تبیان، دستیار زندگی

عقب‌نشینی بازار از تهاجم قیمت‌ها

شاید تا همین سال گذشته نرخ‌های مربوط به پراید اصلاً مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما بحران اخیر در بازار خودرو این خودروی در ظاهر ساده را تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین محصولات این صنعت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خودرو
قیمت خودرو بعد از حدود دو هفته افزایش سرسام‌آور از روز گذشته روندی کاهشی را تجربه می‌کند. برای تحلیل چرایی کاهش قیمت خودرو باید دلیل افزایش ناگهانی آن را بررسی کرد. پیش از آغاز روند فزاینده افزایش قیمت خودرو، خودروسازان بار دیگر وارد حواشی مربوط به عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی شدند. از سوی دیگر حذف برخی از خودروها در شرایط جدید فروش آن‌ها نیز سیگنال‌های مخربی را برای بازار ارسال کرد. بازار در خلال این دو هفته اگرچه روندی متلاطم را تجربه می‌کرد ولی در پشت پرده این خودروسازان بودند که آمار تولید و تحویل خود را روز به روز بهتر می‌کردند.

در روزهای قبل شوک قیمت خودرو متوقف شد و به نظر می‌رسد که حباب کاذب نیز در حال تخلیه شدن باشد. خودروسازان بزرگ نسبت به تحویل فوری خودروهای پربازده و پرتیراژ خود متعهد هستند و در شرایطی تقاضا آرام آرام به سطح منطقی خود می‌رسد، بازار نیز به آرامش می‌رود. البته یک سناریوی دیگر نیز برای کاهش قیمت خودرو متصور است. به گفته وزیر صنعت به زودی قرار است بخش بزرگی از نقدینگی قطعه‌سازان تامین شود که این خود به تنهایی می‌تواند عامل موثری برای کاهش قیمت خودرو تلقی شود.

پراید سرسخت‌ترین خودروی بازار

شاید تا همین سال گذشته نرخ‌های مربوط به پراید اصلاً مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما بحران اخیر در بازار خودرو این خودروی در ظاهر ساده را تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین محصولات این صنعت کرد. پراید که از ابتدای امسال با روندی ترسناک روز به روز گران‌تر می‌شد با رسیدن به آستانه 50 میلیون تومان ایستاد. ناظران بازار تصور می‌کردند که قیمت پراید دیگر به سقف خود رسیده است.

اما پدیده تلخ عدم عرضه برای پاسخگویی به نیاز واقعی نه پراید می‌شناسد و نه مرسدس‌بنز. مشتریان پراید به ناگاه طی هفته‌های اخیر شاهد آن بودند که قیمت این خودرو حتی از مرز 60 میلیون تومان نیز عبور کرد. برخی بر این باورند که پراید بر اساس جو روانی و به دلیل این‌که دیگر تولید نخواهد شد، وارد مدار افزایشی شده بود.
خودرو

وارداتی‌ها در رکود مطلق

در بازار خودروهای خارجی علیرغم اینکه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد ولی قیمت‌ها بر اساس یک میل ذاتی مدام افزایش پیدا می‌کنند. واسطه‌ها نیز در این میان بی‌کار ننشسته‌اند و با ترفندهای مخصوص به خود مالکان مدل‌های دست‌دوم را به فروش مدل گران‌ شده خود و خرید مدل جدید ترقیب می‌کنند. اما حقیقت آن است که بی‌نظمی در این بازار باعث شده تا قیمت روز خودرو خارجی نیز تبدیل به یک علامت سوال بزرگ حتی برای ثروتمندان جامعه باشد. وارداتی‌ها بی‌آنکه خود بخواهند وارد رکود تورمی شده‌‌اند. یعنی با این‌که خرید و فروشی در بازار آن‌ها صورت نمی‌گیرد ولی انباشت آن‌ها موجب افزایش تورم‌گونه قیمتشان می‌شود.

دورخیز بازار برای شب عید

حتی در سالیان پیش که این حجم از رکود و افزایش قیمت در بازار نبود، در روزهای منتهی به سال جدید میلادی، قیمت خودرو همواره افزایشی نسبی را تجربه می‌کرد. طبق یک سنت و عادت دیرین بسیاری از خانواده‌ها به هر طریق که شده قصد دارند سال جدید را با  خرید خودرو آغاز کنند. این حجم از تقاضای ناگهانی باعث جهش آنی قیمت‌ها نیز می‌شود. این افزایش قیمت با رکود بعد از تعطیلات نوروز هم‌‌خوانی دارد چراکه در این ایام به دلیل کاهش شدید تقاضا قیمت‌ها نیز ریزش می‌کنند. اما اکنون پیش‌بینی رفتار قیمت خودرو برای ایام شب عید کمی پیچیده‌تر شده است. چراکه هنوز هم بازار این پتانسیل را دارد که تا قبل از سال جدید یکی دو بار دیگر روندی افزایشی داشته باشد.