاده کنید که به گرم شدن فضا کمک کند. همچنین بالش طلایی‌ روی  مبل‌ها قرار داده و گذاشتن چراغ طرح‌دارِ روی میز گرمایی مضاعف به فضای اتاق می‌بخشد.

ایجاد فضایی غیرمتعارف: رنگ آبی، ‌رنگی است که در بدو ورود در دید بیننده خودنمایی می‌کند. سقف سرمه‌ای و وسایل رنگارنگ ، به فضای اتاق جان می‌بخشد. استفاده از مبل‌های تختخواب‌شو در این فضا بسیار به‌جاست؛ زیرا هم برای خواب و هم برای استراحت مناسب است. همچنین می‌توانید روی زمینِ اتاق نشیمن یک گلیم کوچک رنگی قرار دهید.

استفاده از رنگ صورتی و زرد: می‌توانید فضای اتاق نشیمن را با استفاده از وسایلی با رنگ‌های دلنشین صورتی و زرد، زیبا کنید. دیوارها را به رنگ سرمه‌ای و مبلمان را به رنگ صورتی و زرد طراحی کنید.

استفاده از طرح‌های متفاوت: در اتاق نشیمن می‌توانید از پارچه‌هایی با طرح‌های شاد استفاده کنید. به‌طور مثال از پارچه‌ای راه‌راه برای رویه‌ی میزاستفاده کنید تا فضای اتاق را چشمگیرتر نماید.

استفاده از ترکیب رنگی جدید برای تغییر محیط: استفاده از پارچه‌های رنگی می‌تواند به‌تنهایی فضای اتاق را تغییر دهد. به‌طور مثال از یک پارچه‌ی کتانِ رنگارنگ برای تغییر فضای سفید اتاق استفاده منید و همچنین از تابلوهای هنری استفاده کنید که تمام رنگ‌های بکار رفته در پارچه رنگی را شامل باشد.

ترکیب رنگ‌های مختلف: اگر به‌دنبال دکوراسیونی هستید که محیط  تاق نشیمن شما را شاد و سرزنده کند، می‌توانید از رنگ بنفش و طیف رنگ‌های مختلف استفاده کنید. همچنین می‌توانید رنگ‌های گرم و سرد را در کنار هم به‌ کار ببرید.

استفاده از رنگ تیره: می‌توانید از رنگ تیره‌ی برای دیوار استفاده کنید، تا دکوراسیون رنگی اتاق خودی نشان دهد و به رنگ‌های داخل اتاق نشیمن درخشندگی ویژه‌ای ببخشد.

استفاده از رنگ‌های سرد: همچنین می‌توانید با استفاده از رنگ‌های سرد، فضایی کوچک را بزرگ نشان دهید. رمز این کار استفاده از رنگی براق برای بازتاب نور است. دیوارهای سرمه‌ای براق در کنار وسایل رنگی و سقف سفید، باعث بزرگ‌نمایی اتاق نشیمن می‌شود.

دکوراسیونی با طرح‌های الهام‌ بخش: می‌توانید برای دکوراسیون خانه‌ی خود از هر چیزی الهام بگیرید. به‌عنوان‌ مثال، از سایه‌‌سار درختان الهام گرفته و از کاغذدیواری استفاده کنید که موجودات کوچک یک جنگل را به تصویر بکشد.

دکوراسیون دیوارهای مشکی: دقیقه همانند فضاهای سفید، دیوارهای مشکی نیز پس‌زمینه‌ای ایده‌آل برای نمایش رنگ‌های زنده هستند. دکوراسیونی شاد با رنگ‌هایی خیره‌کننده به‌راحتی می‌تواند به فضای خشن و سیاه دیوارها جلوه‌ای لطیف ببخشد.

استفاده از هنر مدرن رنگارنگ: می‌توانید در اتاق نشیمن، از تابلو نقاشی بزرگ و رنگارنگی روی دیوار استفاده کنید و از وسایلی با رنگ‌های شادی(نارنجی) استفاده کنید.

اتاق نشیمن بنفش: از رنگ‌های صورتی، ارغوانی و سبز در اتاق نشیمن استفاده کنید و دیوارهای اتاق را با کاغذدیواری بنفش که یادآور گل‌های ارکیده است، بپوشانید. کوسن‌های مبل را در طرح‌ها و سایزهای مختلفی انتخاب کرده و همچنین فرشی با طرح مشبک در کف اتاق قرار دهید. در آخر خواهید دید که اتاق نشیمن به مکانی دنج و شادی آور مبدل خواهد شد.

دیوارهای چشم‌نواز: ستون اصلی اتاق نشیمنِ رنگارنگ دیوارهای چشمگیرِ آن است. مبلمان آبی، فرش نارنجیِ کف اتاق و کوسن‌های رنگی باعث می‌شود تا اتاق نشیمن شاد و چشم‌نوازی داشته باشید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .