تبیان، دستیار زندگی

معرفی مشاغل خانگی

بسته‌بندی سبزیجات راهی برای کسب درآمد

امروزه بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند بجای رفتن به سرکار و دوری از خانه و فرزندان، بخشی از منزل خود را تبدیل به محل کار کنند و هزینه حمل‌ونقل و وعده غذایی را از هزینه‌های خود حذف کنند و بیشتر بتوانند به خانه و فرزندان خود رسیدگی کنند. راه‌حل آنها برای این کار راه‌اندازی یک شغل خانگی با درآمد مناسب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 یکی از کارهای ساده و راحت برای کسب درآمد، بسته‌بندی و پاک کردن سبزیجات است. در دوره‌ای که سرعت زندگی در کلانشهرها افزایش یافته و خانواده‌ها وقت کافی برای انجام تمام امور را ندارند، به دنبال فرصت‌هایی هستند که با حداقل هزینه کار خود را انجام دهند. به همین دلیل ایجاد کسب‌وکاری از طریق بسته‌بندی سبزیجات و فروش آن می‌تواند به این امر کمک کند و گره کوچکی از زندگی مردم باز کرد.
سبزیجات

سرمایه اولیه

برای شروع این کار نیاز به سرمایه زیادی نیست بلکه تنها 1 میلیون تومان برای آغاز کار کافیست. اما به‌جای سرمایه اولیه، باید سرمایه در گردش داشت تا با فروش محصول و بازگشت سرمایه، دوباره بتوان سرمایه گسترش کار فراهم شود.بنابراین هزینه متغیر این کار بین 10 تا 14 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. مدت زمان بازگشت سرمایه نیز بین 15 تا 30 روز خواهد بود.

میزان سود

باتوجه به پاره وقت یا تمام وقت بودن کار، ماهیانه حدود 2 تا 4 میلیون تومان متغیر خواهد بود. همچنین با توسعه کار و افزایش مشتری‌ها می‌توان ماهیانه 10 میلیون تومان سود خالص از این کار به دست آورد.

نیروی کار

با توجه به حجم کار به یک الی چهار نفر نیروی کار نیاز است. همچنین برای انجام کار به صورت شبکه‌ای نیازمند تیمی هستید که هرکدام بخشی از کار را به دست بگیرند.

الزامات این کار

1. داشتن اتاق یا کارگاهی متناسب با حجم تولید(حداقل اتاق 12 متری).
2. فراهم کردن تجهیزاتی مثل میزبزرگ، صندلی، صندلی، قابلمه و تشت و سبزی خردکن.
3. درصورت نیاز، تهیه فریزر دست دوم و ارزان برای ذخیره وفیریز کردن سبزی‌ها.
4. کار می‌تواند به صورت شبکه‌ای و خانوادگی انجام شود تا سرعت تولید بالا رود و مشتری بیشتری پیدا شود.
5. سبزی‌ها باید به خوبی پاک و شسته شود و در بسته‌بندی‌های جذاب و زیبا آماده شود تا مشتری را به خود جذب کند.

چگونگی پاک کردن سبزی‌ها

برای پاک کردن سبزی خوردن به صورت زیر عمل می‌کنیم
برای پاک کردن شاهی و جعفری کافی است تا کمی ساقه آن را کوتاه کنید و برگ‌های زرد را دور بریزید.
برای پاک کردن نعناع و ریحان می‌توانید 6 تا 7 سانت سر سبزی را کنده و بقیه برگ‌های سالم را از ساقه سفت جدا کنید و ساقه و ریشه سفت را دور بریزید.
مرزه چون قد کوتاهی دارد و معولاً ساقه‌اش خیلی خشک نمی‌شود، می‌توانید تا جایی که ساقه نرم است آن را یک تکه، از قسمتی که ریشه شروع می‌شود جدا کنید.
برای پاک کردن تره اگر قسمتی از از تره خرابی دارد آن‌را می‌گیریم و می‌توانیم نیم سانت از سر و ته آن جدا کنیم و بقیه را استفاده کنیم.
ترخون را بهتر است درسته نگه‌داریم و برگ‌های خراب را دور بریزیم، زیرا برگ برگ کردن ترخون اغلب باعث خراب شدن و گندیدگی کل سبزی می‌شود.
برای پاک کردن تربچه سر و جایی که برگ به آن چسبیده را به اندازه یک نوک چاقو می‌گیریم و دقت می‌کنیم اگر سیاهی و خرابیی هم اگر داشت آن را جدا می‌کنیم و در صورت مصرف برگِ تربچه، برگهای خوب و نرم و جوان‌تر را برای مصرف انتخاب می‌کنیم.
برای پاک کردن پیازچه سر ریشه‌دار آن را می‌بُریم و قسمتی از انتهای سبز آن را هم کوتاه می‌کنیم تا سبزی جوان و تازه‌تر بماند.

بازاریابی

شاید اصلی ترین مشکل مشاغل خانگی، پیدا کردن مشتری و توانایی فروش محصولات خود است. بسیاری از این مشاغل تنها به دلیل عدم بازاریابی با شکست مواجه شدند.
به همین دلیل مهمترین گام برای موفقیت در بسته‌بندی و پاک‌کردن سبزیجات، مشتری‌یابی است. برای جلب مشتری چند کار مهم می‌توان انجام داد:
- ارتباط‌گیری با رستوران‌ها و تالارهای عروسی برای سفارش‌گیری و فروش به آن‌ها
- همکاری با مراکز تهیه غذای آماده برای ایجاد سبد مخصوص سبزیجات
- استفاده از ظرفیت فضای مجازی و ایجاد صفحه اختصاصی برای فروش بسته‌بندی‌ها
- تبلیغات در صفحات مرتبط با غذا و سالاد
- تبلیغات محلی و پخش کاغذ در اطراف محل سکونت
- دست فروشی در کنار خیابان‌ها و فروش مستقیم به مردم