تبیان، دستیار زندگی

جریان نفاق چه نقشه‌ای برای حاج قاسم دارد؟

لقب سردار دلها را این روزها زیاد می‌شنویم. با فاصله زیاد، محبوبترین چهره در بین شخصیت‌های سیاسی کشور بود که این محبوبیت به اذعان حرف و نظر سنجی نیست بلکه در کف خیابان‌ها مشاهده می‌شود. روزها است که مردم از هر قشر و با هر گرایش سیاسی از او حرف می‌زنند. حتی برخی چهره‌ها که اختلاف زیادی با حاج قاسم سلیمانی هم دارند و اعتقادی به وی نداشتند، نمی‌توانند خدمات ارزنده و انقلابی وی را نادیده بگیرند و امروز حاج قاسم سلیمانی نماد مقاومت، نماد وحدت نیز شده است، هرچند هستند هنوز کسانی که نمی‌توانند در مقابل سیل اعتقادات مردم قرار بگیرند و به تظاهر بسنده می‌کنند. افرادی که رفتارشان به مصداق آیات قرآن، نفاق است. کم نیستند کسانی که در قالب عزاداران حاج قاسم تلاش می‌کنند تا خون ‌خواهان سردار را به جنگ طلبی متهم کنند اما این جریان هرگز با راه سردار توان مخالفت ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نیره ساری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراسم تشییع
آیین تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی با حضور میلیونی در شهرهای مختلف مردم برگزار شد. گفته می‌شود بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، تشییع پیکر امام خمینی (ره) با شرکت ده میلیون جمعیت بود که این روزها پس از 30 سال تشییع پیکر شهدای مقاومت حضور تاریخی دیگری را رقم زده است.

برآوردها از میزان حضور جمعیت تنها در شهر تهران حکایت از حضور 7 میلیون جمعیت دارد که این رقم در کنار آمار سایر شهرها همچون اهواز، مشهد، قم و کرمان به بیش از 11 میلیون می‌‎رسد.

به راستی دلیل این محبوب القلوب بودن چیست؟ چرا مردم از هر جنس و با هر گرایش سیاسی تعریف خاص خود را در این حضور داشتند؟ چرا روزها و ساعت‌ها چشمان کسی خشک نشد؟ در نهایت اینکه هدف مردم از این حضور میلیونی و تاریخی چه بوده است؟ آیا تنها تسکین قلب‌های دردمند می‌تواند توجیه و هدف آرمانی حضور مردم در میان خیل بدرقه کنندگان شهدا باشد یا مطالبه عمومی دیگری نیز در این بین وجود دارد؟

دلایل محبوبیت شهید سلیمانی  

سلامت، شخصیت، فضیلتهای اعتقادی و توانمندی شخصیتی شهید سلیمانی راز اصلی محبوب القلوب بودنش بود. ساده زیستی، تسلیم امر حق، تواضع و خدمت خالصانه از وی شخصیتی منحصر به فرد ساخته بود که وی را نزد مردم متمایز از دیگران ساخته بود. وی به مصداق آیه أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرینَ (مائده 54) در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومند بود.

او سرداری بود که شر عظیم حضور دشمن را از سر چندین مملکت کم کرد و همین امنیت با چیز دیگری قابل قیاس نبود.تک تک مردم باور داشتند که امنیت امروز در کشور را مدیون شهید سلیمانی است.

سردار ولایت، بازوی توانمند نظام، تسلیم اجرای فرامین ولایت در جبهه مقاومت و تاثیرگذاری مستقیم در بی خاصیت کردن نقشه جبهه مقاومت خلاصه ویژگی هایی است که مخالف و موافق را تسلیم عملکرد خود کرده است.

علیرضا دلبریان از غواصان و خط شکنان دوران هشت سال دفاع مقدس در وصف وی می‌گوید: نگاهش به تمام مسائل، خدایی بود و این موضوع تنها برای چند سال پیش نیست بلکه در دوران دفاع مقدس هم همین گونه رفتار کرد. به عنوان مثال خودش با صرف نظر از سردوشی‌ها و سلسله مراتب، از درجه روی دوشش به عنوان «پارچه» یاد می‌کرد.

فراجناحی و فراحزبی بودن سردار

بخش جالبی در اظهارات وی وجود دارد که این روزها به چشم دیده می‌‌شود. وی می‌گوید: حاج قاسم به حزب یا جریان خاصی تعلق ندارد. آنچه این خط شکن دفاع مقدس بر آن استناد کرده است به نگاه همه جانبه حاج قاسم سلیمانی بر می‌گردد که هر کس را همانطور که بود، می‌پذیرفت.

مصداق این جمله را در اظهارات شهید سلیمانی در مورد حجاب دختران می توان یافت. صفحه توییتر منتسب به شهید حاج قاسم سلیمانی، به مناسبت روز حجاب در سال 98 متنی منتشر کرد؛ که در آن نوشته شده بود: "من اصلاً قبول ندارم در بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها بگیم این آدم با اون شکل و قیافست...! همان دختر کم‌حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه‌ ماست."

مصداق بازگشت این تفکر را در مراسم تشیعع وی به درستی مشاهده می کنیم که بسیاری از همین دختران از عشق به سردار در مراسم وی شرکت کردند.

علیرضا دلبریان در بخش دیگری از گفته های خود به نکته مهم دیگری در حوزه سیاسی اشاره دارد و می گوید: "شهید سلیمانی در جریان و خط حزب یا گروه خاصی جز خداوند حرکت نکرد. رفتار حاج قاسم ریشه در صداقت و اخلاص داشت. حاج قاسم عالمانه و با محبت بحث می‌کرد و نفس خویش را در در تصمیم گیری‌هایش کنار می‌گذاشت و در راه رضای خداوند مخالفان را تحمل می‌کرد.  حاج در این راستا توجه نداشت که شخص مقابلش بسیجی است یا پاسدار."

تایید این گفته در پانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد - تهران ؛ مرداد 96 مشخص است که شهید سلیمانی می‌گوید: اینکه بگوییم من هستم و بچه‌های حزب اللهی خودم، اینکه نمی‌شود حفظ انقلاب.

نفاق گویان

این روزها حتی برخی چهره‌ها که اختلاف زیادی با حاج قاسم سلیمانی دارند و اعتقادی به وی نداشتند، نمی‌توانند خدمات ارزنده و انقلابی وی را نادیده بگیرند و امروز حاج قاسم سلیمانی نماد مقاومت، نماد وحدت نیز شده است، هرچند هستند هنوز کسانی که نمی‌توانند در مقابل سیل اعتقادات مردم قرار بگیرند و به تظاهر بسنده می‌کنند. افرادی که رفتارشان به مصداق آیات قرآن، نفاق است.

مسعود بهنود تحلیلگر بی‌بی‌سی فارسی و ساکن لندن در صفحه توییتر خود درباره تشییع پیکر سردار سلیمانی در تهران نوشت:

ترور قاسم سلیمانی خواهید دید که در سرنوشت ایران و منطقه تاثیری بزرگ خواهد گذاشت. ترامپ که زنگ تفریح تاریخ است، اما در سرنوشت او هم اثر خواهد داشت.

اردشیر زاهدی داماد وزیر امورخارجه حکومت پهلوی در گفت‌وگویی با بی بی سی ضمن تمجید شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی، او را در ردیف قهرمان نظامی دیگر کشورها نظیر برنارد لاو مونت‌گومری، شارل دو گل، داگلاس مک‌آرتور و دوایت آیزنهاور قلمداد کرد و تاکید کرد: «قاسم سلیمانی یک سرباز وطن‌پرست بود».

قرآن درباره این افراد در آیه 47 سوره توبه می فرمایند: «لَوْ خَرَجُوا فِیكُمْ مَا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ یَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِیكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ اگر [هم] با شما بیرون می آمدند، جز شرّ و فساد به شما نمی افزودند و مسلماً خود را برای سخن چینی [و نمّامی] در میان شما قرار می دادند تا [برای از هم گسستن شیرازه سپاه اسلام] فتنه جویی کنند و در میان شما جاسوسانی برای آنان هستند [که به نفعشان خبرچینی می کنند]؛ و خدا به ستمکاران داناست.»

در این میان برخی دیگر چهره‌ها هستند که در قالب عزاداران شهید حاج قاسم سلیمانی تلاش می‌کنند تا خون ‌خواهان سردار را به جنگ طلبی متهم کنند. این افراد مصداق همان جریان نفاقی هستند تاب مخالفت با سردار را ندارد ولی امیدشان به متوقف کردن راه سردار است. امیدی که بی شک نا امید خواهد شد.