تبیان، دستیار زندگی

هراس کشنده آمریکا از انتقام سخت

رسانهها گمانه‌های مختلفی از ابعاد پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی مطرح کرده‌اند‌؛ فرمانده سپاه گفته است این انتقام‌گیری در جغرافیای وسیعی اتفاق خواهد افتاد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردار سلیمانی
توئیت‌های پیاپی رئیس جمهور آمریکا و مذاکرات تلفنی وزیر خارجه این کشور در شامگاه جمعه یعنی ساعاتی پس از ترور شهید قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا، نشان می دهد که آن ها مانند همه قاتلان دچار نوعی سردرگمی و هراسی کشنده از عواقب جنایتی هستند که مرتکب شده اند. جنایتی که محبوب ترین فرمانده میدانی منطقه را به شهادت رساند و ملت های منطقه را عزادار کرد. درباره هراس آمریکایی ها، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه روز گذشته خبرداد که «آمریکایی ها صبح جمعه به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرید، متناسب با کاری که ما کردیم، انتقام بگیرید؛ در حالی که آن ها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.» به گزارش ایسنا، فدوی تاکید کرد: آمریکایی ها باید منتظر آن انتقام سخت باشند. فدوی درباره زمان انتقام سخت ایران از آمریکایی ها نیز گفت: ان‌شاءا... به محض این که دستور برسد و زمانی که خداوند مقرر کرده باشد، سپاه با قدرت تمام می‌تواند وعده رهبر انقلاب را محقق کند.

واشنگتن با ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک عملیات نظامی انجام داده است. پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی خواهد بود



اما درباره این که پاسخ ایران چه خواهد بود و در کجا و چه زمانی، هیچ کس چیزی نمی داند. همین ندانستن باعث شده دلهره و هراس کشنده غرب از انتقام ایران به حدی برسد که آن ها دست به اقداماتی بزنند نظیر آن چه سردار فدوی گفت. شرایطی که «جرمی هانت» وزیرخارجه پیشین انگلیس آن را «وضعیتی بسیار دشوار» توصیف می کندو  با بیان این که  واضح است که ایران باید واکنش نشان دهد و آمریکا می بایست آن را محاسبه کند افزود: غیرممکن است بتوان پیش‌بینی کرد که واکنش به این ترور فوری است یا در بلند مدت انجام خواهد گرفت... این وضعیتی بسیار دشوار برای متحدان آمریکا همچون خودمان است. انتظار کشنده برای انتقام ایران حتی توئیت یکی از تحلیل‌گران عربی متخصص در حوزه امنیت خلیج فارس را هم در پی داشت و «العجمی» در توئیت کوتاهی نوشت: «انتقام، غذایی است که بهتر است سرد سرو شود! ایرانی‌ها به تصویری که از ترامپ در رقابت های انتخاباتی 2020 آمریکا وجود دارد آسیب خواهند زد؛ بهتر است به دنبال چیزی (اتفاقی) پیش از 3 نوامبر 2020 [زمان انتخابات آمریکا] بود».

پاسخ ایران به نامه گستاخانه آمریکا

در توئیتر برخی کاربران از پاسخ احتمالی ایران به آمریکا به عنوان یک «سورپرایز» یاد می کنند که فقط در مرزهای منطقه غرب آسیا نخواهد بود و شادی موقت آمریکایی ها را به غم دایمی تبدیل خواهد کرد. در همین زمینه کاربری در توئیتر به نقل از  مصاحبه یک کارشناس نزدیک به منابع موثق با المیادین با بیان این که اگر آمریکایی ها از منطقه خارج نشوند حتی فرصت جمع آوری وسایل خود را نخواهند داشت، گفت که ایران «۷ نوع پاسخ برای آمریکا دارد که اگر برخی از آن ها عملی شود نقشه منطقه عوض خواهد شد.» وی همچنین  ادعا کرد که روز جمعه یک واسطه بلندپایه از یکی از کشورهای عربی به ایران آمده و پیامی از ترامپ را با خود آورده  است که پاسخ شدیدی دریافت کرده و پس از آن از طریق سفارت سوئیس نامه دیگری به ایران ارسال شده که همان نامه ای است که ظریف آن را «گستاخانه» توصیف کرد و گفت: سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا پیام نابخردانه‌ای را از سوی آمریکایی‌ها برای ما آوردند که ما بعد از ظهر جمعه جواب قاطعی را به‌ آن ها دادیم. در واقع روز جمعه دو بار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار شد که دفعه اول برای اعتراض به اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی بود و بعد از ظهر نیز پاسخ بسیار محکم و مناسب ایران به صورت مکتوب در واکنش به پیام گستاخانه آمریکایی‌ها به سفیر سوئیس داده شد. همزمان  وزیر خارجه قطر روز گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به تهران آمد و با مقامات کشورمان گفت و گو کرد.

ترور سردار شهید قاسم سلیمانی یک انتقام‌گیری راهبردی را در پی دارد که مطمئناً به حضور آمریکا در منطقه پایان خواهد داد


برخی منابع مدعی شدند او حامل پیام آمریکا بوده است . با این حال چیزی که مشخص است این است که واکنش ایران نظامی خواهد بود. «مجید تخت روانچی» نماینده کشورمان در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»  تاکید کرد: «واشنگتن با ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک عملیات نظامی انجام داده است. پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی خواهد بود.» نیویورک تایمز هم از اختلال در سامانه ثبت نام سربازی در آمریکا به واسطه جست وجوی زیاد به عنوان نشانه ای از وجود ترس و نگرانی در بین جوانان این کشور در این باره  خبر داد.

سردار شکارچی: زمان و مکان مقابله با آمریکا را ما تعیین می‌کنیم

درهمین حال به گزارش فارس، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان با بیان این که آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران در پاسخ گویی حتما عجله نخواهد کرد، افزود: ما حتما فکر می‌کنیم و یک برنامه‌ریزی خواهیم کرد که با حوصله پاسخ این اقدام تروریستی را در آینده به شکل کوبنده و پرقدرت بدهیم. وی ادامه داد : این  ما هستیم که مکان و زمان و چگونگی اقدام و مقابله به مثل را تعیین خواهیم کرد.وی تصریح کرد: اگر جنگ و درگیری صورت بگیرد این آمریکایی‌ها هستند که آسیب جدی خواهند خورد و اگر دیوانگی کنند، پاسخ شدیدتری به آن ها می‌دهیم.

سرلشکر سلامی: «انتقام راهبردی» حضور آمریکا در منطقه را پایان خواهد داد  

در همین حال فرمانده کل سپاه پاسداران اظهارکرد: ترور سردار شهید قاسم سلیمانی یک انتقام گیری راهبردی را در پی دارد که مطمئناً به حضور آمریکا در منطقه پایان خواهد داد.

به گزارش فارس سردار حسین  سلامی افزود: این ترور، باعث شکل گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع به صورت خود جوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام گیری سخت می‌شود.سردار سلامی افزود: این انتقام گیری در جغرافیای وسیع در طول زمان و با تاثیرهای تعیین کننده خواهد بود.آمریکایی‌ها با این اقدام خود، آغازی برای پایان حضور خود ساختند و ترور سردار سلیمانی نقطه آغازی برای پایان حضور آمریکا در منطقه است.وی  افزود: این عبارت ثبت شود، زیرا بعدها همه تحقق آن را خواهند دید.همزمان الرای الیوم بیان کرده است به احتمال زیاد پاسخ ایران و متحدانش به آمریکا،  در عراق و برخی کشورهای دیگر منطقه خواهد بود .
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .