تبیان، دستیار زندگی

استارتاپ و تشکیل تیم

چگونه با انتخاب تیم قوی در استارتاپ موفق شویم

برای موفقیت در استارتاپ باید تیمی تشکیل داد که شما را در جهت موفقیت در استارتاپ کمک کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
از گام‌های ضروری برای ایجاد استارتاپ و موفقیت در آن تشکیل تیم قدرتمند برای پیشبرد اهداف استارتاپ است. بسیاری از ایده‌های استارتاپ معمولا از سوی جوانانی است که موقعیت را شناخته‌اند اما تجربه کافی برای ورود به عرصه را ندارند. به همین دلیل وجود یک تیم قوی می‌تواند استارتاپ را به اهداف خود نزدیک کند.
استارتاپ
لیندر گریر استاد دانشگاه استنفورد که 12 سال است در زمینه تیم‌سازی برای استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کند تعبیر جالبی برای استخدام نیرو در ابتدای راه برای استارت‌آپ‌ها دارد. به عقیده او رابطه نخستین کارمندان با استارت‌آپ‌ها همانند یک ازدواج است. هسته اصلی استارت‌آپ‌ها باید توجه داشته باشند که افرادی که قرار است به تیم خودشان اضافه کنند باید سال‌ها در کنارشان بوده و کسب و کار موجود را گسترش دهند.
اما چگونه باید برای استارتاپ تیم تشکیل داد؟

یکی از مشکلات استارتاپ‌ها این است که حرف مدیر در بین کارمندان و تیم استارتاپ موثر نیست و افراد به تصمیمات مدیر احترام نمی‌گذارند. به همین دلیل از نکات مهم برای انتخاب نیرو، تبعیت و فرمان‌پذیری از مدیر است.

استفاده از خانواده و دوستان نزدیک

برای تشکیل تیم در استارتاپ باید از کسانی استفاده کرد که با ایده و استارتاپ موافق بوده و مدیریت شما را بپذیرند. همچنین باید کسانی باشند که شما بتوانید به آنها اعتماد کنید. به همین دلیل استفاده از ظرفیت خانواده و دوستان نزدیک می‌تواند کسب‌وکار شما را پیش ببرد.
بسیاری از استارتاپ‌ها در دنیا به‌جای استخدام نیرو از جامعه، سعی می‌کنند در بین بستگان، اقوام یا دوستان خود افرادی را پیدا کنند که همراه آنان باشند. این کار هم اعتماد مدیر به نیروهایش را جلب می‌کند و هم اعضا صادقانه به مدیر مشورت می‌دهند.

تخصص کافی نیست

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا که نامی برای خود دست و پا کردند، برای جذب نیروی خود کسانی را استخدام می‌کنند که مهارت و تخصص کافی در آن زمینه را داشته باشند.
اما برای تشکیل استارتاپ نیروی متخصص کافی نیست. بلکه به نیرویی نیاز است که روحیه کار جمعی و تلاش بی‌وقفه داشته باشد. به دلیل نوپا بودن کار، نباید توقع حقوق بالا داشته باشد و حاضر باشد همچون نیرویی جهادی برای موفقیت تیم و استارتاپ تلاش کند. به همین دلیل در بین اهالی استارتاپ اصطلاحی ادبی معروف است که می‌گویند: «یکی مرد جنگی به ز صد هزار».

صبر در انتخاب

شنیده‌اید که می‌گویند «جنگ اول به از صلح آخر» در استارتاپ هم همین قانون وجود دارد. برای جذب نیرو باید وقت زیادی بگذارید؛ رزومه افراد را بررسی کنید و صبر کنید تا اشخاص بیشتری برای شما رزومه ارسال کنند. در انتخاب نیرو باید مو را از ماست بکشید زیرا پس از استخدام باید سال‌ها در کنار هم زندگی و کار کنید و اگر نتوانید با اخلاقیات و فرهنگ یکدیگر سازگار شوید، ممکن است استارتاپ شما با شکست مواجه شود.
این صبوری تنها در انتخاب و جذب نیرو لازم است. اما در زمان اخراج و تعدیل نیرو نباید به‌جز منافع استارتاپ، مراعات هیچ چیز را بکنید. افرادی که مانع کار استارتاپ هستند و منافع خود را بر استارتاپ ترجیح می‌دهند، باید کنار گذاشته شوند.

نیروی پاره‌وقت

مدیریت یک استارت‌آپ یعنی کسب‌وکار در بهینه‌ترین شرایط ممکن از نظر مالی. به همین خاطر شاید استارت‌آپ در ابتدای کار نیازی به نیروی تمام‌وقت نداشته باشد. موسسان و هسته اولیه استارت‌آپ باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند و با توجه به نیازمندی‌های استارت‌آپ خود نیروهای تمام‌وقت یا پاره‌وقت استخدام کنند.
همچنین در طول کار و در برهه‌های مختلف ممکن است به نیروهای در حوزه‌های مختلف نیاز باشد که استخدام تمام وقت آنها هزینه‌های زیادی را به استارتاپ تحمیل می‌کند. بنابراین باید برای انجام چنین کارهایی از نیروی پاره‌وقت استفاده کرد.
مدیریت

مدیر باید حرفش برو باشد

یکی از مشکلات استارتاپ‌ها این است که حرف مدیر در بین کارمندان و تیم استارتاپ موثر نیست و افراد به تصمیمات مدیر احترام نمی‌گذارند. به همین دلیل از نکات مهم برای انتخاب نیرو، تبعیت و فرمان‌پذیری از مدیر است.
وقتی یک تیم استارتاپی بر سر اهداف از پیش تعیین شده توافق داشته باشند و دارای چشم انداز مشابهی باشند، کار اصلی را انجام داده‌اند و به موفقیت نزدیک شده‌اند. بنابراین همراهی تیم با تصمیمات مدیر بسیار حائز اهمیت است.
نکته مهم در این مسئله این است که مدیر نباید دیکتاتور باشد. بلکه در مسائل مختلف از تیم خود مشورت بگیرد و با استفاده از طوفان فکر و جمع‌آوری بهترین ایده‌ها، تصمیم‌گیری کنند. این کار اعتماد و همراهی تیم را با استارتاپ بیشتر میکنند. افراد تاثیرگذاری خود را در استارتاپ مشاهده کرده و برای آن تلاش بیشتری می‌کنند.

تشکیل یک تیم قوی می­‌تواند سخت و مدیریت آن نیز همان­‌قدر مهم باشد. اما داشتن افرادی خبره در هیئت‌مدیره نه‌تنها شما را با انجام­ کارها و ارائه­‌ی مهارت­‌هایی که به­ تنهایی از پس آن‌ها برنمی­‌آیید کمک می­‌کند، بلکه با اضافه شدن قدرت نبوغ دیگران به روند خلاقیت و تصمیم‌­گیری استارتاپ شما، درنهایت به نتایج بهتری خواهد انجامید.