تبیان، دستیار زندگی

فهرست امیدها و ناامیدی‌های سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر

این اسامی را به خاطر بسپارید

شمارش معکوس برای اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آغاز شده است. بر اساس شنیده‌ها، تصمیم‌گیری هیأت انتخاب هفت نفره این رویداد سینمایی تا روز دوشنبه 16 دی‌ماه نهایی می‌شود و اسامی فیلم‌های بخش مسابقه در این روز اعلام خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره فیلم فجر، اسامی بازیگران،
تب و تاب رسانه‌ها و گمانه‌زنی درباره ترکیب فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره اما از حدود یک هفته‌ پیش آغاز شده است. پس از اعلام پرحرف و حدیث فیلم‌های بخش «نگاه نو» در هفته گذشته‌، حالا نگاه‌ها بیش از گذشته به بخش مسابقه معطوف شده و فهرست‌های احتمالی مختلفی از اسامی فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه امسال منتشر شده است.

کارگردان‌های رکورددار در جشنواره

طبق آخرین اخبار تمام فیلم‌های کارگردانان سرشناس به جشنواره رسیده و جشنواره امسال به لحاظ حضور کارگردانان اسم و رسم‌دار و چهره‌های شناخته شده جشنواره پرو پیمانی است؛ از مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی‌کیا تا مجید مجیدی و حمید نعمت‌الله.

رأس فهرست گمانه‌زنی‌ها هم به حضور همین سینماگران مشهور اختصاص دارد. مسعود کیمیایی با سابقه‌ترین کارگردانی است که پیش‌بینی می‌شود با «خون شد» در جشنواره حضور داشته باشد. فیلمی که گویا خود فیلمساز تمایل چندانی برای حضور آن در جشنواره نداشته و به اصرار تهیه‌کننده فیلم به رقابت در بخش سودای سیمرغ رضایت داده است. بعد از کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا با هفت سیمرغ بلورین(کارگردانی/ فیلمنامه) و مجید مجیدی با چهار سیمرغ بلورین از جمله کارگردان‌‌های رکورددار این دوره از جشنواره هستند. تا اینجای کار نسخه نهایی فیلم‌ «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا به جشنواره رسیده و چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید از «خورشید» مجید مجیدی هم در جشنواره رونمایی خواهد شد. بیش از یک دهه از آخرین حضور مجیدی در بخش مسابقه این رویداد سینمایی می‌گذرد. او سال 86 با فیلم «آواز گنجشک‌ها» در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور داشت. «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله که با حواشی فراوان و تغییر سرمایه‌گذار همراه بود از دیگر فیلم‌هایی است که نامش به‌عنوان فیلم‌های قطعی این دوره جشنواره دیده می‌شود.

مسعود کیمیایی با سابقه‌ترین کارگردانی است که پیش‌بینی می‌شود با «خون شد» در جشنواره حضور داشته باشد. فیلمی که گویا خود فیلمساز تمایل چندانی برای حضور آن در جشنواره نداشته و به اصرار تهیه‌کننده فیلم به رقابت در بخش سودای سیمرغ رضایت داده است.



فیلم‌سازان جوان اما کارکشته

بخش دوم پیش‌بینی‌های رسانه‌ای به فهرست فیلمسازان جوان آزمون پس‌داده اختصاص دارد. «روز بلوا» بهروز شعیبی و «مجبوریم» رضا درمیشیان از جمله فیلم‌های همین بخش است. درمیشیان که ساخته‌های قبلی‌اش یعنی «عصبانی نیستم» و «لانتوری» در جشنواره حضوری موفق داشت در حالی فرم حضور جشنواره را برای «مجبوریم» پر کرد که ترجیح داد برای پرهیز از حاشیه‌ها قید حضور دیگر فیلم مهم امسال –لامینور به کارگردانی داریوش مهرجویی- که تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده داشت، بزند. نیکی کریمی دیگر فیلمسازی است که به‌عنوان تنها کارگردان زن این دوره از جشنواره نامش در این بخش دیده می‌شود. «آتابای» پنجمین فیلم نیکی کریمی است که از آن به‌عنوان متفاوت‌ترین فیلم این فیلمساز یاد می‌شود. در نهایت فهرست این بخش با «درخت گردو» تکمیل می‌شود. کارگردان این فیلم، محمدحسین مهدویان با پنجمین سال حضور پیاپی رکورددار حضور مستمر در جشنواره است. دو فیلم اول او «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را گرفته‌اند.

سامان سالور با فیلم «سه کام حبس» و ابراهیم ایرج‌زاد با «عنکبوت» که طبق شنیده‌ها ساخته‌های جدیدشان سوژه‌ای ملتهب دارد از دیگر فیلمسازانی هستند که شانس اضافه شدن به این جمع را دارند. از زمان پیش تولید فیلم «عنکبوت» اخبار زیادی درباره داستان دومین تجربه کارگردانی ابراهیم ایرج زاد منتشر شد مبنی بر اینکه موضوع فیلم مربوط به سعید حنایی (قاتل عنکبوتی) است. در کنار این فیلم‌ها، «عامه پسند» سهیل بیرقی و «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی دیگر فیلم‌هایی هستند که برای اضافه شدن به این جمع رقابت دارند.


هیاهوی فیلم اولی‌ها

بخش دیگر گمانه‌زنی‌ها مربوط به فیلم‌ اولی‌های راه یافته به بخش مسابقه است که در این میان شانس فیلم‌های «روز صفر» سعید ملکان و «شنای پروانه» محمد کارت پررنگ‌تر از بقیه است. فیلم «کشتارگاه» عباس امینی از دیگر حریفان قدر فیلم اولی است که با توجه به تجربه‌های درخشان قبلی این کارگردان به‌عنوان شانس‌های اول راهیابی به بخش مسابقه از آن یاد می‌شود البته اگر اتفاق خاصی نیفتد و سهمیه فیلم‌های ارگانی باعث حذف یکی از این سه فیلم نشود.

نیکی کریمی دیگر فیلمسازی است که به‌عنوان تنها کارگردان زن این دوره از جشنواره نامش در این بخش دیده می‌شود. «آتابای» پنجمین فیلم نیکی کریمی است که از آن به‌عنوان متفاوت‌ترین فیلم این فیلمساز یاد می‌شود


کمدی‌های فجر 38

اما در دسته‌بندی مضمونی فیلم‌ها در حوزه طنز، پیمان قاسم‌خانی محتمل‌ترین فیلمسازی است که رسانه‌ها روی حضور قطعی آن اتفاق نظر دارند. «خوب بد جلف؛ ارتش سری» بخش دوم فیلم پرفروش «خوب بد جلف» است که بارها خبر اکران آن در ایام مختلف سال شنیده شد اما در نهایت سازندگان فیلم تصمیم گرفتند از آن در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. «سگ بند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی بعد از «مصادره» دیگر فیلم کمدی است که شانس اضافه شدن به بخش مسابقه را دارد.


این اسامی را به خاطر بسپارید

در نهایت از دیگر فیلم‌هایی که اسامی‌شان در اغلب لیست‌های احتمالی بخش مسابقه مشترک است می‌توان به «ستاره بازی» هاتف علیمردانی، «دوزیست» برزو نیک‌نژاد، «پسرکشی» هادی کریمی، «آبادان یازده ۶۰»مهرداد خوشبخت، «میجر» احسان عبدی‌پور و «عروسی مردم» مجید توکلی اشاره کرد.‌
منبع: روزنامه ایران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .