تبیان، دستیار زندگی

خواص سماق برای لاغری

گیاه سماق جزء گیاهانی است که خواص چربی سوزی بالایی دارد، و کسانی که قصد لاغری و کاهش وزن را دارند حتماً از این ادویه پرخاصیت استفاده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص سماق
سماق یکی از گیاهان کهنی است که معمولاً در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می‌روید و نام‌ها و خواص درمانی گوناگونی دارد و از دمنوش سماق نیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. سماق را می‌توان  جزو ۱۰ آنتی‌اکسیدان گیاهی برتر دانست که یکی از ۳۵ گونه گیاهان گل‌دار است.

جالب است بدانید؛ ایران و به‌طورکلی خاورمیانه و کشور‌های حاشیه مدیترانه از مهم‌ترین تولیدکنندگان این گیاه هستند. سماق از ادویه‌های پرمصرف در سراسر دنیا محسوب می‌شود و در آشپزی کاربرد فراوانی دارد. این ادویه دارویی دارای ترکیبات قدرتمندی است که با بسیاری از بیماری‌ها مقابله می‌کند.

برای این که شکمی تخت داشته باشید و از شر چربی‌های این ناحیه راحت شوید، بهتر است بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی‌خوری سماق به همراه آب بخورید. این کار باعث گرفته شدن چربی غذا می‌شود، به‌مرور تغییر را احساس می‌کنید؛ ناگفته نماند تأثیر این ماده روی بدن افراد متفاوت است. 



از خواص سماق می‌توان به خاصیت ضد قارچی، ضد میکروبی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد. طبع سماق سرد و خشک است.
سماق دارای مقادیر بالای پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C و پلی فنول‌هایی مانند تانن است.
سماق ادویه‌ای شناخته شده و بیشتر در خاورمیانه و مدیترانه رشد می‌کند و در آشپزی و پخت‌وپز مصارف زیادی دارد، در ایران و ترکیه از پودر سماق برای تهیه انواع کباب، ساندویچ و سالاد استفاده می‌شود.

خواص سماق برای لاغری شکم و کاهش وزن

مقادیر بالای ویتامین C موجود در سماق و دمنوش سماق خاصیت چربی سوزی دارد و برای لاغری شکم و کاهش وزن مفید می‌باشد.  برای لاغری و کاهش وزن با سماق یک الی دو قاشق پودر سماق پودر را در آب جوش بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد سپس آن را بنوشید. همچنین برای لاغری شکم می توانید بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی‌خوری سماق را در آب بریزید و بنوشید.

مصرف این دمنوش برای لاغری شکم و کاهش وزن بسیار اثربخش است. به فاصله ۱ ساعت بعد از وعده‌های غذایی از این دمنوش را به میزان یک فنجان میل کنید. با مصرف آن می‌توان از شر فشار خون بالانیز  خلاص شوید.

خواص سماق برای حفظ سلامت قلب و مغز

سماق سرشار از ویتامین C و دیگر ترکیبات شیمیایی گیاهی است که جزء آنتی‌اکسیدان‌های قوی در طبیعت به شمار می‌روند. آنتی‌اکسیدان‌ها از ترکیباتی هستند که صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی می‌کنند. و یکی از مهم‌ترین خواص سماق، خواص آنتی‌اکسیدانی آن است که باعث حفظ سلامت قلب و مغز می‌شود.

خواص سماق برای درمان بیماری‌های التهابی

بروز التهابات در بخش‌های مختلف بدن مسبب بسیاری از بیماری‌ها است. بنابراین درصورتی‌که از این التهابات پیشگیری شود, خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند. سماق و عصاره آن دارای خواص ضدالتهابی می‌باشند. این ادویه به کاهش تب کمک می‌کند. سماق تأثیرات بزرگ مثبتی در تسکین ورم مفاصل، کاهش التهاب پوست و رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی، و آنفولانزا دارد.

خواص ضد قارچی سماق

برخی تحقیقات ثابت کرده‌اند دانه‌های سماق با قارچ آسپرژیلوس که موجب عفونت ریوی و عفونت سایر ارگان‌های بدن می‌شود، مبارزه می‌کنند. درواقع یکی از مهم‌ترین خواص سماق، خاصیت ضد قارچی آن است. ضماد ساخته‌شده از برگ‌های سماق برای درمان خارش پوست استفاده می‌شود. جویدن برگ‌های این ادویه برای درمان گلودرد،التهاب لثه و لب مؤثر است.

خواص سماق در درمان دیابت

مصرف سماق، سبب بهبود قند خون و درمان دیابت و چاقی می‌شود. درواقع خواص آنتی‌اکسیدانی قوی سماق به کاهش قند خون و سطح کلسترول کمک می‌کند. ازاین‌رو مصرف این ادویه به افراد مبتلا به دیابت و چاقی توصیه می‌شود.

خواص سماق در درمان سیستم گوارش

سماق دارای خواص ادرارآور است. ازاین‌رو این ادویه در تولید ادرار و دفع مواد سمی از بدن کمک می‌کند. همچنین سماق برای درمان التهاب مثانه و دفع دردناک ادرار و ناراحتی‌های روده استفاده می‌شود. در طب سنتی این ادویه به‌منظور تسکین درد معده نیز کاربرد دارد.

خواص سماق در مقابله با سرطان

خواص ضد تومور سماق به دلیل وجود سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در آن می‌باشد. ترکیب عصاره سماق همراه با داروهای شیمی‌درمانی در درمان سرطان سینه مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو این ادویه یکی از ادویه‌های مؤثر در پیشگیری و درمان سرطان‌ها به شمار می‌آید.

خواص سماق برای زنان

در طب سنتی از سماق برای درمان بسیاری از اختلالات زنان استفاده می‌شود. در برخی از این موارد به‌صورت موضعی از سماق استفاده می‌شود. سماق موجب بهبود و رفع ترشحات بیش‌ازحد واژن می‌شود. همچنین مصرف سماق در زنان شیرده موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.

درواقع این ادویه رفتاری مانند هورمون استروژن در بدن زنان دارد و به همین دلیل به درمان اختلال قاعدگی و گرفتگی‌های آن کمک می‌کند. با توجه به خواص سماق، این ادویه یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ادویه‌های دارویی به شمار می‌رود که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

دمنوش سماق، کاهش‌دهنده خونریزی رحم و التیام‌بخش برای آن است. در زمان پریود شدن گزینه مناسبی برای تسکین است.

خواص سماق برای ضدعفونی کردن سبزی‌ها و میوه‌ها

سماق دارای خواص ضد میکروبی است. این خاصیت سماق می‌تواند با باکتری‌هایی نظیر باکتری سالمونلا مبارزه کند. شستشوی سبزیجات و میوه‌ها با آب مخلوط شده با عصاره سماق یکی از روش‌های پاک‌سازی آن‌ها از باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌باشد. این خاصیت سماق ناشی از وجود اسید گالیک متیل در آن است. در طب سنتی یکی از مهمترین خواص سماق، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن است.

خواص سماق برای پوست و مو

جوان‌سازی پوست صورت سماق حاوی مقادیر بالای ویتامین C می‌باشد که باعث کاهش چروک پوست شده و به جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند.

درمان لک سفید و قهوه‌ای پوست: جوشانده برگ، ریشه و ساقه سماق را بر روی لکه‌های سفید و قهوه‌ای پوست صورت بمالید، آن‌ها را درمان می‌کند.

جوان‌سازی پوست و مو: این دمنوش غنی از ویتامین C است که مصرف آن به جوان‌سازی پوست و مو کمک می‌کند.

درمان کهیرهای پوستی: برای درمان کهیر سماق و جوش‌شیرین را باهم ترکیب کنید و بر روی کهیر بمالید.

سیاه شدن موی سر: شست و شوی موها با دمنوش برگ درخت سماق باعث سیاه شدن موی سر می‌شود.

 

خواص سماق

خواص دارویی و درمانی سماق برای سلامتی

خواص معجزه‌آسای سماق  باورنکردنی است، این ادویه‌ی فوق‌العاده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید بوده و خشک و کوبیده شده آن به‌عنوان ادویه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درمان اسهال: از خواص سماق برای درمان اسهال و اسهال خونی استفاده می‌شود، برای درمان اسهال مقداری سماق، گشنیز خشک‌شده و زرده تخم‌مرغ آب‌ پز را میل کنید.

درمان تهوع زنان باردار: پودر سماق برای درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری مفید هست، برای رفع تهوع و استفراغ بارداری پودر سماق را با زیره و آب سرد مخلوط کنید و بخورید.

درمان درد معده و دستگاه گوارش: سماق حاوی مقادیر بالای تانن بوده که اشتها را تحریک کرده و برای درمان معده درد و زخم معده مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

گیاه سماق جزء گیاهانی است که خواص چربی سوزی بالایی دارد، و کسانی که قصد لاغری و کاهش وزن را دارند حتماً از این ادویه پرخاصیت استفاده کنند.



درمان خون‌ریزی بینی: اگر خون‌ریزی بینی دارید؛ دمنوش خنک شده را به پارچه‌ای تمیز آغشته کرده و بر روی پیشانی کمپرس کنید.

درمان درد قاعدگی: مصرف سماق به کاهش خونریزی رحم در زمان قاعدگی یا پریود شدن کمک می‌کند.

درمان دندان‌درد: مالیدن سماق به دندان‌ها برای تقویت و استحکام لثه‌ها و درمان دندان‌درد مفید می‌باشد، همچنین مسواک زدن دندان‌ها با سماق باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود.

درمان بواسیر: سماق و آب سماق برای درمان هموروئید یا بواسیر و همچنین درمان خونریزی بواسیر مفید هستند.

درمان زخم دهان: جهت درمان زخم‌های دهانی از دمنوش سماق استفاده کنید. فقط بگذارید که دمنوش خنک باشد تا زخم تان را ملتهب نکند.

درمان پلک چشم: بعد از خنک شدن دمنوش به آن گیاه خرفه اضافه کرده و به کمک پارچه‌ای تمیز پلک‌ها را بشویید. اگر خون‌ریزی بینی دارید؛ دمنوش خنک شده را به پارچه‌ای تمیز آغشته کرده و بر روی پیشانی کمپرس کنید.

تسکین گلودرد: از جوشانده آن به‌صورت غرغره استفاده کنید.

کاهش کلسترول و چربی خون: تانن های موجود در سماق باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شده و به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می‌کند.

کاهش دیابت و قند خون: سماق می‌تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلابه دیابت شود.

کاهش‌دهنده خونریزی رحم: دمنوش سماق کاهش‌دهنده خونریزی رحم و التیام‌بخش برای آن است.

درمان کبد چرب: سماق حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث سم‌زدایی از کبد شده و به درمان کبد چرب کمک می‌کند، همچنین مصرف سماق می‌تواند ویروس هپاتیت B را درمان کند.


طرز تهیه دمنوش سماق برای لاغری

یک الی ۲  قاشق سماق پودر شده را در آب جوش ریخته و همانند چای معمولی آن را دم کنید. بهتر است کمی نبات سفید خرد شده در آن اضافه کنید تا طبیعت سرد آن نیز اصلاح شود؛ سپس برای مدت کوتاهی کنار بگذارید تا ته نشین شود و بعد با کمک صافی ریز در فنجان مناسب ریخته و میل کنید.

برای این که شکمی تخت داشته باشید و از شر چربی‌های این ناحیه راحت شوید، بهتر است بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی‌خوری سماق به همراه آب بخورید. این کار باعث گرفته شدن چربی غذا می‌شود، به‌مرور تغییر را احساس می‌کنید؛ ناگفته نماند تأثیر این ماده روی بدن افراد متفاوت است. (توجه داشته باشید سماق باید طبیعی باشد.)

عوارض و مضرات سماق

در مصرف سماق زیاده‌روی نکنید(مسمومیت) سماق تازه سمی است حتماً خشک‌شده آن را مصرف کنید. اگر شما به برخی از آجیل‌ها حساسیت دارید بهتر است در مصرف سماق دقت کنید، چون ممکن است باعث واکنش آلرژیک در شما شود. گونه‌های زینتی سماق سمی هستند و باعث بروز خارش پوست می‌شوند. خوردن سماق تازه باعث مسمومیت شده به همین دلیل سعی کنید که فقط از سماق خشک استفاده کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .