تبیان، دستیار زندگی

پیشوازهای شهید مهدی زین الدین

مهدی زین‌ الدین (زاده ۱۳۳۸ تهران - شهادت ۲۷ آبان ۱۳۶۳ سردشت) نظامی ایرانی بود، که از فرمانده‌ های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول جنگ ایران و عراق محسوب می‌ شد و فرماندهی لشکر علی‌ ابن ابیطالب را بر عهده داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشوازهای شهید مهدی زین الدین
زندگی نامه
مهدی زین‌ الدین در سال ۱۳۳۸ در تهران زاده شد. پدر مهدی زین‌ الدین کتاب‌ فروشی داشت و او بیشتر اوقات فراغت خود را در دوران نوجوانی به فروش کتاب و کار در کتاب فروشی می‌ گذراند. وی در دوران دبیرستان گرایش‌ های سیاسی پیدا کرد و با آیت‌ الله سید اسدالله مدنی روابط نزدیکی داشت. در این دوره زین‌ الدین به همراه خانواده‌ اش در شهر خرم‌ آباد ساکن بودند، که به دلیل فعالیت سیاسی پدرش، به شهر سقز تبعید شدند و در این شهر نیز فعالیت‌ های سیاسی وی باعث شد که از دبیرستان اخراج شود. پس از اخراج از دبیرستان، وی با تغییر رشته از ریاضی به علوم تجربی موفق به دریافت مدرک دیپلم تجربی گردید. در سال ۱۳۵۶ در کنکور سراسری دانشگاه‌ ها شرکت کرد و موفق شد رتبه چهارم را در میان پذیرفته‌ شدگان در دانشگاه شیراز، بدست آورد، اما همزمان با قبولی وی در دانشگاه، پدرش بار دیگر از خرم‌ آباد به سقز تبعید و این امر باعث شد، که زین‌ الدین از ادامه تحصیل انصراف دهد. پس از مدتی پدرش این بار از سقز به اقلید تبعید شد و در این فرصت خانواده وی نیز از خرم‌ آباد به قم مهاجرت کردند و او نیز همراه با خانواده به قم نقل مکان کرد.

پیشوازهای شهید مهدی زین الدین آغاز جنگ تحمیلی
شهید زین‌ الدین در عملیات بیت‌ المقدس مسئولیت اطلاعات عملیات قرارگاه نصر را برعهده داشت و بخاطر لیاقت، ایمان، خلوص، استعداد رزمی و شجاعت فراوان، در عملیات رمضان به عنوان فرمانده تیپ علی‌ بن ابیطالب (ع) كه بعدها به لشكر تبدیل شد انتخاب گردید.
در عملیات رمضان، تیپ علی‌ بن ابیطالب (ع) جزو یگان های مانوری و خط‌شكن بود و به حول و قوه الهی و با قدرت فرماندهی و هدایت ایشان در بكارگیری صحیح نیروها و موفقیت آن یگان در این عملیات بعدها این تیپ، به لشكر تبدیل شد.
لشكر مقدس علی‌ بن ابیطالب (ع) در تمام صحنه‌ های نبرد سپاهیان اسلام (عملیات محرم، والفجرمقدماتی، والفجر3 و والفجر4) خط شكن و به عنوان یكی از یگان های همیشه موفق، نقش حساس و تعیین كننده‌ ای را برعهده داشت.

شهادت
با آغاز جنگ ایران و عراق، وی به همراه یک گروه ۱۰۰ نفره با گذراندن آموزش‌ های کوتاه، به جبهه رفتند. وی پس از مدتی مسئول واحد شناسایی و بعد از آن مسئول واحد اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دزفول و سوسنگرد شد و پس از مدتی نیز به سمت فرماندهی تیپ علی‌ ابن‌ ابیطالب منصوب گردید. در ۲۷ آبان ۱۳۶۳ زین‌ الدین همراه با برادرش، به منظور شناسایی منطقه از کرمانشاه به سوی سردشت در حال حرکت بودند، که با گروه‌های مسلح جدایی‌ طلب درگیر شدند، که این درگیری به شهید شدن وی انجامید. پیکر او در قطعه ۵ گلزار شهدای قم به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش گرامی