تبیان، دستیار زندگی

ماجراهای داغ یک دنیای یخی

آیا «منجمد 2» برای طرفداران این انیمیشن حرف جدیدی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماجراهای داغ یک دنیای یخی

داستان از چه قرار است؟

ماجراهای داستان کارتون «منجمد2»، 3سال پس از ماجراهای فیلم «منجمد» می‌گذرد. در منجمد 2 السا، آنا، کریستف، اولاف و اسون پس از آنکه صدایی اسرارآمیز السا را به سرزمینی ماورایی می‌خواند، به سفری در ماورای سرزمین پادشاهی آراندل(سرزمینی خیالی در اسکاندیناوی) می‌روند تا در جریان این سفر به منبع اصلی نیروی جادویی السا پی ببرند و بتوانند سرزمین خود را نجات دهند.

کارگردان‌های کارتون منجمد2 

کریس باک یکی از دو کارگردان منجمد 2 است و او را به‌دلیل کارگردانی مشترک فیلم‌های «تارزان» و منجمد (2013) می‌شناسند. این کارتون در سال2014 جایزه اسکار بهترین انیمیشن را دریافت کرد.

جنیفر لی، دیگر کارگردان منجمد2نیز یک فیلمنامه‌نویس، کارگردان و رئیس تیم خلاقیت والت دیزنی است. او را بیشتر به‌دلیل کارگردانی فیلم‌های منجمد  و منجمد 2 می‌شناسند.

پرورش قوه خیال

قسمت اول انیمیشن منجمد به سرعت در میان تماشاگران محبوب شد و السا و آنا به الگوهایی برای دختربچه‌ها تبدیل شدند که خیلی راحت با آنها همذات پنداری می‌کردند.

اما چرا این انیمیشن این‌چنین به سرعت جای خود را در فرهنگ عامه باز کرد و توانست به چنین محبوبیتی دست پیدا کند؟

اولین عامل تصویری است که از السا به‌عنوان قهرمان در این انیمیشن ارائه شده است؛ او شجاع و بی‌پروا است و از به جنگ مشکلات رفتن ترسی به دلش راه نمی‌دهد.

دلیل دوم جنبه‌های خیال‌انگیز این انیمیشن است که مثل هر انیمیشن موفق دیگری مخاطبان کودک را به دنیایی شگفت‌انگیز هدایت می‌کند و قوه خلاقه‌شان را پرورش می‌دهد.

نکته سوم به جذابیت موسیقی برمی‌گردد که عامل مهمی در تحریک ذهن کودکان و علاقه‌مند ساختن آنها به موضوعات مختلف است.

شناسنامه

 کارگردانان: کریس باک  و جنیفر لی 
 تهیه کننده: پیتر دل وکو 
 فیلمنامه: جنیفر لی (با اقتباس از کتاب داستان‌ ملکه برف اثر کریستین هانس اندرسن)
 ژانر: موزیکال- فانتزی  
 موسیقی: رابرت لوپز، کریستن اندرسن لوپز 
 تدوین: جف دراهیم 
 کمپانی تولیدکننده: والت دیزنی 
 تاریخ‌های انتشار: 7 نوامبر 2019 سالن نمایش دالبی و 22نوامبر 2019 آمریکا 
 زمان: 103دقیقه
یخ منجمد 2، فیلم،

یخ منجمد2 نگرفت

بزرگ‌ترین ضعف، فیلمنامه، مهم‌ترین امتیاز، موسیقی
خطری که همیشه دنباله‌ها را تهدید می‌کند این است که در باد موفقیت قسمت قبلی‌شان بخوابند و بخواهند با انجام کارهایی که قبلا یک‌بار انجام داده‌اند، دوباره به موفقیت برسند. این فرمول گاهی جواب می‌دهد و گاهی نه.

اگر یخ فیلمی بگیرد و در گیشه به فروش بالایی برسد، تولیدکنندگان آن فیلم سعی می‌کنند در قسمت‌های بعدی هم به مخاطبشان همان چیزی را بدهند که دفعه اول تجربه کرده و از آن رضایت داشته است. به همین دلیل است که بسیاری از دنباله‌ها اساسا چیز جدیدی برای ارائه ندارند و فقط به‌دنبال این هستند که با زنده‌کردن خاطرات خوش مخاطب از قسمت پیشین به نان و نوایی برسند. اما این موضوع درباره «منجمد 2» هم صدق می‌کند؟ بسیاری از منتقدان از موسیقی و آهنگ‌هایی که در طول فیلم اجرا می‌شود، تعریف کرده‌اند و بیشترین امتیاز را به این بخش داده‌اند، اما بیشتر گلایه‌ها و ایرادها به فیلمنامه برمی‌گردد. آنچه مشهود است این است که قسمت دوم انیمیشن منجمد، نسبت به قسمت نخستش، کمتر توانسته رضایت منتقدان را جلب کند و نقدهای مثبت از آنها بگیرد. فیلمنامه در توضیح انگیزه شخصیت‌ها ناتوان است و نمی‌تواند توضیح قانع‌کننده‌ای در باب تصمیمات آنها ارائه دهد. با این حال نمی‌توان به راحتی بر برخی لحظات دلنشین و جذاب این انیمیشن چشم بست و آنها را نادیده گرفت. شوخ‌طبعی و سرگرم‌کنند‌گی 2ویژگی مهمی هستند که نمی‌گذارد طرفداران این انیمیشن از دیدن آن پشیمان شوند.

از نقاط قوت منجمد2جلوه‌های بصری آن است که با صرف هزینه‌ای هنگفت ساخته شده



یکی دیگر از امتیازهای غیرقابل کتمان فیلم به این موضوع برمی‌گردد که مخصوصا بینندگان کم‌سن‌وسالش را به کشف ناشناخته‌ها و واهمه‌نداشتن از ماجراجویی ترغیب می‌کند.

یکی دیگر از نقاط قوت منجمد2جلوه‌های بصری آن است که با صرف هزینه‌ای هنگفت ساخته شده و احتمالا دلیل عظمت و چشمگیربودن این بخش از فیلم این است که سازندگان به ضعف فیلم و عمق‌نداشتن شخصیت‌‌ها آگاه بوده و سعی کرده‌اند با خلق تصاویر دیدنی این نقص را برطرف کنند. اما متأسفانه باید گفت اگر شما داستان خوب و جذابی نداشته باشید، هیچ تصویری نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

اولاف 

مرد برفی احساساتی است که در زمان کودکی السا و آنا توسط این دو خواهر ساخته شده است. او در زمانی که آنا به‌دنبال خواهرش السا می‌گردد، با ظاهری انسانی در فیلم اول منجمد ظاهر می‌شود. در این زمان السا به امید بازگرداندن تابستان به سفر رفته است.

هانس

شاهزاده‌ای از جزایر جنوبی است که سعی در تصاحب آراندل دارد اما نباید خیال کند که او نقش منفی داستان را برعهده دارد. شاید یکی از دلایل ضعف قسمت دوم انیمیشن منجمد این است که یک قطب منفی واقعی ندارد.

السا

السا، ملکه سرزمین آراندل و خواهر بزرگ‌تر آنا است که دارای نیروی جادویی یخی است. السا از قدرتی برخوردار است که می‌تواند به‌واسطه آن برف و یخ تولید کند.

آنا

شاهزاده خانم سرزمین آراندل و خواهر جوان‌تر السا ملکه این سرزمین. شخصیت آنا از شخصیت «گردا» در داستان ملکه برف اقتباس شده است.

اسون 

او یک گوزن است که با کریستوف زندگی می‌کند، در فیلم منجمد(سری اول)، اسون به همراه کریستوف به آنا کمک می‌کند تا وی بتواند خواهرش ملکه السا را پیدا کند.

کریستوف 

کریستوف یک مرد یخی از سرزمین‌های سردسیر است که با دوست و همراه خود اسون، که یک گوزن شمالی است، زندگی می‌کند. او که از زندگی در تنهایی لذت می‌برد، در قسمت اول فیلم منجمد، به شاهزاده خانم آنا در یافتن خواهرش السا کمک می‌کند.

میان ساخت فیلم کارتونی منجمد (قسمت اول) و فیلم کارتونی منجمد2، 6 سال فاصله افتاد. منجمد در سال 2013 و منجمد2در سال2019 ساخته شد. با وجود این فاصله شش‌ساله، تقریبا اصلی‌ترین عوامل فیلم اول در ساخت منجمد‌2 نیز مشارکت داشتند.

نامزدی در مهم‌ترین جوایز سال 2020

گلدن گلوب: فیلم کارتونی منجمد2در رشته‌های بهترین فیلم کارتونی و بهترین موسیقی غیراقتباسی کاندیدای دریافت جایزه شده است.

1.107 میلارد دلار

برای ساخت منجمد 2بودجه 150میلیارد دلاری اختصاص یافت و این فیلم تا امروز در سراسر دنیا 1,107 میلیارد دلار فروش کرده است.

358.5 میلیون دلار

کارتون منجمد 2 در نخستین آخر هفته اکران خود با 358,5 میلیون دلار فروش رکورد فروش در گیشه را شکست و پرفروش‌ترین فیلم کارتونی در نخستین آخر هفته اکران خود لقب گرفت.

رتبه پنجم پرفروش 2019

منجمد2 پنجمین فیلم پرفروش سال 2019 و بیست‌وهشتمین فیلم پرفروش تمام ادوار تاریخ سینما لقب گرفته است.

800 نفر عوامل

800نفر در ساخت منجمد 2مشارکت داشتند که 80نفر از آنها طراح تصویرهای متحرک بودند. تونی اسمید و بکی بریز به‌طور مشترک مسئولیت بخش انیمیشن و تصاویر متحرک فیلم را عهده‌دار بودند.

کریستن بل صدا پیشه آنا 

بازیگر، خواننده و کارگردان آمریکایی که کار خود را با بازیگری در صحنه تئاتر آغاز کرد. او هم در منجمد (قسمت اول) و هم در منجمد 2، صداپیشه آنا بود.

ایدینا منذل صداپیشه السا

ایدینا منذل بازیگر، خواننده و آهنگساز آمریکایی است. او پس از اجرا در نمایش موزیکال «رنت» در برادوی به شهرت رسید. اجرای او در این نمایش وی را نامزد دریافت جایزه تونی در سال1996 کرد.

جاش گاد، صداپیشه اولاف

جاش گاد بازیگر، کمدین و خواننده آمریکایی است. صداپیشگی شخصیت اولاف در فیلم منجمد برای او شهرتی به ارمغان آورد و باعث شد تا برای بار دوم به این شخصیت جان دهد.

جاناتان گراف، صداپیشه کریستوف

جاناتان گراف بازیگر و خواننده آمریکایی در سال2015 در نمایش موزیکال شاه‌‌‌جورج سوم ایفای نقش کرد. او به‌خاطر بازی در این موزیکال نامزد دریافت جایزه تونی شد. 
منبع: روزنامه همشهری
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .