تبیان، دستیار زندگی

قوانین مسابقه طراحی و پیاده سازی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT/IOT در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

این مطلب شامل قوانین مسابقه طراحی و پیاده سازی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT/IOT ویژه مقاطع دوره دوم ابتدایی، اول و دوم متوسطه است که در روز های 28 و 29 فروردین ماه 99 در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان برگزار خواهد شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طراحی و پیاده سازی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر  it/iot
 این مسابقه برای مقطع دوره دوم دبستان و دوره‌های اول و دوم متوسطه طراحی شده است. مسابقه در رده های سنی مختلف، بین دانش آموزان همان مقطع برگزار می‌شود.

 مقدمه
امروزه حوزه IT یکی از پرنفوذترین و پردرآمدترین حوزه‌های فناوری در دنیا به شمار می‌رود. رشد سریع کسب و کارهای مبتنی بر این فناوری، در کشور ما نیز کاملاً محسوس است. از آنجایی که عمده مشاغل ایجاد شده در این حوزه دانش بنیان هستند و تولد و رشد آنها برمبنای خلاقیت و نوآوری شکل می‌گیرد، تمرین مهارت های لازم برای این روش نوین کارآفرینی،می‌تواند آینده روشن و موفقی را برای دانش آموزان ترسیم کند.

با تغییر پروفایل علم و تکنولوژی در ده سال اخیر، امکان دستیابی به دانش، مهارت ها و ابزارهای لازم برای کار در حوزه IT، از سنین نوجوانی برای دانش آموزان خلاق فراهم است. در این راستا ابزارک های الکترونیکی CodyNick به همراه محیط نرم افزاری کدنویسی بلوکی، امکان پیاده سازی ایده های خلاقانه در حوزه IT/IOT را به سهولت و سرعت به دانش آموزان ارائه می‌کند.

موضوع مسابقه
1-طراحی معمای اتاق فرار با توجه به امکانات موجود و پیاده سازی آن روی سخت افزارهای آماده با کدنویسی بلوکی توسط هر تیم
2- حل معماهای اتاق فرار تیم های دیگر شرکت کننده در مسابقه
با توجه به جدید بودن این رشته از مسابقات، شرکت کنندگان می‌توانند جزو پیشگامان طراحی در حوزه IT/IOT در جشنواره های دانش آموزی تبیان قرار گیرند.

آموزش های لازم برای طراحی نرم افزاری و سخت افزاری توسط تیم ها
ابزارک های الکترونیکی طراحی شده برای این مسابقه، به راحتی قابل استفاده هستند و توسط نرم افزار کدنویسی بلوکی برای برنامه ریزی می‌شوند. به این ترتیب تیم های شرکت کننده به هیچ وجه درگیر طراحی الکترونیکی نمی‌شوند و با دریافت آموزش های لازم از نحوه عملکرد ابزارک ها، مستقیماً با کدنویسی بلوکی از آن ها استفاده می‌کنند.

با استفاده از این ابزارک ها معماهای مختلفی (مانند کشف رمز گاوصندوق، کشف توالی و ...) توسط تیم های دانش آموزی قابل طراحی است که باید در بستر یک سناریو خلاقانه اتاق فرار تدوین شوند. برای تیم های ثبت نام کننده در این چالش، آموزش های زیر در سه مرحله ارسال خواهد شد:
1-آشنایی با کدنویسی بلوکی و مثال های عملی از این روش برنامه نویسی
2- آشنایی با عملکرد ابزارک های الکترونیکی مورد استفاده در مسابقه و نحوه استفاده از آنها در کدنویسی بلوکی
3- قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری سازه اتاق فرار جشنواره تبیان
4- ارائه مثال هایی از طراحی اتاق فرار با استفاده از ابزارک های الکترونیکی
تیم های ثبت کننده امکان ارتباط آنلاین با منتورهای چالش را از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی خواهند داشت.

طراحی سناریوی اتاق فرار توسط تیم ها
سناریوی اتاق فرار باید با توجه به مثال های ارائه شده به تیم ها و قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری موجود در سازه اتاق فرار طراحی شود. درجه سختی طراحی معماها باید به گونه ای  باشد که حداقل 20%تیم های دیگر شرکت کننده در این مسابقه موفق به حل مساله شوند. اگر دشواری معماها به صورت غیرمنطقی زیاد باشد، امتیاز تیم طراحی کننده با ضرب در ضریب مشخصی (بسته به تعداد تیم هایی که موفق به حل معما می‌شوند) کاهش می‌یابد.

تیم های دیگر به مدت 15 دقیقه برای حل معمای هر گروه فرصت خواهند داشت. بنابراین طراحان باید پیچیدگی معماهای خود را با توجه به این مدت زمان تنظیم کنند.
 
زمانبندی
با توجه به اینکه اطلاعات کافی قبل از اجرای مسابقه ارائه می‌شود، تیم ها باید قبل از روز مسابقه ضمن آماده کردن سناریوی معماهای خود، اقدام به آماده سازی کدهای بلوکی اولیه کرده باشند. همچنین برگه‌های راهنمای  حل معماها هم باید توسط تیم ها از قبل طراحی و آماده شده باشد.

در روز مسابقه، هر تیم به مدت یک‌ساعت فرصت دارد تا به صورت عملی با ابزارک های موجود در سازه اتاق فرار کار کند و در این مدت داورها اطلاعات لازم را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهند و به سوالات آنها پاسخ خواهند داد.

سپس هر تیم به مدت یکساعت برای پیاده سازی و تست سناریو معماهای خود روی سازه اتاق فرار فرصت خواهد داشت.

بعد از اتمام پیاده سازی، سایر تیم ها به مدت 15 دقیقه برای هر حل هر معما فرصت خواهند داشت.

 معیارهای ارزشیابی تیم ها
1- نوآوری و خلاقیت در طراحی معما (عدم شباهت به سایر معماها)
2- کدنویسی صحیح برای پیاده سازی  معما
3- پیاده سازی معما و آماده سازی اتاق فرار در زمان کوتاه

 روش و مراحل اجرای مسابقه
1-آموزش عملی - در روز مسابقه، هر تیم به مدت یک‌ساعت فرصت دارد تا به صورت عملی با ابزارک های موجود در سازه اتاق فرار کار کند و در این مدت داورها اطلاعات لازم را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهند و به سوالات آن ها پاسخ خواهند داد.

2- گروه‌بندی تیم ها – تیم های شرکت کننده به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ در مرحله اول (صبح روز مسابقه)، تیمهای گروه اول اقدام به پیاده سازی سناریوی معماهای خود در سازه‌های اتاق فرار می‌کنند و در ادامه تیمهای گروه دوم وارد سازه‌ها می‌شوند و به حل معماها می‌پردازند. در مرحله دوم (بعدازظهر روز مسابقه)، جای دو گروه عوض می‌شود تا همه تیمها فرصت طراحی معمای خود و حل معماهای دیگران را داشته باشند.

3- حل هدفمند معماها– هر تیم قبل از پیاده سازی، معمای خود را برای داوران مسابقه تشریح می‌کند و در صورت عدم مغایرت معما با قوانین، به صورت مخفیانه یک حرف از حروف الفبای فارسی را به عنوان "کد تایید حل معما" از داوران دریافت می‌کند. هر تیمی که موفق به حل این معما شود، باید به صورت خودکار و مخفیانه از "کد تایید حل معما" مطلع شود (با نمایش روی ابزارک ها یا باز شدن گاوصندوق دارای قفل الکترونیکی).

هر تیم برای حل هر یک از معماهای تیم های گروه مقابل، 15 دقیقه فرصت خواهد داشت و با حل هر معما یک حرف دریافت می‌کند. هر زمان که اعضای تیم موفق به حدس زدن کلمه متشکل از حرف ها شدند، می توانند آنرا در صفحه اصلی مسابقه وارد کنند و در صورتی که درست حدس زده باشند 100 امتیاز دریافت می‌کنند.

4-امتیاز طراحی معما– معمای طراحی شده توسط هر تیم توسط داوران بررسی می‌شود و با توجه به معیارهای ارزشیابی، امتیازی بین صفر تا 100 به آن اختصاص خواهد یافت. اگر کمتر از یک چهارم یا بیشتر از سه چهارم تیم های گروه مقابل موفق به حل معما شوند، امیتاز تخصیص داده شده نصف می‌شود.

5- معرفی تیم های برگزیده– امتیازهای ناشی از حل معماها و امتیاز طراحی معما توسط داوران تجمیع شده و تیم برگزیده بر این اساس انتخاب می‌شود.

برای مشاهده درس نامه ها فایل های زیر را دانلود کنید.

طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش اول
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش دوم
طراحی معمای اتاق فرار دیجیتال مبتنی بر IT-IOT - بخش سوم

مطالب مرتبط:
قوانین عمومی مسابقات چالشی چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
قوانین مسابقات برنامه نویسی چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

 تماس با ما
آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول
مرکز ترنج - موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
تلفن: 81202311، 81202303، 81202167

پست الکترونیکی: project@tebyan.com

تلگرام جشنوارهکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

سایت چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی