تبیان، دستیار زندگی

پایتخت فردا تعطیل است؛

آغوش باز تهران برای استقبال از سردار

قرار است دوشنبه ۱۶ دی ۹۸ به روزی تاریخی بدل شود. سه روز از ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی گذشته و حالا پایتخت ایران آغوش خود را برای در بر گرفتن «سردار دل‌ها» گشوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استقبال تهرانی‌ها، مراسم تشییع سردار سلیمانی،
هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت از اقشار مختلف مردم برای مشارکت در مراسم تشییع و تجلیل از سردار قهرمان ایران و اسلام، سپهبد شهید قاسم سلیمانی فردا (دوشنبه) ۱۶ دی را در استان تهران و روز سه شنبه ۱۷ دی را در استان کرمان تعطیل اعلام کرد.

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به استقبال گسترده‌ای که در روزهای گذشته در عراق، اهواز و مشهد از پیکر حاج قاسم و همرزمان شهیدش صورت گرفته، فردا دوشنبه ۱۶ دی ماه را در استان تهران تعطیل اعلام کرد تا مشتاقان شهید مقاومت با فراغ بال بتوانند با سردارشان وداع و از خدماتش قدردانی کنند.

ساعت ۱۹:۳۰ یکشنبه مراسم وداع با پیکر سردار سلیمانی در مصلی تهران برگزار می‌شود.



دیدن تصاویر تشییع سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدایی که بامداد جمعه (۱۳ دی) توسط آمریکایی‌ها و به دستور دونالد ترامپ در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شدند کافی است تا هر ناظری به راحتی حدث بزند قرار است فردا در تهران غوغایی به پا شود.

دیروز (شنبه ۱۴ دی) عراقی‌ها در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت سنگ تمام گذاشتند. مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای حشدالشعبی که از بغداد و حرمین امامین کاظمین (ع) آغاز شد و با انتقال پیکر شهدا به کربلا و تشییع در بین‌الحرمین با حضور گسترده مردم و مسئولان عراقی ادامه یافت. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و جانشین احتمالی شهید ابومهدی المهندس و نیز ابوآلاء الولائی،‌ دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء از جمله مقاماتی بودند که همراه مردم در مراسم تشییع پیکر شهدا حضور یافتند.
مراسم تشییع پیکر شهدا، کربلا، سردار سلیمانی،
در کربلا شیخ عبدالمهدی الکربلائی و سید احمد صافی، نمایندگان آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی همراه خیل عظیم جمعیت در مراسم تشییع پیکر شهدا شرکت کردند. مراسم تشییع و وداع با پیکر شهدا در عراق با ورود پیکر شهدا به نجف اشرف و آرام گرفتن در جوار حرم امیرالمومنین (ع) در بامداد یکشنبه پایان یافت تا شهدای ایرانی همراه ابومهدی المهندس برای بازگشت به ایران آماده شوند. در نجف و با حضور گسترده مردم آیت‌الله بشیر نجفی، مرجع تقلید شیعیان بر پیکر شهدا نماز خواند. در این مراسم آیت‌الله سید محمدرضا سیستانی، فرزند حضرت آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی نیز حضور داشت.

قرار بود پیکر شهدا پس از انتقال به ایران در مشهد تشییع شود اما به گفته رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران، "از آنجایی که خوزستان نماد دفاع مقدس است، مردم خوزستان درخواست کردند تا مراسم وداع با پیکر سپهبد شهید سلیمانی در این شهر برگزار شود که فرمانده کل سپاه با این درخواست موافقت کرد."

به همین دلیل  پیکر شهدای حمله تروریستی آمریکا، صبح امروز (یک‌شنبه ۱۵ دی)  وارد فرودگاه اهواز شد و صدها نفر از مردم و مسئولان لشکری و کشوری استان با حضور در فرودگاه اهواز به استقبال پیکر شهدا رفتند. مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش از ساعت ۷ صبح امروز در میدان مولوی اهواز با نوحه‌سرایی آغاز شد.
مراسم تشییع پیکر شهدا، اهواز، سردار سلیمانی،
در اهواز هم حماسه عراق تکرار شد و صدها هزار نفر از مردم با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا با شعارهای "می‌کشم آنکه برادرم کُشت"، "سردار سرفراز خوش آمدی به اهواز"، "این گل پرپر ز کجا آمده؟ از سفر کرب و بلا آمده"، "سردار باصلابت شهادتت مبارک"، ارادت خود را به شهید سلیمانی و یارانش نشان دادند. ازدحام و حضور جمعیت در اهواز به نحوی بود که خودروی حامل شهدا به دلیل ازدحام جمعیت، با کندی حرکت می‌کرد و با حضور خیل عظیم جمعیت، پیکر شهدا به سمت خیابان سلمان فارسی و سپس مصلای مهدیه امام خمینی (ره) تشییع شد. در اهواز علاوه بر مردم این شهر و عشایر خوزستان، جمعیت زیادی از استان‌هایی همچون فارس، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و همدان در مراسم حضور یافتند.

در اهواز علاوه بر مردم این شهر و عشایر خوزستان، جمعیت زیادی از استان‌هایی همچون فارس، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و همدان در مراسم حضور یافتند.

هواپیمای حامل پیکر سردار شهید سلیمانی و همراهانش پس از تشییع باشکوه در اهواز، به سوی شهر مشهد مقدس پرواز کرد.

بر اساس گزارش‌ها صدها هزار نفر از مردم مشهد و شهرهای خراسان که خود را به مشهد رسانده‌اند در انتظار رسیدن هواپیمای حامل شهدا به مشهد هستند و به نظر می‌رسد در این شهر هم مثل عراق و اهواز تشییع پیکر با حضور خیل عظیمی از جمعیت برگزار شود.

به گفته سخنگوی سپاه بعد از اتمام مراسم در مشهد، پیکر شهدای مقاومت به تهران انتقال پیدا می‌کند و ساعت ۱۹:۳۰ یکشنبه مراسم  وداع با پیکر سردار سلیمانی در مصلی تهران برگزار می‌شود.

همچنین مراسم تشییع و نماز بر پیکر مطهر این شهید نیز از ساعت ۸ صبح دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و بعد از آن که رهبری بر پیکر ایشان نماز می‌خوانند پیکر آن شهید از مسجد دانشگاه به سمت میدان آزادی تشییع خواهد شد. بعد از تهران ساعت ۱۴ الی ۱۶ بعد از ظهر مراسم وداع با پیکر ایشان در قم برگزار می‌شود و بعد از آن پیکر سپهبد شهید سلیمانی برای خاکسپاری به کرمان منتقل می‌شود.

در همین زمینه محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی که برای مراسم تشییع اتخاذ شده اظهار کرد: از ساعاتی قبل از آغاز مراسم در ساعت ۸ صبح ماموران پلیس راهور اقدام به پاکسازی معابر اطراف دانشگاه تهران کرده و در همین راستا نیز از شهروندان می‌خواهیم که از توقف خودروهای خود از ساعت ۲۴ امشب در معابر اطراف دانشگاه تهران خودداری کنند.

مراسم تشییع و نماز بر پیکر مطهر این شهید نیز از ساعت ۸ صبح دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و بعد از آن که رهبری بر پیکر ایشان نماز می‌خوانند پیکر آن شهید از مسجد دانشگاه به سمت میدان آزادی تشییع خواهد شد



وی در مورد ممنوعیت‌های ترافیکی نیز گفت: از ساعت ۶ صبح فردا تردد از تقاطع خیابان کارگر و خیابان جمهوری تا خیابان ولیعصر، خیابان ولیعصر تا میدان ولیعصر، بلوار کشاورز از میدان ولیعصر تا تقاطع کارگر، خیابان کارگر از تقاطع بلوار تا تقاطع جمهوری و معابر داخل آن ممنوع است. همچنین در طول خیابان انقلاب نیز محدودیت ترافیکی از میدان فردوسی تا میدان آزادی در زمان برگزاری مراسم تشییع اعمال شده است. در زمان برگزاری مراسم تشییع تردد و توقف کلیه خودروها در محدوده داخلی خیابان‌های ذکر شده در چهار جهت نیز ممنوع بوده و این ممنوعیت تا پایان مراسم ادامه خواهد داشت.

مهماندار به برگزاری مراسم تشییع پیکر سپهبد قاسم سلیمانی هم اشاره و عنوان کرد: برای برگزاری این مراسم از خیابان دماوند تا بزرگراه ستاری ممنوعیت ترافیکی اعمال شده است. بر این اساس در طول خیابان‌های دماوند، انقلاب، آزادی و بخشی از اتوبان تهران – کرج از میدان آزادی تا بزرگراه ستاری محدودیت ترافیکی وجود داشته و اجازه پارک خودروها نیز داده نخواهد شد.

از هم اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی در تهران به عنوان پایتخت چند میلیون نفری ایران با استقبالی گسترده از سوی مردم برگزار خواهد شد.

به خصوص با تعطیلی تهران در روز دوشنبه بسیاری از کسانی که به دلیل اجبار برای حضور در محل کار خود نگران عدم حضور خود در این مراسم بودند حالا می‌توانند با خیالی راحت به استقبال پیکر سردار محبوب‌شان که این روزها با شهادتش داغی بزرگ بر دل ایرانیان گذاشته بروند.

تشییع باشکوهی که حضور میلیونی مردم تهران در آن می‌تواند به دولت تروریست آمریکا نشان دهد هرچند توانستند با ترور ناجوانمردانه خود حاج قاسم سلیمانی را به فیض شهادت برسانند اما از خون پاک این شهید و همراهانش هزاران حاج قاسم دیگر متولد شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .