تبیان، دستیار زندگی

بهترین شهرها برای سفر در زمستان

ایران به دلیل چهار فصل بودن دارای مناطق بسیار زیبایی برای گردشگری است، اما برخی مناطق در کشور وجود دارد که برای سفر در زمستان بهترین انتخاب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفر در زمستان
کافی است برای سفرهای زمستانی در چهارگوشه کشور  مکان هایی را انتخاب کرده و آماده سفر شوید. فصل زمستان بی تردید جذابیت های خاص خود را دارد.

کیش

دمای هوای کیش از دی تا فرودین یعنی بهترین موقع سفر به این جزیره به طور متوسط ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. کیش در زمستان و موقعی که بیشتر مناطق ایران در سرما فرو رفته، جایی گرم و مطلوب برای سفر در زمستان است.
ورزش های آبی در آن جریان دارد و می‌توان در دریایش آب تنی کرد. عصرها به دیدن غروب جزیره رفت و در زیر درختان جایی مثل پارک مرد ماهیگیر دمی لم داد. برای تفریح میتوانید به تم پارک آبی اوشن بروید که تعریف ها حول و حوش آن زیاد است.

بندر خمیر و چشمه آب گرم سیاه کش

کوهپایه‌ها و ارتفاعات سردسیری شمال و شمال غرب معمولاً مقصد اسکی‌بازان، یخ‌نوردان، طبیعت نوردان ماجراجو است. اگر احیاناً شما هم در زمستان خشک امسال هوس برف‌بازی به سرتان زده، توصیه می‌کنیم که جاذبه‌های طبیعی نواحی غرب و شمال غرب کشور را نادیده نگیرید.

برای سفر در زمستان، این چشمه زیبا که در استان هرمزگان و در روستای نیمه کار قرار دارد  گزینه خوبی است. چشمه آب گرم سیاه کش در کشور کمتر شناخته شده است و از گزند آلودگی های محیطی به دور مانده است و به جرات آن را به عنوان بهترین مقصد سفر در زمستان عنوان می کنیم.
برای فرار از سرمای زمستان و تعطیلاتی چند روزه می توانید یک لیست از بهترین مکان ها برای سفر در زمستان درست کنید و سیاه کش را در رتبه اول آن قرار دهید. این چشمه طبیعی به دلیل دارا بودن مواد و املاح خاص دارای خاصیت درمانی برای بدن نیز هست. پس در سفر به چشمه آب گرم سیاه کش با یک تیر چندین نشان زده اید!

قشم

قشم هم مثل کیش در زمستان مامن امنی است برای آنهایی که می‌خواهند از سرمای هوا به دور باشند. بهترین وقت سفر در زمستان به قشم، از اوایل آبان تا فروردین است. در این ماه‌ها به اندازه کافی وقت هست که به همه جاهای دیدنی سرک کشید. تنگه چاهکو، دره ستارگان، جنگل حرا و دره تندیس‌ها از جاهایی است که در سفر به قشم باید حتما ببینید.
همچنین اگر در زمستان به قشم سفر کنید شانس خوردن یکی از خوش بوترین و خوشمزه‌ترین میوه ها را دارید. گوآوا میوه‌ای است که از آذر تا اسفند میتوان در بندرعباس که ایستگاه اصلی سفر به قشم است، پیدایش کرد. جنوبی‌ها به گوآوا زیتون می‌گویند.

غار نمکی در قشم

جذاب ترین مکان برای سفر در زمستان؛ غار نمکی در لیست جاذبه های توریستی و گردشگری جزیره قشم قرار دارد و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر است. غار نمکی قشم یا غار نمکدان، به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان نیز شناخته می شود.
علت نامگذاری آن نیز به غیر از نمک موجود در محیط به دلیل شکل نمک دان مانند و مخروطی دالان ها در دل کوه است و بهترین زمان برای دیدار از ان نیز فصل زمستان! در این غار می توانید قندیل های زیبا و طبیعی از نمک ببینید و حتی از نمک آن به عنوان نمک خوراکی با خود به همراه ببرید. همچنین به دلیل نمکی بودن غار و خاصیت ضد عفونی کننده نمک، هوای غار نیز دارای خاصیت درمانی است. برای سفر به قشم راه های دسترسی بسیار متنوع است.

جزیره ستاره ها در قشم

برای سفر در زمستان این منطقه افسانه ای است. جزیره ستاره ها در فاصله ۵ کیلومتری شهر قشم و نزدیکی های روستای برکه خلف، یکی از عجایب زیبای ایران به نام دره ستاره ها وجود دارد؛ مکانی که عمری دو میلیون ساله دارد! مکانی با تندیس و ستون هایی ماسه ای و عجیب که بسیار محسور کننده و زیبا هستند.
البته مردم بومی قشم معتقدند که این مکان محل رفات و آمد اجنه است از رفت آمد به هنگام شب در آن واهمه دارند!دره ستارگان به عنوان بخش بزرگی از ژئو پارک جزیره قشم در سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است و دارای اهمیتی جهانی است و می تواند در لیست بهترین مقاصد سفری زمستان برای شما قرار بگیرد.

جزیره هنگام در استان هرمزگان

هرگاه از خود سؤال کردید که برای سفر در زمستان به کجا برویم؟ جزیره هنگام در خلیج‌فارس از گزینه‌های بسیار مناسب است. در این جزیره زیبا معادن سرب و نمک زیادی وجود دارد. اگر دلتان می‌خواهد در فصل زمستان از سواحل زیبا و رنگارنگ و حضور در کنار دلفین‌ها لذت ببرید، حتماً سری به جزیره هنگام بزنید.
جزیره هنگام بهترین مکان برای فرار از سرمای برف و سفر در زمستان است. در جزیره هنگام خبری از برق و گاز و فنّاوری نیست و فرصت زندگی درگذشته و لذت بردن از طبیعت بکر و محیط اطراف است. حتی به همین دلایل است که سفر وزندگی در این جزیره دارای جذابیت‌های خاص خود است.

آبشار سوی در شهر دزفول

مقصد بعدی که برای سفر در زمستان می‌توان انتخاب کرد. این آبشار به‌غیراز داشتن جاذبه‌های محیط‌های آبی که همیشه موردعلاقه هستند، به سبب پتانسیل بالایی که برای تبدیل‌شدن به جاذبه‌های توریستی دارد، مورد توجه قرار گرفته است. علت نامگذاری این منطقه وجود دهستانی در نزدیکی‌های آن است که به معنی لطافت است.
این آبشار از درون غاری سرچشمه می‌گیرد و پس از بیرون آمدن از آن از صخره‌های بلندی به پایین می‌ریزد. آب آبشار سوی دزفول؛ مسافتی را از میاندشت‌ها و کوه‌ها می‌پیماید و درنهایت به آغوش دریاچه سد دز در استان خوزستان وارد می‌شود. این آبشار ارتفاعی ۸۵ متری دارد و محیط مناسبی را برای سفر در زمستان به وجود آورده است.

دسترسی نه‌چندان آسان به این آبشار تا حد مطلوبی باعث بکر ماندن آن شده است و همین مورد لذت دیدن آن را دوچندان می‌کند. آبشار شوی به‌عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی استان خوزستان در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.


تنگه کول فرح در ایذه

برای سفر در زمستان می‌توانید ایذه را انتخاب کنید. این تنگه در هفت کیلومتری شمال شرق ایذه است که با داشتن شش نقش برجسته تاریخی؛ دارای قدمتی مربوط به دوران ایلامیان است. این محل درواقع پرستشگاه نار سینا است که یکی از خدایان ایلامی است. در قسمت راست ورودی این تنگه دو قطعه‌سنگ عظیم نیز وجود دارد که بر بدنه آن‌ها نقش‌هایی ظریف و زیبا از صورت انسان و حیوانات در حال نیایش و پرستش دیده می‌شود.

جزیره هرمز

بهترین مکان برای سفر در زمستان جزیره هرمز است این جزیره به دلیل خاک قرمزش رنگش معروف است. خاکی که ترکیب بی‌نظیر را با آبی دریا به وجود آورده و خودش می‌تواند به‌عنوان یکی از سوغات‌های سفر شما باشد. در جزیره هرمز دیدن جاهایی مثل دره مجسمه‌ها، جزیره بکر مفنق، دره رنگین‌کمان و تنگه هرمز را که همگی بی‌نظیر هستند، نباید از دست داد. به‌طورکلی مناطق جنوب کشور همیشه در لیست بهترین مقاصد سفر در زمستان قرار دارند و برای فرار از سرمای زمستان، فرصت مناسبی هستند.

سفر در زمستان

قلعه سریزد در مهریز یزد

بهترین جا برای سفر در زمستان قلعه سریزد است. این بنا در شهر یزد و شهرستان مهریز قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بانک‌های جهان درگذشته بوده است. قدمت این بنا به دوره ساسانیان می‌رسد و درگذشته برای ذخیره‌سازی مواد غذایی، پول، طلا و زیورآلات مورداستفاده بوده است.

این قلعه از ۳ طبقه خشتی و گلی به وجود آمده است و مجموعاً ۷۷۹۰ مترمربع مساحت دارد. این بنا ۴۶۸ حجره دارد که هرکدام از آن‌ها متعلق به یک خانواده بوده تا اشیاء باارزش خود را در آن نگهداری کنند و در هنگام هجوم دشمن نیز در این حجره‌ها پناه بگیرند. دیدار از قلعه سریزد به عنوان مکانی برای سفر در زمستان می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا هم از تعطیلات خود لذت کافی را ببرید.

چابهار

چابهار، شهر چهارفصل است و در هر فصلی دیدنی‌ست. یکی از این فصل‌ها هم زمستان است که دمای هوا در حدود ۲۵ درجه است.  چابهار را به کوه‌های مینیاتوری و مریخی‌اش و ساحل آن‌که در شب از درخشش فیتوپلانپتون‌ها برق می‌زند و مهتابی می‌شود، می‌شناسند. همچنین اسکله ماهیگیری چابهار و بازارهای ساحلی‌اش بسیار معروف است. در چابهار دیدن پل افشان و تالاب لیپار را هم از دست ندهید.

کوه‌های مریخی در چابهار

برای سفر در زمستان؛ اگر حدود ۵۰ کیلومتر از چابهار به سمت بندر گواتر پیش بروید، رشته‌کوه‌هایی وجود دارد که به کوه‌های مینیاتوری یا مریخی نام دارند و البته در زبان محلی به نام “کالانی” شناخته می‌شوند. این منطقه به لحاظ تاریخی نیز دارای اهمیت خاصی است و گذشته پرباری دارد. در تفحص‌های انجام‌شده این منطقه انواع فسیل‌های جانوری دریای نیز وجود دارد و نشان‌دهنده این امر است که درگذشته این منطقه خشک نبوده و در زیرآب قرار داشته است.

چشمه آب گرم گنو

چشمه آب گرم گنو در بندرعباس

برای ادامه سفر در زمستان می‌توان چشمه آب گرم گنو را انتخاب کرد، این چشمه‌های آب گرم فرصت مناسبی برای بیرون کردن سرمای زمستان از بدنتان است و ازجمله مقاصد سفری است که همیشه در زمستان محبوب‌اند. در آب‌های این منطقه نوعی ماهی به نام آوینیوس گینویس زندگی می‌کنند که در هیچ جای دیگر جهان نمونه‌ای از آن‌ها وجود ندارد. در این چشمه آبگرم برای خانم‌ها و آقایان دو استخر جدا در نظر گرفته شده است تا بتوانند از خواص آب‌های گوگردی این چشمه آبگرم استفاده کنند.

تنگه گمبیل در سپیدان استان فارس

برای سفر در زمستان می‌توان استان فارس را انتخاب کرد، تنگه گمبیل در روستای ساران استان فارس قرار دارد و ازجمله خصوصیات زیبای آن رودهای زیبا، درختان سرسبز، انگور، گردو، انجیر و تمشک‌های وحشی است. این تنگه در روستای ساران بهشت مکان یا بشمکان قرار دارد و از جمله مناطقی است که جز قطعاتی از بهشت ایران محسوب می‌شود.

آبشار آب گرم مشهد

برخلاف طرز فکر بسیاری از افراد که فقط به‌قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنند، این شهر زیارتی دارای جاذبه‌های توریستی بسیاری است، همانند آبشار آبگرم مشهد که برای سفر در زمستان بهترین مقصد است. آبشار آبگرم تنها آبشار ایران است که آب گرمی دارد و دمای آن به حدود ۴۰ درجه هم می‌رسد. این آبشار در حدود ۵ کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری و در نزدیکی روستای آبگرم قرار دارد

آبشار درگهان در تفت

این منطقه از جمله مکان‌های دیدنی استان یزد است که به تفرجگاه درگهان نیز شناخته می‌شود و به دلیل داشتن محیطی بکر و طبیعی و آبشاری زیبا در دسته مکان‌های دیدنی برای سفر در زمستان محسوب می‌شود. البته دیدار از آبشار درگهان همیشه مناسب است و جذابیت‌های خاص خود را دارد. این آبشار در مسیر حرکت به‌سوی شیراز است و ارتفاعی ۲۰ متری دارد. در فصل زمستان و بهار؛ آب از ییلاقات طرزجان به این سمت جاری است و به دلیل فرسایش‌های محیطی مکان مناسبی را برای کوهنوردی به وجود آورده است.

کویر نایبند

کویر نایبند در طبس

کویر نایبند در لیست بهترین مقاصد برای سفر در زمستان است. این روستای زیبا در فاصله ۲۲۵ کیلومتری طبس قرار دارد و در مسیر حرکت به‌سوی راور، در استان کرمان قرار دارد. روستای نایبند در فاصله اندکی از کویر لوت قرار دارد و سرسبزی و فضای موجود در آن ترکیبی بسیار زیبا در کنار کویر به وجود آورده است 

سازه‌های آبی شوشتر

برای سفر در زمستان یکی دیگر از انتخاب‌ها، سازه‌های آبی شوشتر است. این بنای عظیم که در بعدی جهانی معروف و شناخته شده است، مجموعه‌ای از پل‌ها، بندها و آسیاب‌ها، آبشارها و کانال‌ها و تونل‌های عظیم برای هدایت مسیر آب است. این بنا دارای قدمتی مربوط به دوره هخامنشیان تا ساسانیان است و به‌منظور استفاده بیشتر و بهینه از آب بنا شده است.


روستای آهار در استان تهران

از روستاهای اطراف تهران که برای سفر در زمستان مناسب است، روستای آهار است. در دو طرف این روستا، دو رودخانه پر آب قرار دارد که در پایین روستا به هم وصل می‌شوند. یکی از جذابیت‌های آهار جز طبیعت هزار رنگش آبشاری است به نام آبشار شکر آب. آتشگاه باستانی قصران هم در ارتفاعات روستا که قدمتش به زمان ساسانیان برمی‌گردد، از دیدنی‌های آهار است‌.برای حرکت به سمت آهار از تهران، باید راهی جاده لشگرک شده و به سمت فشم بروید،بعد از حاجی‌آباد و اوشان به روستای آهار می‌‌رسید.

سفر در زمستان

سفر به دور ایران در فصل زمستان


مناطق گردشگری غرب و شمال غرب کشور(آذربایجان، کردستان، کرمانشاه)

ایران به دلیل چهار فصل بودن دارای مناطق بسیار زیبایی برای گردشگری است، اما برخی مناطق در کشور وجود دارد که برای سفر در زمستان بهترین انتخاب است.

کوهپایه‌ها و ارتفاعات سردسیری شمال و شمال غرب معمولاً مقصد اسکی‌بازان، یخ‌نوردان، طبیعت نوردان ماجراجو است. اگر احیاناً شما هم در زمستان خشک امسال هوس برف‌بازی به سرتان زده، توصیه می‌کنیم که جاذبه‌های طبیعی نواحی غرب و شمال غرب کشور را نادیده نگیرید.

فقط در صورت عمل به توصیه ما در نظر داشته باشید که با این کار عملاً دارید خودتان را به قلب طوفان می‌زنید. پس قبل از حرکت برای مسافرت دقیقه مقصد را مشخص و خودتان را به تمام تجهیزات و امکاناتی که در سفر نیاز دارید، اعم از وسیله نقلیه به همراه تجهیزات ایمنی کامل، لباس گرم به میزان کافی وغیره مجهز کنید.

- پیست اسکی پیام: بهترین گزینه برای سفر در زمستان، آذربایجان شرقی است. از تبریز که به سمت مرند حرکت کنید، بعد از حدود بیست کیلومتر به روستای زیبا و پلکانی به اسم "یام" می رسید که در دامنه کوه "می شو" قرار دارد. روبروی این روستا پیست اسکی پیام قرار دارد که این پیست اسکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران محسوب می‌شود.

- قره کلیسا (کلیسای طاطاوس): برای سفر در زمستان می‌توانید آذربایجان غربی را انتخاب کنید. در این استان یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در سراسر جهان قرار دارد. در 40 کیلومتری شهر ماکو کلیسایی است که گفته می‌شود به‌صورت اورجینال، توسط حواریون حضرت عیسی (ع) ساخته‌شده و هنوز هم بعد از صدها سال قرص و محکم پابرجاست.

- آبگرم معدنی اردبیل: برای سفر در زمستان آب گرم سرعین بهترین انتخاب است. تصور کنید در هوای سرد زمستانی وارد استخرهای آبگرم معدنی سرعین شوید، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.  

 دریاچه زریوار در کردستان
- دریاچه زریوار در کردستان: یکی از جاذبه‌های شناخته‌شده کردستان که برای سفر در زمستان بسیار جذاب خواهد بود، دریاچه زریوار است. این دریاچه تا قبل از توسعه شهر مریوان چند کیلومتری با شهر فاصله داشت، اما حالا تقریباً به آن چسبیده است. در زمستان تقریباً تمام سطح دریاچه یخ می‌زند، اما حواستان باشد که خیلی به استحکام این لایه اطمینانی نیست و توصیه ما این است که همین‌طوری از دور لذت ببرید، زیرا درصورتی‌که خدایی نکرده یخ زیر پایتان بشکند، آن‌وقت نباید انتظار کمک زیادی را داشته باشید.

- آبشار پریشان در کرمانشاه: این روستا دریکی از سردسیرترین نقاط این استان سردسیر قرار دارد پس طبیعی است که برای رسیدن به آن باید تمامی تجهیزات لازم را همراه داشته باشید.  برای تماشای این آبشار یخ‌زده باید به روستای چرمه علیا در 23 کیلومتری شمال شرق سنقر در جاده سنقر به قروه بروید.

مناطق گردشگری شمال کشور(مازندران، گلستان، گیلان)

- جزیره آشوراده و منطقه گمیشان در استان گلستان: برای سفر در زمستان، می‌توانید انواع اقلیم‌ها را در گلستان تجربه کنید. در میان همه این‌ها، توصیه ما به شما سفر به جزیره آشوراده و تماشای اسب های زیبا و آزاد در آن جزیره است. برای این سفر باید به اسکله بندرترکمن رفته و ازآنجا با قایق به مقصد این جزیره حرکت کنید. تماشای چادرهای عشایر و زندگی سنتی آنان نیز در منطقه "گمیشان" در نزدیکی بندرترکمن بسیار لذت بخش است.

- روستای شیخ موسی در مازندران: سفر در زمستان به روستای شیخ موسی خالی از لطف نیست، در اصل به‌عنوان ییلاق مازنی‌ها، بخصوص دوستان مقیم بابل و اطراف آن شناخته می‌شود. برای رسیدن به این روستا باید از شهر بابل به سمت گلوگاه حرکت کنید و پس از رسیده به گلوگاه 20 کیلومتر دیگر هم در جاده گلوگاه برانید تا به روستای شیخ موسی برسید. در این روستا علاوه بر زیارت امامزاده و استفاده از مناظر بکر برفی، می‌توانید از چند آبشار یخ‌زده در اطراف شهر هم سیاحتی به عمل‌آورید.

- تله کابین احرار
- تله کابین احرار در استان گیلان: این تله کابین را با نام تله کابین بام سبز گیلان نیز می‌شناسند، سفر در زمستان به ارتفاعات و جنگل‌های کوهستانی گیلانی مختص به افراد حرفه‌ای است زیرا ممکن است در فصل زمستان با  انواع جانوران وحشی و چالش‌های محیطی روبرو شوند.

مناطق گردشگری شرق کشور (خراسانات، سیستان و بلوچستان)

شرق ایران در فصل زمستان به‌طور عمده از 3 اقلیم آب و هوایی تشکیل می‌شود. یکی سرد و خشک که از مرزهای شمالی این منطقه شروع می‌شود و به‌جز چند منطقه قشلاقی تا جنوب استان خراسان رضوی ادامه دارد. یکی گرم و خشک که از جنوب استان خراسان رضوی و تا نزدیکی‌های خط ساحلی در استان سیستان و بلوچستان امتداد می‌یابد و دیگری هم گرم و شرجی که طبیعت آب‌وهوای مناطق ساحلی است.

- آبگرم می اندشت در خراسان شمالی: نسبت به همتایانش در سرعین از شهرت بسیار کمتری برخوردار است و اتفاقاً همین مهجورتر بودن باعث شده تا از گزند تصرفات انسانی تا حدود زیادی در امان بماند. برای رسیدن به این چشمه، باید از بجنورد به سمت گیفان رفته و این چشمه آب در فاصله حدود 95 کیلومتری بجنورد در شمال روستای حاجی عبدالوهاب است.

- آبشار آبگرم در خراسان رضوی: در سفر به خراسان رضوی، اگر بعد از زیارت قصد کردید که از جاذبه‌های طبیعی این استان استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما آبشار آبگرم است. این آبشار در حدود 5 کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری و در نزدیکی روستای آبگرم واقع شده است.

- فردوس و بشرویه در خراسان جنوبی: برای سفر در زمستان می‌توانید  وارد مرزهای خراسان جنوبی شوید، فردوس در 200 کیلومتری بیرجند و بشرویه در 120 کیلومتری طبس واقع شده است. در فردوس می‌توانید دیداری به‌یادماندنی با جمعی از بهترین انارهای ایران داشته باشید و در بشرویه هم تا دلتان بخواهد بناهای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف وجود دارد.

- جنگل حرا در سیستان و بلوچستان: اگر بخواهیم برای سفر در زمستان به معرفی یک جاذبه در این استان اشاره‌کنیم، پیشنهاد ما به شما جنگل حرا است. این جنگل در اطراف رودخانه فصلی باهو کلات و خورباهو قرار دارد، یک رودخانه آب شیرین که به دریای عمان می‌ریزد. در این رودخانه می‌توانید با گاندو تمساح پوزه کوتاه ایرانی ملاقاتی داشته باشید.

مناطق گردشگری جنوب کشور (بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، کرمان)

در این فصل زمستان می‌توانید از آب‌وهوای معتدل و لطیف این استان‌ها، به‌علاوه آب‌تنی در خلیج‌فارس و البته گشت‌وگذار در مناطق تاریخی و جنگلی آن کمال بهره را ببرید.

- سیراف در  بوشهر: اگر برای سفر در زمستان قصد دارید سری به اماکن تاریخی فوق‌العاده این استان بزنید، توصیه می‌کنیم بندر افسانه‌ای سیراف را از دست ندهید. در زمان‌های قدیم این شهر، پ پررونق و آباد با عمارت های باشکوه و نقطه آغاز راه ابریشم بود. متأسفانه این شهر صدها سال قبل براثر زلزله ویران شد اما هنوز هم می‌توانید آثار بسیاری ازجمله قلعه، مسجد و گورستان را از لابه‌لای کتاب خاک خورده تاریخ آن بیرون بکشید. برای رفتن به آن‌هم باید از بوشهر به سمت خورموج- از خورموج به کنگان- و از کنگان به سمت سیراف بروید.

 چاهکوه و دره تندیس‌ها
- چاهکوه و دره تندیس‌ها در هرمزگان: به دنبال سفر در زمستان می‌توانید به استان هرمزگان رفته جدای از صدها جاذبه شناخته شده این استان چاهکوه و دره تندیس‌ها را انتخاب کنید. چاهگوه درواقع دره‌ای است که با شکلی فوق‌العاده عجیب و منحصربه‌فرد که براثر باران و فرسایش خاک به شکل یک اثر هنری عظیم‌الجثه درآمده و یکی از ناب‌ترین مناظر طبیعی در ایران است. همچنین دره تندیس‌ها در 75 کلیومتری شهر قشم و چاهکوه در 85 کیلومتری آن قرار دارد.

- شوش و زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان: برای سفر در زمستان توصیه ما به شما این است که استان خوزستان انتخاب کنید و از آب‌وهوای فوق‌العاده آن لذت ببرید که از چند ماه دیگر جایش را به گرمای بالای 50 درجه می‌دهد. اما اگر می‌خواهید سری به اماکن تاریخی بزنید، توصیه می‌کنیم بناهای چندهزار ساله شهر شوش را از دست ندهید. کاخ آپادانا، تپه آکروپل، کاخ شاوور و مقبره حضرت دانیال (ع)، زیگورات (نوعی معبد) سه هزار و 300 ساله چغازنبیل هم در 15 کیلومتری شهر شوش قرار دارد.

- دریاچه مهارلو در استان فارس: برای سفر در زمستان دریاچه مهارلوی استان فارس یکی از زیباترین مناظر ایران را خلق می‌کند. این دریاچه هم البته مثل دریاچه ارومیه این روزها حال و روز خوبی ندارد اما در این موقع سال همچنان مناظر فوق‌العاده‌ای خلق می‌کند. برای رفتن به این دریاچه کافی است از شیراز به سمت سروستان حرکت کنید و پس از 50 کیلومتر این دریاچه با گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر و پوشش گیاهی زیبای اطراف آن پذیرای شما است.

- کویر لوت در استان کرمان: برای سفر در زمستان به کویرترین کویر ایران به کویر لوت در استان کرمان بروید. برای رسیدن به این کویر باید چند اقلیم آب و هوایی را پشت سر بگذارید. ابتدا باید از شهر ماهان راه بیفتید و وارد یک جاده کوهستانی شوید. جالب اینجا است که چند ده کیلومتر کنار کویر لوت قبل از کویر به یک منطقه زمستانی و برفی به نام سیرج می‌رسید! بعد از آن باید به سمت گرم‌ترین نقطه جهان یعنی شهداد حرکت کنید و بعد هم که کویر لوت در خدمت شما است.

مناطق گردشگری مرکز کشور(مرکزی، سمنان، یزد)

بیشتر جاذبه‌های شهرهای مرکزی ایران، به دلیل واقع شدن در شاهراه‌های رفت‌وآمد در بین مردم شناخته‌شده هستند.

- غار نخجیر در استان مرکزی: شرق استان مرکزی کویری است و غرب و جنوب غربی آن کوهستانی، بنابراین می‌توان هر دو آب‌وهوا را در این استان تجربه کرد. جدای از این‌ها اما انتخاب ما غار نخجیر است. این غار در شمال شرقی شهر دلیجان قرار دارد و از زیباترین غارهای ایران محسوب می‌شود. دمای این غار در زمستان حدود 5 درجه بالای صفر است. بنابراین برای رفتن در آن باید حتماً لباس گرم همراه داشته باشید. برای رسیدن به این غار باید از دلیجان به سمت نراق حرکت کنید و بعد از 8 کیلومتر وارد جاده مخصوص غار شوید.

- کویر در سمنان: برای سفر در زمستان علی‌رغم وجود پیست‌های اسکی پربرف در شمال این استان، اغلب مردم سمنان را با کویرش می‌شناسند. پیشنهاد ما هم به شما استفاده از این اقلیم کویری فوق‌العاده است. در سمنان 3 کویر شاهرود در جنوب شهر شاهرود، کویر دامغان در جنوب شرقی همین شهر و پارک ملی کویر در کنار شهرستان گرمسار است.

- محله فهادان در استان یزد: یکی از جذاب‌ترین این جاذبه‌ها، محله تاریخ فهادان در شهر یزد است که کاملاً فرم تاریخی خود را حفظ کرده و به‌صورت کاملاً زنده شما را به اعماق تاریخ پرتاب می‌کند. این محله انواع و اقسام بناهای تاریخی را در خود جای داده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .