تبیان، دستیار زندگی

بهترین راه‌های صرفه جویی در مصرف گاز خانگی

چگونه صورتحساب گاز خود را کاهش دهیم؟

با سرد شدن هوا و استفاده از گاز طبیعی، معمولاً انرژی زیادی از دست می‌رود و به همین سبب هزینه قبوض گاز افزایش پیدا می‌کند اما چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید از آنها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش قبض گاز استفاده کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مصرف گاز،صورتحساب،قبوض گاز،مصرف سوخت،تلفن همراه،بخاری،سیستم گرمایشی،کاهش مصرف سوخت،پنجره،ترموستات، عایق بندی،لباس گرم،صرفه جویی،هوای گرم،
شاید تصور کنید که گرم شدن زمین در اثر تغییرات جوی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد اما این مسئله ناشی از عواملی است که بشر در آنها دست دارد. افزایش تولید دی‌اکسید کربن ناشی از دستگاه‌های گرمایشی در هوای سرد بدترین دشمن آب‌وهواست؛ درواقع همان انرژی که ما برای خانه‌ها، سوخت ماشین‌ها و حتی روشن نگه‌داشتن تلفن همراهمان استفاده می‌کنیم، باعث گرم شدن کره زمین می‌شود؛ بنابراین باصرفه جویی در مصرف انرژی نه‌تنها به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنید بلکه می‌توانید تأثیرات مثبتی روی محیط‌زیست اطرافتان داشته باشید.

1.درجه ترموستات را پایین بیاورید

بالا بردن درجه ترموستات سیستم گرمایشی باعث افزایش مصرف سوخت و صورتحساب شما می‌شود؛ بنابراین سعی کنید ترموستات خود را چند درجه کاهش دهید تا صورتحساب شما 5 الی 10 درصد کاهش یابد. به‌عنوان‌مثال، دما را از (23درجه سانتی‌گراد) به (20 درجه سانتی‌گراد) تغییر دهید.

2. استفاده از بخاری را کاهش دهید

استفاده از بخاری برای گرم کردن خانه‌های بزرگ یک روش ناکارآمد است زیرا شما برای گرم کردن یک فضای نسبتاً بزرگ مجبورید بخاری را زیاد کنید و این مسئله باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود؛ بهتر است در فضای بزرگ‌تر عایق‌بندی منزل را هم در برنامه خود بگذارید. ضمن اینکه شما می‌توانید با استفاده از بخاری تابشی در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه‌جویی کرده و باعث کاهش مصرف سوخت شوید. هنگام مسافرت یا خروج از منزل نیز، سیستم گرمایشی را خاموش‌کنید.

3. در اتاق‌های فاقد سیستم گرمایشی و درهای بیرونی را ببندید

اگر اتاق سردی دارید که هیچ وسیله گرمایشی در آن قرار ندارد، با بستن در آن اتاق باعث کاهش مصرف گاز شوید زیرا باز بودن در اتاق های بلا استفاده و سرد باعث ورود سرما به اتاق نشیمن شده و در نتیجه برای گرم شدن خانه مجبورید بخاری را تا آخرین درجه زیاد کنید.  همچنین باز کردن پنجره‌ها یا درهای بیرونی باعث می‌شود تا هوای گرم به‌راحتی از خانه خارج شود و این مسئله باعث از دست رفتن انرژی شده و درنهایت شما برای بازگرداندن گرمابه خانه مجبورید سیستم گرمایشی را زیاد کنید و این مسئله باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ بنابراین حتماً تمام درهای پنجره بیرونی را بسته نگه‌دارید و اگر شکافی در زیر در وجود دارد، پارچه‌ای زیر در بگذارید تا هوای سرد را مسدود کند.

4. پرده‌ها را در طول روز کنار زده و شب‌ها بکشید

کنار زدن پرده‌ها در طول روز باعث تابش نور خورشید به داخل اتاق می‌شود و این مسئله به گرم شدن خانه شما کمک می‌کند. وقتی خورشید غروب کرد، تمام‌پرده‌ها را بکشید تا هوای گرم در خانه حفظ شود.

5. پنجره‌ها را عایق بندی کنید

عایق‌بندی پنجره‌ها باعث می‌شود تا هوای سرد به داخل خانه راه پیدا نکند. روش‌های مختلفی برای عایق‌بندی پنجره‌ها وجود دارد؛ شما می‌توانید با استفاده از دولایه پرده، قرار دادن شی یا پارچه پشت درب پنجره و یا زدن پلاستیک‌های شیشه‌ای از وارد شدن هوای سرد به داخل خانه جلوگیری کرده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

6. در خانه لباس گرم بپوشید

پوشیدن لباس‌های نازک باعث می‌شود سیستم گرمایشی را زیاد کنید؛ بنابراین برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت سعی کنید از لباس‌های گرم و جوراب‌های ضخیم و یا پتو استفاده کنید تا گرم بمانید.