تبیان، دستیار زندگی

در سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها؛

هزاران نفر از پرستاران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و روز پرستار، به مراسم پاسداشت نهم دی در سراسر کشور اشاره کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبری، دیدار با رهبری، پرستاران،
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور، پرستاری را ترکیبی از مجموعه ارزش‌های اخلاقی و فضائل انسانی خواندند و با اشاره به سربلندی و بصیرت ملت ایران در آزمون‌های بزرگ به‌ویژه حماسه نهم دی سال ۸۸ و حوادث آبان ماه امسال و جدا کردن صف خود از فتنه‌گران و تخریب‌کنندگان اموال عمومی، موج تنفر از امریکا در منطقه به‌ویژه در عراق را واکنش طبیعی مردم نسبت به جنایت‌های امریکا برشمردند و با اشاره به اظهارات رئیس جمهور امریکا در مقصر دانستن ایران به عنوان عامل اصلی قضایای روز سه شنبه عراق و تهدید ملت ایران، تأکید کردند: اینگونه سخنان، بی ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌شدت از آمریکا متنفرند. همه بدانند جمهوری اسلامی به‌دنبال جنگ نیست اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و روز پرستار، به مراسم پاسداشت نهم دی در سراسر کشور اشاره کردند و گفتند: در روز ۹ دی سال ۸۸ که یکی از آزمون‌های بزرگ بود، ملت ایران با حضور سراسری در خیابان‌ها و با بصیرت و هوشیاری، خوش درخشید و توانست یک توطئه مهم و ریشه دار را از بین ببرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حوادث اخیر آبان‌ماه افزودند: مردم مطالباتی دارند که در اغلب موارد هم حق با مردم است و اگر این توقعات و انتظارات برآورده نشود، اعتراض می‌کنند اما مطالبات مردم مسئله‌ای متفاوت از فتنه‌سازی به بهانه این مطالبات است که این دومی کار دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مردم مطالباتی داشتند اما افرادی که دشمن برای سوء استفاده از این مطالبات آماده کرده بود، فوراً وارد شدند و شروع به تخریب کردند. بصیرت مردم در این حوادث آنجا بود که تا سوءاستفاده دشمن را دیدند، صف خود را از فتنه گران که سعی می‌کردند خود را در بین مردم مخفی کنند، جدا کردند و فتنه‌گر تنها ماند. چند روز بعد نیز مردم در قالب اجتماعات عظیم در شهرهای مختلف کشور به خیابان‌ها آمدند.

ایشان با تأکید بر اینکه بصیرت و هوشیاری مردم در آبان‌ ماه همانند بصیرت مردم در  سال ۸۸، غائله را به پایان رساند، گفتند: آن کسانی که صحنه گردانان اصلی اغتشاش‌های آبان ماه و حمله به زیرساخت‌ها همچون انبار بنزین و انبار گندم و اموال عمومی بودند، افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای: مردم مطالباتی دارند که در اغلب موارد هم حق با مردم است و اگر این توقعات و انتظارات برآورده نشود، اعتراض می‌کنند اما مطالبات مردم مسئله‌ای متفاوت از فتنه‌سازی به بهانه این مطالبات است که این دومی کار دشمن است



رهبر انقلاب اسلامی افزودند: یکی از مسئولان بلندپایه کشور به نقل از یکی از سیاستمداران خارجی که در روزهای حوادث آبان در واشنگتن به‌سر می‌برد، می‌گفت امریکایی‌ها در روز اول حادثه بسیار خوشحال و مسرور بودند و کار ایران را تمام شده می‌دانستند اما یکی دو روز بعد که قضایا جمع شد، امریکایی‌ها از اینکه به نتیجه دلخواه نرسیدند، بسیار ناراحت شدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، این مطالب را نشان دهنده واقعیت درونی سردمداران بی‌خِرد امریکا دانستند و با اشاره به قضایای اخیر عراق خاطرنشان کردند: حمله امریکا به حشدالشعبی در واقع گرفتن انتقام داعش بود زیرا آن نیرویی که داعش را زمین گیر کرد و از بین برد، بسیج مردمی عراق بود.

ایشان تأکید کردند: من و دولت و ملت ایران، جنایت امریکا در حمله به حشدالشعبی عراق را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی هیجان ضدامریکایی در بغداد و سراسر عراق را نتیجه طبیعی جنایت‌های امریکا برشمردند و افزودند: رئیس جمهور امریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آنها گفت اولاً غلط می کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آنها منطقی نیستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: امریکایی‌ها باید بفهمند که مردم منطقه همچون عراق و افغانستان، از آنها به دلیل جنایت‌هایشان متنفرند و این تنفر یک جا خود را نشان خواهد داد.

ایشان با اشاره به جنایت‌های امریکا به‌ویژه دستگاه خبیث بلک واتر در عراق و در افغانستان و کشتار هزاران دانشمند عراقی و همچنین مردم عادی خاطرنشان کردند: نتیجه حرکت‌های سیاسی و امنیتی امریکا و ظلم به مردم منطقه و غارت منافع، و تکبر در مقابل آنها، چنین تنفری است.

رهبر انقلاب اسلامی سفر مقام‌های امریکایی به برخی کشورهای منطقه بدون اجازه آن کشورها و حضور در پایگاه‌های خود را نمونه دیگری از رفتارهای تحقیرآمیز علیه کشورها و ملت‌های منطقه و زمینه ساز موج نفرت و عصبانیت دانستند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مقابله کند، صریح این کار را انجام خواهد داد اما همه بدانند ما به منافع و مصالح کشور و به عزت و عظمت و پیشرفت ملت ایران به‌شدت پایبند هستیم و در مقابل هرکس که بخواهد آن را تهدید کند، بدون ملاحظه وارد خواهیم شد و به او ضربه خود را وارد خواهیم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی: مسائل پرستاران به‌ویژه بانوان پرستار همچون حوصله، نشاط کاری و پاسخگویی به نیازهای خانوادگی آنان باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و مشکلات آنها به طور جدی رسیدگی، و عدالت در مورد پرستاران رعایت شود

حضرت آیت الله خامنه‌ای، ملت ایران را ملتی شجاع، با بصیرت و آماده به‌کار در همه عرصه‌ها خواندند و گفتند: بر خلاف اینکه بعضی‌ها می‌گویند جنگ می‌شود، ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم اما اگر دیگران بخواهند موضوعی را به این کشور تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابل آنها می ایستیم.

ایشان تأکید کردند: ما معتقدیم که خدا با ما است و پیروزی نیز متعلق به ملت ایران است. همچنین معتقدیم فردای این کشور به مراتب بهتر از امروز خواهد بود، همانگونه که امروز کشور بهتر از دیروز است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را بانویی برجسته در تاریخ بشریت خواندند و گفتند: آن بانوی با عظمت و شخصیت مستحکم و قوی به‌عنوان الگوی پرستاری معرفی شده و برقرار کردن ارتباط ویژه میان حضرت زینب با جامعه پرستاری، کاری بجا و حقیقتاً مبارک است.

رهبر انقلاب اسلامی، پرستاری را ترکیبی از مجموعه ارزش‌های اخلاقی و فضائل انسانی از جمله شفقت، دلسوزی، اهتمام، مسئولیت‌پذیری، صبر و بردباری در برابر بی‌تابی‌ها و کج‌خلقی‌ها، استقامت و دلزده نشدن از مشاهده سختی‌ها برشمردند و افزودند: تکریم پرستار به معنای تکریم ارزش‌های انسانی و ارزش‌گذاری برای فضائل اخلاقی کمیاب است.

ایشان مشکلات جوامع بشری را غالباً به علت فقدان فضائل اخلاقی و انسانی دانستند و گفتند: امروز جامعه ایرانی در حال حرکت به سمت قله است و در این حرکت بسیار مهم، پر افتخار و خطیر، به ترویج ارزش‌های اخلاقی احتیاج مبرم دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به یک برنامه تلویزیونی که اخیراً فرد خیری را نشان می‌داد که با تلاش و کوشش و جمع‌کردن کمک‌های مردمی، صدها جهیزیه برای زوج‌های محروم تهیه کرده است، افزودند: خصوصیات اخلاقی برجسته همچون صبر، مهربانی، بردباری و شفقت جزو ریشه‌های اخلاقی ایرانیِ مسلمان است، همچنانکه در قضایایی مانند بلایای طبیعی، مردم با دل و جان به کمک یکدیگر می‌روند.

ایشان تأکید کردند: همه دستگاه‌های مدیریتی، تبلیغاتی، رسانه‌ها، معلمان، فعالان دینی و حتی فعالان سیاسی وظیفه دارند این فضائل را در جامعه ترویج و توسعه دهند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر مراقبت روحی و جسمی از پرستاران، خاطرنشان کردند: مسائل پرستاران به‌ویژه بانوان پرستار همچون حوصله، نشاط کاری و پاسخگویی به نیازهای خانوادگی آنان باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و مشکلات آنها به طور جدی رسیدگی، و عدالت در مورد پرستاران رعایت شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأیید برنامه اعلامی وزیر بهداشت مبنی بر تعریف هویت مستقل از کادر پزشکی برای پرستاران، گفتند: البته پرستار و پزشک مکمل یکدیگرند نه رقیب، و با توجه به حضور چند ده هزار دانشجوی پرستاری، باید یک مدیریت و برنامه‌ریزی خوب در زمینه مسائل آموزشی و توزیع متوازن پرستاری در سطح کشور و نیز توجه به سطح درآمدی و عائدی شغلی آنان، انجام گیرد.

ایشان همچنین خطاب به مسئولان بر رعایت حدود شرعی در بیمارستان‌ها تأکید کردند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مهم‌ترین ویژگی کار پرستاری را «عشق و علاقه برای خدمت به مردم» خواند و با بیان آمارهایی از خدمات پرستاران به مردم از جمله در طرح کنترل ملی فشار خون و مهار آنفولانزای خطرناک و همچین خدمات مربوط به سیل ابتدای سال، گفت: بخش مهمی از مطالبات معوق پرستاران پرداخت شده و تا ماه آینده این مطالبات را به صفر خواهیم رساند.

استخدام ۹ هزار پرستار و تعریف هویت مستقل از کادر پزشکی برای پرستاران تا پایان سال و ایجاد و استقرار نظام جدید پرداخت از ماه آینده از دیگر خبرهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پرستاران در این دیدار بود.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری