تبیان، دستیار زندگی

مقایسه ممنوع 

وقتی ازدواج می‌کنید و به یک نفر بله می‌گویید در حقیقت او را با ویژگی‌های خاصی می‌پذیرید. عشق بی‌قیدوشرط از عوامل اصلی یک زندگی زناشویی موفق است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواجوقتی ازدواج می‌کنید و به یک نفر بله می‌گویید در حقیقت او را با ویژگی‌های خاصی می‌پذیرید. عشق بی‌قیدوشرط از عوامل اصلی یک زندگی زناشویی موفق است اما ازآنجایی‌که همهٔ آدم‌ها مشکلاتی دارند، ممکن است بعد از رفتن به چهاردیواری مشترک، برخی از ویژگی‌های یکدیگر را دوست نداشته باشید، ممکن است رفتار یا ویژگی را در دیگری ببینید و بخواهید شریک زندگی‌تان نیز آن‌گونه باشد اما بااحتیاط قدم بردارید که می‌تواند این خواسته به قیمت از دست رفتن عشق و علاقهٔ شما در قلب همسرتان تمام شود.

همهٔ شما وقتی همسرتان را با شوهر خواهرتان مقایسه می‌کنید، خوب می‌دانید که چه احساس تلخی در او ایجاد کرده‌اید اما بازهم این خطا را تکرار می‌کنید. در آن لحظه حسی در درونتان شمارا وادار می‌کند تا چنین کاری را انجام دهید؛ اما این حس مخفی چیست که باوجود تخریب زیاد بازهم دست‌بردار نیست؟ شاید بررسی علت مقایسه بتواند کمک کند تا کمتر با انجام آن به زندگی مشترکتان لطمه بزنید.

رویای تغییر همسر: گاهی به دنبال این هستید که در همسرتان تغییری ایجاد کنید، رفتار بدی را حذف و یا رفتار مطلوبی را ایجاد کرده و او را به تصویر ایده الی که از شریک زندگی‌تان داشتید، نزدیک‌تر کنید اما با مقایسه، تیرتان به خطا خواهد رفت.

مقایسهٔ همسرتان سردی و فاصله می‌آورد، اگر می‌خواهید رفتاری را در او ایجاد کنید، قدم قدم و با حفظ شخصیت او پیش بروید، هیچ انسانی اگر به او بگویند دیگری منظم است و تو شلخته، پس منظم شو، در جواب نمی‌گوید: چه خوب شد که گفتی، حتماً تغییری در رفتارم ایجاد می‌کنم. پس تلاش بیهوده نکنید.


کمالگری بی‌حدومرز: اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید همه‌چیزتان بهترین باشد، لطفاً همسرتان را وارد این بازی نکنید. هرچند دنبال بهترین‌ها بودن در مدل ماشین، تلفن همراه، مدرک تحصیلی و متراژ خانه هم آسیب‌زننده است اما وای به‌روزی که برای داشتن بهترین‌هایی که در نگاه دیگران نمرهٔ بالایی می‌آورد، به دنبال تغییر در همسرتان آن‌هم از راه مقایسهٔ اوباشید.

یک تلافی اشتباه: اگر همسرتان یک‌بار این خطا را انجام داده و شمارا باکسی مقایسه کرده و اصلاً به مذاقتان خوش نیامده است، بهتر است بجای مقابله‌به‌مثل کردن، به او بگویید چه احساسی با این رفتارش در شما ایجاد می‌کند. باور کنید جواب اشتباه را با اشتباه دادن، خطای بزرگی است که دودش به چشم خودتان می‌رود.

به خاطر هرکدام از بهانه‌های بالا همسرتان را با دیگران مقایسه کنید، به نتیجهٔ مطلوب نمی‌رسید. مقایسهٔ همسر با دیگران به یکی از نیازهای اساسی او خدشه وارد می‌کند. همهٔ انسان‌ها نیاز دارند تا احساس ارزشمندی داشته باشند و حس کنند برای همسرشان یک‌دانه هستند اما وقتی او را با باجناغ، همکار، دوست و حتی خواهر و برادر خودش مقایسه می‌کنید، علاوه بر آسیبی که به اعتمادبه‌نفس او می‌زنید، احساس ارزشمندی‌اش را نیز زیر سؤال می‌برید. اگر دوست دارید که همسرتان عاشقتان باشد باید قلب او را سالم نگه‌دارید تا قدرت عشق ورزیدن پیدا کند. یک قلب شکستهٔ بدون احساس ارزشمندی و اعتمادبه‌نفس نمی‌تواند عاشق شما باشد.

مقایسهٔ همسرتان سردی و فاصله می‌آورد، اگر می‌خواهید رفتاری را در او ایجاد کنید، قدم قدم و با حفظ شخصیت او پیش بروید، هیچ انسانی اگر به او بگویند دیگری منظم است و تو شلخته، پس منظم شو، در جواب نمی‌گوید: چه خوب شد که گفتی، حتماً تغییری در رفتارم ایجاد می‌کنم. پس تلاش بیهوده نکنید.

سعی کنید در رابطه با همسر و فرزندانتان مقایسه کردن را فراموش کرده و در عوض به خوبی‌های هم توجه کنید. قدرشناس باشید و بهترین‌ها باهم بسازید. زندگی و برخی رفتارهای دیگران مثل عکس‌هایی که با فتوشاپ اصلاح می‌شود، واقعی نیست. همسرتان را بخاطر خودش و آن‌گونه که هست دوست بدارید. توجهتان را بجای این‌وآن بر همسرتان متمرکز کنید.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان