تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با وسیله‌ای برای شستشوی بینی

7 توصیه ایمنی قبل از استفاده از نتی پات

کار نتی‌پات تمیز کردن سینوس‌های شماست و به منظور استفاده از آن باید راه حلی برای ورود آب به طور کامل در حفرات بینی پیدا کنید. اینکه چگونه سر خود را کج کنید، بسیار مهم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نتی پات
چه این اولین باری باشد که قصد دارید از نتی پات (Neti Pot) استفاده کنید و یا کاربر همیشگی آن هستید، این نکات اطمینان می‌دهد که سینوس‌های شما از راه درست پاک می‌شوند.

از نتی پات مناسب خودتان استفاده نمایید

طیف متفاوتی از نتی‌پات‌ها و بطری‌های فشاری در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها وجود دارد. برخی بزرگ‌تر، برخی دیگر کوچک‌تر، برخی، بطری‌های فشرده شده و بعضی دیگر دقیقاً شبیه یک قوری چای هستند. پس کدام یک برای شما مناسب است؟
متخصصان، نتی‌پات‌های فشاری را توصیه می‌کنند. بطری‌های قابل فشار، با فشار بالا و حجم بالا آب را خارج می‌کنند، بنابراین معمولاً بهتر وارد ناحیه بینی شده و بهتر خارج می‌شوند. از آنجایی که شما به جای ریختن آب، آن را در بینی خود فشار می‌دهید، کمی بیشتر قادر به کنترل جریان خواهید بود. نتی‌پات‌ها سال‌ها به عنوان درمانی برای آلرژی و سرماخوردگی در نظر گرفته شده‌اند.

هرگز نباید به جای تهیه محلول، از آب ساده برای شست‌شوی بینی استفاده کنید، این ممکن است باعث عفونت بیشتر شود. استفاده بیش از حد از نمک هم می‌تواند موجب سوزش شود


سرتان را به روشی صحیح کج کنید

کار نتی‌پات تمیز کردن سینوس‌های شماست و به منظور استفاده از آن باید راه حلی برای ورود آب به طور کامل در حفرات بینی پیدا کنید. اینکه چگونه سر خود را کج کنید، بسیار مهم است. به خصوص برای کسانی که به علت ترس از غرق شدن یا خفگی در استفاده از این دستگاه محتاط هستند.
وضعیت قرارگیری سر، زمانی که شما در حال شستشوی هستید بسیار اهمیت دارد. وارد کردن آب و خروج آن از سینوس‌ها به بهترین وجه، تنها حائز اهمیت نیست بلکه داشتن احساس راحتی در حین شستشو نیز باید در نظر گرفته شود.
توصیه می‌شود سر را به یک سمت کج کرده و بالا ببرید. وقتی محلول درون نتی پات را به یک سوراخ بینی وارد کردید و محلول از سوراخ دیگر خارج شد، سرتان را به سمت دیگر کج کنید و محلول را به سوراخ دیگر بینی فشار دهید. اگر از یک بطری فشاری استفاده می‌کنید، سرتان را راست نگه دارید و به جلو تکیه دهید.

از آب تمیز استفاده کنید

چند سال پیش، پس از آنکه برخی افراد بعد از استفاده از نتی‌پات‌ها، در اثر ابتلا به آمیب مغزخوار معروف به "نگلریا فاولری" درگذشتند، استفاده از این وسیله بسیار مورد سرزنش قرار گرفت.
با این که این موضوع ترسناک به نظر می‌رسد، اما اگر از آب مناسب این کار استفاده کنید، شانس ابتلا به این بیماری در شما کاهش پیدا می‌کند. دانشمندان متوجه شده‌اند که کشته‌شدگان ناشی از این بیماری از نتی‌پات پر شده با آب شیر بدون فیلتر استفاده کرده بودند و نتیجه گرفتند که مقصر این اتفاق، نوع آب استفاده شده بوده نه نتی پات. به همین دلیل باید در صورت استفاده از این وسیله از آب مقطر یا فیلتر شده استفاده نمایید. همچنین می‌توانید آب را به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک و یا ولرم شود.


برای استفاده از نتی پات دستورالعمل وجود دارد

بیشتر نتی‌پات‌ها همراه با بسته‌های کوچک، شامل عناصری که با آب استریل مخلوط می‌شوند، هستند تا یک محلول تهیه شود، با این حال می‌توانید با استفاده از نمک بدون یُد و کمی جوش‌شیرین (که به عنوان یک بافر عمل می‌کند) محلول خودتان را درست کنید. شما به محلولی احتیاج دارید که بینی‌تان را نسوزاند و موجب ناراحتی نشود. مهم است که بدانید در صورت استفاده از نتی‌پات استفاده از بسته و یا محلول خانگی ضروری است. هرگز نباید به جای تهیه محلول، از آب ساده برای شست‌شوی بینی استفاده کنید، این ممکن است باعث عفونت بیشتر شود. استفاده بیش از حد از نمک هم می‌تواند موجب سوزش شود.

استفاده از نمک در نتی پات

بیش از حد از آن استفاده نکنید

برای بیشتر افراد توصیه می‌شود روزی دو بار از نتی‌پات استفاده کنند. با این وجود، اگر احتقان دارید و یا دچار عفونت شدید سینوسی هستید، می‌توانید بیشتر این کار را تکرار نمایید (سه تا چهار بار در روز) اما مشورت قبلی با پزشک ایده خوب و مطمئنی است. با این حال استفاده زیاد از نتی‌پات لزوماً به شما آسیب نمی‌رساند و یا شما را بیمار نمی‌کند، اما می‌تواند حفره بینی‌تان را خشک کند و باعث سوزش، خارش و درد شود. مانند اکثر مسائل زندگی، زیاده‌روی هرگز مفید نخواهد بود.

از تمیز کردن نتی‌پات مطمئن شوید

تمیز کردن نتی‌پات به طور مناسب برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها ضروری است، هیچ کس نمی‌خواهد میکروب‌ها از بینی‌اش بالا برود. یک نتی‌پات باید حداقل هفته‌ای دو بار تمیز شود. برای این کار می‌توان از گزینه ماکروویو یا قرار دادن آن در طبقه بالایی ماشین ظرف‌شویی استفاده کرد. اگر ماکروویو یا ماشین ظرف‌شویی ندارید، می‌توانید از آب گرم همراه با صابون استفاده کنید.


با پزشک خود مشورت کنید

اگر مطمئن نیستید که می‌توانید از نتی پات استفاده کنید یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید. اگر از یک نتی‌پات استفاده می‌کنید و احساس می‌کنید وضعیت سلامتی‌تان رو به بهبودی نیست، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید. یک نتی‌پات، همه عفونت‌های سینوسی را از بین نمی‌برد و شاید شما به دارو هم نیاز داشته باشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.