تبیان، دستیار زندگی

کیلیدی که درهای تکنولوژی در بازارمسکن را بازکرد

در این بازه زمانی که اقتصاد کشور ما در جبهه ای در حال نبرد است که هر روز تحریم‌های ظالمانه روند توسعه‌ای آن را کند کرده است، بومی سازی صنایع مختلف نقش پررنگی ایفا می‌کند. در سوی مقابل به همین دلیل خودکفایی در صنایع داخلی در حال رشد بوده و شرکتها وابستگی خود را به شرکت‌های خارجی کم کرده‌ و به همین نسبت فن‌آوری را بومی‌سازی کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیلیدی که درهای تکنولوژی در بازارمسکن را بازکرد

در بازارمسکن نیز به همین صورت شرکت‌های بسیاری از حوزه‌های مختلف همچون ساخت‌و‌ساز، فروش و بهره‌برداری به این نقطه رسیده‌اند که علاوه بر بومی‌سازی، در بین شرکت‌های مشاور در سراسر دنیا نیز زبانزد شده‌اند. یکی از مهمترین این بخش‌ها،‌ حوزه فروش املاک است که خوشبختانه به نقطه‌ای رسیده که به طورمثال متقاضی اجاره آپارتمان در ازگل یا خرید آپارتمان در دروس به راحت‌ترین روش ممکن می‌تواند به خواسته خود برسد.

این مهم مدتی است که در کشور نهادینه شده وسامانه‌های مختلف با ارائه بسته‌های تبلیغاتی در حوزه املاک بحث خریدوفروش یا اجاره را ساماندهی کرده و توانسته‌اند اعتماد مردم را به سوی خود جلب کنند. فعالیتی که این سامانه‌ها انجام می‌دهند، توانسته روند کاری مشاورین املاک را پویا‌تر کرده تا گستره عرضه فایل‌های خود را توسعه دهند.

اما هنگامی که صحبت از توسعه می‌شود، تکنولوژی و بهره‌برداری حرف اول را می‌زند. چرا که کشورهای توسعه یافته بهره‌گیری از فن آوری‌های روز دنیا را در راس امور خود قرار داده و از آن برای افزایش خدمات و توسعه فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

در کشورما نیز به همین صورت بازارمسکن بروزرسانی شده و پرچم‌دار این توسعه تکنولوژی، مجموعه‌ای است با عنوان کیلید، که مدتی است توانسته تمام بخش‌های مسکن را با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی بروزرسانی کند و فعالان این صنف و مردم را برای فعالیت درست در بازار مسکن آگاه‌تر کند.

ابزارهایی که در مرحله اول متقاضیان خرید، فروش یا اجاره را به مشاورین املاک و مالکان ارتباط می‌دهد و با مدل‌های مختلف جستجو، پیدا کردن خانه را آسان‌تر می‌کند. این ابزارها شامل، جستجو با اعمال فیلترهایی همچون، بازه قیمتی، متراژ، امکانات، محله و... می‌شود، که این بخش نیز با سایر سامانه‌ها وجوه تمایزی دارد و آن‌هم بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی برای سپردن ملک به مشاوراملاک مصلح است.

اما هوش‌مصنوعی تنها در این امر به کار گرفته نمی‌شود و در بخش جستجو نیز، کیلید این تکنولوژی را به کار گرفته و سرعت و کیفیت جستجو را افزایش داده است. بدین صورت که کاربر می‌تواند از روی نقشه، محله‌ای که تمایل به سکونت در آن را دارد مشخص کرده و فایل های آماده عرضه آن قسمت را مشاهده کند.

از سوی دیگر کیلید این مهم را جذاب‌تر کرده و با جستجو از روی دوربین گوشی همراه، امکانی فراهم کرده تا بتوان مشخصات واحدهایی که در گستره 500 متری دوربین گوشی همراه قرار دارد، را مشاهده کرده و با مالک آن وارد مذاکره شد. گفتنی است این ابزارها، امکاناتی فراهم کرده تا در بخش مشاورین املاک بتوان سرعت و کیفیت معاملات را افزایش داد.

همچنین کیلید ارزش افزوده‌هایی در اقتصاد مسکن ایجاد کرده تا این معاملات در فضایی آگاهانه‌تر با اطلاعات بیشتر هر دو طرف صورت بگیرد. یکی از این ابزارها، تخمین قیمت ملک است که می‌توان تمام مشخصات کاربردی یک ملک را تنها با وارد کردن کدپستی آن ملک متوجه شد.

هوش‌مصنوعی با استخراج اطلاعاتی از سامانه سابا و سایر بسترهای اطلاعاتی حوزه مسکن، مشخصات ملک را استخراج، پردازش و طبقه‌بندی می‌کند و تخمینی از ارزش واقعی آن ملک ارائه می‌دهد. بدین صورت این تخمین قیمت از ضریب خطای بسیار پایینی برخوردار بوده و می‌توان به عنوان مرجع قیمت‌گذاری املاک از آن بهره برد. این ابزار هم مالکان و متقاضیان را از قیمت املاک آگاه می‌سازد، هم سیاست‌گذاران را برای اعمال سیاست‌گذاری‌های منطقه‌ای یاری می‌رساند.

همچنین این آمار و اطلاعات در بخشی با عنوان اطلاعات بازارمسکن جمع‌آوری می‌شود و به شکل نمودار در اختیار متقاضیان قرارمی‌گیرد. کیلید امکان انتخاب بازه‌زمانی و منطقه دلخواه کاربر را در این بخش فراهم کرده تا مخاطبان بتوانند هدفمندتر اطلاعات کاربردی خود را دریافت کنند. ازسوی دیگرکیلید نوساناتی که در محله دلخواه کاربر روی می‌دهد را از طریق راه‌های ارتباطی که کاربر تعریف می‌کند، همچون اس‌ام‌اس و ایمیل به مخاطبان انتقال می‌دهد تا فعالان همواره از وضعیت سرمایه ملکی خود با خبر باشند.

لازم به ذکر است مشخصات کامل ابزارهای معرفی شده به همراه ارزش افزوده‌های دیگری که کیلید برای بازار مسکن به همراه داشته در مجله خبری کیلید با عنوان(KiliDmag) منتشر می‌شود. از این رو می‌توان کیلید را منبعی برای رفع تمام نیازهای مسکنی برشمرد و آن را به عنوان همراهی که از ابتدا تا انتهای خرید یا اجاره همراه متقاضی است، عنوان کرد. به زبان ساده متقاضی اجاره آپارتمان در تهران‌پارس می‌تواند با داشتن اطلاعات کافی از روند معاملات در این منطقه ملک مورد نظر خود را از طریق ابزارهای مختلف جستجو پیدا کرده و با مالک یا مشاور املاک آن وارد مذاکره شود.