تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری در روزهای برفی؛

در هوای برفی چگونه راه برویم و رانندگی کنیم؟

برف با همه زیبایی‌هایش گاهی خطرناک می‌شود. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که در زمین سفیدپوش قدم بردارید و یک دفعه پاهایتان لیز بخورد یا در حین رانندگی باشید و زمین به‌قدری لیز باشد که کنترل فرمان از دستتان در برود و باعث تصادف شوید اما چه راه‌هایی برای پیشگیری از لیز خوردن در هوای برفی وجود دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برف،زمین لغزنده،کفش مناسب، سُر خوردن،کوه نوردی،چکمه،راه رفتن، قدم زدن،لیز خوردن،سرعتف رانندگی،برف روبی،وسیله نقلیه،باران،دمای هوا،هوای سرد،باتری،لاستیک ماشین،ترمز کردن، ترمز دستی،فرمان،زنجیر چرخ، طرز بستن زنجیر چرخ

راه رفتن در برف

1-کفش یا چکمه مناسب بپوشید
-هنگام راه پبه کف کفش دقت کنید. هیچ‌چیز بدتر از پوشیدن کفش بدون شیار یا عاج  نیست. کفش‌های عاج دار انعطاف‌پذیری بالایی دارند و باعث می‌شوند تا پای شما در زمین برفی محکم روی زمین قرار بگیرد.

-کفشی بپوشید که مچ پایتان را بپوشاند. پوشیدن چکمه به شما در جلوگیری از لغزش کمک می‌کند؛چکمه به دلیل سنگینی این امکان را به شما می‌دهد تا هنگام راه رفتن ثبات بیشتری داشته باشید. همچنین در صورت افتادن از پیچ خوردن و آسیب‌دیدگی مچ پا جلوگیری می‌کند.

-وسایل مخصوص کوه‌نوردی را به کف کفشتان اضافه کنید. اگر کفش یا چکمه مناسب برای پیاده‌روی در برف را ندارید بهترین راه‌حل این است که برای افزایش ایمنی و جلوگیری از سرخوردن  وسایلی مثل تخته‌های دارای سوزن که مخصوص کوه‌نوردی است یا میخ‌های کوچک و ریزی را  به کف کفشتان بزنید. بعد از رفع لغزندگی زمین، این وسایل به‌راحتی از کف کفشتان جدا می‌شوند.

-کف کفشتان را بکوبید تا برف‌های بین شیار کفشتان جدا شود. پر شدن شیارهای کفش با برف باعث می‌شود تا کفش به‌خودی‌خود لیز شود و شما را به زمین بزند؛ بنابراین پس از مدتی راه رفتن بایستید و کف کفش خود را به زمین بکوبید تا برف‌ها از کف کفشتان جدا شود.

2- قدم زدن در برف
-عجله نکنید. دیر رسیدن بهتر از مصدوم رسیدن است! اگر برف باعث شده تا به‌آرامی راه بروید و دیرتان شده است،بهتر است به فکر سلامتی‌تان باشید و برای جلوگیری از لیز خوردن، کوتاه و آرام قدم بردارید.

-وزن خود را روی قسمت داخلی پا بیندازید و روی پنجه راه بروید. این روش راه رفتن باعث می‌شود تا تعادل خود را حفظ کرده و از لیز خوردن به عقب جلوگیری می‌کند.

-از روی شن و ماسه و سنگریزه‌ها راه بروید. اگر پیاده‌رو پوشیده از شن و ماسه نیست و میزان رفت‌وآمد ماشین در خیابان کم است بهتر است بااحتیاط از کنار خیابان راه بروید زیرا شهرداری معمولاً خیابان‌ها را با سنگریزه‌ها می‌پوشاند و از طرفی با تردد ماشین‌ها، میزان لغزندگی خیابان کمتر است.

 

اگر بتوانید با پارو یا بیل برف‌ها را از جلوی خانه خود بردارید یا با ریختن شن، ماسه و نمک جلوی لیز خوردن دیگران مقابل خانه خود را بگیرید، کار مهمی انجام داده‌اید.


- از مسیرهایی که برف‌ها هنوز پا نخورده است قدم بردارید زیرا برف قدم خورده به‌سرعت یخ می‌زند و امکان لیز خوردن زیاد می‌شود. ممکن است هنگام راه رفتن در برف عمیق‌تر برف داخل کفشتان برود اما بهتر از لغزش و افتادن است.

-هنگام راه رفتن تمرکز کنید. سعی کنید قبل از قدم گذاشتن، چند قدم جلوتر را نگاه کنید و سپس پاهایتان را بگذارید. این به شما کمک می‌کند تا بهترین مسیر را انتخاب کرده و از حرکت در مسیرهای لغزنده خودداری کنید.

با برف‌روبی جلوی لیز خوردن دیگران را بگیرید

گاهی مدیریت شهرداری برای برف‌روبی و ریختن سنگریزه‌ها و شن و ماسه در سطح شهر از کنترل خارج می‌شود و می‌بینیم که در روزهای برفی برخی از مناطق حتی با مشکل رفت و آمد مواجه می‌شوند؛ در چنین شرایطی خوب است حداقل شهروندان به فکر پیاده‌روهای شهر و درب جلوی خانه‌هایشان باشند. بنابراین اگر بتوانید با پارو یا بیل برف‌ها را از جلوی خانه خود بردارید یا با ریختن شن، ماسه و نمک جلوی لیز خوردن دیگران مقابل خانه خود را بگیرید، کار مهمی انجام داده‌اید.

رانندگی در برف

1-وسیله نقلیه خود را برای رانندگی آماده کنید
-قبل از حرکت، اتومبیل خود به‌خصوص شیشه‌های جلو و عقب، آینده‌های بغل و چراغ‌های جلو و ترمز عقب را از برف‌پاک‌کنید.

-با توجه به اینکه برف مانند باران با برف‌پاک‌کن و بخار به راحتی از بین نمی‌رود، بهتر است پس از چند کیلومتر،خودرو را متوقف کنید و پنجره‌ها و چراغ‌ها را مجدداً پاک‌کنید.

-دقت کنید که برف  روی شماره پلاک خود را پاک‌کنید زیرا این امر می‌تواند برای شما ضرر مالی هم داشته باشد و توسط پلیس جریمه شوید.

-چراغ‌های خود را همیشه هنگام رانندگی در هوای برفی روشن کنید. روشن کردن چراغ در ساعات روز باعث می‌شود تا وسیله نقلیه شما قابل‌مشاهده باشد.

- باد لاستیک ماشین را بررسی کنید وقتی دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، فشار لاستیک هم کم می‌شود؛ بنابراین در هوای سرد و برفی حتماً بررسی کنید که آیا لاستیک نیاز به باد بیشتری دارد یا خیر.

-وضعیت باتری خود را ارزیابی کنید. هوای سرد می‌تواند باتری بسیار قدیمی را با سرعت بیشتری تخلیه کند. به تاریخ باتری نگاه کنید. اگر تاریخ باتری از دو یا سه سال قدیمی‌تر است، حتماً به خرید یک باتری جدید فکر کنید.

2- جلوگیری از حوادث احتمالی
-اگر ماشین شروع به لیز خوردن کرد، بهتر است فرمان را به همان جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است بچرخانید. با این کار، شما مجدداً کنترل شمارا به دست می‌گیرید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کنید.

-به‌آرامی رانندگی کنید و هنگام ترمز کردن در مسیرهای لغزنده از ترمزدستی استفاده نکنید زیرا استفاده از ترمزدستی در چنین مواقعی باعث می‌شود تا لنت یخ‌زده و به دیسک بچسبد؛ بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق هنگام ترمز کردن یا پارک کردن خودرو از دنده‌سنگین استفاده کرده و با نیم کلاچ گرفتن و درگیر کردن دنده‌ها خودرو را متوقف کنید.

-هنگامی‌که می‌خواهید حرکت کنید فرمان را تند نچرخانید و از ترمز کردن ناگهانی خودداری کنید؛ در عوض به‌آرامی پدال ترمز را فشار دهید. اقدامات عجولانه و سریع مثل ترمز کردن،گاز دادن و سریع چرخاندن فرمان در هوای لغزنده و برفی نتیجه‌ای جز قفل شدن چرخ و از دست رفتن کنترل ماشین نخواهد داشت.

-هنگام رانندگی به مسیر جلو با دقت نگاه کنید و مسیرهایی را انتخاب کنید که میزان یخ‌زدگی کمتری دارد.

-قبل از نزدیک شدن به خودروی جلویی سرعت خود را کاهش دهید تا از برخورد تصادفی به‌وسیله نقلیه دیگر جلوگیری کنید.

-از زنجیر چرخ استفاده کنید. زنجیر چرخ را روی زمین پهن کنید، به‌نحوی‌که خارهای آن روی زمین باشد. سپس خودرو را به‌آرامی به عقب برانید تا جایی که لاستیک وسط زنجیر قرار بگیرد. درنهایت خارهای زنجیر را در قلاب قفل کرده و با کمک آچار زنجیر چرخ را محکم کنید. فقط دقت کنید که هنگام استفاده از زنجیر چرخ باید از سرعت مجاز بیش از 30 کیلومتر در ساعت، رانندگی در مسیرهای پردست‌انداز و ترمز کردن‌های ناگهانی جدا خودداری کنید.