تبیان، دستیار زندگی

درمان‌های طبیعی لارنژیت

تسکین التهاب حنجره با روش‌های خانگی

لارنژیت به التهاب حنجره یا جعبه صوتی که در قسمت جلوی گلو قرار گرفته است، گفته می‌شود. این بیماری در فصول سرد سال شیوع بیشتری پیدا می‌کند؛ به طوری که در اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار بیشتر دیده می‌شود. با استفاده از برخی درمان‌های خانگی می‌توان روند بهبودی را سرعت بخشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لارنژیت
لارنژیت (laryngitis) زمانی اتفاق می‌افتد که حنجره یا تارهای صوتی ملتهب یا تحریک می‌شود. این عارضه معمولاً در اثر ویروس سرماخوردگی ایجاد می‌شود. لارنژیت همچنین ممکن است در اثر استفاده بیش از حد یا طولانی مدت از صدا ایجاد شود. این بیماری با علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، تب و سردرد همراه است. در بیشتر موارد، این بیماری کوتاه مدت است و با استفاده از داروهای خانگی به راحتی قابل کنترل می‌باشد.

علائم لارنژیت

هنگامی که جعبه صدا یا تارهای صوتی ملتهب می‌شود، می‌تواند علائمی ایجاد کند، مانند:
. بلع دردناک
. سرفه مزمن
. ترشحات پشت حلق
. احساس وجود توده‌ای در گلو
. خشکی گلو
. گرفتگی یا از بین رفتن صدا
. احساس نیاز مداوم به صاف کردن سینه

دلایل ایجاد لارنژیت

دو نوع مختلف لارنژیت وجود دارد: حاد و مزمن.
عفونت‌ها (معمولاً یک عفونت ناحیه تنفسی فوقانی) و بیماری‌ها می‌توانند باعث لارنژیت حاد شوند. این مشکل معمولاً چند روز ادامه می‌یابد، تا بیماری از بین برود.
از طرف دیگر لارنژیت مزمن هنگامی اتفاق می‌افتد که بیش از 3 هفته ادامه یابد. علل ابتلا به لارنژیت مزمن معمولاً عواملی چون سیگار کشیدن، استفاده از الکل، بیماری رفلاکس معده، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تحریک‌کننده مانند سفیدکننده‌ها و ... و استفاده بیش از حد یا سوءاستفاده از صدا (مانند فریاد زدن) است.

راه‌حل‌های خانگی تسکین لارنژیت

اگرچه لارنژیت معمولاً با گذشت زمان فروکش می‌کند، اما این علائم می‌تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. در این مطلب به بهترین راه‌حل‌های خانگی تسکین لارنژیت می‌پردازیم.

به صدایتان استراحت دهید
استراحت دادن به صدا یعنی حرف نزدن، آواز نخواندن و کلاً سکوت کامل که می‌تواند به کاهش التهاب و تحریک‌پذیری تارهای صوتی کمک کند.
اگرچه استراحت دادن به صدا بسیار حیاتی است؛ اما فرد مبتلا نباید به صورت پچ‌پچ هم حرف بزند. پچ‌پچ کردن هم باعث تحریک‌پذیری گلو می‌شود.

ریشه زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که مردم از قدیم برای درمان بیماری‌ها بخصوص گلودرد و عفونت‌های تنفسی فوقانی استفاده می‌کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد زنجبیل خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند


با آب نمک غرغره کنید
آب نمک می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مضر کمک کند و باعث کاهش درد نیز می‌شود. بدین منظور نصف قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان (240 سی‌سی) آب گرم اضافه کنید و هم بزنید تا نمک حل شود.
آب نمک را در قسمت انتهایی گلو غرغره کنید، سپس آن را از دهانتان خارج کنید. مراقب باشید که آب را نبلعید.
این روش برای کودکان کوچک مناسب نیست، زیرا اگر نتوانند به طور صحیح غرغره کنند، ممکن است به طور تصادفی آب نمک را قورت دهند.

از دستگاه رطوبت ساز یا همان بخور استفاده کنید
اضافه کردن رطوبت به هوا با استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز خانگی می‌تواند به تسکین خشکی و التهاب گلو کمک کند.
افراد همچنین می‌توانند روغن‌های اساسی خنک‌کننده مانند منتول یا اکالیپتوس را به رطوبت ساز اضافه کنند.
اگرچه شواهد کمی برای تأیید این نظریه وجود دارد که این رایحه‌ها می‌توانند به تسکین علائم لارنژیت کمک کنند، اما برخی افراد آن‌ها را مفید می‌دانند.
این مهم است که روغن‌های اساسی را از کودکان دور نگه دارید. استفاده از روغن‌های ضروری در دستگاه بخور می‌تواند برای کودکان مضر باشد. در این مورد با پزشک متخصص اطفالتان مشورت کنید.
سیر را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید
بسیاری از افراد از سیر برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد که سیر دارای خواص ضدباکتریایی است، بنابراین ممکن است به فرد کمک کند زودتر از عفونت خلاص شود.
مکیدن یک تکه سیر خام برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث التهاب لارنژیت می‌شوند، می‌تواند به شما در بهبودی سریع‌تر کمک کند. اگر این کار به هر دلیلی برایتان غیرممکن است اضافه کردن آن به غذاهای پخته کار آسانی است. با این حال، برای کسانی که طعم سیر را دوست ندارند، مکمل‌هایی وجود دارد که فواید تقریباً یکسان اما عطر و طعم کمتری دارند.
اگر ناراحتی گوارشی دارید که با مصرف سیر بدتر می‌شود روش‌های دیگر را امتحان کنید.

ریشه زنجبیل را امتحان کنید
ریشه زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که مردم از قدیم برای درمان بیماری‌ها بخصوص گلودرد و عفونت‌های تنفسی فوقانی استفاده می‌کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد زنجبیل خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند.
افراد می‌توانند برای تسکین درد یا التهاب گلو از چای زنجبیل که با اضافه کردن ریشه زنجبیل به آب گرم تهیه می‌شود، استفاده کنند.

زنجبیل و عسل و لیمو
آب گرم با عسل بنوشید
نوشیدن آب گرم به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند و عسل یک ماده طبیعی ضدباکتری و ضدالتهاب است.
خاصیت ضدالتهابی عسل می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی در گلو کمک کند. عسل همچنین می‌تواند به عنوان یک سرکوب‌کننده سرفه نیز عمل کند.
افرادی که نمی‌توانند شیرینی زیاد عسل را تحمل کنند، می‌توانند کمی آب‌لیموی تازه به آب گرم اضافه کنند.

افزایش مصرف مایعات
اگرچه ممکن است ترجیح دهید از خوردن و آشامیدن هر چیزی اجتناب کنید، به خصوص اگر با بلع آن دردتان شدید می‌شود، اما باید بدانید که آب‌رسانی به بدن بسیار مهم است.
نوشیدن مایعات گرم یا خنک می‌تواند به تسکین تارهای صوتی و آب‌رسانی به گلوی خشک شده‌تان کمک کند، اما باید از مایعاتی که گلویتان را تحریک می‌کند، مانند نوشابه‌های گازدار و مایعات بسیار داغ اجتناب کنید.
شیر و لبنیات هم می‌توانند تولید مخاط را افزایش داده و علائم را بدتر کنند.

اگر دچار بیماری ریفلاکس معده هستید آن را مدیریت کنید
کنترل بالا آمدن اسید معده که ناشی از بیماری رفلاکس معده است می‌تواند در مواقع لارنژیت بسیار کمک‌کننده باشد.
برای درمان بیماری برگشت اسید معده، می‌توانید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:
. استفاده از داروهای آنتی اسید بدون نیاز نسخه
. پرهیز از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ
. نخوابیدن حداقل 3 ساعت بعد از صرف غذا
. خوابیدن روی بالش کمی بلند
ایجاد تغییر در رژیم غذایی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. افراد مبتلا به برگشت اسید معده بهتر است از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنند:
. کافئین
. شکلات
. غذاهای ادویه‌دار
. غذاهای چرب
. نعناع فلفلی
اگر توصیه‌های فوق بیماری رفلاکس اسید معده را تسکین نداد، مهم است برای ارزیابی بیشتر و مشاوره در مورد گزینه‌های درمانی به پزشک مراجعه کنید.
از سیگار و دخانیات دوری کنید
چه دچار التهاب حنجره حاد باشید و چه مزمن، پرهیز از سیگار و دخانیات می‌تواند به تسکین التهاب کمک کند.
این امر به ویژه هنگامی که مصرف طولانی مدت سیگار عامل تحریک لارنژیت است، اهمیت بسیاری دارد. در صورت لزوم افراد می‌توانند با پزشک در مورد کمک به ترک سیگار مشورت کنند.

از داروهای تسکین‌دهنده درد بدون نیاز به نسخه (OTC) استفاده کنید
با استفاده از داروهای تسکین‌دهنده درد OTC می‌توان تورم و درد گلو را تسکین داد و باعث راحتی بیشتر فرد در طول روز شد.
علاوه بر استفاده از داروهایی که به طور خاص برای گلودرد وجود دارد، افراد همچنین می‌توانند از داروهای تسکین‌دهنده درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز استفاده کنند.
اگرچه برخی افراد از آسپیرین برای رفع علائم لارنژیت استفاده می‌کنند، اما کودکان هرگز نباید از این دارو استفاده کنند. در کودکان، آسپیرین می‌تواند عارضه‌ی خطرناکی به نام سندرم ری را ایجاد کند.

با مخلوط سرکه و آب گرم غرغره کنید
غرغره کردن با مخلوطی از سرکه و آب گرم به از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان و گلو که باعث التهاب حنجره یا همان لارنژیت می‌شوند، کمک خواهد کرد. سرکه خانگی مخصوصاً برای این کار مؤثر است. غرغره کردن با دهان‌شویه هنگام ابتلا به لارنژیت، گلو و تارهای صوتی شما را تحریک کند، اما استفاده از سرکه خانگی به عنوان یک راه حل ملایم باعث تسریع در بهبودی و تسکین گلو می‌شود.

در نهایت این که

اگر درد گلو یا لارنژیت در طی 2 هفته با استفاده از روش‌های درمانی فوق از بین نرفت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا معمولاً لارنژیت حاد در این مدت برطرف می‌شود. پزشک می‌تواند در تعیین ضرورت آزمایش تشخیص بیشتر یا داروهای تجویزشده کمک کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.