تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از اکران فیلم‌های سینمایی در پاییز

سینمایی که موفقیت را به سادگی پیشکش نمی‌کند

اولین هفته از زمستان‌ ۹۸ در حالی به پایان رسید که گیشه پررونقی را نسبت به هفته‌های گذشته نصیب سینمای ایران کرد که البته هنوز تا رسیدن به فروش ایده‌آل سینمای ایران راه بسیار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سینما، فیلم،
در این هفته همچنین دو فیلم جدید به چرخه اکران اضافه شدند؛ «سونامی» ساخته میلاد صدرعاملی و «زیر نظر» به کارگردانی مجیدصالحی؛ حال باید دید این دو در جذب مخاطب موفق خواهند بود یا نه؟ از بین فیلم‌های پاییز که به فروش میلیاردی و نسبتا خوبی رسیدند می‌توان به «ماجرای نیمروز :‌رد خون»، «مسخره‌باز»، «چشم‌و‌گوش بسته»، «منطقه پرواز ممنوع» و «مطرب» اشاره کرد. در ادامه به معرفی فیلم‌های فصل پاییز،فروش کلی آن‌ها، موفقیت و عدم موفقیت ‌شان در فروش می‌پردازیم.

ماجرای نیمروز / رد خون

 فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز / رد خون» ساخته محمد‌حسین مهدویان که از سوم مهرماه روی پرده رفته و با محدودیت سنی بالای 12‌سال نمایش خود را شروع کرده تا امروز پس از گذشت 4ماه اکران، ۶,۲۲۶,۶۰۰,۰۰۰‌تومان فروش داشته. این فیلم سینمایی که اولین نمایش خود را در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر داشته در حال حاضر ۵۲۶,۶۱۸هزارمخاطب را به سینما جذب کرده و در 184‌سینما در تهران و شهرستان نمایش دارد.
 «رد خون» جزو فیلم‌هایی بود که در پاییز به موفقیت بسیار خوبی دست یافت و همچون قسمت اول خود با استقبال مخاطبان مواجه شد.

پیلوت

فیلم «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که اکران خود را از سوم مهرماه شروع کرده و با محدودیت سنی 15+‌سال روی پرده رفته است، تا امروز ۶۰,۰۰۰‌تومان فروش داشته و بیش از ۴۷,۷۱۷هزارمخاطب به سینما جذب کرده است. از مجموع فروش این فیلم با در اختیار داشتن در مجموع 89‌سینما، سهم تهران 309‌میلیون تومان بوده است.

فیلم «هزارتو» پدیده اکران پاییزسینماها شد. فیلمی که در چهار روز یک میلیارد تومان فروخت


سال دوم دانشکده من

فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی که از 10‌مهرماه روی پرده سینماهای تهران و شهرستان رفت۹۲۲,۹۰۰,۳۸۰تومان فروش داشته که به تفکیک 241‌میلیون تومان از آن سهم فروش در سینماهای تهران بوده است. این اثر در حال حاضر در 10سینما درکشور نمایش دارد. این اثر در اولین نمایش خود در جشنواره فیلم‌فجر نظر اهالی رسانه را به خوبی جلب نکرد و همانطور که انتظار می‌رفت آخرین اثر کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» با موفقیت چندانی در اکران خود مواجه نشد.

درخونگاه

«درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی با محدودیت سنی 12‌سال به بالا، ۱,۳۴۶,۲۲۵,۲۰۹ تومان فروش داشته است. این فیلم که برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد با در اختیار داشتن 106‌سالن به تفکیک 241‌میلیون از آن سهم فروش در سینماهای تهران بوده است.

«درخونگاه» روایت خود را در دهه شصت بیان می‌کرد و هر چند سعی کرده با نمادسازی برخی وقایع را کنایه بزند اما در نهایت نتوانست به موفقیت چشمگیری دست یابد.


مسخره‌باز

فیلم سینمایی «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده و تهیه‌کنندگی علی مصفا که اکران خود را از 17‌مهرماه با بازی خانم‌ها و آقایان صابر ابر، بابک حمیدیان، هدیه تهرانی، رضا کیانیان، داریوش موفق و با حضور علی نصیریان شروع کرده ۱۱‌هزارو 363 نفر مخاطب آن بودند. این فیلم که اولین حضورش روی پرده در جشنواره فیلم فجر بوده است اکنون با محدودیت سنی 12+ سال، 6‌سینما در اختیار دارد.

خانه پدری

«خانه پدری» فیلمی جنجالی بود که بعد از 9‌سال اکران شد. فیلم «خانه پدری» درامی اجتماعی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری و محصول سال‌1389 است. فیلم خانه پدری حواشی زیادی در اکران داشته و تا به‌حال دو بار توقیف شده و از روی پرده سینماها پایین آورده شده است که بعد از گذشت مدت کوتاهی ازاکران، نسخه قاچاق این فیلم در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی منتشر شد. در نهایت این فیلم بعد از سه هفته اکران نتوانست از پس سلیقه مخاطب برآید و همین مسأله باعث شد از پرده نیز پایین بیاید. این فیلم با ۱,۵۷۹,۵۶۱,۹۸۹‌ تومان فروش ۴۳۴,۵۵۶‌مخاطب به خود جذب کرد.

هزارتو

فیلم «هزارتو» پدیده اکران پاییزسینماها شد. فیلمی که در چهار روز یک میلیارد تومان فروخت. بی‌شک یکی از دلایل موفقیت فیلم حضور شهاب حسینی و ساره بیات در کنار یکدیگر است.

مدت‌ها بود فیلمی از او روی پرده سینما ندیده بودیم حسینی بعد از بازی در سریال «شهرزاد» محبوبیتش چندین برابر شد و حالا جزو ستاره‌هایی است که هم منتقدان دوستش دارند و هم مخاطبان. این فیلم با ۴۳۴,۵۵۶‌مخاطب به فروش ۵,۴۸۲,۲۸۲,۱۹۹ تومان دست یافت و جزو موفق‌ترین آثار پاییز بود.

چشم‌و‌گوش بسته

 فیلم سینمایی «چشم‌و‌گوش بسته» به کارگردانی فرزاد مؤتمن و تهیه‌کنندگی امیرحسین آشتیانی‌پور از ۱۵‌آبان به‌عنوان اولین کمدی پاییز98 اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرد و بازیگرانی همچون خانم‌ها و آقایان امین حیایی، بهرام افشاری، پوریا پورسرخ، لیندا کیانی، آناهیتا درگاهی، مانی حقیقی و ... درآن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم به سبب ژانر کمدی به خوبی مخاطبان را به خود جذب کرد و جزو آثار موفق در فصل پاییز به شمار می‌آید. آخرین ساخته مؤتمن۹,۴۲۷,۷۵۶,۵۹۹‌تومان فروش داشته است.

منطقه پرواز ممنوع

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» جزو شگفتی‌های اکران پاییز به‌شمار می‌آید. فروش فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت نژاد از مرز یک میلیارد تومان گذشت. این فروش با گذشت سه‌هفته از آغاز اکران و با وجود شرایط خاص حاکم بر سینماها رقم خورد. فروش کلی این فیلم۴,۵۹۹,۵۱۶,۴۶۹ تومان با تعداد ۵۹۴,۶۰۱‌مخاطب است. و همچنان با فروش خوبی از سمت مردم مواجه شده است.

مطرب

فیلم سینمایی «مطرب» فیلمی در ژانر کمدی و اجتماعی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی و بازی خانم‌ها و آقایان پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی و مهران احمدی است. بی‌شک رکورد فروش چه در فصل پاییز و چه در سال به این فیلم تعلق می‌گیرد. هر چند مطرب با محتوای نازل و بازی‌های ضعیف انتقادات زیادی را به جان خرید اما مسأله مهم مطرب سیر نزولی فیلمسازی مصطفی کیایی از ژانر دغدغه‌مند اجتماعی به یک فیلمساز بسازبفرش قابل تأمل است. «مطرب» با ۳۰,۲۰۸,۵۶۰,۸۶۱ تومان فروش از مرز فروش فیلم «متری شیش‌و‌نیم» عبور کرد و به پرفروش‌ترین فیلم سال بدل شد. ۲,۵۶۳,۹۱۷ نفر به تماشای این فیلم نشسته‌اند.

بی‌شک رکورد فروش چه در فصل پاییز و چه در سال به فیلم مطرب تعلق می‌گیرد. هر چند مطرب با محتوای نازل و بازی‌های ضعیف انتقادات زیادی را به جان خرید



آخرین داستان

انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر پدیده امسال سینما ایران است فیلمی که بنابر اعلام رسمی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در بخش رقابتی اسکار حضور خواهد داشت. این انیمیشن سینمایی صداپیشگانی چون خانم‌ها و آقایان اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور‌شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری دارد.
«آخرین‌داستان» تاکنون موفق به دریافت یازده جایزه بین‌المللی داخلی و خارجی شامل؛ اولین سیمرغ بهترین انیمیشن سینمایی ایران از سی‌و‌هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، پروانه زرین بهترین کارگردان بلند پویانمایی بخش بین‌الملل، پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند بخش بین‌الملل و جایزه ویژه هیات داوران بخش ملی از سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌و‌نوجوانان اصفهان، تندیس طلایی بهترین اثر بلند در بخش بین‌الملل و تندیس طلایی بهترین اثر بلند در مسابقه ایران از یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، جایزه کوکومیکس موسیقی که به کارگردان به خاطر استفاده درست از موسیقی تعلق می‌گیرد از بیستمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن بوچئون کره و... را دریافت کرده است. این فیلم به فروش‌۴۲۵,۵۸۷,۷۵۰  تومان دست یافته است.

با توجه به آمار فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطبان این نتیجه می‌رسیم که فیلم‌های موفق پاییز همانطور که انتظار می‌رفت «ماجرای نیمروز:رد خون» و«مطرب» بودند. «آخرین داستان» و «منطقه پرواز ممنوع» شگفتی آفریدند و بسیار موفق‌تر از حد انتظار ظاهر شدند. «معکوس»، «سال دوم دانشکده من»، «بیست‌و‌سه نفر»،«خداحافظ دختر شیرازی»، «مشت آخر» و «تورنادو» نتوانستند با وجود ژانرهای جدید و تازه مخاطبان را با خود همراه کنند و قطعاً سازندگان خود را مأیوس کرده‌اند. 
منبع: روزنامه صبح نو
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .