تبیان، دستیار زندگی

هزینه‌های اقتصادی جنگ ایران با آمریکا

چرا جنگ با ایران برای آمریکا و هم‌پیمانانش گران تمام می‌شود؟

این روزها خیلی‌ها از حمله آمریکا به ایران صحبت می‌کنند. اما فارغ از بحث‌های سیاسی، وقوع این جنگ به نفع چه گروهی تمام می‌شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ
در دنیای امروز شئون مختلف اجتماعی روابط پیچیده و درهم‌تنیده‌ای دارند. مسائل غیراقتصادی مانند مسائل فرهنگی، سیاسی و ... در برخی موارد اثراتی بر اقتصاد دارند که مسائل اقتصادی بر خودشان ندارند. اخبار مثبت و منفی سیاسی، وضع قوانین حقوقی مانند تعرفه، اتحاد نظامی و... همه و همه مواردی هستند که هرکدام به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم بر اقتصاد اثرگذارند.

در رابطه با جنگ میان ایران و آمریکا چند بخش مهم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت:

1.تأسیسات نفتی


صنایع و انرژی کشورهای آمریکایی و اروپایی وابستگی بالایی به نفت و گاز خاورمیانه دارند. به‌طوری‌که روزانه بیش از 20میلیون بشکه نفت و 35 درصد از انرژی دنیا از طریق منطقه خاورمیانه تأمین می‌شود. از طرفی درآمد بیشتر کشورهای این منطقه وابسته به پول نفت است.

در جنگ 6 روزه اعراب با اسرائیل، با کاهش عرضه توسط اعراب، قیمت نفت 4برابر شد و از 3 دلار به 12 دلار رسید



با توجه به قدرت بالای موشک‌های بالستیک ایران، بسیاری از تأسیسات نفتی کشورهای هم‌پیمان آمریکا  مانند امارات، عربستان، کویت، قطر و... می­تواند در تیررس حملات ایران باشد و به‌راحتی از بین برود. کمترین نتیجه این اقدام کاهش عرضه نفت و بالا رفتن قیمت نفت است که علاوه بر سود بردن ایران، ضرر زیادی به هم آمریکا و هم­پیمانانش وارد می‌کند. به‌عنوان نمونه در جنگ 6 روزه اعراب با اسرائیل، با کاهش عرضه توسط اعراب، قیمت نفت 4برابر شد و از 3 دلار به 12 دلار رسید. در حال حاضر هم با خبر شهادت سردار سلیمانی قیمت نفت در روز اول بازگشایی بازار 3.55 درصد افزایش یافت.

2. بازارهای مالی


بازارهای مالی به‌شدت به ناامنی و اخبار غیراقتصادی واکنش نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر سهام شرکت آرامکوی عربستان به کمترین مقدار خود رسیده است. از طرفی تنها بر اثر ترور سردار سلیمانی بورس جهانی 0.5 درصد، بورس عربستان در یک روز 2.42 درصد، مصر  ۴.۴ درصد، بورس کویت  ۴.۱ درصد، شاخص بورس دوبی ۱.۴ درصد، شاخص بورس بحرین نیز ۲.۲۶ درصد سقوط کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز حتی شاخص بورس ” FTSE ۱۰۰” لندن که به مدت یک  دهه ثبات داشت، 0.4 درصد کاهش یافت.

3. صادرات نفتی و غیرنفتی


روزانه بیش از 33  و سالانه بیش از 12 هزار کشتی غول‌پیکر تجاری از تنگه هرمز عبور می‌کنند که حجم بالایی از انرژی و مواد اولیه معدنی دنیا را تأمین می‌کنند. از طرفی شاهراه اصلی ورود بسیاری از محصولات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس است. لذا ناامن شدن تنگه هرمز و قطع تولید و صادرات روزانه  20 میلیون بشکه نفت می‌تواند به تولید هم‌پیمانان آمریکا آسیب زیادی وارد کند و خیلی زود آن‌ها را از فکر جنگ منصرف کند و اختلال بزرگی در تأمین محصولات موردنیاز آن‌ها به وجود آورد.

می‌توان در یک جمع‌بندی ساده ادعا نمود هرچند جنگ آمریکا با ایران نتایج خسارت باری برای کشورمان به ارمغان می­آورد اما سبب اتفاقاتی چون بالا رفتن قیمت نفت و کاهش ارزش سهام بورس و نرسیدن بسیاری از مواد موردنیاز از منطقه خاورمیانه و ایجاد تورم در کل جهان خواهد شد که بیشتر به ضرر آمریکا و هم­پیمانانش تمام می­شود. لذا بسیاری از کشورها در شرایط بااحساس خطر به دنبال این هستند که هزینه­ های انتقام و تقابل ایران و آمریکا را کاهش دهند.