تبیان، دستیار زندگی

منتورینگ چیست؟

منتورینگ، یک فرد باتجربه هدایت یک فرد کم‌تجربه را بر عهده می‌گیرد. فرد باتجربه منتور نامیده می‌شود و فرد کم‌تجربه به‌عنوان منتی شناخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منتورینگ
فرآیند منتورینگ یک ارتباط حرفه‌ای طولانی‌مدت و سودمند برای هر دو طرف هست. فرآیند منتورینگ رابطه‌ای تکاملی است که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزشی در کسب‌ و کار به شمار می‌رود.

منتورینگ برخلاف یک ارتباط مدیریت و کارمند یا مربی و شاگرد است بلکه یک ارتباط داوطلبانه با میل و خواسته هر دو طرف مطرح می‌شود. امروزه شغل‌ها فراز و نشیب‌های زیادی دارند و تغییرات زیادی در دنیای کار به وجود آمده به همین دلیل نیاز به منتورینگ شغلی نسبت به سابق بیشتر حس می‌شود.

منتور کیست؟

دستیابی به فرصت‌های طلایی یکی از مزایای منتورینگ است که هیچگاه نمی شود آن را نادیده گرفت. منتور می‌تواند فرصت‌های کاری بی‌شماری برای منتی به وجود آورد.

واژه منتور در حقیقت به معنی راهنما و مرشد و فردی که راه را نشان می‌دهد.

منتور کسی است که دانش خود را با فردی که تجربهٔ کمتری دارد به اشتراک می‌گذارد، منتور به افرادی گفته می‌شود که در یک زمینه‌ی خاصی تخصص، تسلط و تجربه‌دارند و در آن زمینه کارشناس هستند و می‌توانند به دیگران در یادگیری آن کار کمک کنند.

منتور یک رابطه دوستانه با افراد تحت سرپرستی خود برقرار می‌کند و نه‌تنها در مورد دروس دانشگاهی بلکه در خصوص مشاغل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و روحی و روانی به آن‌ها کمک می‌کند.
 

منتی کیست؟

کسی که طرف صحبت منتور هست و از او کمک دریافت می‌کند، منتی نامیده می‌شود. منتور به صحبت‌های منتی خود با دقت گوش می‌دهد و با طرح سؤال‌های مختلف، تفکر و تعمق در او ایجاد می‌کند. منتور و منتی با هم برابر هستند و هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارند.

هم منتور و هم منتی از طریق هم‌صحبتی از همدیگر چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. ولی موضوع صحبت را منتی و نیاز او تعیین می‌کند. در محیط دانشکده منتور و منتی هر دو دانشجو هستند و زیر نظر یکی از اساتید برجسته دانشگاه به فعالیت می‌پردازند.

خصوصیات منتورها:

- علاقه‌مند به آموزش و انتقال تجربیات خود به دیگران
- دارای ارتباطات قابل توجه
- سابقه کار قابل توجه
- اهل دانش

مزایای یک منتور

یک منتور برای یک استارتاپ مزایای زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد.
- شما گاهی درگیر امور اجرایی جزئی می‌شوید و از بحث‌های کلانی مثل استراتژی کسب‌وکارتان دور می‌شوید. او کسب‌وکار را از بیرون می‌بیند و مسیر نادرست را گوشزد می‌کند.

- منتور؛ شبکه‌ای بزرگ از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و مسئولین دارد که می‌توانید واقعاً روی آن حساب کنید.

- منتور؛ راه و چاه را می‌شناسد و شما را با برخی اشتباهات فاحشی آشنا می‌کند که نباید انجام دهید.

- منتور؛ چشم‌اندازی وسیعی دارد و صحبت با او چشم‌انداز شما را بهبود می‌بخشد.

- منتور؛ بازار را به خوبی می‌شناسد و رفتار با مشتری را به شما می‌آموزد.

منتور فردی موفق و باانگیزه است و در مراحل سخت و خشن راه‌ اندازی کسب‌ و کار در ایران به شما روحیه و انگیزه مضاعف می‌دهد.


وظایف کلیدی منتور کدامند؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک منتور دارا است، هدایت کردن منتی در جهت و مسیر درست می‌باشد اما در عین حال لیستی از وظایف را می‌توان برای یک منتور حرفه‌ای در نظر گرفته که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- صداقت داشتن

منتورینگ، یک فرد باتجربه هدایت یک فرد کم‌تجربه را بر عهده می‌گیرد. فرد باتجربه منتور نامیده می‌شود و فرد کم‌تجربه به‌عنوان منتی شناخته می‌شود.


- الهام‌بخش باشد
- دید همه‌جانبه داشتن
- همواره در دسترس بودن
- اشتباهات را گوشزد نماید
- توانایی ترسیم رودمپ داشته باشد
- هدایت کردن منتی در مسیر درست
- مسیر و مقصد نهایی به تصویر بکشد

منتورینگ راه موفقیت

در اغلب موارد، منتورینگ می‌تواند بجای اینکه کاری با اعتبار بالا و باهدف مشخص باشد، به‌عنوان یک کار نظارتی تلقی گردد.

برای اینکه منتورینگ با موفقیت کامل همراه باشد، باید یک ارتباط بسیار عمیق مابین منتور و منتی به وجود آید. باید اشاره کرد که بهترین برنامه‌های سازمان‌دهی شده منتورینگ نیز نمی‌توانند جایگزین ارتباط بسیار عمیق میان منتور- منتی باشد.

موفقیت شغلی سازمان‌ها و شرکت‌هایی که با کمک نیروهای باسابقهٔ خود برای تازه‌واردها برنامه‌های منتورینگ رسمی در نظر می‌گیرند، می‌توانند اعتماد داشته باشند که افراد جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ارزش‌های سازمان آشنا شده و می‌توانند در همان راستا گام بردارند.

یادگیری بیشتر هم برای منتور و هم برای منتی مفید است. منتورینگ یک جادهٔ دوطرفه است که درست است در آن منتی چیزهای به‌مراتب بیشتری فرامی‌گیرد، اما منتور هم دائماً در حال مواجه با چالش‌های جدید، موقعیت‌های متفاوت و آدم‌های گوناگون است و مسائلی ازاین‌دست منجر می‌شود تا منتور هم پیوسته در حال یادگیری چیزهای جدید باشد.

به شبکهٔ دوستان منتور دست پیدا کنید، یکی از مزایای منتورینگ و دنیای کسب‌وکار، فضای ارتباطات است و این ارتباطات سالم هرچه بیشتر و مستحکم‌تر باشند، موفقیت در ادامهٔ راه تضمین‌ بیشتری خواهد داشت.  

دستیابی به فرصت‌های طلایی یکی از مزایای منتورینگ است که هیچگاه نمی شود آن را نادیده گرفت. منتور می‌تواند فرصت‌های کاری بی‌شماری برای منتی به وجود آورد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .