تبیان، دستیار زندگی

خواص جادویی هویج

هویج یکی از پرمشتری‌ترین صیفی‌جات در جهان است و خواص فراوانی دارد. در ادامه مطلب می خواهیم به خواص جادویی هویج اشاره ای کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هویج
هویج یکی از محبوب ترین سبزیجات ریشه دار است که در رنگ های مختلف نارنجی، سیاه، بنفش، سفید، زرد و قرمز پیدا می شود.

هویج  طبع گرم و تر دارد و علاوه بر اینکه خوشمزه و دلچسب است برای سالاد و آبمیوه و سوپ همیشه به کار می آید و برای سلامتی کلی بدن و پوست و چشم و دستگاه گوارش و دندان ها کاربرد دارد.

هویج مقدار زیادی آنتی اکسیدان ، بتاکاروتن و فیبر دارد و سرشار از ویتامین (آ- ث-کا- ویتامین ب 8-) و همچنین اسید پانتوتنیک، فولات، پتاسیم، آهن، مس و منگنز است.

 در واقع هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهمترین و مفیدترین سبزیجات برای بدن می باشد.


خواص جادویی هویج برای سلامتی


روشن کننده پوست صورت


هویج مقدار زیادی ویتامین (ث) و آنتی اکسیدان دارد که برای درخشان شدن و روشن شدن پوست مفید می باشد.

 برای تاثیر بیشتر هویج بر پوست صورت می توان آن را به صورت ماسک آماده کرد و به صورت مالید . برای تهیه این ماسک باید هویج رنده شده را با عسل مخلوط کنید و آن را بر روی پوست صورت بمالید تا پوست روشن تر و درخشان تر شود.

درمان زخم

نوشیدن آب هویج می تواند برای درمان زخم ها و جلوگیری از عفونت مفید باشد.

بهبود بینایی

 از دیگر خواص جادویی هویج ، بهبود بینایی می باشد.هویج ها منبع خوبی از کاروتونوئیدها هستند که در بهبود بینایی مفید است. مصرف منظم هویج، باعث افزایش بینایی رنگی و دید در نور کم می شود.

در واقع  می توان به راحتی گفت که هویج دوست سلامت چشم‌هاست. این سبزی نارنجی حاوی لوتئین همان آنتی‌اکسیدان بسیاری قوی می‌باشد که می تواند از شبکیه‌ی چشم‌ها مراقبت کرده و از مشکل دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری پیشگیری می‌کند. برای برطرف کردن دوربینی و آب مروارید در مردان موثر است.

 
بتاکاروتن موجود در هویج، باعث می شود که مینای دندان سالم بماند. این گیاه ترد کمک می کند تا دندان هایتان تمیز بمانند و پاک شوند و باعث کاهش ترشح بزاق شود و به سلامت کلی دندان ها کمک خواهد کرد.


ضد آفتاب طبیعی

از هویج می توان به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد. در واقع بتا کاروتن موجود در هویج به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل  می کند  و از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کند.

درمان پوست خشک

یکی دیگر از خواص جادویی هویج ، درمان پوست خشک بدن می باشد. کمبود پتاسیم می تواند یاعث خشکی پوست شود، هویج  سرشار از پتاسیم می باشد و نوشیدن آب هویج می تواند پوست را هیدراته کند.

می توان برای از بین بردن خشکی پوست ، ماسکی را با استفاده از هویج تهیه کرد .برای این منظور 2 قاشق چای خوری هویج رنده شده را یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری شیرو چند قطره روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

 همچنین با استفاده از هویج می توان پوست چرب را درمان کرد. هویج با کنترل چربی پوست می تواند برای تمیز شدن و شفاف شدن پوست چرب مفید باشد.برای تهیه ماسک هویج برای پوست چرب باید یک هویج بزرگ بخارپز شده را له کنید و نصف قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید و هنگامی که سرد شد بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب گرم صورتتان را بشویید.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

 از دیگر خواص جادویی هویج، مبارزه با بیماری های قلبی می باشد. تحقیقات نشان داده که هویج خام مقدار زیادی بتا کاروتن، آلفا کاروتن و لوتئین دارد که کلسترول بالای خون را کاهش داده و خطر بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

کلسترول بالا یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های قلبی است. از آنجا که مصرف هویج میزان کلسترول را پایین می‌آورد، مصرف مقدار متعادلی از آن به‌صورت مرتب، برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با قلب، کار خوبی است.

کاهش فشار خون

از دیگر خواص جادویی هویج حفظ فشار خون و کاهش آن است. مقدار بالای سدیم در غذا، فشار خون را زیاد می کند که میتوانید با اضافه کردن غذاهای سرشار  از پتاسیم در رژیم غذایی خود با آن مقابله کنید.

هویج منبع غنی از پتاسیم است که به عنوان یک گشادکننده عروق شناخته می شود و برای درمان فشار خون بالا مفید می باشد که درنتیجه‌ی آن، جریان و گردش خون افزایش پیدا می‌کند، عملکرد اندام‌ها در سرتاسر بدن بهبود می‌یابد، و فشار روی سیستم قلبی‌عروقی کمتر می‌شود.

فشار بالا ارتباط مستقیمی با گرفتگی رگ‌ها، سکته، و حمله‌ی قلبی دارد، و هویج از این جهت نیز برای سلامت قلب مفید است. میان کومارین موجود در هویج با کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب نیز ارتباط وجود دارد.
هویج

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین (آ) و و آنتی اکسیدان ها برای افزایش ایمنی بدن حیاتی هستند و از آنجایی که هویج هر دو این ترکیبات را دارد، در تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده است. ویتامین (آ) خواص ضد ویروسی دارد و و باعث افزایش کارکرد سلول های سفید می شود و به عملکرد دستگاه گوارش و ریه ها کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها اثرات تخریبی اکسیداسیون در بافت ها را از بین می برد و بنابراین ایمنی بدن را تقویت می کنند.

درمان سرطان

بتاکاروتن موجود در هویج باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد از جمله سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه می شود. محققان دریافتند که خوردن هویج‌های سرشار از فیبر خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد و یک مطالعه‌ی دیگر نشان داده احتمال ابتلای زنانی که هویج خام می‌خورند به سرطان سینه نسبت به دیگر زنان پنج تا هشت برابر کمتر است.

افزایش بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از خواص جادویی هویج ، افزایش بهداشت دهان و دندان است. در ترکیبات ارگانیک موجود در هویج، آنتی‌اکسیدان‌های معدنی قرار دارند. این آنتی‌اکسیدان‌های معدنی هم لثه‌ها را تقویت می‌کنند و هم باعث ترشح بیشتر بزاق دهان می‌شوند. بزاق ماده‌ای قلیایی است که با باکتری‌ها و مواد خارجی‌ای که باعث کرم‌خوردگی دندان و بوی بد دهان و دیگر مشکلات بهداشتی می‌شوند مبارزه می‌کند.

بتاکاروتن موجود در هویج، باعث می شود که مینای دندان سالم بماند. این گیاه ترد کمک می کند تا دندان هایتان تمیز بمانند و پاک شوند و باعث کاهش ترشح بزاق شود و به سلامت کلی دندان ها کمک خواهد کرد.

کنترل دیابت

هویج، به‌خاطر داشتن کاروتنوئید، می‌تواند قند خون را تنظیم کند. کاورتنوئید اثر معکوسی بر مقاومت بدن به انسولین می‌گذارد و در نتیجه می‌تواند قند خون را پایین بیاورد. برای همین، بیماران دیابتی با مصرف هویج می‌توانند زندگی عادی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

هویج همچنین میزان انسولین و گلوکزی را که بدن می‌سوزاند تنظیم می‌کند، در نتیجه بیماران دیابتی دیگر شاهد بالاوپایین‌شدن شدید قند خون‌شان نخواهند بود.

 در واقع هویج ها بدون نشاسته هستند و کربوهیدرات های کمی دارند و به دلیل پایین بودن گلیسمی، روند هضم و جذب را افزایش می دهند و باعث کاهش ناگهانی قند خون می شود و مکانیسم بیشتر،به مبارزه با دیابت کمک خواهد کرد.

کاهش وزن

 یکی دیگر از خواص جادویی هویج ، کاهش وزن می باشد. ممکن است که هویج بهترین گزینه برای میان وعده باشد تا کمک کند وزن خود را کاهش دهید، زیرا کالری کمی دارند و همچنین هویج چربی ندارد.

 یکی دیگر از خواص جادویی هویج این است که مفید برای مشکلات یبوست و اسهال می باشد. هویج مانند بسیاری از سبزیجات دارای مقادیر قابل توجهی فیبر می باشد برای درمان بیماری های معده و دستگاه گوارش مفید بوده و یبوست و اسهال را هم درمان می کند.


سم زدایی بدن با هویج

هویج روده را تمیز و خون را پاک میکند و همچنین تعادل اسید قلیایی را در بدن حفظ میکند.

کاهش خطر سکته

از دیگر خواص جادویی هویج ، کاهش خطر سکته می باشد.در واقع خوردن هویج به‌صورت روزانه خطر سکته را کاهش می‌دهد.مطالعات نشان داده است کسانی که بیشترین میزان بتاکاروتن را داشته‌اند بیش از همه از سکته جان سالم به در می‌برند.

هویج مناسب برای سلامت کبد

آب هویج برای کبد عالی و مفید است. هویج به دلیل وجود کاروتنوئیدها، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند و به جلوگیری از بیماری های کبدی کمک می کنند. همچنین باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد و سایر قسمتهای بدن می شوند.

 هویج برای کبد چرب هم بسیار مفید می باشد.ویتامین (آ) موجود در هویج برای سم زدایی کبد مفید می باشد و می تواند صفرا و چربی در کبد را کاهش و به درمان کبد چرب کمک کند.

یبوست و اسهال

 یکی دیگر از خواص جادویی هویج این است که مفید برای مشکلات یبوست و اسهال می باشد. هویج مانند بسیاری از سبزیجات دارای مقادیر قابل توجهی فیبر می باشد برای درمان بیماری های معده و دستگاه گوارش مفید بوده و یبوست و اسهال را هم درمان می کند.

قاعدگی و تخمدان

هویج و آب هویج مقدار زیادی فیتواستروژن  دارند که فعالیت تخمدان ها را بهبود بخشیده و برای درمان  درد قاعدگی و کاهش خونریزی در زمان پریود مفید می باشد. همچنین هویج برای کاهش علائم یائسگی در زنان نیز مفید می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .