تبیان، دستیار زندگی

وقتی فرزندی نمی‌آید

زندگی زناشویی در مواقع زیادی دچار تهدید می‌شود و زوج‌هایی خوشبخت هستند که بتوانند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند، فرصتی برای نزدیکی بیشتر به هم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرزندآوری، همسر، ازدواج، همسرداری،
زندگی خانوادگی مانند ادارهٔ یک کشور است که حتی در مواقع معمولی و بدون مشکل هم نیاز به برنامه‌ریزی، وقت گذاشتن، شناخت شرایط و روحیات یکدیگر و صبر و پشتکار دارد اما همان‌طور که اگر زلزله یا سیل در کشوری اتفاق بیافتد و شرایط زندگی از حالت عادی خارج‌شده و در حالت بحرانی قرار بگیرید، باید فکری کرد و تغییری درروش ادارهٔ کشور داد، در زندگی زیر یک سقف هم گاهی آژیر خطر بلند می‌شود و شرایط خاصی ایجاد می‌گردد که باید برای آن ستاد مبارزه با بحران تشکیل داد، فکری کرد و برنامه‌ای ریخت تا خیلی زود محیط خانواده و رابطه‌هایش آرام شود. یکی از این بحران‌ها مشکل در بچه‌دار شدن است که اگر زن و شوهر مراقب نباشند می‌تواند ازدواجشان را تا نابودی پیش ببرد.
مخصوصاً در کشور و فرهنگ ما که فرزند آوری یکی از دلایل اصلی ازدواج است و وقتی چند صباحی از تشکیل خانواده می‌گذرد سؤالات دیگران شروع می‌شود و هر کس به‌نوعی می‌خواهد بداند فرزندی درراه است یا نه مدیریت این بحران سخت‌تر خواهد بود؛ اما اگر شما هم چند سالی است که از ازدواجتان می‌گذرد و علی‌رغم علاقه به فرزند دار شدن، هنوز صاحب فرزند نشده‌اید بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشکلات برشی از زندگی

مشکلات بخشی از زندگی است اگر روز اول ازدواجتان فکر می‌کردید مثل بیشتر قصه‌ها که آخرش دو دلداده باهم ازدواج می‌کنند و تا آخر عمر به‌خوبی و خوشی زندگی‌شان می‌گذرد، شما نیز چنین آینده‌ای دارید، فکر آنروزتان اشتباه بود وگرنه طبیعی‌ترین زندگی‌ها هم پر از اتفاقات غیرمترقبه است و لیلی و مجنون هم گاهی در زندگی‌شان دچار مشکلات شدید شده‌اند. وقتی دو نفر باهم ازدواج می‌کنند، همراه هم می‌شوند برای تمام لحظات پیش رو که امکان ندارد همیشه بر وفق مراد باشد. مشکلات مالی، بیماری، اختلاف‌نظر و بسیاری از شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی که در طول زندگی اجتناب‌ناپذیر است. نکتهٔ مهم، توانایی ادارهٔ صحیح موقعیت‌های بحرانی است. پس فکر نکنید که شما شرایط خیلی خاصی دارید. هرکدام از خانواده به‌نوعی با مشکلی در طول زندگی خود روبه‌رو می‌شود. وقتی نگاهتان به شرایط پیش‌آمده این‌طور باشد، خیلی راحت‌تر می‌توانید به زندگی‌تان ادامه دهید.

من مقصرم!

وقتی زوجی بچه‌دار نمی‌شوند یکی از سؤالاتی که پرسیده می‌شد این است: اشکال از کیست؟ این سؤال از ریشه اشتباه است و اینکه پروندهٔ پزشکی اسپرم مرد یا رحم زن را علت ناباروری می‌داند به معنی این نیست کهان فرد مقصر است. فردی که مشکل را از خودش می‌داند ازنظر روحی به هم می‌ریزد. اگر همسر شما در چنین شرایطی قرار دارد، به او برای این به‌هم‌ریختگی حق بدهید چون علاوه بر ناراحتی نداشتن فرزند، عذاب وجدان مقصر بودن در این مشکل هم به آن اضافه‌شده است. هرچند این حرف از پایه اشتباه است و نباید به خواست خدا و تقدیر، بگوییم مشکل! اما چیزی است که در علت‌یابی ناباروری از زبان پزشکان، گفته می‌شود. بهتر است به آن به چشم یک شرایط ویژهٔ دونفره نگاه کنید.

پرونده را در خانه خودتان ببندید

نمی‌توانید با اطرافیان مبارزه کنید تا سؤال نپرسند و حتی طعنه نزنند اما پروندهٔ این موقعیت جدید را در خانه‌تان ببندید. با همسرتان خیلی شفاف در این مورد حرف بزنید. اگر علت ناباروری همسرتان است، حرف‌هایی را بگویید که دوست داشتید اگر شمارا علت ناباروری خانواده‌تان می‌دانستند، همسرتان به شما می‌گفت. انکار مشکل پیش‌آمده شرایط شما را بهتر نخواهد کرد پس بجای آنکه موضوع را ندیده بگیرید، با هم در موردش حرف بزنید و تصمیم بگیرید که چگونه با آن برخورد کنید. اینکه بخواهید همهٔ مشکلات زندگی‌تان را به این ربط بدهید که بچه‌دار نمی‌شوید، اشتباه است. شما باید مهارت‌های ارتباطی‌تان را قوی کنید و جنبه‌های دیگر روابطتان را از مشکل پیش‌آمده جدا نگه‌دارید.

توجیه اطرافیان

یکی از موضوعات مهمی که باید شما و همسرتان در آن به نتیجهٔ مشترک برسید این است که به اطرافیانتان چه پاسخی بدهید. آن‌ها دیر یا زود از شما سؤال خواهند کرد که چرا بچه‌دار نمی‌شوید. هرقدر بخواهید بگویید: درس دارم، مشکلات مالی داریم و بهانه‌های این‌چنینی، یک روز درستان تمام می‌شود و وضع مالی‌تان بهتر خواهد شد، آن روز چه پاسخی خواهید داد؟ بهتر است این اضطراب را سال‌ها با خود همراه نکنید و همین اول حرفی را که می‌خواهید آخر بزنید، بگویید. در ایده‌آل‌ترین شرایط بهتر است باهم به توافق برسید و در مورد اینکه کدامیک از شما علت بچه‌دار نشدنتان است، حرفی نزنید. خانوادهٔ شما یک واحد است و هر دوی‌تان عضو این واحد هستید پس این مشکل هردوی شماست. همین را با زبانی نرم و رعایت احترام اما جدی بیان کنید به‌طوری‌که خیلی زود دیگران بدانند که این سؤالشان بی‌فایده خواهد بود.


گزینه‌های دیگر روی میز

نمی‌خواهم منکر این باشم که داشتن فرزند می‌تواند زندگی را زیباتر و پایه‌های ازدواج را محکم‌تر کند اما آمار بالای فرزندان طلاق یعنی زن و شوهرهای زیادی با داشتن فرزند و حتی فرزندان، بازهم نتوانسته‌اند یکدیگر را تحمل کنند. پیچیدن صدای خندهٔ کودکانه در خانه خیلی زیباست اما وقتی مشکلی پیش‌آمده، به فکر جایگزینی برای آن باشید. اگر آمادگی روحی پذیرش فرزند را دارید، برای فرزندخواندگی اقدام کنید؛ اما قبل از آن سعی کنید به یکدیگر این آرامش و قوت قلب را بدهید که همدیگر را دوست دارید و باهم خواهید ماند، چه با فرزند و چه بدون فرزند!

امید تا همیشه

ممکن است چند سالی از فرزنددار شدن شما گذشته باشد اما زوج‌های ناباروری بعد از سالهای زیاد توانستند بچه‌دار شوند حتی برخی از آن‌ها فرزندخوانده‌ای هم آورده بودند و دیگر به بچه‌دار شدن فکر نمی‌کردند پس بجای آنکه ناامید شوید، بدانید که هر کاری به خواست خدا ممکن است و اگر صلاحتان باشد این اتفاق می‌افتد و اگر نباشد هم شما زندگی‌تان را کرده‌اید. شاد و باانرژی و از آن لذت برده‌اید.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان