تبیان، دستیار زندگی

بورس در 2 دقیقه

چطور در بازار بورس سهام‌دار آماتور نباشیم؟

یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای مردم علاوه بر حفظ سرمایه، این است که بتوانند منابع درآمدی جدیدی ایجاد کنند. در این بین بازار بورس با جذابیت بالایی که دارد یکی از مقاصد پول آنهاست اما شاهدیم که بسیاری پس از یک دوره کوتاه حضور در آن، با یک زیان بالا برای همیشه از آن خارج می شوند. اما مشکل کار از کجاست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بورس

با تغییر رییس بانک مرکزی و ایجاد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه، اختیارات جدیدی به رییس بانک مرکزی برای ایفای نقش فعال در این بازارها داده شد و طی چند ماه ثبات به بازار ارز و طلا برگشت. به نحوی که رییس صنف طلا و جواهرات گفت در بازه تیر تا آبان ماه برای اولین بار سکه در بازار حباب منفی داشت و از قیمت جهانی آن کمتر بود. دلار هم علیرغم جهش سال گذشته با تثبیت قیمتی جذابیت خود را برای ورود نقدینگی از دست داد.

آشنا نبودن به قواعد بازارهای مالی، رفتار هیجانی، نداشتن سواد اقتصادی و مالی و انجام معامله بدون داشتن تحلیل منطقی نقش بسزایی در این فضا دارد.


اما برخلاف طلا و دلار، بازارهای مالی و بورس رشد چشمگیر و خیره کننده‌ای داشت. زمزمه سود بالای 100 درصد در بسیاری از سهم‌های بورس، باعث ورود نقدینگی ... هزار میلیارد تومانی به این حوزه شد.

ورود این حجم عظیم سرمایه به بورس در کنار مزایای خود، معایب و خطراتی هم می تواند داشته باشد. آشنا نبودن به قواعد بازارهای مالی، رفتار هیجانی، نداشتن سواد اقتصادی و مالی و انجام معامله بدون داشتن تحلیل منطقی نقش بسزایی در این فضا دارد.

به طور کلی برای کاهش آسیب‌پذیری در بورس و بازارهای مالی 2 راهکار کلی وجود دارد:

1- قرار دادن پول در صندوق‌های سرمایه‌گذاری
2- آموزش بورس و بازارهای مالی

به صورت معمول صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک کمتری دارند. چراکه در این صندوق‌ها کارشناسان بازار سرمایه با دانش و شناختی که دارند اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی می‌کنند که ریسک کمتر و احتمال سودآوری بهتری دارند.

 


اما افرادی که علاقه دارند مستقیماً خود در بورس فعال باشند و سود بیشتری به دست آورند باید 3 چیز مهم را حتماً آموزش ببینند: «تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و روانشناسی معامله در بازار بورس»

اما به عنوان اولین نکته در بازار سرمایه اینکه براساس هیجانات بازار خرید و فروش نکنید. چراکه بسیاری از اتفاقاتی که در بازار می‌افتد تنها شوک روانی یک اتفاق غیراقتصادی است و اثر اقتصادی ندارد. تنها به دلیل عرضه بالای سهام توسط سهامداران کم‌تجربه، قیمت ها کاهش می‌یابند و این هیجان تشدید می‌شود. در وضعیت جدید با انجام معامله تنها گروه هایی که سود می‌کنند کارگزاری ها و سهامداران حقوقی سهم می‌باشند. چراکه به ازای هر خرید 2 درصد از سرمایه شما به عنوان کارمزد و مالیات به حساب کارگزاری‌ها و دولت واریز می‌شود و خریدارن حقوقی با خرید به موقع در کمترین قیمت سهم، استفاده لازم از آن را می‌نمایند.

در مطالب بعدی بیشتر در مورد بازار بورس و هریک از موارد فوق صحبت خواهیم کرد.