تبیان، دستیار زندگی

استخراج DNA به روش ساده

در هسته ی هر سلول موجود است و به کمک پروتئین های مشخصی به طور متراکم ساختاری به نام کروموزم را تشکیل می دهد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استخراج dna
ژنتیک یکی از شاخه های علم زیست شناسی است که عمدتا با وراثت در ارتباط است. وراثت در واقع با مفهوم انتقال صفات از والدین به فرزندان تعریف می شود. به ارث رسیدن صفات(ویژگی های فیزیکی، بعضی بیماری ها و...) به کمک عواملی با عنوان واحدهای وراثتی از والدین به فرزندان منتقل می شوند. به این واحد های وراثتی ژن می گویند. ژن ها حاوی اطلاعات ژنتیکی افراد هستند که می توانند صفت خاصی را بیان کنند یا عملکرد مشخصی داشته باشند.

اطلاعات ژنتیکی بر روی DNA موجود در همه ی سلول ها قرار دارد. DNA در هسته ی هر سلول موجود است و به کمک پروتئین های مشخصی به طور متراکم ساختاری به نام کروموزم را تشکیل می دهد. با بیان DNA مولکول های مهمی ازجمله پروتئین ها تولید شده و کنترل عملکرد سلول را بر عهده می گیرند.

در آزمایشات مختلف خصوصا آزمایشات و تحقیقات زیست فناوری، استخراج DNA از اهمیت زیادی برخوردار است.
از تهیه ی DNA نوترکیب و وارد کردن ژن خاصی به سلول هدف تا اهداف تشخیصی در امور پزشکی و تشخیص هویت افراد نیازمند جداسازی و خالص سازی مولکول DNA هستند.

دانش آموزان بعد از یادگیری در رابطه با سلول و ساختمان آن، در مورد DNA هر سلول مطالبی را یاد می گیرند و جالب است که با روش های ساده تر بتوانند این ماده ژنتیکی را از سلول جدا کنند و به بررسی آن بپردازند.

روش های متعددی برای استخراج DNA پیشنهاد شده است که از جمله ساده ترین روش ها می توان دستورالعمل زیر را بیان کرد.
دانش آموزان می توانند با بررسی این دستورالعمل و بحث و گفتگو در رابطه با عملکرد مواد استفاده شده در آن، به ارائه پیشنهاد های جدیدتر بپردازند.

استفاده از بافت و سلول گیاهان از جمله در دسترس ترین منابع بافتی می باشد بنابراین ابتدا بافت گیاهی مورد نظر خود را که می توان از میوه هایی مثل توت فرنگی و موز به دست آورد کاملا له می کنیم.

بعد از آن باید محلولی را به عنوان محلول استخراج DNA تهیه کنیم. برای این کار ۱۰۰ میلی لیتر آب و ۲ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و ۱ قاشق چایخوری نمک را باهم به خوبی ترکیب می کنیم.

سپس محلول استخراج رو به بافت گیاهی له شده اضافه می کنیم و خوب ترکیب می کنیم.
حالا ترکیب به دست آماده را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد قرار داده و بعد از این مدت از صافی عبور می دهیم تا عصاره ی آن جدا شود.

کم کم به قسمت هیجان انگیز کار و دیدن نتیجه نزدیک می شیم. عصاره ی خنک شده را به آرامی به الکلی که قبلا در یخچال قرار داده بودیم اضافه می کنیم و منتظر ظهور کلاف DNA می شویم.

کمی بعد کلاف تشکیل شده به سمت بالا حرکت می کند و می توانیم با استفاده از یک خلال دندان یا چوب کبریت کلاف DNA را از محلول جدا کنیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان