تبیان، دستیار زندگی

فرصت‌هایی که در سیستم آموزش دولتی می‌سوزد

فرار از زنگ انگلیسی

خمیازه‌ پشت خمیازه، کلافگی، از دست دادن تمرکز و در نهایت فرار. درست مثل وادار کردن یک 18 ساله پر انرژی برای بازی در زمین گلف؛ یاد گرفتن زبان خارجی در سیستم آموزش دولتی امروز ایران دقیقاً به همین شدت فقط اتلاف انرژی است که در نهایت تعداد زیادی جوان و نوجوان انگلیسی زده را به جامعه تحویل می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنگ انگلیسی
 البته لازم است در همینجا یک پرانتز ویژه باز کنیم و مدارس غیرانتفاعی و پر زرق و برق شمال شهر و مرفه نشین را از این توصیفات مجزا بدانیم. چراکه آنها با دریافت اسکناس‌های لازم خیلی بجا و مؤثر می‌دانند برای فهم درست زبان انگلیسی چه بکنند. برای اثبات این مدعا به یاد بیاورید گزارشی از مدارس لاکچری شمال شهر تهران را که با دریافت شهریه چند ده میلیونی تور سفرهای اروپایی برای تقویت زبان دانش‌آموزان خود فراهم می‌کنند.

قارچ‌های شاداب

اما فقط کافی است کمی از محل جغرافیایی همین مدارس راهنمایی و دبیرستان دور شوید تا ساختمان‌های لوکس کوچک و بزرگ مؤسسات آموزش زبان را ببینید که اتفاقاً برخلاف مدارس دولتی، روش‌های متحول شده تدریس زبان خارجی در سراسر دنیا را رصد و اجرا می‌کنند تا از ناکارآمدی سیستم آموزش دولتی برای خود درآمدی میلیونی و میلیاردی بسازند.

سرگردان برای تافل و آیلتس

اگر سیستم آموزشی زبان در مدارس و دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای تأثیرگذار و مثبت بود تا مسلط بودن به زبان دوم اینقدر سخت نمی‌شد، شاید با کمی تمرین همین فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی می‌توانستند با استرس کمتر در آزمون‌های آیلتس و تافل شرکت کنند و تعداد مردود شده‌ها حالا کمتر از این بود. اگرچه مادرها و پدرهایی که صاحب فرزندان دهه 70 و 80 هستند بعد از اینکه خود در یادگرفتن زبان انگلیسی در نظام آموزشی ناکام شدند، بشدت سعی کردند فرزندانشان را در فضای آموزشی همین کلاس‌های خصوصی حتی با صرف هزینه‌های گزاف بنشانند تا شکاف بین زبان انگلیسی و زبان مادری کمتر شود.

اگر سیستم آموزشی زبان در مدارس و دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای تأثیرگذار و مثبت بود تا مسلط بودن به زبان دوم اینقدر سخت نمی‌شد، شاید با کمی تمرین همین فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی می‌توانستند با استرس کمتر در آزمون‌های آیلتس و تافل شرکت کنند و تعداد مردود شده‌ها حالا کمتر از این بود


فرآیند جذب

در مقابل کم تحرکی مدرسه و دانشگاه که همچنان قائل به روش‌های سنتی هستند اما معلمان خلاق بیرون از مدرسه از به کار گرفتن روش‌های جذاب تدریس هیچ کوتاهی نمی‌کنند. تدریس زبان حالا محدود به یادگرفتن کامل آن نیست بلکه هر زبان آموز با توجه به نیاز خود به تقویت آن بخشی می‌پردازد که نیاز دارد. امروزه می‌توانید کلاس‌هایی پید ا کنید که برپایه آموزش زبان از طریق فیلم و سریال است که مؤسسات آموزشی بزرگ نیز بخش قابل توجهی از روند آموزشی خود را بر اساس همین روش بنا کرده‌اند. پخش موزیک‌های جدید امریکایی و انگلیسی و بحث و مکالمه درباره موضع آنها یا لغاتی که در آن ترانه‌ها استفاده شده هم به این متد اضافه شده است. بحث و تبادل نظر درباره اصطلاحات رایج، جمله‌های کوتاه، ضرب المثل‌ها و نکته‌های جذاب بخش دیگری از برنامه‌های آموزشی است که علاقه به‌دنبال کردن مبحث را در افراد ایجاد می‌کند.

در اینستاگرام تافل بگیرید

اپلیکیشن اینستاگرام که دیگر برای هیچ‌کس غریبه نیست، این روزها پر شده از صفحاتی متعلق به کاربرهایی که فالوورهای میلیونی دارند و به انواع و اقسام مختلف مشغول آموزش زبان هستند. آنها برای شما بسته‌های مختلف آموزشی تدارک دیده‌اند. مثلاً به شرح کوتاهی از این بسته‌ها توجه کنید: «اگر کارت گیر آیلتس هست و نمی‌دونی از کجا شروع کنی، یا دنبال یه راه مهیج‌تر برای یادگیری زبان می‌گردی، یا می‌خوای لیستنینگت عالی بشه.» در هر شرایطی این معلم‌ها برای شما راهی دارند که از مسیر یادگرفتن زبان خارج نشوید.

درواقع به‌نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی بستر خوبی برای امتحان کردن روش‌های شیرین و جذاب یادگیری زبانی شده که همیشه پشت نیمکت‌های مدرسه برایمان تلخ بود.

شبکه‌های اجتماعی بستر خوبی برای امتحان کردن روش‌های شیرین و جذاب یادگیری زبانی شده که همیشه پشت نیمکت‌های مدرسه برایمان تلخ بود



از آموزش در کافه‌های مختلف تا برگزاری تورهای آموزشی طبیعت گردی و تمرین مکالمه زنده با موضوعات جذاب. از پخش تیزرهایی از سریال friends تا تالک شوهای معروف. باید گفت  یکی از جذاب‌ترین روش‌ها دیدن فیلم با زیرنویس انگلیسی است که حتی سختگیرترین معلم‌ها هم آن را توصیه می‌کنند.

راز و رمزی که در جذابیت این روش‌ها پنهان است درواقع خلق همان چیزی است که ما هیچگاه در مدرسه و دانشگاه رنگی از آن ندیدیم. در روش‌های جدید معلم‌ها سعی می‌کنند با ایجاد تحرک و سروصدا و زنده کردن فضا به جای یک کلاس خشک و ملال‌آور که تنها جواب و سؤال کردن و نوشتن و امتحان کتبی دادن در آن مجاز است، ذهنیت افراد را به فراگیری زبان عوض کنند و آنها با اینکار بخش زیادی از مسیر سخت آموزش را هموار می‌کنند.

به‌همه این روش‌ها اپلیکیشن‌های تخصصی زبان را هم اضافه کنید که راهشان به‌گوشی‌ها باز شده تا خاطرتان جمع باشد که معلم‌تان همیشه در جیب شماست.
منبع: روزنامه ایران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .