تبیان، دستیار زندگی

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی

روغن هسته انگور با داشتن خواص دارویی فراوان، غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است، مصرف روغن هسته انگور برای سلامت بدن بسیار مفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن هسته انگور
امروزه مصرف روغن هسته انگور به دلیل داشتن خواص دارویی  بالا و غنی بودن آن از مواد معدنی و ویتامین‌ها توصیه می‌شود. این روغن  از زمان‌های قدیم به دلیل خاصیت دارویی اهمیت زیادی داشته است. عصاره هسته انگور از دانه‌های انگور گرفته می‌شود و این عصاره  برای درمان تعدادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

روغن هسته انگور منبع خوبی از ویتامین E است و ویتامین E موجود در این روغن حتی از روغن زیتون نیز بیشتر است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است و در حفاظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مؤثر است. ویتامین E سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین ویتامین E می‌تواند روند پیشرفت زوال عقل را کاهش دهد.

روغن هسته انگور حاوی ویتامین E است که این ویتامین آنتی‌اکسیدان‌هایی را به پوست ارائه می‌دهد. این ماده آکنه را درمان، پوست را محکم، سیاهی دور چشم را کم می‌کند و پوست را مرطوب کرده و زخم‌ها را التیام می‌بخشد، کلاژ را ذخیره و با پیری پوست ذخیره می‌کند.



تمام روغن‌های آشپزی اگر بیش‌ازحد حرارت داده شوند، کیفیت و خواص خود را از دست می‌دهند. ولی ویتامین E موجود در روغن هسته انگور باعث می‌شود تا این روغن در حرارت‌های بالا نیز مقاومت نشان دهد.

در صورت امکان بهتر است که از روغن هسته انگورِ تهیه‌شده به روش پرس سرد یا پرس مکانیکی، به‌صورت خام در غذاهای خود استفاده کنید.


کاربردهای روغن هسته انگور

در قرن بیستم روغن هسته انگور به‌صورت گسترده‌ای به‌عنوان روغن پخت‌وپز استفاده می‌شد. بعد از پیشرفت فنّاوری و با توجه طعم خنثی و نقطه تبخیر بالا، این روغن به یک انتخاب عالی برای پختن و پز مبدل شد. از این روغن برای فوایدی که برای سلامتی دارد استفاده می‌شود. روغن هسته انگور برای تهیه صابون و مواد نقاشی استفاده می‌شود. این روغن برای سلامتی بدن و همچنین زیبا نگه‌داشتن پوست بسیار مفید است.

فواید روغن هسته انگور برای سلامتی

- افزایش سوخت‌وساز بدن
روغن هسته انگور سطح چربی خون و مقدار چربی انباشته‌شده در پوست را کاهش می‌دهد. میزان تری گلیسیرید بالای خون را کم می‌کند و تولید چربی در کبد را مهار می‌کند. این روغن فعالیت لیپاز را کاهش می‌دهد که این موضوع می‌تواند برای کاهش اسیدهای چرب و کاهش تجمع لایه‌های چربی مفید باشد.

- محافظت از قلب
روغن هسته انگور به دلیل وجود پروآنتوسیانیدین می‌تواند تأثیر مثبتی بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی داشته باشد. این ماده شریان‌های قلب را تقویت و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین روغن هسته انگور مواد خطرناک، انقباض‌های بی‌نظم قلب و فشارخون بالای قلب را کاهش می‌دهد و جریان خون در آئورت را بعد از جراحی بهبود می‌بخشد.

- کنترل فشار خون
مصرف روغن هسته انگور می‌تواند فشارخون بالا را تعدیل نماید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هسته انگور کمک می‌کند رگ‌های خونی خود در برابر آسیب‌ها محافظت شود که این موضوع ممکن است به ممانعت از فشار خون بالا کمک کند.

- بهبود سلامت مغز
مصرف روغن هسته انگور باعث می‌شود تا قابلیت‌های شناختی و به‌طورکلی سلامت مغز را بهبود می‌دهد. این ماده به ممانعت آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به مغز کمک کرده و حافظه‌ی شخص را ارتقا می‌بخشد. روغن هسته انگور به کاهش التهاب و استرس در مغز کمک می‌کند. این روغن تجمع سلول‌های آمیلوئید را در مغز کاهش می‌دهد و این موضوع توانایی شناختی را بهبود می‌دهد. روغن هسته انگور همچنین قادر است تا مقدار ترکیبات ناخواسته مانند هیدروژن پراکسید، آسیب‌های سلولی و قند خون را کاهش داده و موجب افزایش ترکیبات مفید مانند سولفوهیدرید شود.

- جلوگیری از سرطان
مصرف روغن هسته انگور باعث می‌شود تا در سطح میکروسکوپی، فیتوشیمی ها تغییرات سرطانی را در تمامی مراحل رشد تومور از شروع به رشد تا متاستاز مهار کند. فیتوشیمی ها در مهار تغییرات سرطانی مؤثرترین هستند. هسته‌ی انگور حاوی گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های فیتوشیمیایی به نام پروآنتوسیانیدین است و فواید ضد سرطانی عصاره هسته انگور از همین پروآنتوسیانیدین ها گرفته شده که حاوی آنتی‌اکسیدان قوی‌تری از ترکیب ویتامین‌های E و C هست.

- پیشگیری از آرتروز
روغن هسته انگور حاوی پلی فنول است که اثرات مفید بسیاری را در ممانعت از بیماری‌های کهن‌سالی اعمال می‌کند. در آرتروز روماتوئیدی بسیاری از تغییرات بد را کاهش می‌دهد. این ماده قادر است  به‌طور قابل ملاحظه ای از نشانه‌های التهاب را کاهش دهد. در آرتروز خود ایمنی، روغن هسته انگور عوامل التهابی آن را کاهش می‌دهد. همچنین این روغن نشانه‌های پوکی استخوان را کاهش داده و مقدار اجزای شکل‌گیری استخوان کامل را افزایش می‌دهد. روغن هسته انگور قادر است تا دردهای مختلف مربوط به آرتروز را کاهش دهد.

- درمان هموروئید (بواسیر)
روغن هسته انگور حاوی پروآنتوسیانیدین و فلاونویید است که به یکپارچگی مویرگی کمک می‌کند. علاوه بر آن خوردن کپسول عصاره هسته انگور به‌صورت روزی دو بار برای رگ‌های آسیب‌دیده، مویرگ‌ها و گردش خون ضعیف که باعث هموروئید و تورم سیاهرگ‌ها می‌شود، مفید است.

- درمان  روماتیسم
روغن هسته‌ی انگور تولید کلاژن را که در حفظ اتصال صفحات مفاصل به هم است را بهبود می‌بخشد. فعالیت ضدالتهابی روغن هسته انگور درد ناشی از آرتریت‌های روماتیسمی را کاهش می‌دهد. یک درمان ساده برای شروع؛ خوردن یک قاشق سوپ‌خوری روغن هسته انگور هفت روز متوالی به‌صورت ناشتا است.

- تسریع در التیام زخم‌ها
روغن هسته انگور با به کشتن باکتری‌های اطراف زخم  به تسریع التیام زخم کمک می‌کند. کاربرد موضعی عصاره هسته انگور بر روی زخم‌ها می‌تواند درمان را تسریع کرده و نتیجه‌اش را از روز اول نشان دهد.

- کاهش علائم دیابت
روغن هسته انگور به علت قابلیت‌های آنتی‌اکسیدانی خود، می‌تواند آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون را بهبود دهد. این ماده از حمله قلبی و اختلالات آن‌که به‌موجب دیابت پدید آمده است را ممانعت می‌کند. سطح انسولین را افزایش داده و توانایی فعالیت اندام‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل کاهش چاقی، کم کردن وزن و فشارخون دیابت را کاهش می‌دهد.

- افزایش تراکم استخوان
روغن هسته انگور برای ساختن تراکم استخوان ضروری است. این روغن ساخت و استحکام استخوان را بهبود می‌بخشد.

- تقویت سیستم گوارش
روغن هسته انگور قادر است تا نظم روده را افزایش داده و تعداد باکتری‌های مفید روده را افزایش دهد. همچنین روغن هسته انگور اتصال پروتئین‌ها را افزایش داده و سطح خروج مدفوع را کاهش می‌دهد.

- سلامت دهان  و دندان
روغن هسته انگور بر روی بازسازی دندان و همچنین  فرآیند رشد دندان مؤثر است.

- ضد باکتری قوی
روغن هسته انگور قادر است تا فعالیت بسیاری از باکتری‌ها را مهار کند. این روغن بیشتر بر روی باکتری‌های گرم مثبت تأثیر دارد.

فواید روغن هسته انگور برای مراقبت‌های بهداشتی

شرکت‌های تولید محصولات زیبایی از روغن هسته انگور در محصولات مراقبت از پوست و موی  استفاده های فراوانی  می‌کنند. روغن هسته انگور حاوی  ویتامین E است که این ویتامین آنتی‌اکسیدان‌هایی را به پوست ارائه می‌دهد. این ماده آکنه را درمان، پوست را محکم، سیاهی دور چشم را کم می‌کند و پوست را مرطوب کرده و زخم‌ها را التیام می‌بخشد، کلاژ را ذخیره و با پیری پوست ذخیره می‌کند.

سلامت پوست با روغن هسته انگور

روغن هسته انگور با داشتن خواص دارویی فراوان، غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است، مصرف روغن هسته انگور برای سلامت بدن بسیار مفید است.

رادیکال های آزاد و عوامل محیطی مانند نور خورشید، باد و آلودگی هوا آسیب‌هایی را به پوست شما می‌رسانند. این عوامل، نشانه‌های پیری را افزایش می‌دهند و موجب خشکی و تغییر رنگ پوست می‌شوند. ویتامین E در مقابله با رادیکال‌های آزاد مؤثر است و وقتی این ویتامین در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد، می‌تواند به بهبود پوست شما کمک کند.

اسیدهای چرب امگا۶ و امگا۳ در بهبود عملکرد و ظاهر پوست نقش مهمی دارند. اسیدهای چرب امگا۶ برای عمل کردن پوست به‌عنوان سد و مانعی در برابر عوامل خارجی، ضروری هستند. اسید چرب در روغن هسته انگور می‌تواند به کاهش التهاب در لایه‌های میانی و بیرونی پوست کمک کند. موارد استفاده از روغن هسته انگور برای پوست عبارت‌اند از:

- مرطوب کردن پوست
- پاک کردن آرایش صورت
- کاهش و بهبود جای زخم‌ها
- روشن کردن پوست
- بستن منافذ پوست
- درمان آکنه

سلامت مو با روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سبب بهبود شرایط موها و پوست سر می‌شود. اگر با مشکل شورهٔ سر و یا خشکی پوسته سر روبرو هستید استفاده از روغن هسته انگور می‌تواند به نرم شدن پوست مرده و بازگرداندن رطوبت به پوست سر کمک کند. برخی از روغن‌های طبیعی مثل روغن‌زیتون و روغن نارگیل برای موها مفید هستند، ولی موجب ایجاد احساس چربی و سنگینی در موها می‌شوند. روغن هسته انگور، سبک است و چنین احساسی را ایجاد نمی‌کند. استفاده از روغن هسته انگور به موها رطوبت، استحکام و درخشش می‌دهد.

پیش از شستن موها با شامپو چند قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را به موها و پوست سرتان بمالید. روغن هسته انگور یکی از درمان‌های طبیعی طاسی نیز به شمار می‌رود، زیرا اسید  موجب تحریک رشد موها می‌شود. این روغن حاوی فلاونوئیدهایی است که الیگومرهای پروسیانیدین نام دارند. الیگومرهای پروسیانیدین می‌توانند موجب تحریک رشد مو شوند.


آروماتراپی با روغن هسته انگور

استرس مزمن اثرات نامطلوب درونی و بیرونی بر بدن می‌گذارد، اگرچه مصرف روغن هسته انگور به‌تنهایی نمی‌تواند استرس را کاهش دهد، ولی این روغن، روغن حامل بسیار خوبی است که می‌توان از آن در آروماتراپی و ماساژ آروماتراپی استفاده کرد. آروماتراپی در رهایی از اضطراب و کاهش استرس مؤثر است.

عوارض جانبی روغن هسته انگور 

حساسیت به روغن هسته انگور: روغن هسته انگور ممکن است ایجاد عوارضی مانند گلو درد، سرفه، سردرد، درد ماهیچه، سرگیجه و خارش پوست سر شود. هسته ی انگور در مصرف‌های عادی کاملاً ایمن است اما برای زنان باردار و کودکان مناسب نیست.

تداخل دارویی: اگر به‌صورت منظم دارویی را مصرف می‌کنید، روغن هسته انگور ممکن است با داروهای رقیق‌کننده خون، مسکن‌های استروییدی، داروهای قلبی، داروهای ضد سرطانی و غیره تداخل داشته باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .