تبیان، دستیار زندگی

فواید شنا برای سلامتی

یکی از محبوب ترین ورزش ها در بین مردم شنا می باشد. شنا ورزشی است كه از سن نوزادی می توان آن را انجام داد. در ادامه فواید شنا برای سلامتی را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شنا کردن
شنا یک روش عالی برای کار کشیدن از بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا، تقریبا به اندازه‌ی یک ساعت دویدن کالری می‌سوزاند، آن هم بدون این‌که تاثیر بدی روی استخوان‌ها و مفاصل داشته باشد.

کسانی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند ، ورزش شنا می تواند اولین انتخاب باشد، چون هیچ ورزش دیگری نمی‌تواند به اندازه‌ی تمرینات شنا کالری بسوزاند، متابولیسم را تقویت کند و تک‌تک ماهیچه‌های بدن را قوی‌تر کند.

این ورزش بسیار ساده و ارزان قیمت است و فرد می تواند به تنهایی آن را انجام دهد. شنا کردن به افرادعلاوه بر اینکه کمک می کند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند، مزایای دیگری هم برای سلامت روحی و روانی  آنها دارد.

در ادامه فواید شنا کردن را بیان می کنیم:


شنا به عنوان تمرین ورزشی کل بدن

شنا کردن تقریبا هر گروه بزرگی از عضلات که در بدن وجود دارد ،را درگیر خود می سازد و فرد را مجبور می کند از بازو، پا، شکم و همه قسمت های بدن استفاده کند.شنا کردن باعث می شود ضربان قلب بدن فرد را بدون وارد کردن فشار بر بدن‌ زیاد کند،عضلات را تقویت می‌کند،قدرت بدنی  و استقامت فرد را افزایش می دهد.

دستگاه تنفسی

 یکی دیگر از فواید شنا،برای دستگاه تنفسی فرد می باشد. شنا باعث تنظیم شدن تنفس می‌شود. نفس نفس زدن هنگام انجام کار به تأخیر می‌‌افتد. شنا به خاطر رطوبت محیط ،به افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود.

کاهش وزن


 از دیگر فواید شنا می توان به لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.فرد با شنا کردن باعث می شود که کالری بسوزاند وماهیچه ها را به کار بگیرد. شنای آرام و معمولی ۵۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند، در حالی‌که شنای حرفه‌ای و قدرتی در همین مدت حدود ۷۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کند. چون غلظت آب تقریبا ۸۰۰ برابر هواست، هر حرکت دست یا پا به نوعی یک تمرین مقاومتی کوچک برای کل بدن‌ به‌ویژه مرکز بدن، باسن، شانه‌ها و بازوها به حساب می آید.

 بنابراین فرد با شنا کردن علاوه بر اینکه کالری می‌سوزاند، حجم خالص ماهیچه‌ها را هم افزایش می‌دهد که متابولیسم بدن فرد را افزایش می‌دهد، بنابراین حتی بعد از اینکه فرد از استخر بیرون آمد هم کالری بیشتری می‌سوزاند.

 
شنا کردن تقریبا هر گروه بزرگی از عضلات که در بدن وجود دارد ،را درگیر خود می سازد و فرد را مجبور می کند از بازو، پا، شکم و همه قسمت های بدن استفاده کند.شنا کردن باعث می شود ضربان قلب بدن فرد را بدون وارد کردن فشار بر بدن‌ زیاد کند،عضلات را تقویت می‌کند،قدرت بدنی و استقامت فرد را افزایش می دهد.



سیستم قلبی عروقی


تمرین طولانی مدت، با ریتم منظم و شدت متوسط باعث سازگاری مناسب با دیگر فعالیت های فرد می‌شود: تثبیت فشار خون، کاهش فرکانس قلبی هنگام خواب و فعالیت، و افزایش تحمل در انجام فعالیت ها از دیگر فواید شنا برای سیستم قلبی عروقی به شمار می‌آیند. علاوه بر این شنا در وضعیت درازکش، به بازگشت خون وریدی به سمت قلب کمک کرده و آن را آسان می‌سازد. دیگر لازم نیست برای بازگشت خون از سیاهرگ به قلب بر نیروی جاذبۀ زمین غلبه شود.

 مفید برای شش ها

هنگامی که سر، زیر آب است اکسیژن در حداکثر مقدار است. در مقابل، بدن سعی می کند به طور بهینه تری از این اکسیژن استفاده کند. به علاوه، فرد یاد می گیرد با هر نفس، هوای تازه تری را استفاده کند و در بازدم کربن دی اکسید بیشتری را خارج کند. به علاوه، کسانی که شنا می کنند در مقایسه با دونده گان حجم اکسیژن استراحت بالاتری دارند و همین باعث می شود ضربان قلب در زمان استراحت کمتر و فشار خون پایین تر می شود.

کاهش استرس


در حالی که اندروفین تولیده شده به دلیل ورزش برای میزان استرس بسیار خوب است، وارد آب شدن نیز خود روحیه را بهتر می کند. قرار گرفتن کامل در آب اطلاعات حسی ای که بدن را تحت محاصره قرار داده کم می کند، و باعث به وجود آمدن احساس آرامش می شود.

محققان دریافتند که مخزن های شناور معمولی در کاهش علائم بیمارانی که استرس زیادی دارند موثر است. به همین دلیل  افراد خوابیدن در وان حمام را دوست دارند.

به کار گرفته شدن ماهیچه با شنا کردن


یکی دیگر از فواید شنا این است که ماهیچه های بدن در شنا به کار گرفته می شود. بعضی از ماهیچه های اصلی كه در مرحله جلو بردن یك شناگر در حركتهای شنا از آنها استفاده می شود می توان به موراد زیر اشاره کرد:

ماهیچه های پائین برنده دست: ماهیچه پشتی بزرگ، ماهیچه سینه ای بزرگ ماهیچه گرد بزرگ و سرطویل، ماهیچه سه سربازویی. این ماهیچه ها باعث تقویت كشش دست در داخل آب می شوند.

ماهیچه های گرداننده داخلی دست: ماهیچه سینه ای بزرگ، ماهیچه پهن پشتی، ماهیچه گرد بزرگ و ماهیچه تحت كتفی این ماهیچه ها قسمت بالایی دست را به طرف داخل میچرخانند. قوی شدن این ماهیچه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا كه در مرحله اول كشش دست در هر چهار شنا مفید است، ضرورت دارد.

اعضای بالا تنه و پایین تنه، عضلات شکم، و ماهیچه هایی که ستون فقرات را حفظ می‌کنند، از این دست ماهیچه ها هستند.
شنا کردن

شنا ورزش فوق‌العاده‌ای برای بچه‌ها

کودکان هر روز دست کم به ۶۰ دقیقه تمرین هوازی نیاز دارند. نیازی هم نیست که به آن‌ها فشاری وارد شود. شنا یک فعالیت سرگرم‌کننده است و در واقع مانند یک تمرین ورزشی به نظر نمی‌آید.

کودک می‌تواند به طور منظم آموزش شنا ببیند یا عضوی از یک تیم شنا باشد. شنا کردن به صورت تفریحی نیز گزینه‌ی دیگری است که کودکان را به حرکت و فعالیت وامی‌دارد.

بهبود خلق و خو با شنا

یکی دیگر از فواید شنا این است که خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد. محققان گروه کوچکی از افرادی که به زوال عقل مبتلا بودند را مورد بررسی قرار دادند و بعد از این که در 12 هفته آبی ، شرکت کردند متوجه رخ دادن بهبودی در شرایط روحی آن‌ها شدند.

 البته فواید شنا و تمرینات آبی به لحاظ روانی فقط برای افرادی که مبتلا به زوال عقل شده اند، نیست بلکه ثابت شده‌است که ورزش کردن برای خلق و خوی هر کسی فایده دارد.

 بهبود اوضاع خواب با شنا کردن

 از دیگر فواید شنا کردن ، بهبود بخشیدن به اوضاع خواب فرد است. شنا این قدرت را دارد که کمک‌ کند که فرد شب‌ها خواب بهتری را تجربه کند.

 محققان مطالعه ای بر روی افراد سالخورده که دچار بی خوابی بوده اند انجام دادند و متوجه شدند شرکت‌کنندگان پس از انجام تمرینات هوازی منظم، بهبود قابل‌توجهی را در کیفیت زندگی و خواب‌شان تجربه کردند.

تقریبا ۵۰ درصد از افراد سالخورده تا حدی بی‌خوابی را تجربه می‌کنند، بنابراین این روش می تواند تا حدودی این مشکل را از آنها دور کند.

 شنا مفید برای مبتلایان به ام اس

شنا می تواند برای افرادی که مبتلا به ام اس هستند تاثیر زیادی بگذارد. آب باعث می‌شود که دست و پاها شناور باشند و به این ترتیب از آن‌ها در حین ورزش حمایت می‌کند. آب همچنین یک مقاومت ملایم ایجاد می‌کند.

 مطالعات نشان داده است که شنا باعث می شود درد در افراد مبتلا به ام اس کاهش یابد و نشانه‌هایی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی نیز در افراد مبتلا بهبود یافت.

شنا گزینه ای مناسب برای مبتلایان به آسم

از دیگر فواید شنا ، مفید برای افرادی است که به آسم مبتلا هستند. محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده باعث می‌شود که شنا فعالیت بسیار خوبی برای کسانی باشد که مبتلا به آسم هستند.همچنین تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش، مانند نگه داشتن نفس، می‌تواند به فرد کمک کند که حجم ریه‌ اش را افزایش دهد و روی روند نفس کشیدن‌ کنترل داشته باشد.

 یکی دیگر از فواید شنا این است که خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد. محققان گروه کوچکی از افرادی که به زوال عقل مبتلا بودند را مورد بررسی قرار دادند و بعد از این که در 12 هفته آبی ، شرکت کردند متوجه رخ دادن بهبودی در شرایط روحی آن‌ها شدند.


فعال کردن قسمت داخلی بدن با شنا

شنا می تواند قسمت داخلی بدن‌تان را نیز به کار وا ‌دارد و این هم می تواند از فواید شنا دانست.با شنا کردن ، عضلات به خوبی تمرین داده می شود و همچنین باعث ریه‌ها می‌شود. این ورزش آبی به حدی برای سلامتی‌ فایده دارد که محققان معتقدند حتی ممکن است ریسک مرگ را در فرد کاهش دهد. ریسک مرگ در شناگران نصف افراد غیر فعال است. برخی مطالعات دیگر نشان داده‌اند که شنا می‌تواند به کاهش فشار خون و کنترل قند خون هم کمک کند.

شنا مفید برای افراد آسیب‌دیده و مبتلا به آرتریت و سایر اختلالات

شنا می تواند برای افردی که مبتلا به بیماری هایی از جمله آرتریت و التهاب مفاصل هستند و صدمه بدنی دیده اند و یا دچار معلولیت هستند، مفید باشد.

شنا حتی ممکن است برخی از دردهای بدن را کاهش دهد و یا آسیب وارد شده به بدن‌ را بهبود بخشد.

 مطالعات نشان داده است کسانی که مبتلا به آرتروز هستند؛بعد انجام شنا ،کاهش قابل‌توجهی را در میزان درد و سفتی مفاصل تجربه کردند و محدودیت‌های جسمی‌ کم‌تری داشتند.

در واقع در ورزش شنا،بدن دیگر تحت فشار نیست و سنگینی آن کم می شود.بنابراین راحت تر وزن بدن را تحمل می‌کند. در نتیجه این ورزش به افرادی که مفاصل اعضای پایین تنه شان مشکل دارد، خصوصاٌ مبتلایان به آرتروز کمک می‌کند.

شنا مفید برای هوش

توصیه می شود کسانی که می خواهند باهوش تر باشند ، شنا کند. بر اساس پژوهش ها، وقتی زنان تا سطح قلب خود در آب فرو می روند جریان خون تا ۱۴ درصد زیاد می شود.

محققان اعتقاد دارند فشار آب بر روی سینه احتمالا دلیل آن است، و اکنون در حال پژوهش هستند که آیا ورزش های آبی بیشتر باعث افزایش جریان خون به مغز می شود یا ورزش هایی که در خشکی هستند.

شنا کردن مفید برای زنان باردار

زنان باردار از جمله افرادی هستند كه همواره به دنبال ورزشی ملایم و مطلوب برای گذراندن این دوران می باشند. یکی از تمرینات ورزشی که برای زنان باردار توصیه شده است ، شنا می باشد. در طول دروان بارداری فرد دچار افزایش وزن می شود و همین افزایش وزن باعث می شود فرد به درد عضلات و مفاصل مبتلا شود.

شنا در افراد باردار از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا آب می تواند از این وزن حمایت کند. اینکار حس آرامش را در فرد ایجاد می کند  و در عین حال به تناسب اندام  او کمک می کند.

به وجود آمدن تغییرات فیزیولوژیكی در اثر تمرینات استقامتی شنا


تمرینات استقامتی به معنی شنای مداوم در مسافتهای طولانی مثل شنای 400 متر، 600 متر،800 متر،1400 متر و یا حتی مسافتهای بیشتر می باشد.

 یكی از امتیازهای این نوع تمرین این است كه باعث می شود بدن  احتیاج بیشتری به دستگاه انتقال اكسیژن پیدا کند و در نتیجه سبب تغییرات در بدن می شود.از جمله  این تغییرات افزایش بازده قلب، كاهش ضربان قلب، افزایش كیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتری اكسیژن ذخیره شده، مقدار بیشتری گلیكوژن در جگر و ماهیچه ها و افزایش تعداد میتوكندریها در تارهای ماهیچه ای.

مضرات شنا

مضرات شنا فقط برای کسانی است که مبتلا به بیماری خاصی مانند صرع، تشنج عضلات، مشکلات تپش قلب هستند وحتی ممکن است  در نتیجۀ این بیماری هوشیاری خود را از دست بدهند ولی با این حال یک سری عوارض برای دیگر افراد هم وجود دارد.

برای همه روشن  و واضح است که آب محیط عالی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیماری زایی است و حتی ممکن است عامل  بیماری هایی از قبیل تب تیفوئیدآ اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم باشد.

 همچنین عوامل عفونت های ویروسی و قارچی، مثل خارش پای شناگران كه یك بیماری قارچی پوست است و عفونت چشم، گوش، گلو و بینی،عفونت های بخش فوقانی تنفس،عفونت های روده ای در استخر وجود دراد که ممکن است با مراقبت های ضعیف در فرد ایجاد شود.


توصیه برای شناگران:


به کسانی که اهل شنا هستند برای جلوگیری از خطر غرق شدن توصیه هایی می شود . از جمله این توصیه ها می توان موارد زیر را اشاره کرد:

تا سه ساعت بعد از خوردن وعدۀ غذایی زیاد و آبدار از شنا کردن خودداری کنند.

اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اند، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنند، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

بهتر است فرد به تدریج وارد آب شود یا ابتدا گردن، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کند.

نگذارید بیش از حد از شنا کردن خسته شوید.

محدودیت ها را بشناسید، یاد بگیرید و آنها را مراعات کنید.

برای جلوگیری از زگیل، زیر دوش و اطراف استخر دمپایی بپوشید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .