تبیان، دستیار زندگی

وقت پروازتان رسیده

کبوتر بچه‌ها وقتی بزرگ می‌شوند، کم‌کم پرواز را می‌آموزند، جفتی برای خود انتخاب می‌کنند، باهم لانه جدیدی می‌سازند و پر می‌کشند به‌سوی زندگی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
هرچند زندگی ما انسان‌ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، اما اصل موضوع همان است. بچه‌ها بزرگ می‌شوند، مهارت‌های لازم را می‌آموزند و باید جفت مناسب خود را پیدا کنند و آن‌ها هم پر بکشند به‌سوی زندگی.
دوران مجردی با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، باید یک روز تمام شود. هرچند ازدواج، یک امر واجب و قطعی نیست، اما ساختار جسمانی و روانی انسان به‌گونه‌ای است که نیاز دارد تشکیل خانواده دهد.
این روزها به خاطر مشکلات مالی، میل به ادامه تحصیل مخصوصاً در خانم‌ها، چشم و هم‌چشمی در داشتن مراسم و تهیه جهیزیه، آداب‌ورسوم دست‌وپا گیر و…، سن ازدواج به تأخیر افتاده است.

حتی کسانی که مشکل مالی هم ندارند، به خاطر حفظ کلاس اجتماعی، در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند، اما این نسخه: اول درس بخونم، خانه بخرم، ماشین بخرم و …بعد ازدواج کنم، با خود مشکلاتی دارد که باهم درباره آن صحبت می‌کنیم و بعد از آن تصمیم با شماست که دوران بی‌مسئولیتی مجردی را تا دهه 40 برای خود حفظ کنید یا شریک مناسبی برای زندگی خود بیابید و باهم، همراه شوید.
ازدواج زیباترین سنتی است که باید در حفظ آن بکوشیم و بدترین اتفاق آن است که با بهانه‌گیری، آن را به کناری بزنیم و جایگزین‌های مُسکن واری برای آن پیدا کنیم.
بهتر است در قدم اول به نیازهای یک جوان نگاهی بیندازیم:

مقصر بالا رفتن سن ازدواج تنها خود جوانان نیستند و خانواده‌های آن‌ها به‌عنوان کسانی که تربیتشان را بر عهده‌دارند و یک کانون حمایتی برایشان خواهند بود، می‌توانند در ازدواج به‌موقع و صحیح یک جوان نقش بسزایی داشته باشند



نیاز جنسی؛ تابو اما واقعیت

ورود به سن جوانی با اوج گرفتن نیاز جنسی همراه است؛ نیازی که خداوند در وجود همه قرار داده تا وسیله‌ای باشد برای تداوم نسل و همچنین نزدیک‌تر شدن زن و شوهر به یکدیگر. نیازی که اگر صحیح رفع شود، لذتی پاک و حلال را به همراه خواهد داشت؛ اما به بیراهه رفتن در تأمین آن، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی جوانی وسیله ازدواج ندارد، به او توصیه می‌شود تقوی پیشه کند و با ورزش، سرگرم کردن خود به کار و تحصیل، تحمل آن را راحت گرداند.
نسخه ازدواج در سنین بالا که این روزها مد شده است، از راه دور پیچیده شده، به همین جهت، آن‌ها نمی‌دانند که ادیان الهی که بروشور کامل انسان را در دست دارند، مخالف ارتباط خارج از چارچوب با جنس مخالف هستند. پس داشتن همخانه‌ای از جنس مخالف برای سال‌ها و همچنین داشتن فرزند از او و دودلی برای ازدواج با او ! چیزی است که اگر بین هنرپیشه‌های هالیوود عادی باشد، اما در ایران و در فرهنگ غنی اسلامی ایرانی ما هیچ جایی ندارد.
دوستی با جنس مخالف، ارتباط‌های نامشروع و روابط خارج از کادر چیزهایی است که با خود مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که هرکدام درنتیجه، آرامش فرد را سلب می‌کنند؛ اما ازدواج یک بستر آرام و مطمئن خواهد بود برای رفع نیاز جنسی البته به شرطی که انتخاب همسر صحیح باشد.
یکی از آیات الهی این است که برای شما از جنس خودتان جفتی را بیافرید تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستی و مهربانی قرارداد و در این امر برای افرادی که اهل تفکر باشند آیات و نشانه‌هایی وجود دارد. (سوره روم آیه 21)

استقلال، آزادی، زندگی مجردی

اما این‌همه ماجرا نیست؛ وقتی یک فرد به سن جوانی می‌رسد، دوست دارد مستقل باشد. خودش برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد و آن‌طور که می‌پسندد، زندگی کند. زندگی دائم با پدر و مادر به دلیل فاصله سنی با آن‌ها و همین‌طور تفاوت در نوع نگاه، ممکن است به این نیاز جوان صدمه بزند، اما تا قبل از ازدواج بهترین گزینه خواهد بود، راه دیگر همان زندگی مجردی به‌تنهایی و یا با دوستان هم سن و سال است، درصورتی‌که این انتخاب آن‌قدر سخت و پراسترس خواهد بود که به گفته بسیاری از کسانی که آن را تجربه کرده‌اند، بدترین جایگزین است. ما در ایران وقتی فرزندانمان را از لانه پرواز می‌دهیم که جفت خود را پیداکرده باشند نه به‌تنهایی…

از دیو و دد ملولم و همدمم آرزوست

یکی دیگر از مسائلی که در طول زندگی مطرح است، اما در جوانی در اوج خود قرار دارد، نیاز به داشتن یک همدم و مونس است. درست است که دوستان و والدین می‌توانند خیلی از مواقع همدم‌های خوبی برای انسان باشند، اما داشتن یک مونس همیشگی از جنس مخالف که همراه لحظات شادی و غم است و می‌توان روی حضور او همیشه حساب کرد، چیز دیگری است.
یک فرد هرچقدر هم که در کار خود موفق باشد، اگر 20 ساعت در شبانه‌روز هم درس بخواند، اگر تمام آخر هفته‌ها را به سفر با دوستان مشغول شود، بازهم در تنهایی‌های خود به دنبال یک همدم است تا حرف‌هایش را بشنود و با او همدردی کند و….
یکی از آیات الهی این است که برای شما از جنس خودتان جفتی را بیافرید تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستی و مهربانی قرارداد و در این امر برای افرادی که اهل تفکر باشند آیات و نشانه‌هایی وجود دارد. (سوره روم آیه 21)

همه این فوایدی که برشمردیم لازمه‌اش یک انتخاب صحیح است؛ در غیر این صورت، فرد بعد از ازدواج افسوس از دست دادن روزهای مجردی‌اش را خواهد خورد.


همه این فوایدی که برشمردیم لازمه‌اش یک انتخاب صحیح است؛ در غیر این صورت، فرد بعد از ازدواج افسوس از دست دادن روزهای مجردی‌اش را خواهد خورد. یک انتخاب صحیح و یادگرفتن مهارت ارتباط با همسر که کار ساده‌ای نیست، برای به دست آوردن آرامش لازم است. البته اصلاً نگران نباشید ما با شما هستیم؛ با آموزش مهارت صحیح برای انتخاب همسر و چگونگی سازش بعد از ازدواج. مقالاتمان را پی گیری کنید و با نظراتتان همراهمان شوید.
البته این‌ها فقط بخشی از دلایلی بود که یک جوان باید با دنیای مجردی خداحافظی کند. دلایلی چون داشتن فرزند و گسترده شدن روابط فامیلی و مسئولیت‌پذیری و برنامه‌ریزی صحیح برای زندگی و ده‌ها دلیل دیگر می‌تواند هرکسی را توجیه کند که دوران متأهلی در کنار تمام سختی‌هایش، برای تکامل لازم است.
به گفته کارشناسان امور اجتماعی تأخیر در سن ازدواج به هر دلیلی که باشد، با خود آسیب‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به همراه دارد مانند بی‌اعتمادی به جنس مخالف، افسردگی، احساس یأس و ناکامی، ترک تحصیل و بی‌انگیزگی در زندگی که در دخترها بیشتر از پسرها دیده‌ شده است. همچنین بی‌رغبتی در ازدواج برای پسران نیز موجب بی‌مسئولیتی در زندگی شخصی و خانوادگی‌شان می‌شود. بی‌اخلاقی در آنان گسترش پیدا می‌کند و درنتیجه به سمت مواد مخدر و روابط نامشروع گرایش پیدا می‌کنند.
فراموش نکنیم که مقصر بالا رفتن سن ازدواج تنها خود جوانان نیستند و خانواده‌های آن‌ها به‌عنوان کسانی که تربیتشان را بر عهده‌دارند و یک کانون حمایتی برایشان خواهند بود، می‌توانند در ازدواج به‌موقع و صحیح یک جوان نقش بسزایی داشته باشند.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان